معمای مالکیت زمین‌های خوشاب! - بصیرت خوشاب - شهرستان خوشاب - علی اکبر ملکی - سبزوار - پایگاه خبری بصیرت خوشاب

بازدیدها: 85

فرماندار خوشاب: به دنبال مطرح کردن موضوع در کارگروه رفع تداخلات هستیم تا هرچه زودتر مشکل مردم حل شود

نویسنده : علی اکبر ملکی

به گزارش بصیرت خوشاب  یکی از چالش‌های به‌جا مانده و قدیمی، اختلافات ملکی بین مردم و ادارات مختلف در شهرستان خوشاب است که به عنوان معمایی لاینحل باقی مانده است. از یک طرف مردم مدعی مالکیت هستند و نمی‌توانند اسناد مالکیت بگیرند و ناراضی‌اند. از طرف دیگر روسای برخی از ادارات به عنوان مدعی حفظ حقوق بیت‌المال تمام تلاش‌شان را می‌کنند که زمین‌های بیت‌المال را حفظ کنند.

«دارابی» یکی از اهالی روستای «داراب» است که در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: در زمین‌های آبا و اجدادی‌مان اجازه کشاورزی نداریم. منابع طبیعی در این زمینه اجازه نمی‌دهد و مدعی مالکیت است. بعد از حدود یک قرن از کشت و کار در زمین‌های خودمان ، منابع طبیعی ادعای مالکیت کرده و ما باید به دنبال دادگاه و شکایت باشیم تا بتوانیم زمین‌های خودمان را پس بگیریم.«حسینی» از اهالی شهر سلطان آباد نیز با بیان این که بخشی از زندگی‌مان شده دوندگی برای پس گرفتن زمین‌های آبا و اجدادی و اثبات مالکیت زمین‌های خودمان در دادگاه‌ها ،می‌افزاید:دایم بین ارگان‌های مختلف در رفت و آمد هستیم تا موضوع ادعای مالکیتی زمین‌های خود را اثبات کنیم. این در حالی است که از زمان اجدادمان این زمین‌ها در اختیارمان بوده و زراعت می کردیم.

مردم مستندات بیاورند

در همین زمینه برای پیگیری مشکلات مردم شهرستان خوشاب به سراغ مسئولان رفتیم. رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان خوشاب، درباره این موضوع اظهار می کند: هر کسی ادعایی دارد که حقی از او ضایع شده است، می‌تواند شکایت کند و ما نیز برای احقاق حقوق مردم کمک می‌کنیم. نورآبادی با اشاره به اجرای حکم دادگاه در برخی از متصرفات غیرقانونی و ساخت و سازهای غیرقانونی در شهرستان تصریح می‌کند: مطابق حکم صادرشده قضایی برای برخی از پرونده های مربوط به روستاهای «داراب» و «دربند» در نوبت اجرای حکم هستیم.وی درباره شهروندانی که در زمینه مالکیت زمین های خود اعتراض دارند، اظهار می کند: مطابق مستندات موجود هر کسی ادعایی دارد و مدعی است اشتباهی شده، مستندات لازم و قانونی را برایمان بیاورد و شکایت کند؛ ما نیز برای رسیدن آن‏ها به حق‌شان تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیریم.

وی با اشاره به برخی زمین‌های شهر سلطان آباد که منابع طبیعی در گذشته ملی اعلام کرده و در روزنامه‌های همان زمان اطلاع رسانی شده است، تصریح می‌کند: در سلطان آباد بعضا مشکلاتی وجود داشته که مردم می‌توانند با ارائه مدارک قانونی و شکایت از طریق مراجع قضایی مربوط اقدام کنند و در صورت اثبات شدن، زمین آن‌ها آزاد سازی  می شود.

واگذاری 38 هکتاری

در ادامه به سراغ فرماندار شهرستان خوشاب رفتیم که درباره گلایه شهروندان بابت مالکیت زمین‌هایشان می‌گوید: در زمان فرماندار قبلی طی جلسه‌ای تصمیم گرفته شد شهروندانی که درباره مالکیت زمین‌های خود با مشکل روبه‌رو شده اند یا ذی‌نفع هستند، به صورت کلی شکایت کنند؛ اگر شکایتی از طرف مردم انجام نشد، زمین های داخل بافت شهری سلطان آباد که در حدود 38 هکتار است،  به راه و شهرسازی واگذار شود.

محمود شم‌آبادی تصریح می کند: ما در فرمانداری به این نتیجه رسیدیم که اگر  کار واگذاری زمین‌ها انجام نشود بهتر است ؛ چرا که در صورت واگذاری به راه و شهرسازی زمین‌ها ملی اعلام می شوند و مردم نمی توانند زمین‌های خودشان را پس بگیرند.

وی با بیان این که در تلاش هستیم تا پایان سال بلاتکلیفی زمین های شهری برطرف شود، اضافه می کند: در صورت شکایت مردم از منابع طبیعی و رای دادگاه به ملی بودن زمین ها، هیچ راهی برای حل موضوع وجود ندارد. بنابراین به مردم پیشنهاد می کنیم صبر کنند.

امیدواریم با مطرح کردن این موضوع در کمیته رفع تداخلات، این مشکلات تا پایان سال یک‌طرفه حل و نهایی شود.نماینده عالی دولت در خوشاب با بیان این که برای مطرح کردن موضوع در کمیته رفع تداخلات یک مشکل اساسی وجود دارد و آن این‌که باید حل مشکل مردم از طریق مسئولان راه و شهرسازی برای طرح در جلسه مطرح شود، افزود: تاکنون اقداماتی برای نقشه برداری زمین ها و تعیین  پیمانکار انجام شده و پیگیر حل موضوع هستیم.

وی در پاسخ به این که چگونه ممکن است دو زمین در کنار همدیگر آن هم در  داخل شهر سلطان آباد،  یکی با مالکیت ملی و یکی با مالکیت شخصی اعلام شود، تصریح می کند: شاید از نظر عرفی درست نباشد،  ولی  تفسیرهای منابع طبیعی در دادگاه ها از سوی برخی کارشناسان انجام می شود که نمی توان گفت همه کارشان مورد تایید است و خطایی وجود ندارد.

فرماندار خوشاب اضافه می کند: مسئولان مربوط از روی نقشه های سال 1342 نظر می دهند. مناطقی که کشاورزی بوده و مردم کشت و کار می کرده اند؛ بر همین مبنا  احکام صادر می‌شود. ولی از نظر عرفی و عقلی درباره روستایی که مردم آن شغل‌شان کشاورزی بوده و معیشت آن‌ها وابسته به همین زمین هاست، نمی توان ادعا کرد کنار دست روستا کشاورزی وجود نداشته و زمین ها ملی بوده و اطراف قنات های روستا کشت و کار نمی شده است.

وی اضافه کرد: به همین دلیل به دنبال مطرح کردن موضوع در کارگروه رفع تداخلات هستیم تا هرچه زودتر مشکل مردم این شهرستان در این زمینه برطرف شود.

پیگیر مشکلات هستیم

اما رئیس اداره راه و شهرسازی سبزوار درباره وضعیت زمین های داخل شهر سلطان آباد می گوید: برخی از اراضی شهر سلطان آباد از سوی اداره منابع طبیعی تحویل ما شده است. این زمین ها بر اساس صورت جلسه های تنظیمی مصوب ادارات تحویل راه و شهر سازی شده ، ولی تاکنون سندی برایمان صادر نکرده اند.

«استیری» با بیان این که در جلسات مختلف پیگیر این موضوع بوده و از طریق اطلاعیه های مختلف از مردم درخواست کرده‌ایم تا اسنادشان را برای حل مشکلات زمین های ساخته شده در شهر سلطان آباد ارائه کنند، می افزاید: بر اساس بند «کا» تبصره 11 برنامه و بودجه 1401 زمین های ساخته شده در محدوده شهری سلطان آباد قبل از 1394  ، بعد از طی مراحل قانونی به مردم واگذار می‌شود و نیاز به مطرح کردن در کارگروه رفع تداخلات ندارد.

وی اظهار می کند: از شهرستان خوشاب تاکنون حتی یک برگه به اداره راه و شهرسازی سبزوار تحویل نداده‌اند. در حالی که از شهر روداب تاکنون 300 پرونده برای پیگیری به این اداره ارائه کرده‌اند. استیری با بیان این که با تحویل اسناد زمین های ساخت و ساز قبل از 1394 به مردم حدود 70 درصد مشکلات مردمی حل خواهد شد، افزود: تا کنون تلاش خوبی برای حل مشکل مردم انجام شده است، ولی مردم هم باید در این زمینه قدمی بردارند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *