اعتیاد؛ از بزرگ‌ترین معضلات اجتماعی شهرستان خوشاب

روستایی که برای تشییع شهدا مرد نداشت - شم آباد-سبزوار- خوشاب

بازدیدها: 205

اعتیاد؛ از بزرگ‌ترین معضلات اجتماعی شهرستان خوشاب

در ادامه بررسی عوامل فقر در شهرستان خوشاب به سراغ مسئولان مربوطه می‌رویم تا از نزدیک با مشکلات شهرستان آشنا شویم؛ مشکلاتی مانند اعتیاد به مواد مخدر که از بزرگ‌ترین معضلات به‌شمار می‌رود.

به گزارش بصیرت خوشاب به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در قسمت دوم از گزارش مشکلات شهرستان خوشاب به دنبال مشکلات فرهنگی می‌رویم که ارتباط نزدیکی با فقر و مشکلات اقتصادی دارد.

برای تکمیل گزارش به دنبال مسئولان مختلف در شهرستان خوشاب می‌رویم تا موضوع اعتیاد به مواد مخدر و بخشی دیگر از مشکلات فرهنگی را در شهرستان خوشاب بررسی کنیم.

۹۰ درصد مدیران ادارات مختلف پروازی هستند

بنا بر اعلام مسئولان و رصد فعالیت مدیران ادارات دولتی در شهرستان خوشاب به گفته امام جمعه این شهرستان در حدود ۹۰ درصد مدیران ادارات مختلف پروازی هستند و در خارج از شهرستان ساکن هستند.

به گفته یکی از مقامات عالی شهرستان، در زمان حوادث نمی‌دانیم به دنبال رئیس اداره بگردیم یا به دنبال حل مشکلات رخ داده باشیم.

این در حالی است که حسن ابارشی، فرماندار شهرستان خوشاب اظهار کرده‌اند: برنامه ششم توسعه کشور با رویکرد اقتصادی و توجه به مسائل فرهنگی است که شهرستان خوشاب در آسیب‌های اجتماعی از جمله آمارهای نزاع و مواد مخدر رتبه بالایی دارد.

فرماندار خوشاب با گلایه از مسئولان و نهادهای فرهنگی اظهار کرد: در حالی که شهرستان خوشاب حدود هزار موقوفه دارد، مسئولان اداره اوقاف گزارش بدهند در بخش فرهنگی برای این شهرستان محروم چه کرده‌اند.

حل مشکل فرهنگی راهی برای حل سایر مشکلات
وی با تاکید بر اینکه اگر موضوع فرهنگ شهرستان خوشاب حل شود بسیاری از مشکلاتش حل خواهد شد، ادامه داد: اینکه همه تقصیرها را به گردن دولت بیندازیم کار درستی نیست و نباید فقط از دولت توقع یاری داشته باشیم.

رضا یوسفی، مسئول بهزیستی شهرستان خوشاب درباره اقدامات بهزیستی در زمینه اعتیاد در شهرستان خوشاب اظهار کرد: در سال ۹۵ روستای درگاه آباد به عنوان روستای عاری از مواد مخدر و روستای پاک اعلام شد.

وی با بیان اینکه تنها کمپ ترک اعتیاد شهرستان به دلیل مشکلاتی که داشت در حال حاضر تعطیل شده است، ادامه داد: در یکسال گذشته ۶۰۰ نفر در زمینه اعتیاد بهبودی خودشان را به دست آورده‌اند.

وی با اشاره به اینکه از پنج معاونت بهزیستی یکی از آن‌ها مربوط به پیشگیری است، افزود: برای آگاهی دادن به مردم در زمینه مبارزه با مواد مخدر باید از مدارس و مساجد به بهترین شیوه بهره‌برداری کنیم.

مسئول بهزیستی شهرستان خوشاب با تاکید بر آمار به دست آمده از روستاهای شهرستان خوشاب تصریح کرد: از جمعیتی بالغ بر ۲۷ هزار و ۴۴۲ نفر، چهار هزار و ۵۲ معتاد در روستاهای شهرستان خوشاب سکونت دارند.

وی با تاکید بر اینکه با بررسی آماری دقیق ۱۴,۷ درصد افراد معتاد به مواد مخدر هستند، گفت: رده سنی ۴۵ تا ۵۰ سال بالاترین آمار معتادان این شهرستان را تشکیل می‌دهند و بخش مرکزی این شهرستان به غیر از سلطان آباد بالاترین آمار معتادان را با ۱۸.۴ درصد به خودش اختصاص داده است.

در همین رابطه حسینعلی عمارلو، مسئول مبارزه با مواد مخدر شهرستان خوشاب با ابراز اینکه قاچاقچی مواد مخدر در سال ۹۶ نسبت به قبل به دلیل احساس ناامنی و مبارزه با آنها کمتر شده و به شهرهای مجاور کوچ کرده‌اند، ادامه داد: در گذشته مصرف مواد مخدر صنعتی در سلطان آباد زیاد شده بود که با عوامل آن برخورد کردیم.

مسئول مبارزه با مواد مخدر شهرستان خوشاب با گلایه از خانواده‌هایی که حامی قاچاقچیان هستند و در برخی از موارد با گذاشتن وثیقه اقدام به آزادی آنان می‌کنند، افزود: در برخی از موارد برای مبارزه با قاچاقچیان خلأ قانونی داریم و گاها مشاهده شده افرادی که با وثیقه آزاد شده‌اند، در شهر و روستای مجاور اقدام به فروش مواد مخدر کرده‌اند.وی با تاکید بر اینکه برای ترک اعتیاد باید زنجیره‌ای از عوامل مختلف از جمله مردمی کردن مبارزه با مواد مخدر، خانواده، همسر و فرزندان یاری کنند، تصریح کرد: در بحث مبارزه با مواد مخدر فقط دستگاههای تعیین شده نقش ندارند.این گزارش ادامه دارد علی اکبر ملکی 17 مهر 1396

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *