آیت‌الله علوی سبزواری، عالمی متواضع و مردمی بود

آیت الله علوی سبزواری

آیت الله علوی سبزواری از علمای بزرگ سبزوار

بازدیدها: 969

آیت‌الله علوی سبزواری، عالمی متواضع و مردمی بود

مسئول مدرسه علمیه اهل‌البیت سبزوار گفت: آیت‌الله علوی عالمی متواضع و مردمی بود و دیار سربداران با از دست پدر معنوی خود به سوگ نشسته است.

سبزوار در عزای پدر معنوی/ فقدان او جبران نخواهد شد

حجت‌الاسلام سیدعلی اخباری، مسئول مدرسه اهل‌البیت  شهرستان سبزوار، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با تسلیت رحلت عالم برجسته دینی حضرت آیت‌الله سیدمحمد حسن علوی سبزواری، اظهار کرد: سبزوار به نوعی پدر معنوی خود را از دست داده و در سوگ آن داغدار است و فقدان او به این زودی جبران نخواهد شد.

وی با اشاره به خدمات ارزشمند این مرجع تقلید با اشاره به اینکه او نماینده ویژه آیت‌الله سیستانی و بسیاری دیگر از مراجع تقلید در سبزوار بود، عنوان کرد: آیت‌الله علوی از شاگردان شیخ مرتضی حائری بود و در دهه ۵۰ با بازگشت از قم به سبزوار به عنوان امام جماعت مسجد جامع سبزوار در خیابان بیهق مرکز شهر شهرستان مشغول فعالیت شد و در هدایت و رهبری مردم در زمان مبارزات دهه ۵۰ بر علیه رژیم پهلوی در پیروزی انقلاب اسلامی نقش ویژه‌ای داشت.

ملجا و پناه مردم

اخباری افزود: منزل و بیت این عالم دینی بزرگ ملجا و پناهگاه مردم و روحانیون از اقصی نقاط کشور بود، همچنین ایشان قبل از انقلاب‌اسلامی، ارتباطات نزدیکی با رهبر معظم انقلاب داشت و حتی رهبری به منزل ایشان در سبزوار رفت‌وآمد داشتند و خاطرات زیادی از آن دوران وجود دارد.

مسئول مدرسه علمیه اهل‌البیت سبزوار خاطرنشان کرد: آیت‌الله علوی مردی خاکی و عالمی متواضع و مردمی بود، خانه‌ای ساده داشت که بیشتر جلسات، مراسم‌های مذهبی و دینی و درس علما در سال‌های اخیر، در منزل ایشان برگزار می‌شد و مردم در بیت ایشان احساس غربت نمی‌کردند و پروانه‌وار به دور این عالم دینی می‌گشتند.

عالمی که انسان را به یاد خدا می‌انداخت

وی با بیان اینکه این عالم دینی در مصرف بیت‌المال و وجوهات شرعی و حق‌الناس مقید بود و جوانب احتیاط بسیاری را رعایت می‌کرد، اضافه کرد: ایشان از علمایی بودند که هرکس به چهره‌اش نگاه می‌کرد، او را به یاد خدا می‌انداخت و فقدان و از دست دادن این عالم برجسته دینی در سبزوار بسیار سنگین و جبران آن بسیار مشکل است و شاید غیرقابل جبران باشد.

اخباری با تاکید بر اینکه از دست دادن چنین شخصیت‌هایی در کشور، عام‌الحزن برای علما و و حوزه‌های‌علمیه است، اضافه کرد: در خراسان رضوی و شاید در کشور مانند آیت‌الله علوی سبزواری بسیار نادر است، چرا که علمای بزرگی که با بیشتر مراجع عظام بزرگ کشور و جهان تشیع ارتباط تنگاتنگی داشتند و نماینده بسیاری از مراجع تقلید بودند.

مسئول مدرسه علمیه اهل‌البیت سبزوار عنوان کرد: به مناسبت درگذشت این عالم بزرگ دینی، روز جمعه سوم بهمن‌ماه در مصلی  شهرستان سبزوار، یک ساعت قبل از آغاز خطبه‌های نماز جمعه، با رعایت تمام پروتکل‌ها بهداشتی مراسم بزرگداشتی به یاد این عالم بزرگ دیار سبزوار برگزار خواهد شد.

آیت‌الله علوی از بهترین‌ها در تواضع و مردم داری بود

همچنین در همین رابطه حجت‌الاسلام سیدمحمد جواد سجادی‌نژاد، رئیس اداره تبلیغات اسلامی سبزوار، در گفت‌وگو با ایکنا، با تسلیت درگذشت این عالم بزرگ دینی و عالم دیار سربداران، گفت: آیت‌الله علوی از علمای برجسته‌ای بود که در تقوا، تواضع و مردمی بودنش شکی وجود ندارد و از بهترین‌ها بود.

وی با اشاره به اینکه آیت‌الله علوی از روحانیون بزرگی بود که تبلیغ عملی را به منصه ظهور رسانده و مردم به دلیل تواضع، ایمان و خضوعش ارادت خاصی به او داشتند، افزود: این عالم دینی، روحانی مردم‌داری بود که دفترشان محل رفت‌وآمد بسیاری از اقشار مختلف جامعه و گره‌گشای مشکلات بسیاری از مردم بود.

آیت‌الله علوی؛ نمونه برجسته یک عالم مردمی

همچنین، حجت‌الاسلام غلامرضا مغیسه، امام جمعه سبزوار با صدور پیامی ضمن عرض تسلیت این عالم برجسته عالم تشیع به امام زمان(عج)، رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید و مردم شهیدپرور و ولایی دیار سربداران امروز پنج شنبه دوم بهمن را عزای عمومی در سبزوار اعلام کردند.

وی در این پیام عنوان کرده است: اعلام عزای عمومی به‌منظور تکریم این عالم وارسته، زاهد و انقلابی صورت گرفت.

آیت‌الله سیدمحمد حسن علوی یکی از برجسته‌ترین روحانیون دوران انقلاب اسلامی و از پیشگامان نهضت امام خمینی (ره) در شهرستان سبزوار، پس از سالها مجاهدت و تبلیغ امور دینی، روز گذشته، اول بهمن‌ماه، بعد از تحمل رنج بیماری در سن ۹۰ سالگی به دیدار حق شتافت.انتهای پیام

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *