علی شریعتی به علی(ع) عشق می‌ورزید

دکتر علی شریعتی

نگاهی به آثار و زندگی دکتر علی شریعتی در مزینان سبزوار

بازدیدها: 1191

علی شریعتی به علی(ع) عشق می‌ورزید

بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب آثار و نوشته‌های دکتر علی شریعتی یکی از پر طرفدارترین آثار مکتوب در کشور به ویژه در بین نسلی که با او همراه نبودند، است.

علی به علی(ع) عشق می‌ورزید

دکتر علی شریعتی، استاد دانشگاهی است که معلم انقلاب نام گرفت، عنوانی بزرگ که از او چهره‌ای بارز ‌ساخت و به عنوان یک نماد انقلابی‌‌. در مشهورترین دانشگاه‌های کشور و جهان تحصیل کرد و با نام‌های بزرگی از جهان دانش و سیاست معاشرت کرد و در دانشگاه فردوسی مشهد به تدریس پرداخت‌‌.

او استادی است که در دفاع از روحانیت بیان کرده است: «بزرگترین پایگاهی که می‌توان امیدوار بود که توده‌ها را آگاه کند، اسلام راستین را به مردم ارائه دهد و در بیداری افکار عمومی به خصوص متن توده‌ها نقش مؤثر و نجات بخش را ایفا نماید، در احیای روح اسلام، ایجاد نهضت آگاهی‌دهنده و حرکت بخشنده اسلامی عامل نیرومند و مقتدری باشد، همین پایگاه طلبه، حوزه و حجره‌های تنگ و تاریکی است که از درون آن سیدجمال الدین‌ها بیرون آمده‌اند.»

دکتر علی شریعتی در کتاب «فاطمه، فاطمه است» بیان کرده است: «برای مقاومت در برابر این دعوت شوم غرب بزرگترین امکاناتی که در اختیار جوانان اسلامی است _ علی‌رغم چیزهای دیگری که ندارند _ داشتن نمونه‌های متعالی است که چهره‌شان بر پیشانی این قرن باید تصویر بشود تا نسل امروز که نمی‌خواهد در سنت‌های پوشالی و ارتجاعی و ضداسلامی و ضدانسانی قدیمی گرفتار بشود و می‌خواهد نجات پیدا کند و هم نمی‌خواهد قالب‌های تحمیلی استحمار فرهنگی و فرنگی غرب را بپذیرد و در برابر مدرنیسم پلید امروز تسلیم بشود، بتواند با آن سلاح در برابر هجوم غرب بایستد.»

در حالی چهل و سومین یادمان درگذشت دکتر شریعتی از طریق برخی شبکه‌های مجازی در حال برگزاری است و در سبزوار نیز برگزاری مراسم کوچکی اعلام شده است که بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب، افکار و نظریه‌های دکتر علی شریعتی مورد بحث است و حامیان و منتقدانی دارد و برخی جریان‌ها سعی دارند به اندیشه‌های او بازگردند.

حجت‌الاسلام حسین شم‌آبادی، مسئول سابق فرهنگی اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان سبزوار، در رابطه با افکار و اندیشه‌های دکتر علی شریعتی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: بسیاری از کتاب‌های دکتر شریعتی را مطالعه کرده‌ام و جمله‌ای که درخصوص روحانیت گفته بود: «در زیر هیچ قرارداد استعماری امضاء یک آخوند نجف رفته، نیست در حالی که در زیر همه این قراردادهای استعماری امضاء آقای دکتر و آقای مهندس فرنگ رفته هست» را به خاطر دارم.

علی به علی(ع) عشق می‌ورزید

وی اضافه کرد: به دلیل علاقه بسیاری از اهالی فرهنگ دیار سربداران به او تمام کتاب‌های استاد شریعتی در محل شورای اسلامی سبزوار موجود و به عنوان گنجینه‌ای از این کتب و نوشته‌ها استفاده می‌شود.

شم‌آبادی با ذکر خاطره‌ای از دیدار با پدر دکتر علی شریعتی اضافه کرد: در جلسه‌ای که در مشهد در خدمت مرحوم محمد تقی شریعتی بودیم وی بیان کرد: «من نمی‌گویم علی اشتباه نداشت ولی علی به علی(ع) عشق می‌ورزید.»

سیدابوالفضل حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری نیز درباره استاد شریعتی به  در گفت‌وگو با ایکنا عنوان کرد: دکتر شریعتی در زمان خودش یکی از موفق‌ترین‌ها بود و بسیاری بعد از او، وام‌دار شریعتی هستند.

سخن او متناسب با نیاز روز جامعه بود

وی با اشاره به اینکه دکتر علی شریعتی سوژه‌ها و مطالب موردنیاز روز جامعه را به دلیل تحصیل در حوزه، دانشگاه و شاگردی پیش پدر گرامیشان بسیار به خوبی تشخیص می‌داد و تسلط بر موضوعات داشت، افزود: زبان سخن او متناسب با روزگار آن روز بود.

عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری تصریح کرد: روزگار ما در مقایسه با روزگار دکتر شریعتی تفاوت‌هایی دارد، بخشی از آن تفکرات و مطالب هنوز زنده و پویاست و شریعتی سخن نو برای گفتن دارد.

حسینی اضافه کرد: بسیاری از جوانان امروزی حوصله مطالعه و خواندن کتاب‌های شریعتی را ندارند اما گزیده‌گویی و کلمات قصار آن مرحوم را به ویژه از کتاب «کویر او» مطالعه و منتشر می‌کنند.

وی با بیان اینکه شریعتی علاقه‌ای به انقلاب سریع در آن دوران نداشت و معتقد بود باید زیرساخت‌های وقوع انقلاب اسلامی و فعالیت‌های فرهنگی آن آماده می‌شد، افزود: روحانیت در انقلاب اسلامی وامدار شریعتی است.

عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به اینکه آثار شریعتی به زبان‌های مختلفی از شرق آسیا تا غرب آمریکا ترجمه و منتشر شده و کتاب «بازگشت به خویشتن و رنسانس اسلام» یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در آن دوران بود، اضافه کرد: اخلاق یکی از پایه‌های انقلاب اسلامی بود و پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمد مصطفی(ص) همانگونه که فرمودند: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلَاقِ؛ به راستی که من برای به کمال رساندن مکارم اخلاق مبعوث شده‌ام» اما این اخلاق در جامعه سقوط کرده و همانگونه که دکتر علی شریعتی کاسبی از راه دین را قبول نداشت اما بسیاری بعد از انقلاب به دنبال کاسبی از راه دین رفتند و تعهدات اخلاقی را زیر پا گذاشتند.

شهید، قلب تاریخ است

آنچه که واضح و روشن است، برخی از افکار و اندیشه‌های دکتر علی شریعتی کهنگی ندارد و مناسب تمام دوران‌هاست، مانند جمله او درباره شهید که برگرفته از حماسه کربلاست: «شهید، قلب تاریخ است، هم چنان که قلب به رگ‌های خشک‌اندام، خون، حیات و زندگی می‌دهد، جامعه‌ای که رو به مردن می‌رود، جامعه‌ای که فرزندانش ایمان خویش را به خویش، از دست داده‌اند و جامعه‌ای که به مرگ تدریجی گرفتار است، جامعه‌ای که تسلیم را تمکین کرده است، جامعه‌ای که احساس مسئولیت را از یاد برده و جامعه‌ای که اعتقاد به انسان بودن را در خود باخته است و تاریخی که از حیات، جنبش، حرکت و زایش بازمانده است، شهید همچون قلبی، به اندام‌های خشک مرده بی‌رمق این جامعه، خون خویش را می‌رساند و بزرگ‌ترین معجزه شهادتش این است که به یک نسل، ایمان جدید به خویشتن را می‌بخشد. شهید حاضر است و همیشه جاوید، کی غائب است؟ یکی از بهترین و حیات بخش‌ترین سرمایه‌هایی که در تاریخ تشیع وجود دارد، شهادت است.»انتهای پیام

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *