124 کیلومتر راه روستایی خوشاب در انتظار آسفالت

سفر یک نمازگراز برقبانی از شهرستان خوشاب برای شرکت در نماز جمعه - پای پیاده در راه نماز جمعه

بازدیدها: 139

نویسنده : علی اکبر ملکی

 

به گزارش بصیرت خوشاب در حالی سال 1402 در شهرستان خوشاب با آسفالت و مرمت جاده برخی از روستاهای آن به نیمه رسیده است که به گفته رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای خوشاب، طی 5 سال از زمان جداسازی اداره راه و شهرسازی و اداره راهداری از همدیگر، حتی یک کیلومتر راه روستایی نیز در شهرستان خوشاب آسفالت ریزی نشده و به طور کلی آسفالت کردن جاده های روستایی تقریبا رها شده بود و توجه زیادی به جاده های روستایی نمی شد؛ در صورتی که توسعه جاده های روستایی برای سهولت دسترسی روستاییان به شهرها و حمل و نقل محصولات شان ضروری است.

گلایه روستاییان از جاده های نامناسب

دهنوی یکی از اهالی روستای دهنو در گفت و گو با خراسان رضوی با اشاره به این‌که 3 سال قبل برخی مسئولان شهرستان در خصوص انجام پروژه روی زمین مانده آسفالت روستای مان قول مساعد دادند، اما رفتند و پشت سرشان را هم نگاه نکردند، گفت: اگر جاده روستای ما آسفالت می شد، مجبور نبودم 400 هزار تومان کرایه برای 6 کیلومتر بپردازم تا دخترم را به مدرسه ای در مشکان ببرم.

در حالی برخی روستاییان شهرستان خوشاب از مشکلات جاده های روستای محل زندگی شان نالان هستند که گاه با کوچک‌ترین بارندگی ارتباط روستای شان با بیرون از آن به دلیل قرار داشتن جاده روستاها در مسیر سیلاب ها قطع می شود یا مجبور هستند در سرمای زمستان مانند جاده روستای عادل آباد در گل و لای ها سوار بر موتورسیکلت فرزندان‌شان را در جاده های خاکی به مدارس روستاهای اطراف ببرند.

برای پیگیری مشکلات جاده های روستایی شهرستان خوشاب به سراغ رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان رفتیم.

آسفالت فقط 5 کیلومتر راه روستایی در سال جاری

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای خوشاب در گفت و گو با خراسان رضوی با اشاره به این‌که تا پایان سال 1400 ، 128 کیلومتر از راه های روستایی شهرستان خوشاب آسفالت شده بود و 129 کیلومتر راه خاکی داشتیم، اظهار کرد: از 129 کیلومتر راه خاکی موجود 80 کیلومتر راه منتهی به روستاهای دارای جمعیت ساکن می شوند و بقیه آن راه دسترسی روستایی مانند راه روستای شم آباد است.

عباس رباط جزی با بیان این‌که امسال 3 کیلومتر از مسیر روستای ترخاص و 2 کیلومتر از راه روستای دهنه شور آسفالت شد، افزود: 124 کیلومتر دیگر از راه های روستایی شهرستان خوشاب آسفالت نشده است.

وی اضافه کرد: تا پایان امسال 1.5کیلومتر دیگر از جاده روستای دهنه شور، 2 کیلومتر از مسیر 7 کیلومتری راه روستایی عادل آباد و یک کیلومتر از راه روستای اردنج آسفالت خواهد شد. رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای خوشاب در پاسخ به چرایی تکمیل نشدن جاده روستای عنبرستان در شهرستان خوشاب به‌رغم شروع پروژه از 5 سال قبل و ساخت برخی پل ها گفت: به دلیل مشکلاتی که این پروژه در زمان ساخت خودش داشت، پروژه را تحویل نگرفتیم و مجدد باید زیرسازی و ساخت پل ها انجام شود.

رباط جزی تصریح کرد: این پروژه باید سال گذشته تکمیل و آسفالت می شد ولی به دلیل مشکلاتی که بیان شد و همچنین مشکلات پیمانکار پروژه، تاکنون آسفالت جاده روستای عنبرستان تکمیل نشده است.

تکمیل نشدن پروژه آسفالت راه 2 روستا با گذشت 13 سال

وی همچنین در پاسخ به چرایی تکمیل نشدن پروژه 13 ساله آسفالت راه روستاهای ینگ و دهنو اضافه کرد: این پروژه از سال 89 کد پروژه فعال دارد و سال 92 با پیمانکار مربوط قرارداد بسته شده بود ولی تخصیص اعتبار در همان سال داده نشد و هم اکنون با توجه به تورم و مشکلات کشور هزینه زیادی برای تکمیل این پروژه نیاز است.

وی در پاسخ به مشکلات روشنایی کمربندی شهر مشکان نیز بیان کرد: برای حل این مشکل 12 میلیارد ریال تخصیص یافته است و به زودی روشنایی در سه تقاطع این کمربندی در ورودی، خروجی و تقاطع روستای دهنه شور نصب می شود و منتظر اقدام شرکت برق برای نصب ترانس برق هستیم.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای خوشاب در پاسخ به وضعیت پل جاده روستای فوجی و روستاهای بالادست که هر ساله در زمان بارندگی ها باعث قطع ارتباط اهالی روستا با بقیه نقاط شهرستان می شود، اضافه کرد: این پل با 4 دهنه در حال ساخت است و به زودی تکمیل خواهد شد.

رباط جزی با اشاره به وجود 372 کیلومتر جاده مواصلاتی درشهرستان خوشاب که شامل 76 کیلومتر راه اصلی، 40 کیلومتر راه فرعی و 124 کیلومتر راه خاکی است، گفت: جاده مواصلاتی سبزوار-خوشاب- دوغایی از راه های اصلی و شریانی کشور است که قرار بود باند دوم این جاده از حدود 14 سال قبل ساخته شود ولی به دلیل نداشتن ماده 23 ساخته نشده است و مسئولان مربوط باید پیگیر آن باشند.

وی در پاسخ به چرایی برخی از بی توجهی ها به راه های روستایی در شهرستان خوشاب بیان کرد: پاسکاری برخی از ادارات مختلف دولتی در گذشته به همدیگر مانند یک دهه گذشته و جدا شدن ادارات از همدیگر مانند جهاد سازندگی، ادغام راه و ترابری با مسکن و شهرسازی و جدایی مجدد برخی از قسمت ها در این دو اداره از همدیگر و در نهایت واگذاری راه های روستایی به اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای، از جمله دلایل بی توجهی به راه های روستایی بوده است.

به عنوان مثال از سال 95 تا 1400 که اداره راه و شهرسازی از همدیگر جدا شدند، یک کیلومتر  از جاده های روستایی در مدت 5 سال گذشته در شهرستان خوشاب آسفالت نشد.

آن چه به خوبی روشن و واضح است راه های روستایی یکی از شریان های اصلی زندگی روستاییان هستند که از طریق آن محصولات مختلف کشاورزی را به شهرها منتقل می کنند و در صورتی که جاده مناسبی وجود نداشته باشد نه تنها روستاییان برای انجام امورشان به مشکل می خورند بلکه موجب می شود دیگر رغبتی نداشته باشند که فرزندانشان را به مدارس روستاهای دیگر بفرستند و این امر به ترک تحصیل دانش آموزان و بی سوادی روستاییان دامن می زند و در صورت مهاجرت از روستاها و تعطیلی تولید در روستا، دولت مجبور به واردات محصولات مختلف و حل مشکلات ساکنان حاشیه شهرها خواهد بود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *