ادعای کارفرما ، انکار بانک عامل !

گزارشی درباره واحد صنعتی تعطیل شده و تملک شده توسط یک بانک ادعای کارفرما ، انکار بانک عامل !

بصیرت خوشاب BASIRATKHOSHAB.IR NEMZ.IR

بازدیدها: 64

گزارشی درباره واحد صنعتی تعطیل شده و تملک شده توسط یک بانک ادعای کارفرما ، انکار بانک عامل !

موضوع تملک واحدهای تولیدی بدهکار توسط بانک ها ، تراژدی است که گلایه بسیاری از کارفرمایان صنعتی را در روزهای سخت اقتصادی به همراه داشته است.

مدیر یکی از واحدهای صنعتی خوشاب می گوید : سال 83 پروانه بهره برداری احداث واحد قطعه سازی  ماشین آلات را گرفتم و با وامی 72 میلیونی که از طریق تبصره 39 از طریق بانک صنعت و معدن دریافت کردیم کارخانه را گسترش دادیم و در همان سال ها حدود نیمی از قسط وام را پرداخت کردیم و به علت بیماری که برایم پیش آمد بقیه وام را در موعدش نتوانستم پرداخت کنم و در حال کار روی ساخت قطعات صادراتی افغانستان بودیم که در سال 97 توسط بانک صنعت و معدن کارخانه پلمب شد،

ازسوی دیگر کارشناس رسانه روابط عمومی بانک صنعت و معدن کشور  می گوید:  این فرد در سال 79-80  مبلغ 72 میلیون تومان از محل وجوه سازمان مدیریت و برنامه ریزی در قالب تبصره 29 از بانک صنعت ومعدن تسهیلات دریافت کرده و فرد تسهیلات گیرنده هیچ گونه پرداختی برای اقساط تسهیلات دریافتی نداشته است  و بر این اساس سال 91  بانک صنعت و معدن ملک این فرد را تملیک می کند، ضمن این که تملیک این ملک بر اساس قانون و قیمت گذاری آن توسط کارشناس دادگستری صورت گرفته است، از طرفی ارزش ملک به میزان بدهی این فرد بوده است.

حکایت تلخ  بدهکاری و تصرف واحدهای تولیدی 

به گزارش خراسان رضوی ، درشرایطی که بسیاری از مسئولان کشوری تاکید بر حمایت از تولید داخلی دارند به سراغ یکی از تولیدکنندگان شهرستان خوشاب می رویم که جوانی اش را برای احداث و جلوگیری از وابستگی کشور به واردات  صرف کرده اما این روزها به علت بدهی به بانک ،کارخانه و تمام سرمایه جوانی اش توسط بانک تصرف و تعطیل شده و دست به دامن مسئولان کشوری و رئیس جمهور برای پس گرفتن کارخانه تولیدی و راه اندازی آن شده است.

علی اصغر دیواندری در گفت وگو با خراسان رضوی با بیان این که جوانی اش را برای خدمت به کشور در جهاد سازندگی و بعد از آن در احداث یک کارخانه تولیدی   صرف کرده ،می گوید: در سال 83 پروانه بهره برداری احداث قطعه سازی قطعات ماشین آلات را گرفتم و با وامی 72 میلیونی که از طریق تبصره 39 از طریق بانک صنعت و معدن از طریق کمک های دولتی گرفتیم کارخانه را گسترش دادیم.

وی با بیان این که  در همان سال ها حدود نیمی از قسط وام را پرداخت کردیم و به علت بیماری که برایم پیش آمد بقیه وام را در موعدش نتوانستم پرداخت کنم افزود: در حال کار روی ساخت قطعات صادراتی افغانستان بودیم که در سال 97 توسط بانک صنعت و معدن ،کارخانه پلمب شد. مدیر عامل مجموعه صنعتی مهندس دیواندری با اظهار این که با تعطیلی کارخانه 17 نفری که به صورت مستقیم در حال فعالیت در کارخانه بودند بیکار شدند ،افزود: با تعطیلی کارخانه به تعهداتی که در قرارداد با کشور افغانستان داشتیم نتوانستیم عمل کنیم و ضربه سنگین دیگری در این قسمت نیز متحمل شدیم.

وی با اشاره به این که قالب سازی زیر ساخت و مادر صنایع است و در کارخانه ما این قالب سازی در حال انجام بود و توسط بانک به تعطیلی کشیده شد، افزود: بانک صنعت و معدن کارخانه 50 میلیارد تومانی ما را به مبلغ 250 میلیون تومان مدعی است فروخته در حالی که صحت ندارد و از طریق مراجع قانونی در حال پیگیری هستیم.

وی که  از پیگیری و احیای کارخانه اش ناامید نشده، افزود:  خانه تهران و طلاهای همسرم را برای راه اندازی کارخانه هزینه کرده ام و برای پرداخت بدهی بانک و حقوق معوقه کارگران سه تا خانه فروخته ایم و ظلم است بعد از این همه زحمت و تلاش تمام زحمات ما توسط یک بانک به باد برود و کارگران زحمت کش بعد از عمری تلاش بیکار شوند.

دیواندری بیان کرد که بقیه وام حدود 40 میلیون تومان است و بیش از 100 میلیون تومان از وام را پرداخت کرده ام  و به گفته بانک، این روزها مبلغ وام با دیرکرد 340 میلیون تومان شده که آن  را بارها به حساب بانک پرداخت کردم ولی بانک از برداشت و تسویه وام خودداری کرد.

وی افزود: برای سرپا نگه داشتن  کارخانه تولیدی خشت خشت آن را از جان و دلم مایه گذاشته ام و ظلم است در سن پیری با این همه مشقت و سختی که برای احیای آن متحمل شده ایم از دستمان ،خارج و تعطیل کنند. این جهادگر عرصه اقتصادی با اظهار این که قانون 1343 کشور و مصوبه مجلس تاکید دارد که نباید یک کارخانه به علت بدهی تعطیل شود، تصریح کرد: برای دادخواهی و راه انداختن مجدد کارخانه به سراغ نماینده ویژه رئیس جمهور در شهرستان خوشاب رفتم تا بتوانیم از این  طریق  کارخانه را پس بگیریم.

وی افزود: یکی دیگر از طرح هایی که به دنبال راه اندازی و تولید  هستیم تولید موتورهای برقی شارژی است که هیچ گونه آلودگی صوتی و تنفسی ندارند و بسیار ارزان برای کشور تمام می شود و از خروج ارز از کشور جلوگیری می کند.

توضیحات فرماندار خوشاب در خصوص پیگیری مشکلات کارخانه 

محمود شم آبادی فرماندار خوشاب در گفت وگو با خراسان رضوی  با بیان این که دولت برای حمایت از تولیدکنندگان درتلاش است ،تصریح کرد:   مشکلات کارخانه تولیدی دیواندری با وزیر کار که به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور به شهرستان خوشاب سفر کرده بود   بررسی شد و از نزدیک این تولید کننده ، مشکلات خودش را با وزیر کار بیان کرد و دستورات لازم برای پیگیری صادر شد.

روابط عمومی بانک صنعت و معدن کشور  مدعی شد :این فرد ریالی بابت تقسیط تسهیلات پرداخت نکرده است

کارشناس رسانه روابط عمومی بانک صنعت و معدن کشور نیز در گفت وگو  با خراسان رضوی دراین خصوص اظهار می کند:  این فرد(دیواندری ) در سال 79-80  مبلغ 72 میلیون تومان از محل وجوه سازمان مدیریت و برنامه ریزی در قالب تبصره 29 از بانک صنعت ومعدن تسهیلات دریافت کرده است.

وی با بیان این که فرد تسهیلات گیرنده هیچ گونه پرداختی برای اقساط تسهیلات دریافتی نداشته است، می افزاید: این فرد ریالی بابت تقسیط تسهیلات پرداخت نکرده و بر این اساس سال 91 به همین دلیل  بانک صنعت و معدن ملک این فرد را تملیک می کند، ضمن این که تملیک این ملک بر اساس قانون و قیمت گذاری آن توسط کارشناس دادگستری صورت گرفته است، از طرفی ارزش ملک به میزان بدهی این فرد بوده است.

فرد خطایی مرتکب شده و ملک را انتقال به غیر داده است وی ادامه می دهد: سال گذشته این ملک مد نظر توسط بانک صنعت و معدن فروخته شد، این که این فرد ادعا می کند که 17 نفر در آن جا مشغول کار بودند اصلا این ملک از سال94-95  به بعد راکد مانده است،

در همین سال هم این فرد خطایی مرتکب شده که این ملک را به فرد دیگری واگذار کرده است و اقدام به انتقال مال غیر کرده است به همین خاطر چالشی هم که در آن جا مستاجر است وجود دارد، بابت انتقال به غیر این ملک ،بانک صنعت و معدن هم شکایتی در دادگاه مطرح کرده است.

وی تصریح می کند: با توجه به این که هم اینک ارزش ملک بالا رفته چنین ادعاهایی را مطرح  کرده که یک تیری به تاریکی بزند و این که اشتغال ایجاد شود و … به نظرم از این فضا سوء استفاده می کند، بالاخره در همان زمان بانک می توانست تسهیلات را در اختیار فرد دیگری قرار دهد که بتواند شغل ایجاد کند و افراد زیادی بهره مند شوند . بانک برای پرداخت اقساط تسهیلات همکاری کرده است وی در پاسخ به این سوال که در صورت پرداخت نکردن اقساط آیا بانک به این فرد مهلت دیگری نداده است؟ می گوید: 10 سال به این فرد مهلت داده شد تا بتواند اقساط خود را پرداخت کند، بانک خیلی با  این طرف  همکاری کرده است.   / نویسنده : ملکی ، محمد حسام مسلمی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *