داستان تکراری دانش‌آموزان محروم از زیرساخت‌های آموزشی مطلوب

داستان تکراری دانش‌آموزان محروم از زیرساخت‌های آموزشی مطلوب

داستان تکراری دانش‌آموزان محروم از زیرساخت‌های آموزشی مطلوب در شهرستان خوشاب

بازدیدها: 873

داستان تکراری دانش‌آموزان محروم از زیرساخت‌های آموزشی مطلوب

در حالی که از ابتدای سال جاری با شیوع کرونا مدارس با حضور معلمان و دانش‌آموزان آغاز شده بود، اما آموزش‌های حضوری دوام زیادی نیافت و با قرمز شدن شهرستان‌ها یکی پس از دیگری مدارس تعطیل شدند و آموزش‌ها رنگ و بوی مجازی و غیر حضوری به خود گرفت که با ادامه شرایط کنونی، نبود زیرساخت‌ها و تجهیزات مهمترین مشکل آموزش دانش‌آموزان است.

نبود زیر ساخت‌های آموزشی و دلخوش بودن خانواده‌ها به وعده‌های مسئولان

با قرمز شدن وضعیت شهرستان خوشاب در شرایط کرونایی و تعطیلی مدارس، در حالی که مادری دست چند فرزند دانش‌آموزش را گرفته و رهسپار اداره آموزش‌و‌پرورش خوشاب است، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، گفت: همسرم کارگر و به سختی مخارج منزل را تأمین می‌کند، چگونه برای بچه‌هایمان گوشی هوشمند و تبلت بخریم؟، آقای مسئولی که مدرسه را تعطیل می‌کنید، نباید فکری برای آموزش دانش‌آموزان کم بضائت نیز داشته باشید.

قصه پر غصه این روزهای آموزش دانش‌آموزان و تعطیلی مدارس در مناطقی که زیرساخت‌های آموزشی فراهم نیست و در خانواده‌هایی که چند دانش‌آموز دارند، بر هیچ‌کسی پوشیده نیست که در این گزارش به بررسی وضعیت اینترنت  در مناطق محروم بررسی مسئولان پرداخته شده است.

توان خرید نداریم

بسیاری از خانواده‌ها در وضعیت قرمز کرونایی خراسان رضوی با تعطیلی برخی از مشاغل و با در خانه ماندن نه تنها توان مالی برای رسیدگی به وضعیت دانش‌آموزان و خرید امکانات ندارند، بلکه با تأمین حداقل‌های زندگی تنها گذران زندگی می‌کنند.

ابراهیم زرقی از ساکنان روستای «رزقی» شهرستان خوشاب، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه اهالی روستای زرقی و پنج روستای اطراف ما امکان دسترسی به اینترنت و دستگاه دیجیتال برای استفاده از شبکه آموزش سیما را نداشته، گفت: دخترم از زمان تعطیلی مدارس در خانه است و عملاً توان خرید گوشی هوشمند و تهیه امکانات  مربوط به مسائل آموزشی را ندارم.

علی بیات، رئیس آموزش‌و‌پرورش خوشاب در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی باید مورد حمایت قرار بگیرند و آموزش و پرورش توان خرید تبلت و گوشی هوشمند را ندارد، بیان کرد: با کمک خیران تعدادی تبلت خریداری شده بود که در اختیار دانش‌آموزان نیازمند قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری که مدارس به‌صورت حضوری بازگشایی شده بود، تعدادی از معلمان مدارس به کرونا مبتلا شدند و این مدارس زودتر از اعلام قرمز شدن در شهرستان تعطیل شدند، افزود: با تعطیلی حضوری مدارس و ارائه آموزش‌های تحصیلی در فضای مجازی، حدود ۳۰ درصد از دانش‌آموزان شهرستان خوشاب دسترسی به اینترنت و امکانات استفاده از فضای مجازی را ندارند.

بیات اضافه کرد: بسیاری از معلمان با ایثار و فداکاری در مناطق محروم شهرستان خوشاب برای آموزش در حال تدریس هستند، اما مسئولان باید به وعده‌هایشان برای برقرای زیرساخت‌های مخابراتی هرچه زودتر اقدام کنند تا دانش‌آموزان بتوانند از بستر اینترنت برای دسترسی به آموزش‌های ارائه شده بهره کنند.

مشکل آنتن‌دهی  تلفن همراه و نبود تصاویر صداوسیما

یکی دیگر از مشکلات اصلی شهرستان خوشاب در برخی از نقاط، علاوه بر مشکل اینترنت، نبود سیگنال کانال‌های تلویزیونی است. حدود دو سال گذشته، مردم روستای «علیک» در شهرستان خوشاب با امضا طوماری از مسئولان و نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی، درخواست کردند تا به مشکل مردم این روستا برای نبود شبکه‌های داخلی رسیدگی کنند، چرا که در برخی از نقاط این روستا خانواده‌ها از دسترسی به شبکه‌های تلویزیون داخلی نیز محروم هستند و از آنتن ماهواره برای تماشای کانال‌های ایرانی بهره می‌برند که مضرات خاص خودش را دارد.

قصه مدام دانش‌آموزان محروم از زیرساخت‌های آموزشی مطلوب

بعد از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، علی‌اصغر عنابستانی، نماینده مردم خوشاب، سبزوار، جوین، جغتای، ششتمد و داورزن در مجلس شورای اسلامی در بازدید از منطقه «بلوک تکاب» شهرستان خوشاب در اوایل سال جاری در گفت‌وگو با ایکنا تصریح کرد: با توجه به اینکه استفاده از اینترنت و شبکه‌های تصویر دیجیتالی در طرح آموزش دانش‌آموزان و زندگی مردم نقش مهمی دارد، تقویت آن‌ها هرچه سریع‌تر باید انجام شود.

این نماینده مجلس اضافه کرد: متأسفانه این منطقه باوجود تلاش‌های زیادی که در طی سالیان گذشته انجام‌شده، تا رنگ محرومیت از آن زدوده شود، اما همچنان مشکلاتی دارد که باید رفع شود.

عنابستانی با اشاره به نبود آنتن‌دهی تلفن همراه، اینترنت و مشکلات آنتن‌دهی تلویزیون در این منطقه و نیاز دانش‌آموزان برای بهره‌مندی از کلاس‌های آموزشی، افزود: با توجه به اینکه استفاده از اینترنت و شبکه‌های تصویری دیجیتالی در طرح آموزش دانش‌آموزان و زندگی مردم نقش مهمی دارد، تقویت آن‌ها هرچه سریع‌تر باید انجام شود.

برای پیگیری بیشتر در رابطه با مشکلات آنتن‌دهی تلفن همراه و نبود زیر ساخت‌های مخابراتی به سراغ رئیس اداره مخابرات در سبزوار رفتیم.

مشکلات رفع خواهد شد

کاظم نیکومنش، مدیر مخابرات سبزوار در گفت‌وگو با ایکنا در رابطه با مشکل آنتن‌دهی تلفن همراه و اینترنت در شهرستان خوشاب، گفت: در «بلوک تکاب» در حال رفع مشکل هستیم و در روستاهایی مانند «چاهک»، «رودسرا» و «زرقی» با افتتاح سایت مشکلات رفع خواهد شد.

با گذشت ایام و رفت و آمدهای مکرر مسئولان در طول سال‌های گذشته، اگرچه گاهی اقدامات خوبی انجام می‌شود، اما بسیاری از مشکلات حل نشده باقی مانده و رنگ محرومیت از چهره این مناطق کاملاً رخت بر نبسته و مردم چشم انتظار یاری مسئولان و عمل به وعده‌هایشان هستند.

نکته مهم دیگری که در این اوضاع قرمز کرونایی وجود دارد، این است که زنجیره انتقال کرونا زمانی قطع می‌شود که مردم برای تأمین حداقل‌های زندگی در معذوریت نباشند و دانش‌آموزان و معلمان دسترسی به زیرساخت‌های لازم برای ادامه آموزش‌ها در فضای مجازی برایشان فراهم باشد، اما وقتی حداقل زیر ساخت‌ها و تجهیزات برای آموزش وجود ندارد، نباید سخنی از عدالت آموزشی و برقراری سهمیه‌های عادلانه در کنکور و دیگر مراکز به میان آورد. / علی اکبر ملکی

انتهای پیام

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *