آبگیرهای پرخطر در کمین کودکان و نوجوانان

آبگیرهای پرخطر در کمین کودکان و نوجوانان - علی اکبر ملکی - شهرستان خوشاب - سلطان آباد - شنا - استخر کشاورزی - بصیرت خوشاب - BASIRATKHOSHAB.IR - NEMZ.IR

بازدیدها: 106

گزارشی درباره محرومیت شهرستان خوشاب از استخر شنا

آبگیرهای پرخطر در کمین کودکان و نوجوانان

علی اکبر ملکی/ شهرستان خوشاب یکی از شهرستان های توسعه نیافته‎ای است که اگرچه از نظر برخی تولیدات کشاورزی رتبه اول تا سوم را دارد، ولی از نظر امکانات ورزشی مانند داشتن استخر شنا و اماکن ورزشی رتبه‎های آخر را دارد و به دلیل نبود استخر شنا هر سال کودکان و نوجوانان به دامن دریاچه ‎ها و باتلاق های طبیعی در دل کوه ها یا حوض  چاه های عمیق و حوضچه های طبیعی می روند که برخی  جانشان را از دست داده اند.

به گزارش خراسان رضوی، وقتی  منطقه‎ای دچار  فقر و محرومیت است، با توصیه و سفارش‎های توخالی مسئولان و بدون اقدام عملی، هیچ چیزی حل نمی شود. نبود امکانات ورزشی مناسب در شهرستان خوشاب مانند استخر شنا یا اماکن شنای استاندارد باعث شده است هر سال تعدادی از کودکان شهرستان خوشاب در مکان های  غیراستاندارد برای آب‎تنی وشنا جان خود را از دست بدهند.

دریاچه باتلاقی خطرناک
محمود حیدری، عضو شورای اسلامی سلطان آباد، در گفت‎وگو با خراسان رضوی با اشاره به جمع شدن آب های سطحی در مسیر کال سلطان آباد به سمت رباط جز در انتهای این شهر گفت: اگرچه با جمع شدن آب های سطحی و سبز شدن درختان، طبیعتی زیبا و بکر ایجاد شده اما به دلیل ریخته شدن زباله های شهری در اطراف این دریاچه کوچک باتلاقی به وجود آمده است که در کمین کودکان و نوجوانان است .

وی با بیان این‏که شهرداری می تواند از این آب برای آبیاری فضای سبز استفاده کند، افزود: این منطقه از نظر جغرافیایی خارج از شهر محسوب می شود و در حوزه آب منطقه‎ای است که باید مسئولان مربوط، اقدامات لازم را انجام دهند.
برای بررسی این موضوع و نگاهی به تاریخ حوادث این گونه باتلاق ها به سراغ اهالی شهر و مسئولان  سلطان آباد می رویم.

شنا در استخرهای کشاورزی و قربانی شدن کودکان
حجت‎الاسلام سید مرتضی حسینی، عضو شورای پنجم سلطان آباد، در گفت‎وگو با خراسان رضوی با اشاره به کمبود اماکن تفریحی و ورزشی سالم و استاندارد در شهرستان خوشاب گفت: متاسفانه نبود استخر شنا باعث شده جوانان و نوجوانان هر سال به دامن طبیعت پناه ببرند و در استخرهای کشاورزی، وسط پارک ها یا جوی های آب  شنا و آب‎تنی  کنند.

وی با اشاره به حادثه قربانی شدن نوجوانی در کنار معدن روستای زرقی در چند سال قبل گفت: در این منطقه با برداشت سنگ های معدنی، برخی از نوجوانان در آبی که پس از باران جمع شده بود اقدام به شنا کردند که یکی از نوجوانان با رفتن داخل آب غرق شد و تا رسیدن امداد و نجات از سبزوار، متاسفانه فوت کرد.وی با اشاره به حادثه دیگری در یکی از استخرهای برداشت آب کشاورزی در اطراف سلطان آباد افزود: در این حادثه نیز یکی از نوجوانان سلطان آباد به علت بی‎احتیاطی جانش را در زمان شنا داخل استخر کشاورزی از دست داد.

نجات غریق وجود ندارد
حجت الاسلام حسینی با اشاره به یکی دیگر از قربانیان سلطان آباد در آب‎های جمع شده اطراف سلطان آباد که یکی از جوانان داخل باتلاق آن فرو رفت و از سبزوار غواص آوردند تا جنازه‎اش را بیرون بکشند، با اظهار تاسف از بی‎توجهی مسئولان افزود: یکی از مشکلات شهرستان خوشاب نبود نجات غریق در زمان حوادث و تسلط نداشتن  پرسنل آتش‎نشانی سلطان آباد برای نجات جان مصدومان حوادث است.

عضو شورای سابق شهر سلطان آباد با اشاره به نبود امکانات کافی برای نجات جان مصدومان حادثه گفت: نداشتن امکانات مناسب نجات غریق و وسایل امداد و نجات مخصوص از دیگر عواملی است که در زمان وقوع حوادث باعث می شود به رغم  حاضر شدن عوامل آتش‎نشانی، افراد غرق شده جانشان را از دست بدهند.

وی با اشاره به یکی از حوادثی که در آن رئیس کلانتری شهر داخل آب رفت تا کودک غرق‎شده را نجات دهد، افزود: تقریبا در همه حوادثی که تا کنون رخ داده، بدون استثنا از آتش‎نشانی سبزوار برای نجات جان مصدومان و درآوردن قربانیان حادثه از زیر آب اقدام کرده‎اند و متاسفانه به دلیل بعد مسافت 45 کیلومتری سبزوار- سلطان آباد و دیر رسیدن تمامی افراد در حوادث جانشان را از دست داده ‎اند.

حادثه  پارک شهر
در همین باره سید مصطفی حسینی، از اهالی سلطان آباد، با اشاره به یکی از حوادث داخل پارک شهر سلطان آباد گفت: متاسفانه چند سال قبل یکی از کودکان داخل استخر کوچک پارک وسط شهر برای شنا رفته بود که داخل آب غرق شد و به علت دیر رسیدن کمک ، جانش را از دست داد.

علی اکبر صباغی، رئیس شورای اسلامی سلطان آباد نیز در گفت ‎وگو با خراسان رضوی با اشاره به آموزش‎ندیدن  آتش‎نشانان سلطان آباد و نداشتن تخصص لازم برای امداد و نجات در حوادث مربوط گفت: حضور این افراد در زمان حوادث به دلیل نداشتن تخصص و نبود امکانات کافی در حوادثی نظیر غرق شدن  نه تنها کمکی نمی‎کند بلکه باعث هدر دادن وقت طلایی رسیدگی به مصدومان نیز  می شود.
وی افزود: آموزش پرسنل آتش‎نشانی از وظایف شهردار است و باید اقدامات و شرایط لازم در این زمینه  برای پرسنل مربوطه را شهرداری فراهم کند.

تابلوی شنا ممنوع نصب می کنیم
محمد ثابتی، مدیر آب منطقه‎ ای سبزوار در گفت‏وگو با خراسان رضوی در پاسخ به مشکلات کال سلطان آباد و خطر سقوط کودکان داخل  آب یا فرو رفتن و غرق شدن داخل آن گفت: این موضوع نیاز به بررسی بیشتری دارد و کارشناسان درحال بررسی هستند.وی افزود: برای جلوگیری از شنای کودکان می توان با نصب تابلوهای هشدار آمیز و شنا ممنوع تا حدودی از شنا جلوگیری و مردم را از خطرات شنا در این مناطق آگاه کرد.برای پیگیری از وضعیت استخرهای کشاورزی و آخرین آمار احداث آن‎ها و مسئولانی که به این استخرها پایان‎کار می دهند، به سراغ رئیس اداره جهاد کشاورزی خوشاب رفتیم ولی موفق به گفت‎وگو نشدیم.

آن‎چه به خوبی روشن و واضح است ورزش و شنا از نیازهای طبیعی مردم شهرستان خوشاب است و تا زمانی که زیرساخت ها فراهم نشود و آموزش های لازم به مردم در زمینه خطرات فرو رفتن در باتلاق ها داده نشود، حوادث جان‎باختن  نوجوانان در باتلاق ها و استخرهای کشاورزی تمام نخواهد شد. نکته بعد این‎که باید شهرداران شهرستان خوشاب موظف شوند از نیروهای متخصص در آتش‎نشانی استفاده کنند و افراد به کارگیری شده دوره های لازم را برای امداد و نجات دیده باشند نه این‎که بدون هیچ تخصصی و بدون هیچ تجهیزات  مناسبی بر سر مصدومان حوادث حاضر و فقط عاملی برای جمع‎کردن جنازه قربانیان شوند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *