از مدرسه 60 ساله فرسوده تا ترک تحصیل دانش آموزان

گزارشی درباره مشکلات تحصیل دانش آموزان در شهرستان خوشاب: از مدرسه 60 ساله فرسوده تا ترک تحصیل دانش آموزان - بصیرت خوشاب - علی اکبر ملکی - شهرستان خوشاب - basiratkhoshab.ir

بازدیدها: 290

گزارشی درباره مشکلات تحصیل دانش آموزان در شهرستان خوشاب

از مدرسه 60 ساله فرسوده تا ترک تحصیل دانش آموزان

نویسنده : علی اکبر ملکی

بصیرت خوشاب

به گزارش بصیرت خوشاب افزایش 2.5 برابری ترک تحصیل  دانش آموزان در دوران کرونا  در شهرستان خوشاب، استفاده از ساختمان فرسوده و قدیمی 60ساله پست به عنوان مدرسه،  کلاس های کانکسی و ازدواج های زودهنگام، بخشی از مشکلات  تحصیل دانش آموزان در شهرستان خوشاب است. 

به گزارش  خراسان رضوی، در آستانه سال تحصیلی جدید  به سراغ مردم و مسئولان آموزش وپرورش شهرستان خوشاب می رویم تا از نزدیک معضلات دانش آموزان را در شهرستان خوشاب بررسی کنیم؛ مدارس دو شیفته، کمبود فضای تحصیلی، کمبود معلم و ترک تحصیل دانش آموزان مشکلی قدیمی است که با ورود کرونا در دوسال گذشته به شهرستان، تعداد دانش آموزان ترک تحصیل کرده را در شهرستان خوشاب به 2.5 برابر رسانده است.

سید مصطفی حسینی، مسئول  انجمن  اولیای دانش آموزان شهرستان خوشاب در گفت و گو با خراسان رضوی با اشاره به این که یکی از مشکلات شهرستان خوشاب استفاده از برخی مربیان و معلمان کم تجربه در روستاها و شهرهای این شهرستان است که باعث گلایه برخی والدین شده است، اظهار کرد: از مشکلات دیگر شهرستان خوشاب در زمینه آموزش و پرورش، ترک تحصیل دانش آموزان در مقاطع مختلف به دلیل ازدواج های زودهنگام و فعالیت در بخش کشاورزی و کارگری است.

وی با اظهار این که دوران کرونا و استفاده از گوشی های تلفن همراه و تبلت ضربه جبران ناپذیری در برخی مدارس به کیفیت آموزش دانش آموزان زده است، افزود: یکی از علل عقب ماندگی دانش آموزان در بخش تحصیلی، ضعیف ماندن در دروس پایه و ریاضی و ضعف آموزش هاست که نیاز است با حضوری شدن مدارس، مشکلات عقب ماندگی دانش آموزان در بخش تحصیلی جبران شود.

مدارس 2شیفته و اخطارهای قطعی آب و برق

حسینی با اشاره به دوشیفته بودن برخی مدارس شهرستان خوشاب افزود: به غیر از مشکلات حوزه دانش آموزی، بالا رفتن هزینه آب و برق این مدارس و اخطارهای مکرر قطعی آب و برق از معضلاتی است که گاهی با آن دست و پنجه نرم می کنیم.

وی افزود: اگر چه هزینه آب و برق مدارس از سوی دولت رایگان اعلام شده ولی به دلیل دو شیفته بودن، با بالا رفتن مصرف آب و برق از الگوی مصرفی مدارس، هزینه‌های آب و برق تصاعدی محاسبه می شود و نیازمند کمک مسئولان شهرستانی و دولتمردان در این زمینه هستیم.

سلطان آبادی از دیگر اهالی سلطان آباد با گلایه از نبود رشته انسانی در  مرکز شهرستان خوشاب بیان کرد: برای تحصیل فرزندم در رشته انسانی مجبورم پسرم را به مدارس شبانه روزی روستای داراب در حدود 45 کیلومتری مرکز شهرستان بفرستم.برای یافتن پاسخ سوالات به سراغ رئیس آموزش و پرورش شهرستان خوشاب می روم.

کمبود معلم

صادقی شکیب، رئیس آموزش و پرورش شهرستان خوشاب در گفت و گو با خراسان رضوی با قبول بسیاری از مشکلات شهرستان خوشاب در حوزه آموزش و پرورش گفت: شهرستان خوشاب دارای شش هزار و 350 دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی است و 850 معلم و کادر فرهنگی آموزش و پرورش در بخش های مختلف در مدارس در حال خدمت رسانی به مردم و دانش آموزان هستند.وی با بیان این که به صرف داشتن یک مدرک و استخدام در آموزش و پرورش معلم با تجربه و خوب به دست نمی آید، افزود: قطعا استخدام معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان یکی از اولویت‌هاست.

رفع کمبود معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان

رئیس آموزش و پرورش خوشاب با بیان این که برای جبران کمبود معلم از طریق سهمیه هایی که در کنکور سراسری در نظر گرفته شده، امیدواریم سهمیه دانشجویان برای دانشگاه فرهنگیان جذب شود، تصریح کرد: یکی از اولویت ها جذب دانشجو و معلم بومی است.

وی با اشاره به جابه جایی 50 معلم شهرستان خوشاب به رغم کمبود معلم در برخی از مقاطع تحصیلی قبل از مهرماه افزود: ما مطیع دستورهای استانی هستیم و تصمیم گیری در نقل و انتقال معلمان بر اساس امتیاز و دستورالعمل های مربوط است ولی امیدواریم بخشی از کمبود معلم از طریق اضافه کار همکاران جبران شود و تا شروع کلاس ها در مهرماه به صورت قطعی نمی توان تعداد کمبودها را اعلام کرد.

رئیس آموزش و پرورش خوشاب با تاکید بر این که برای تحصیل دانش آموزان در مقاطع تحصیلی ابتدایی هر چند تعداد دانش آموزان کم باشد، مجبوریم معلم به روستاها بفرستیم، گفت: در مقاطع تحصیلی متوسطه به دنبال تجمیع مدارس در برخی روستاها هستیم و کلاس ها را زیر 15 نفر نمی توان تشکیل داد.

کمبود فضای تحصیلی و تشکیل مدارس مختلط

صادقی شکیب با اظهار نگرانی از کمبود فضا و تشکیل اجباری مدارس مختلط دانش آموزی در برخی از روستاهای شهرستان بیان کرد: 17 مدرسه دخترانه متوسطه اول و دوم در روستاهای بلقان آباد، مشکان، داراب و مرکز شهرستان خوشاب در هشت فضا وجود دارند.وی افزود: در شش مدرسه، دانش آموزان مقطع ابتدایی و متوسطه پسرانه در روستاهای شیرخان، دهنه شور، سوزنده و فوجی تا کلاس نهم در کنار همدیگر هستند که باعث بروز برخی مشکلات شده است.رئیس آموزش و پرورش خوشاب افزود: مطالبه گری و بیان کمبودها خوب است ولی باید ظرفیت‌های شهرستان را نیز در نظر گرفت. 

استفاده از ساختمان 60 ساله پست برای مدرسه

وی با اظهار این که مدرسه کانکسی در شهرستان خوشاب وجود ندارد ولی سه تا کلاس کانکسی داریم که با ساخت کلاس های جدید تا مهر ماه و دهه فجر، جمع آوری خواهند شد، اظهار کرد: در روستای سیدآباد نیازمند مدرسه 9 کلاسه هستیم که بنیاد برکت در حال ساخت مدرسه شش کلاسه است.وی با اشاره به  مدرسه امیرکبیر شهر مشکان با قدمت 60 ساله که روزگاری ساختمان اداره پست بوده است، بیان کرد: محروم ترین مدرسه شهرستان خوشاب از نظر امکانات و قدیمی بودن این مدرسه است که نیازمند توجه مسئولان است. 

نبود امکانات ورزشی و رفاهی

صادقی شکیب در پاسخ به علت تکمیل نشدن سالن های ورزشی آموزش و پرورش در شهرستان خوشاب گفت: سالن ورزشی شهر مشکان حدود یک میلیارد تومان بودجه نیاز دارد تا بخش رختکن و کفپوش آن تکمیل شود و ساخت سالن ورزشی نوده انقلاب که حدود شش سال رها شده بود، از اعتبارات 1400 حدود سه میلیارد تومان بودجه تعیین شده تا به مرحله ساخت سالن ورزشی روستای رباط جز برسد.

وی در پاسخ به این که برخی از مردم تقاضای ساخت استخر ورزشی، سالن اجتماعات و امکانات تفریحی برای دانش آموزان را دارند، چرا رسیدگی نمی شود، گفت: تا زمانی که شهرستان خوشاب به مدرسه نیاز دارد، اولویت اول آن ساخت مدرسه است نه ساخت استخر ورزشی و سالن همایش. در ثانی ساخت استخر ورزشی هزینه نگهداری زیادی دارد که در شهرستان خوشاب با این بودجه ها امکان ساخت آن برای آموزش و پرورش شهرستان وجود ندارد. رئیس آموزش و پرورش خوشاب با بیان این که مدرسه نودهان با 100 دانش آموز دارای محیط کوچک و نمور و مرطوبی است که از حداقل امکانات ورزشی محروم است، تصریح کرد: در روستاهای جنت آباد، عادل آباد، سوزنده و دهنه شور هفت سال است بنیاد برکت قول ساخت مدرسه را داده ولی به ثمر نرسیده است.

صادقی با اظهار این که به رغم همه مشکلات شهرستان در حوزه آموزش و پرورش، بنیاد مستضعفان قول ساخت مشارکتی فرهنگسرا را در شهرستان خوشاب داده است، افزود: حس ناسیونالیستی و بومی بودن را گاهی باید خیرین کنار بگذارند و سرمایه های آن ها به سمتی برود که دانش آموزان به آن بیشتر نیاز دارند نه این که مدرسه ای با بهترین امکانات در یک روستا ساخته شود که گاهی دانش آموز هم ندارد.

تشکیل رشته انسانی باعث حذف تجربی نشود

وی در پاسخ به گلایه برخی والدین درباره هدایت تحصیلی در شهرستان خوشاب و نبود برخی رشته های تحصیلی گفت: برای اولین بار تلاش کردیم رشته انسانی را در سلطان آباد مرکز شهرستان خوشاب دایر کنیم ولی تشکیل این کلاس عاملی نشود که تنها کلاس رشته تجربی شهرستان خوشاب تعطیل شود. وی با انتقاد از استقبال نکردن دانش آموزان از رشته ریاضی و نبود این رشته در شهرستان خوشاب افزود: رشته های کاردانش خوبی در زمینه برق قدرت، الکترونیک، تعمیر موتور و غیره در شهرستان وجود دارد که در اشتغال آینده دانش آموزان بسیار موثر است.

ضربه جبران ناپذیر کرونا به خوشاب

رئیس آموزش و پرورش شهرستان خوشاب با اشاره به برخی مشکلات دوران کرونا در شهرستان خوشاب و عقب ماندگی تحصیلی برخی ازدانش آموزان گفت: ضربه جبران ناپذیری از تعطیلی مدارس خوردیم و 200 دانش آموز ترک تحصیلی داریم که بیشتر آن ها در روستاها، به دلیل اشتغال در حوزه کشاورزی به دنبال کسب درآمد رفتند. 

وی از دیگر علل ترک تحصیل برخی دانش آموزان را ازدواج های زودهنگام دختران بیان کرد و افزود: متاسفانه در این حوزه بیشتر پدران تصمیم گیر هستند که در جلسات آموزشی و در حوزه پیشگیری شرکت نمی کنند. 

افزایش 2.5 برابری ترک تحصیل در دوران کرونا

 در حالی که رئیس آموزش و پرورش خوشاب آمار ترک تحصیل دانش آموزان را بیان می کند، بررسی آمارهای قبلی در سال های گذشته نشان می دهد ترک تحصیل دانش آموزان که قبلا حدود 80 نفر در شهرستان خوشاب بوده در ایام کرونا با رشدی تقریبا 2.5 برابری به 200 نفر رسیده  و نیازمند بررسی و تحلیل بیشتر نظیر واکاوی ازدواج های زودهنگام و توجه به مشکلات دانش آموزان و حل معیشت خانواده هاست.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *