مهر آمد، کلاس های کانکسی همچنان برقرار است !

مهر آمد، کلاس های کانکسی همچنان برقرار است ! سرپرست اداره کل نوسازی مدارس خراسان رضوی :در استان 122 مدرسه کانکسی ، 177 کانکس غیرمستقل و 35 کانکس در دست اجرا داریم

مهر آمد، کلاس های کانکسی همچنان برقرار است ! سرپرست اداره کل نوسازی مدارس خراسان رضوی :در استان 122 مدرسه کانکسی ، 177 کانکس غیرمستقل و 35 کانکس در دست اجرا داریم - علی اکبر ملکی بصیرت خوشاب

بازدیدها: 8199

مهر آمد، کلاس های کانکسی همچنان برقرار است !

سرپرست اداره کل نوسازی مدارس خراسان رضوی :در استان 122 مدرسه کانکسی ، 177 کانکس غیرمستقل و 35 کانکس در دست اجرا داریم

نویسنده : ملکی ،موفقی

مهر آمد، کلاس های کانکسی همچنان برقرار است ! سرپرست اداره کل نوسازی مدارس خراسان رضوی :در استان 122 مدرسه کانکسی ، 177 کانکس غیرمستقل و 35 کانکس در دست اجرا داریم
مهر آمد، کلاس های کانکسی همچنان برقرار است ! سرپرست اداره کل نوسازی مدارس خراسان رضوی :در استان 122 مدرسه کانکسی ، 177 کانکس غیرمستقل و 35 کانکس در دست اجرا داریم – علی اکبر ملکی بصیرت خوشاب

در حالی  که چند روز آینده سال تحصیلی جدید آغاز می شود اما هنوز مشکل وجود کلاس های  کانکسی در شهرستان خوشاب بعد از وعده های مکرر مسئولان برای حذف این کلاس ها  حل نشده است و دانش آموزان مجبورند با سرعت لاک پشتی اینترنت یا در نبود اینترنت و با وجود  آنتن دهی نامناسب صدا و سیما برای بهره بردن از برنامه های آموزشی سال تحصیلی جدید را آغاز کنند.

طبق اظهارات سرپرست اداره کل نوسازی مدارس استان،هم اکنون  در استان  122مدرسه  کانکسی ، 177  کانکس غیرمستقل  و 35 کانکس در دست اجرا داریم . 

 در آخرین روزهای شهریور 1400 در آستانه بازگشایی مدارس پای به مدرسه ای در شهرستان خوشاب می گذارم که در سال 98 وزیر وقت نیرو با باز کردن شیر آب این مدرسه و تعویض لوله های روستا ،افتتاح پروژه های آب این روستا را با حضور نمایندگان وقت مجلس و مسئولان شهرستان  جشن گرفتند  و امروز به جز لوله های کنده شده خبری از شیر آبی که وزیر قبلی نیرو افتتاح کرد  نیست و چند کانکس در گوشه این مدرسه در انتظار حضور دانش آموزان برای بازگشایی مدرسه است.

روستای رباط جز 

با سفر به روستای  رباط جز از توابع شهرستان خوشاب در حالی که خورشید در حال غروب است به مدرسه ای قدم می گذارم که در حیاط آن باز است و همسایه اش از من سراغ رئیس مدرسه را می گیرد و اظهار بی اطلاعی می کنم.

وقتی وارد حیاط  مدرسه  می شوم   پی ساختمان کنده شده جلو در مدرسه حکایت از ساخت کلاس های جدید در این مدرسه دارد. مدرسه ای که در انتهای آن دو کلاس کانکسی قرار دارد و چندین سال است  که قرار بوده این کانکس ها جمع آوری شوند اما به سرانجام نرسیده است.

کانکس های خاک گرفته !

از روی ماسه ها و پی کلاس های جدید که تازه کنده شده است،عبور می کنم و در انتهای حیاط به سراغ کانکس ها می روم.

از پنجره کانکس اول داخل آن را نگاه می کنم در گوشه کلاس کاغذهای لوله شده داخل کارتن ریخته شده، وسط کلاس زیر شوفاژ کانکس یک صندلی قرار داده اند و روی زمین پر است از وسایل اضافی و گرد و خاک. گویی  مدت زیادی  است هیچ کس به این جا سر نزده است و این کانکس را از وسط میدان جنگ خارج کرده اند.

به سراغ کانکس دوم می روم. کنار در ورودی آن نوشته شده کلاس هفتم. وقتی دستگیره در را فشار می دهم و می چرخانم در ناله کنان باز می شود و خبر از ناراحتی و رنجور بودن و پایان عمرش می دهد.

با ورود به کلاس نه از روشنایی خبری است و نه از لامپ های مهتابی، سیم های جعبه تقسیم به هم ریخته و به ظاهر لامپ های مهتابی به سرقت رفته یا شکسته شده است.

وضعیت اسفناک کانکس ها 

از روی پنجره ای که شیشه اش شکسته و از سوراخی که برای بخاری تعبیه کرده اند نور ضعیفی به داخل  می تابد و وسط کلاس پر از خاک است .ظاهرا این جا نیز نشان می دهد کسی دستی به سر و روی این کلاس نکشیده  است.

به سراغ کلاس آجری بعدی که به ظاهر به عنوان نمازخانه از آن استفاده می شود و چهار تخته فرش وسط سالن پهن شده است می روم.

وقتی در آن را باز می کنم اگرچه این جا نیز به هم ریخته است و گرد و خاک دارد اما روی زمین کتاب های درسی با نظم خاصی چیده شده و در انتظار بازگشایی مدرسه است.

مدرسه ای که تا چند روز دیگر اگر کرونا اجازه بدهد با بازگشایی آن در این روستای شهرستان خوشاب نظم به آن بر می گردد و کانکس های خاک گرفته  رنگ و رویی تازه به خود خواهد گرفت.

به گوشه مدرسه می روم که در انتهای آن  کانکس دیگری  را قرار داده اند و به ظاهر به عنوان انبار از آن استفاده می شود  و در آن  قفل شده است.

روزنامه خراسان رضوی در سال 98 به مشکلات مدارس کانکسی در شهرستان خوشاب پرداخته بود.

گزارشی با  تیتر” کانکس؛ مکمل مدارس روستایی” که در آن علی بیات، رئیس اداره آموزش و پرورش خوشاب گفته بود: مدارس کانکسی در روستاهای آبروان و سرخ وجود دارد که کارهای مقدماتی برای ساخت مدرسه در آن ها انجام شده است و در مدرسه شیخ بهایی(فاطمیه) سلطان آباد کلاس های جدید ساخته و کانکس مربوط جمع آوری می شود.

  2 سال گذشت و مشکل مدارس کانکسی حل نشد

وی با اشاره به این که در مدرسه جوادیه نیز شش کلاس درس در حال ساخت داریم که تا سال آینده به بهره برداری خواهد رسید، افزود: سه کلاس کانکسی در روستای رباط جز داریم که با شروع ساخت مدرسه امیدواریم تا یک سال دیگر به بهره برداری برسد.

رئیس اداره آموزش و پرورش خوشاب با بیان این که در این شهرستان بیش از 100 مدرسه با بیش از پنج هزار دانش آموز در مقاطع مختلف در حال فعالیت هستند، خاطر نشان کرد: دو کلاس کانکسی در روستای بلقان آباد وجود دارد که با تکمیل ساختمان مدرسه کلاس های جدید به بهره برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به این که 50 درصد مدارس فرسوده است و نیاز به تعمیر و مرمت دارد، افزود: در روستای بابا لنگر نیز یک کلاس کانکسی وجود دارد.

وعده های قبلی مسئولان

محمدصادق معتمدیان، استاندار در اواخر سال 99 در آیین افتتاح متمرکز ۷۴ پروژه آموزشی و پرورشی در سراسر کشور که با حضور وزیر آموزش و پرورش در مشهد برگزار شد، گفت: هم اکنون حدود ۷۰۰ پروژه آموزشی در سطح استان فعال و ۱۲۲ پروژه در این زمینه راکد است که با تسریع در روند تکمیل، می‌توانیم شاهد بهره‌برداری آن‌ها باشیم.وی  با اشاره به وجود ۱۷۰ مدرسه کانکسی در استان، بیان کرد: امیدواریم با حمایت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس کشور بتوانیم جشن حذف مدارس کانکسی را تا پایان سال ۱۴۰۰ در سطح استان برگزار کنیم.

وزیر آموزش و پرورش  وقت   نیز در این مراسم بیان کرده بود: منشأ همه نابرابری‌ها، نابرابری در برخورداری از فضاهای آموزشی است که باید این مشکل برطرف شود.با گذشت دو سال از گزارش قبلی برای بررسی تحقق وعده های داده شده مجدد به سراغ مسئولان آموزش و پرورش در شهرستان خوشاب می رویم.

آغاز سال تحصیلی در کانکس با سرعت لاک پشتی اینترنت

علی بیات در گفت وگو با خراسان رضوی با اشاره به ورود 700 دانش آموز پیش دبستانی در سال جدید در 30 آموزشگاه شهرستان خوشاب گفت: در مقطع ابتدایی سه هزار و 400 دانش آموز در 213 کلاس مشغول تحصیل خواهند شد.مدیر  آموزش و پرورش خوشاب با اظهار این که در مقطع متوسطه اول و دوم بیش از دو هزار و 500 دانش آموز در حدود 40 آموزشگاه سال تحصیلی جدید  را شروع می کنند، گفت: یکی از مشکلات مدارس روستایی در سال تحصیلی جدید دسترسی نداشتن  دانش آموزان به اینترنت در مدارس است.

وی با اشاره به تمام نشدن کرونا و امکان تشکیل نشدن کلاس ها در برخی مدارس افزود: به رغم نصب آنتن مخابراتی در برخی روستاها اما سرعت اینترنت در این روستاها ضعیف  است و مناسب استفاده از کلاس های آنلاین برای دانش آموزان نیست.

بیات با اشاره به ریشه کن نشدن کلاس های کانکسی به دلیل افزایش تعداد دانش آموزان در برخی مدارس روستایی و تکمیل  نشدن به موقع پروژه ساخت کلاس های درسی گفت:دانش آموزان  در روستاهای حسین آباد و بابا لنگر از کانکس  استفاده می کنند  که با راه اندازی کلاس های جدید تا یک ماه آینده کانکس  ها  حذف خواهند شد.

وی افزود: در روستای رباط جز و سیدآباد همچنان در هر کدام از این روستاها یک کلاس کانکسی داریم که با ساخت کلاس های جدید دانش آموزان از فضاهای جدید استفاده خواهند کرد.

رئیس آموزش و پرورش خوشاب با بیان این که در روستای سید آباد با افزایش تعداد دانش آموزان روبه رو شدیم و پروژه ساخت مدرسه به اتمام نرسید،تصریح کرد: با کلنگ زنی ساخت مدرسه شش کلاسه توسط بنیاد برکت و نوسازی آموزش و پرورش امیدواریم این مدارس هر چه زودتر ساخته شوند تا دانش آموزان به فضای جدید منتقل شوند.بیات با اشاره به این که با کمک بنیاد برکت، طبقه همکف هنرستان شبانه روزی دخترانه سلطان آباد به زودی تا آبان تکمیل خواهد شد، گفت: ساخت و تکمیل طبقه های دوم و سوم آن منوط به کمک مسئولان برای اختصاص دادن بودجه است.وی با اشاره به کلاس های کانکسی در روستای شیرخان افزود: دو کلاس کانکسی در این روستا داشتیم که با ساخت مدرسه دو کلاسه و یک نمازخانه 100 متری سال تحصیلی جدید دانش آموزان از کلاس جدید استفاده می کنند.

وجود کلاس های کانکسی در مناطق صعب العبور 

ابوالقاسم بابایی، سرپرست اداره کل نوسازی مدارس استان درباره کلاس های  کانکسی گفت: در استان کلاس های کانکسی داریم که بر حسب نیاز در سطح کشور هم برای یک سری از مدارس استفاده می شود به خصوص برای مناطق صعب العبور و دورافتاده، مناطقی که جمعیت دانش آموزی آن به حد نصاب نمی رسد و مناطقی که احداث مدرسه به لحاظ هزینه مشکلاتی را داشته باشد. وی افزود:« ما کلاس های کانکسی را در قالب کانکس های مستقر و غیر مستقر جمع آوری کردیم. بنیاد برکت قرار بود ورود کند و یک تعداد پروژه هم تعریف شد، ما برای جمع آوری این کلاس ها از چند حوزه استفاده می کنیم که یکی از این حوزه ها خیران هستند. همچنین بنیاد برکت  نیز ورود کرد و ما 25 مدرسه کانکسی پیشنهاد دادیم برای مناطقی که دانش آموزان بیشتری دارند.

در کنار آن هم بحث محرومیت زدایی است که به حاشیه شهر و مدارس سنگی و مدارس نیمه تمام اشاره دارد که در آن جا به سمت مدارس سنگی رفته اند.استاندار هم در سفرهایش  این موضوع را  به عنوان اولویت مد نظر قرار داده است.

بابایی درباره تعداد مدارس کانکسی در سطح استان خاطرنشان کرد:   در سطح استان 122 کانکس مستقل، 177 کانکس غیرمستقل و 35 کانکس در دست اجرا داریم. وی تصریح کرد:کانکس های مستقل مدرسه کانکسی هستند و کانکس های غیر مستقل کانکس های الحاقی هستند که در محوطه مدارس استفاده می شوند.

مسئولان به وعده هایشان عمل کنند

اگرچه یکی از دلایل جمع آوری نشدن برخی از کانکس ها در بعضی از روستاهای شهرستان خوشاب ازدیاد  جمعیت دانش آموزان بیان شده اما در برخی از نقاط دلیل جمع آوری نشدن  کلاس های  کانکسی  به سرانجام نرسیدن وعده های مختلف مسئولان بوده است. برای رفع تبعیض های آموزشی در کشور،  مردم روستا توقع زیادی از مسئولان ندارند و حداقل توقع شان حضور فرزندان شان در یک مدرسه سالم با امکانات استاندارد آموزشی است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *