دوبانده شدن جاده سبزوار-خوشاب در دست انداز کمبود اعتبار

گزارش روزنامه خراسان راز دوبانده شدن جاده سبزوار - خوشاب در دست انداز کمبود اعتبار

گزارش روزنامه خراسان راز دوبانده شدن جاده سبزوار - خوشاب در دست انداز کمبود اعتبار

بازدیدها: 4783

پیگیری پروژه ای با قدمت 2 دهه در شهرستان

دوبانده شدن جاده سبزوار-خوشاب در دست انداز کمبود اعتبار

گزارش روزنامه خراسان راز دوبانده شدن جاده سبزوار - خوشاب در دست انداز کمبود اعتبار

علی اکبر ملکی/ به گزارش بصیرت خوشاب پروژه دوبانده شدن جاده سبزوار -خوشاب  از پروژه‌های دولت نهم در دهه ۸۰ بود و پس از گذشت دو دهه نه تنها تاکنون به سرانجام نرسیده بلکه با افتتاح آرامگاه بهشت رضوان سبزوار در این مسیر در سال ۹۱، بر ترافیک این جاده افزوده شده  است و بعضا شاهد حوادث تلخ رانندگی هستیم که قربانیانش در آرامگاه بهشت رضوان قبل از رسیدن به مقصد دنیوی به آخرت می‌رسند.

گلایه رانندگان 

حسن نامنی از رانندگان مسیر سبزوار- سلطان آباد در گفت وگو با خراسان رضوی با انتقاد از خرابی جاده سلطان‌آباد-سبزوار به ویژه در مسیر بعد از باغجر تا روستای خیرآباد اظهار کرد: کم عرض بودن جاده و تردد خودروهای سنگین در این مسیر با سرعت پایین به ویژه در مسیر سربالایی روستای باغجر تا روستای علیک از مشکلاتی است که جان مسافران را در این مسیرها به خطر می‌اندازد و مسیر 40 کیلومتری را برای رسیدن به مقصد طولانی کرده است.

کلنگ زنی پروژه در دهه 80

جاده سبزوار به خوشاب که جاده ای ترانزیتی و بین المللی است و در زمان عبور تریلی‌های ترکیه‌ای دارای ترافیک سنگینی است شمال شرقی کشور  را از طریق شهرستان خوشاب به بردسکن و شهرهای بنادری ایران و سیستان و بلوچستان وصل می کند و از سوی دیگر به گمرک لطف‌آباد و ترکیه نیز متصل است ،جاده‌ای کم عرض که از نظر استاندارد جاده‌ای فرعی به شمار می‌آید. با توجه به مشکلات متعدد این جاده و تبدیل به شاهراه مواصلاتی کشور در چند دهه گذشته ساخت و توسعه باند دوم محور سبزوار به قوچان در دولت نهم کلنگ  خورد و بعد از ساخت چند دهنه پل در مسیر ۱۰ کیلومتر اول این مسیر در نزدیکی سبزوار با روی کار آمدن دولت یازدهم به مدت حدود هفت سال این پروژه تعطیل شد.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهر سازی وقت در سال 94 در مصاحبه ای به خبرنگاران گفته بود که این پروژه یک محور ترانزیتی مهم در منطقه است که بخشی از وسایل نقلیه کشورهای همسایه نیز از این محور عبور می‌کنند، با توجه به مهم‌ بودن پروژه و تردد میزان زیاد وسایل نقلیه سنگین از آن، اقدامات لازم و طرح‌های مطالعاتی در زمینه احداث محور دوم این جاده مواصلاتی آغاز شده و اجرای این پروژه امسال از مهم‌ترین اولویت‌های ماست.

کلنگ زنی مجدد پروژه

اگرچه آخوندی بر اهمیت جاده مواصلاتی این مسیر تاکید ویژه‌ای داشت اما اتفاق خاصی نیفتاد تا این که در ابتدای سال 98 مجدد توسط دولتمردان کلنگ توسعه  فاز اول این پروژه به طول حدود 13 کیلومتر زده شد. مدیر کل راه و شهرسازی وقت  خراسان رضوی در مراسم آغاز مجدد پروژه جاده سلطان آباد در سال ۹۸با اشاره به آغاز عملیات اجرایی محور سبزوار – سلطان آباد به طول حدود ۱۳ کیلومتر بیان کرد: این پروژه شامل احداث باند دوم با مشخصات راه اصلی درجه اول در کنار محور موجود است که در ادامه پس از احداث باند دوم این موقعیت به وجود می‌آید که به سازی باند موجود برای افزایش مشخصات فنی این محور به راه اصلی درجه یک در دستور کار قرار گیرد.

محمدرضا اخوان عبداللهیان،مدیرکل راه و شهرسازی وقت  خراسان رضوی افزود: این پروژه با اعتبار ۱۷۱ میلیارد و ۱۳۴ میلیون ریال با مشخصات ۱۳ کیلومتر در دو باند رفت و برگشت شامل زیر اساس ۱۵ سانتی متر، اساس ۱۵ سانتی متر و آسفالت به ضخامت ۱۸ سانتی متر به اجرا در می‌آید. سال‌های 98 و 99 به پایان رسید و افتتاح این مسیر ۱۳ کیلومتری که جزو وعده‌های مکرر مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس دیار سربداران و آرزوی مردم شهرهای سبزوار و خوشاب بود به سرانجام نرسید.

2 کیلومتر آسفالت نتیجه تلاش 12 ساله

رئیس اداره راه و شهرسازی سبزوار در گفت وگو با خراسان رضوی با بیان این که قرارداد پروژه 12 کیلومتری ساخت جاده سبزوار- خوشاب به طول 12 کیلومتر از 28 اسفند 97 با پیمانکار به مدت دو سال بسته شده است،افزود: در طول این دو سال، دو هزار  و 200 متر آسفالت و 5 کیلومتر از مسیر زیرسازی شده است.

علی اصغر استیری با اشاره به تخصیص نیافتن اعتبارات و با بیان این که متولی این پروژه اداره راه و شهرسازی است و اعتبارات آن از محل سفر ریاست جمهوری از طریق اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای و اعتبارات استانی قرار بود تامین شود، افزود: از دیگر مشکلات ساخت و تکمیل این پروژه معارضان زمین‌های مسیر هستند.

نماینده مردم شهرستان‌های سبزوار، جوین، خوشاب، ششتمد، داورزن و جغتای در مجلس شورای اسلامی درباره به سرانجام نرسیدن پروژه 12 کیلومتری جاده سبزوار-سلطان‌ آباد به خراسان رضوی گفت: متاسفانه دولت به علت کسری بودجه به وجود آمده از بودجه پروژه‌های عمرانی کم کرده است.

استفاده از اعتبارات نمایندگان مجلس برای جلوگیری از تعطیلی پروژه

بهروز محبی نجم‌آبادی در پاسخ به خبرنگار خراسان درباره جلوگیری از تعطیلی پروژه 12 ساله گفت: در تماسی که با رئیس اداره راه و شهرسازی سبزوار داشتیم از تعطیلی پروژه جلوگیری و قرار شد از محل بودجه‌ای که در اختیار نمایندگان مجلس قرار دارد مبلغی به این پروژه اختصاص یابد تا فعلا پروژه تعطیل نشود و برای سال آینده بتوانیم آن را در ردیف بودجه های ملی قرار دهیم و از این محل بتوانیم بودجه ای برای تکمیل این پروژه  اختصاص دهیم.

وی با اشاره به کم توجهی  دولت به پروژه های عمرانی و بالا رفتن هزینه های جاری دولت افزود: دولت در کل کشور از بودجه پروژه های عمرانی کم کرده  است و این مختص منطقه ما نیست ولی حداکثر تلاشمان را می کنیم تا پروژه های عمرانی تعطیل نشوند.

نکته مهمی که وجود دارد این است که  اگر قرار است ساخت و تکمیل یک پروژه 12 کیلومتری بیش از 12 سال  طول بکشد و بیش از سه رئیس جمهور را به خودش ببیند به یقین می توان گفت در صورت  نبود مدیریت صحیح منابع و بی توجهی به پروژه های عمرانی شهرستان خوشاب ساخت جاده سبزوار-خوشاب-قوچان- دوغارون همچنان ارث دولت ها برای همدیگر خواهد بود و ساخت و تکمیل این پروژه چند صد کیلومتری تا چند صد سال آینده ادامه خواهد یافت.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *