از آموزش قرآن در خانه‌ای کوچک تا خرید قرآن برای روستائیان

از آموزش قرآن در خانه‌ای کوچک تا خرید قرآن برای روستائیان

گزارشی از آموزش قرآن در خانه‌ای کوچک تا خرید قرآن برای روستائیان برقبان در شهرستان خوشاب

بازدیدها: 1407

از آموزش قرآن در خانه‌ای کوچک تا خرید قرآن برای روستائیان

گروه شهرستان‌ها: بانویی قرآنی در یکی از روستاهای شهرستان خوشاب گامی بلند برداشته و در نبود اساتید و کلاس‌های قرآنی برای روستائیان، خانه کوچک اما با صفای خود را میزبان کلاس‌های قرآن و آموزش به نوجوانان کرده است.به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در آخرین روزهای سال ۹۵ که بسیاری از مردم در تدارک استقبال از بهار و نو کردن لباس‌ها و خانه تکانی هستند، در شهرستان خوشاب به سراغ انسان‌هایی در یک روستای محروم می‌روم که تمام کار و زندگیشان به زنده‌شدن طبیعت وابسته است.
بعد از هماهنگی بسیار به روستایی در ۱۵ کیلومتری مرکز شهرستان خوشاب پای می‌گذارم که مردمانش منتظرند تا طبیعت زنده شود و بنا بر آیه ۵۰ سوره روم «فَانظُرْ إِلَی‌ََّ ءَاثَـَرِ رَحْمَت‌ِ اللَّه‌ِ کَیْف‌َ یُحْی‌ِ الاْ رْض‌َ بَعْدَ مَوْتِهَآ إِن‌َّ ذَ َلِکَ لَمُحْی‌ِ الْمَوْتَی‌َ وَ هُوَ عَلَی‌َ کُل‌ِّ شَی‌ْءٍ قَدِیرٌ؛ پس به آثار رحمت خدا بنگر که چگونه زمین را پس از مرگش زنده می‌گرداند. در حقیقت‌، هم اوست که قطعاً زنده کننده مردگان است و اوست که بر هر چیزی تواناست‌.»، نظاره‌گر آثار رحمت خدا بعد از مرگ زمین باشند و از برکات زمین با تلاش و کوشش و توکل بر خدا بهره‌مند شوند.

جای خالی اساتید قرآنی در دریای تشنه قرآن آموزان برقبان

از راه که می‌رسم با بانویی قرآنی به همراه جوان ۱۷ ساله‌اش روبرو می‌شوم در حدود ۳۵ ساله که مرا برای ورود به خانه راهنمایی می‌کند، خانه‌ای با دو اطاق کوچک که از بنای ساختمان مشخص است، نیمی از نقشه بنای ساختمان اجرا شده و بقیه آن رها شده است.
خانه‌ای محقر و کوچک ولی پر از نورانیت و صفا که وقتی وارد اطاق می‌شوم، در یک کنج آن بخاری نفتی قرار گرفته و در کنج دیگر آن لحاف و تشک با بالشت روی هم چیده شده است؛ دیوار این خانه با عکس رهبر معظم انقلاب و عکس شهدا تزئین شده است.

جای خالی اساتید قرآنی در دریای تشنه قرآن آموزان برقبان

از روی یادداشت‌های نوشته شده روی دیوار به راحتی می‌توان فهمید خانواده‌ای قرآنی هستند و دعایشان نیز فراگیری کلام وحی.
این خانه کوچک اما با صفا با تلاش فرمانده پایگاه مقاومت بسیج خواهران روستا هر هفته میزبان کودکان و نوجوانان روستای برقبان می‌شود؛ پایگاهی  که در سال ۱۳۹۳، به‌عنوان پایگاه نمونه شناخته شده است.
صدیقه برقبانی، فرمانده پایگاه روستای برقبان، از افراد موفقی ‌است که در گسترش علوم قرآنی و برقراری حلقه‌های صالحین در این روستا نقش مؤثری داشته است و قرآن را در مدرسه و مکتب‌خانه قرآن همین روستا فراگرفته است.

جای خالی اساتید قرآنی در دریای تشنه قرآن آموزان برقبان

این بانوی قرآنی با وجودی که دوره‌های تخصصی قرآن را نگذرانده، اما برای آموزش قرآن به بزرگان و کودکان پیشقدم شده است و زمانی که خود در تلفظ قرآن با مشکل مواجه می‌شود، از «قلم نوری» برای رفع اشکال استفاده می‌کند و سعی می‌کند قرآن را به عربی به کودکان آموزش دهد.
برقبانی با ابراز اینکه هشت حلقه صالحین در این روستا توسط بانوان روستا در حال انجام کارهای فرهنگی و تشکیل جلسات قرآن به همراه آموزش است، گفت: از سال ۱۳۹۰ در برقبان مسئولیت پایگاه بسیج خواهران را قبول کردم و در این راه علی‌رغم ناملایمات در زمینه قرآنی رشد بسیار خوبی داشتیم.

جای خالی اساتید قرآنی در دریای تشنه قرآن آموزان برقبان

خانم برقبانی با اشاره به دختر هشت ساله‌اش که ۲۵ سوره از قرآن کریم را حفظ کرده‌ است، بیان کرد: در ابتدا برای بانوان کلاس تشکیل داده بودم ولی بعد از مدتی احساس کردم، کودکان و نوجوانان روستا بیشتر به آموزش قرآن نیاز دارند تا بزرگ‌ترها به همین علت کلاس‌های قرآن را با هماهنگی با خانواده‌ها به منزلم در این اطاق منتقل کردم و در حال حاضر، ۱۵ شاگرد در حال آموزش و یادگیری قرآن هستند.
خلأ اطلاع‌رسانی مسابقات قرآن در روستاها
وقتی از این بانوی قرآنی سؤال می‌کنم، چند نفر از کسانی که در این کلاس هستند و یا قرآن‌آموزان روستای محل زندگیتان در مسابقات قرآن شرکت کرده‌اند و دارای مقام هستند، از برگزاری انواع مسابقات قرآن سازمان تبلیغات اسلامی، اداره اوقاف و اداره ارشاد اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و ادامه می‌دهد تاکنون کسی به ما وجود چنین مسابقات قرآنی را اطلاع نداده است و گاهی اوقات اطلاعیه‌هایی به ما می‌رسد که برخی از آن‌ها تاریخ اجرایش به پایان رسیده است.
به این بانوی قرآنی روستای برقبان می‌گویم در دنیایی که اینترنت هست و دنیای آخرین تکنولوژی است بی‌اطلاعی معنا ندارد، پاسخم را اینگونه داد: برای باز کردن یک صفحه در اینترنت و فضای مجازی، گاهی اوقات مجبوریم راهی سبزوار و شهرهای مجاور شویم.
از این بانوی قرآنی می‌پرسم چرا زیر مجموعه کلاس‌های حفظ قرآن اداره اوقاف در طرح ملی نشده‌اید، پاسخ می‌دهد، اداره اوقاف در این طرح به مربیانی نیاز داشت که خودشان حداقل یک جزء را حفظ باشند و من به دلیل اینکه از والدینم پرستاری می‌کردم، امکان حفظ قرآن نداشتم و از طرفی مربیانی که حافظ قرآن باشند، پای به این روستای محروم نمی‌گذارند.
وی اضافه کرد: در ابتدای راه‌اندازی مؤسسه قرآنی ضحی خوشاب برای ثبت‌نام  و درخواست مربی قرآن اقدام کردیم که پاسخ دادند، امکان آمدن مربی قرآن به روستای شما وجود ندارد شما دانش‌آموزان و قرآن‌آموزان را با مینی‌بوس به سلطان‌آباد بفرستید که خانواده‌ها به دلیل مشکلات خاصی که داشت، مخالفت کردند.

جای خالی اساتید قرآنی در دریای تشنه قرآن آموزان برقبان

وی که برادرش عبدالله برقبانی، از شهدای دفاع مقدس است، با اشاره به همکاری بسیار خوب روحانی مستقر روستا در برگزاری کلاس‌های قرآن و حمایت از آن‌ها، اضافه کرد: در این روستا، جلسات قرآنی ۵۰ ساله داریم که از قدیم بعضی از اعضای آن در مکتب‌خانه روستا که در گذشته در حسینیه به قرآن‌آموزان آموزش می‌دادند، فعالیت می‌کنند.
به دنبال خرید قرآن ارزان‌قیمت برای مردم روستا
این بانوی قرآنی که در مکتب‌خانه پدربزرگ خود قرآن را یاد گرفته است، با بیان اینکه مادرم با اینکه آلزایمر دارد، با این حال سوره یاسین را فراموش نکرده و در جلسات از حفظ تلاوت می‌کند، اظهار کرد: پیگیر خرید قرآن ارزان‌قیمت برای یکسان کردن قرآن برای جلسات قرآن و کسانی که قرآن را حفظ می‌کنند، هستم.
برقبانی با بیان اینکه دانش و آموخته‌های من محدود است، افزود: از کسانی که در زمینه قرآنی فعالیت دارند، می‌خواهم به دانش‌آموزان و کسانی که مشتاق حفظ قرآن هستند، کمک کنند تا خادمان قرآن و حافظان قرآنی تربیت کنیم که راه ائمه اطهار(س) را ادامه دهند و استادانی قرآنی تربیت کنیم.
علی اکبر ملکی

1 thought on “از آموزش قرآن در خانه‌ای کوچک تا خرید قرآن برای روستائیان

  1. ایشون الان فوت شدن، لطفا برای شادی روحشون فاتحه و صلواتی بفرستین. ممنون
    روحشون شاد و قرین رحمت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *