روستا‌ به روستا به دنبال تربیت حافظ قرآن

گزارشی از روستای شم آباد شهرستان خوشاب روستا‌ به روستا به دنبال تربیت حافظ قرآن

بازدیدها: 478

روستا‌ به روستا به دنبال تربیت حافظ قرآن

زهرا شم‌آبادی از مربیان قرآنی شهرستان سبزوار، در این روزهای کرونایی که مؤسسات قرآنی تعطیل شده‌اند، کلاس‌های آموزش قرآن را به‌صورت تلفنی و رایگان برگزار می‌کند و به‌دنبال تربیت حافظان قرآنی در روستاهای شهرستان خوشاب است.

روستا به روستا به دنبال تربیت حافظ قرآن

در این روزهای کرونایی که مؤسسات قرآنی تعطیل شده‌اند و شرایط کرونایی مانع حضور قرآنیان به دور همدیگر است، یکی از  مربیان قرآنی اهل خوشاب، در این  ایام برای قرآن‌آموزانی که پولی برای شهریه ندارند، تدریس تلفنی می‌کند و با صبوری و عشق به کودکان، آرامش خود را از قرآن می‌داند، معلم قرآنی که در این ایام کلاس‌های آموزش قرآن خود را تعطیل نکرده است و بدون خستگی از صبح تا پاسی از شب، پای تلفن می‌نشیند و به دنبال تربیت حافظان قرآنی در روستاهای شهرستان خوشاب است.


بیشتر بخوانید:


زهرا شم‌آبادی، مدرس قرآن اهل خوشاب، در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان رضوی با اشاره به تربیت ۶۰ حافظ قرآنی در روستا‌های شهرستان خوشاب، اظهار کرد: انگیزه اولیه این طرح از سوی خیران از روستای شم‌آباد و به یاد سردار دل‌ها، شهید حاج قاسم سلیمانی در شهرستان خوشاب از ترم تابستان آغاز شد و پس از شیوع کرونا و تعطیلی آموزش‌های حضوری، کلاس‌های حفظ قرآن به صورت تلفنی ادامه یافت.

این مربی قرآنی بیان کرد: در زمان برگزاری کلاس‌های حضوری، توسط والدین با سواری شخصی و مینی‌بوس روستابه‌روستا به دنبال دانش‌آموزان قرآنی و حافظان قرآنی می‌رفتیم تا در کلاس‌ها شرکت کنند، برخی نیز در کلاس‌های قرآنی شهرستان سبزوار شرکت می‌کردند، اما کرونا باعث تعطیلی همه این کلاس‌های قرآنی شد.

مسئول خانه قرآن بیت‌النور سبزوار در پاسخ به اینکه چرا روستاها را هدف اجرای طرح خود قرار داده‌ است، تصریح کرد: متأسفانه روستاها از کمترین و حداقل امکانات در آموزش‌های قرآنی برخوردار هستند و یا هیچگونه کلاسی برای آموزش قرآن ندارند، برخلاف نبود امکانات، علاقه‌مندان قرآن بسیاری برای یادگیری و حفظ قرآن در بین آنان وجود دارد.

شم‌آبادی در خصوص صرف کردن زمان زیاد در طی روز برای پیگیری این فعالیت، بیان کرد: اگر چه برگزاری کلاس‌های قرآنی با وجود فرزندانم سختی خودش را به همراه دارد، اما همیشه همسرم از فعالیت در مسیر قرآنی استقبال کرده و مشوق راهم بوده است.

وی یکی دیگر از فعالیت‌های قرآنی تلفنی را بیان قصه‌های قرآنی و تفسیر‌های قرآنی کوتاه برای خانواده‌ها بیان و اضافه کرد: بیان قصه‌های قرآنی برای کودکان لذت‌بخش و آنان نیز از آن استقبال می‌کنند.

این مربی قرآنی با بیان اینکه بخشی از فعالیت‌های قرآنی را ویژه بزرگسالان در فضای مجازی سوق داده‌ایم، تصریح کرد: اگر چه کرونا باعث محدودیت‌های بسیاری و تعطیلی خانه‌های قرآن و مؤسسات قرآنی شده است، اما با پیدا کردن راهکارهای جدید به فعالیت‌های قرآنی بیشتر از قبل ادامه دادیم و اجازه ندایم، علاقه‌مندان قرآنی از آموزش بی‌بهره بماند و فعالیت‌های قرآنی تعطیل شود.

شم‌آبادی اضافه کرد: برای توسعه فعالیت‌های قرآنی با معرفی چند نفر از حافظان قرآن به عنوان مربی به دنبال گسترش فعالیت‌های قرآنی تلفنی هستیم.

زهرا الهی‌پور از اهالی روستای شم‌آباد و از شاگردان قرآنی خانم شم‌آبادی نیز در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه تاکنون ۹ جزء از کلام‌الله مجید را حفظ کرده‌ام، گفت: در گذشته مدتی کوتاه در کلاس‌های آموزش حفظ قرآن مشهد به صورت تلفنی برای حفظ قرآن شرکت کردم، اما به دلیل هزینه‌ای بودن این کلاس‌ها و نداشتن وسع مالی رها شد و برای حفظ قرآن در کلاس‌های رایگان و تلفنی این مربی شرکت‌ می‌کنم.

وی ادامه داد: با تلاوت و حفظ قرآن آرامش پیدا می‌کنم، یادگیری معنا و مفاهیم آیات قرآنی کمک بسیاری در عمل کردن به آیات الهی دارد و در مسیر زندگی برای بهره‌مندی از کلام خدا نقش مؤثری دارد.

حفظ قرآن سخت اما شیرین است

این حافظ قرآنی با اشاره به نبود امکانات در روستاها، اضافه کرد: حفظ قرآن برای ما سخت است اما شیرینی و لذت خاصی دارد که قابل توصیف نیست. در ابتدا سه روز در هفته به صورت تلفنی کلاس‌های حفظ قرآن در حال برگزاری بود، اما در حال حاضر در روزهای یکشنبه و چهارشنبه از طریق تماس مربی قرآنی، آموخته‌ها و محفوظات خود را تحویل می‌دهم و اشکالات برطرف می‌شود و امیدوارم بتوانم روزی حافظ کل قرآن کریم شوم.

وی اضافه کرد: در زندگی معجزات بسیاری از قرآن دیده‌ام و باید بگویم وقتی بعد از خستگی در مسیر حفظ قرآن مجدد توفیق بازگشت به مسیر قرآنی و ادامه حفظ کلام الهی را پیدا کرده‌ام، یکی از برکات قرآنی است.

صدیقه برقبانی، یکی دیگر از شاگردان قرآنی این مربی است که روزگاری خودش در روستای برقبان کلاس‌های آموزش قرآنی داشته اما به دلیل شیوع کرونا و محدودیت مکان تعطیل شده و امکان برگزاری آنها در ایام کرونا را ندارد.

وی با بیان اینکه زندگی و انس با قرآن برکات بسیاری در زندگی انسان دارد، گفت: این روزها به همراه دخترم حفظ کلام الهی را آغاز و تاکنون ۲۵ سوره را حفظ کرده‌ایم. در طول هفته روزهای زوج، به‌صورت تلفنی محفوظات خود را به مربی تحویل می‌دهیم./علی اکبر ملکی

انتهای پیام

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *