معلم قرآنی که شهدا پای درسش بودند

بازدیدها: 192

معلم قرآنی که شهدا پای درسش بودند

گروه شهرستان‌ها- «محمدعلی محمودی» از اساتید قدیمی شهرستان سبزوار که همه اساتید و قاریان برای وی احترام خاصی قائل هستند؛ این استاد بیش از ۶۰ سال بی‌ریا و خاضعانه پای رحل قرآن در مقابل کلام وحی زانو بر زمین زد و شاگردان بزرگی تربیت کرد.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، در حال تهیه گزارش از جلسات قرآنی قدیمی و جدید در سبزوار یک نام برای همه اساتید قرآنی و قاریان قرآن آشنا بود و برای وی احترام خاصی قائل بودند و او کسی نبود جز «محمدعلی محمودی».

او که بیش از ۶۰ سال بی‌ریا و خاضعانه پای رحل قرآن در مقابل کلام الله مجید زانو بر زمین زده و شاگردان قرآنی بزرگی تربیت کرده که امروز نخبگان قرآنی را تحویل جامعه می‌دهند؛ از او برخی به عنوان استاد اساتید قرآنی سبزوار، استاد جلسات قرآنی مسجد جامع و مسجد امام حسین(ع)(کلاه فرنگی)، معلم قرآنی بی‌ریا و خاضع، استاد تجوید قرآن و معلمی قرآنی که کیمیاست و در این دوران کمتر مانند او پیدا می‌کنید، یاد می‌کردند.
برای شناسایی او و درک حضورش به دنبالش می‌گردم اما او نزدیک دو دهه است که از بین ما رفته و بالاجبار برای دریافت پاسخ سؤالاتم به سراغ برخی از اساتید قرآنی مشهور سبزوار و معلمان قرآنی می‌روم که روزگاری همراه با این استاد بزرگ قرآنی در پشت رحل قرآن زانو بر زمین زده‌اند.

معلم قرآنی که شهدای سبزوار پای درسش بودند

علی اصغر رسولیان، نفر دوم مسابقات قرآن ارتش جمهوری اسلامی در دهه ۸۰ در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اظهار اینکه ۳۵ سال همنشین قرآن هستم و به تدریس و آموزش قرآن می‌پردازم، به خبرنگار ایکنا گفت: در سبزوار اکثر اساتید قرآنی قدیم شاگرد استاد محمودی هستند و من نیز توفیق شاگردی وی را داشتم.

عدم پذیرش جایزه حج تمتع از دولت/ همه شهدا پای درسش بودند
وی با نقل خاطره‌ای از استادش در دهه ۶۰ که جایزه حج تمتع را از اداره حج و اوقاف قبول نکرد، ادامه داد: کلاس‌های این استاد قرآنی همیشه رایگان بود و در پاسخ عدم قبولی جائزه حج گفتند: «من از پول بیت‌المال حج نمی‌روم، اگر خدا توفیق بدهد بعدا خودم می‌روم».
وی با اشاره به اینکه در سال‌های بعد این استاد قرآنی به برکت خدمات قرآنی‌اش چند مرتبه شخصا به زیارت خانه خدا رفت، افزود: ۶۰ سال استاد محمودی پشت رحل قرآن زانو زد و تربیت اساتید قرآنی سبزوار را برعهده داشت که نتیجه‌اش را امروز با درخشش قرآن‌آموزان سبزواری در مسابقات می‌بینیم.
وی تصریح کرد: از ویژگی‌های این استاد قرآنی این است که هیچ شهیدی در سبزوار پیدا نمی ‌کنید که پای درس قرآنی وی نبوده باشد، استاد محمودی خودش عاشق قرآنیان بود و تفاوتی بین خودش و قرآن‌آموزان قائل نبود.
رسولیان در ادامه با ذکر خاطره‌ای از هوش رفتن استادش بر سر مزار یکی از شهدا، گفت: در اواخر عمرش می‌گفت دیگر نمی‌توانم مصلی بروم و یک‌روز وقتی کنار مزار شهید کاظم پرتانیان از شاگردان سابقش رفته بود، از هوش می‌رود و پدر شهید از او تقاضا می‌کند دیگر کنار مزار شهدا نیاید.
وی با تأکید بر اینکه این استاد قرآنی برای تربیت و بیان نکته‌های اخلاقی برای شاگردان قرآنی‌اش وقت زیادی در سن پیری که معمولا خارج از صبر و حوصه انسان است، اختصاص می‌داد، عنوان کرد: با اینکه در آن زمان من نوجوان بودم ولی هیچ فاصله‌ای بین خودم و استادم که در حدود ۸۰ سال داشت، احساس نمی‌کردم و همیشه ارتباط روحی قوی بین ما حاکم بود.

معلم قرآنی که شهدای سبزوار پای درسش بودند

رسولیان با اشاره به رحلت استاد محمودی در حدود ۱۵ سال قبل و برگزاری مراسم باشکوه توسط شاگردانش در سبزوار، تأکید کرد: پیدا کردن اساتید قرآنی مانند استاد محمودی در این روزگار همانند کیمیاست.

دعای استاد اساتید قرآنی سبزوار/ الهی عاقبت به خیر شوید
در همین رابطه محسن رشیدی، معروف به عبدالباسط سبزوار با ابراز اینکه استاد محمدعلی محمودی، استاد اساتید سبزواری است، اظهار کرد: از سال ۶۸ تا ۷۲ در کلاس‌های وی شرکت کرده و از شاگردانش بودم؛ استاد محمودی از اساتید به‌نام در آموزش تجوید قرآن و مسلط بود و صوت و لحن در زمان ما کار نمی‌کرد.
رتبه اول مسابقات قرآن دانشجویان دانشگاه آزاد در سال‌های ۸۵ تا ۸۷ با اشاره به حساسیت خاص استادش در رعایت حلال و حرام، عنوان کرد: تمام کلاس‌های قرآن استاد محمودی رایگان بود و وقتی در سر کلاس حاضرمی‌شد، خیلی جدی بود و به کسی اجازه شوخی کردن نمی‌داد.
رشیدی با اشاره به اینکه از دوران راهنمایی زیر نظر این استاد قرآنی شاگردی کرده است، گفت: از دعاهایی که محمودی همیشه در پایان تلاوت‌های قرآنی داشت، این بود که می‌گفت: «الهی عاقبت به خیر شوید» و بعد از قریب به ۳۰ سال به این درک رسیده‌ام که دعای استادم در حق شاگردش چقدر با ارزش بوده است.

علی اکبر ملکی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *