ساعتی در «دره یام» پای مشکلات مردم

ساعتی در «دره یام» پای مشکلات مردم شهرستان خوشاب

بازدیدها: 794

ساعتی در «دره یام» پای مشکلات مردم

رسیدگی به مشکلات مناطق محروم یکی از اولویت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران بعد از پیروزی انقلاب بوده ولی گاهی اوقات در کوران بی‌توجهی مسئولان این مناطق مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند و مردمان صبورشان چون رسانه‌ای ندارند نمی‌توانند مشکلاتشان را بیان کنند.

ساعتی در دره یام پای مشکلات مردم

به گزارش بصیرت خوشاب به نقل از ایکنا از خراسان رضوی، در یک روز گرم تابستانی پای به روستای داراب از توابع شهرستان خوشاب می‌گذارم؛ روستایی خوش‌ آب و هوا و سرسبز که نه روحانی در آنجا ساکن است و نه کلاس تابستانی و جلسه‌ای قرآنی برای کودکان و بزرگسالان برگزار شده است.

ابوالفضل دارابی، یکی از اعضای شوری اسلامی داراب در رابطه با مشکلات این روستا به خبرنگار ایکنا گفت: ۳۰ سال است لوله‌کشی داریم ولی آب بهداشتی نداریم و برای آب خوردن از آب قنات داخل تانکر روستا می‌ریزیم که با توجه به آزمایشات انجام شده، غیر بهداشتی اعلام شده است.

ساعتی در «دره یام» پای مشکلات مردم


وی با بیان اینکه چند ماه به دنبال وام دامداری هستم و تاکنون موفق به دریافت آن نشده‌ام، اظهار کرد: بعد از دریافت پروانه تاسیس دامداری زمانی که برای دریافت وام اقدام کردیم که از ما سند ملکی خواستند در حالی که کل اسناد منطقه به صورت قولنامه‌ای است و در نامه‌ای که از وزارت کار گرفتیم، در آن قید شده است بانک‌ها با قولنامه نیز وام پرداخت کنند.

دارابی با تاکید بر اینکه وقتی برای ثبت اقدام می‌کنیم، می‌گویند اول باید ساختمان ساخته شود تا بتوانیم سند صادر کنیم، وقتی ساختمان بخواهیم بسازیم از استانداری اعلام می‌کنند در صورت ساخت ساختمان بر اساس ماده ۹۹ معادل دو سوم پروانه جریمه خواهید شد و این معادله چند مجهولی را تا کنون نه مسئولان حل کرده‌اند و نه ما توانستیم برای ایجاد اشتغال جوانان وامی بگیریم.

وی افزود: ۸۰ درصد مردم روستا که بیشتر آن ها پیرمرد و پیرزن هستند که با یارانه زندکی می‌کنند، ۲۰ درصد بقیه روستا افرادی بازنشسته هستند که از شهرهای دیگر به زادگاهشان بازگشته‌اند و با حقوق بازنشستگی در حال زندگی هستند.

یکی دیگر از اهالی این روستا با بیان اینکه برای دامداری می‌خواستم وام بگیرم آنقدر بانک‌ها سنگ جلوی پای ما انداختند که از خیر دریافت وام بانکی گذشتیم.

دارابی با بیان اینکه این روستا دارای ۲۵۰ خانوار است، ادامه داد: گرمابه عمومی روستا به دلیل مشکلاتی که دارد فقط پنج شنبه‌ها و جمعه‌ها روشن می‌شود و در بقیه ایام خاموش است و مردم به حمام عمومی دسترسی ندارند.

ساعتی در دره یام پای مشکلات مردم


معصومه بیاتی، یکی از ساکنین این روستا، که ۶۷ بهار را پشت سر گذاشته به خبرنگار ما گفت: بیشتر شغل اهالی این منطقه کشاورزی و دامداری است و در سال جاری به دلیل سرما زدگی درختان مردم درآمد زیادی ندارند.

هشت سال است روحانی نداریم
وی با بیان اینکه اینجا نه برای کودکان کلاس قرآنی و فرهنگی وجود دارد نه برای بزرگسالان، اظهار کرد: فقط ماه مبارک رمضان جلسات قرآنی برگزار می‌شود.

یکی دیگر از اهالی روستا با بیان اینکه هشت سال روحانی این روستا فوت کرده و از آن زمان تاکنون روحانی در این منطقه نداشتیم، گفت: اینجا خانه عالم تقریبا ۴۰ متر مربعی دارد که به دلیل نبود روحانی در اختیار یک پیرزن قرار گرفته است.

فرماندار خوشاب در رابطه با مشکلات آب این روستا به خبرنگار ایکنا گفت: چاه آب روستا در حال حفر است و به صورت مجتمع به همراه این روستا و برخی دیگر از روستاهای مجاور آب بهداشتی به زودی راه اندازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای این پروژه از مصوبات سفر ریاست جمهوری هزینه خواهد شد، افزود: برای گازرسانی به این منطقه نیز پروژه مربوطه تعریف شده و با مشخص شدن پیمانکار عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

حجت‌الاسلام سید جواد سجادی نژاد، رئیس اداره تبلیغات اسلامی سبزوار، نیز در رابطه با نبود روحانی در این روستا اظهار کرد: با توجه به درخواست اهالی روستا حجت‌الاسلام سید شکرالله موسوی معرفی شده است که بعد از طی کردن مراحل قانونی به عنوان روحانی مبلغ و مستقر از طرف سازمان تبلیغات اسلامی کارش را آغاز خواهد کرد./ 13 مرداد 1397

انتهای پیام

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *