بازدیدها: 77

بازخوانی بیانات امام خمینی(ره) در خصوص حاکمیت جمهوری اسلامی/ این عید را زنده نگه دارید

گروه سیاسی: برگزاری رفراندوم در پای صندوق‌های رای و اینکه خود مردم نوع حکومتشان را انتخاب کردند از تدابیر رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت‌الله خمینی(ره) بود تا بهانه را از تمام افراد و گروههای مختلف و معترضین در آینده گرفته باشد و این خود مردم باشند که تعیین کننده نوع حکومت شوند و نه یک شخص، در حالی که حضرت امام می‌توانستند بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب در ۲۲ بهمن نوع حکومت را تعیین و مردم هم از آن پیروی کنند.

به گزارش بصیرت خوشاب، پس از چند روز از آغاز سال ۱۳۵۸ با تایید ۹۸,۲ مردم شرکت‌کننده در انتخابات کشور با شرکت  واجدین شرایط بالای ۱۶ سال تمام مردم ایران، نظام جمهوری اسلام ایران متولد شد و مردم با انتخاب آری در پای صندوق‌های رای، جمهوری اسلامی را انتخاب کردند.


انجام رفراندوم و رجوع به آرای عمومی
برگزاری رفراندوم در پای صندوق‌های رای و اینکه خود مردم نوع حکومتشان را انتخاب کردند از تدابیر رهبر فرزانه انقلاب امام خمینی(ره) بود تا بهانه را از تمام افراد و گروه‌های مختلف و معترضین در آینده گرفته باشد و این خود مردم باشند که تعیین کننده نوع حکومت شوند و نه یک شخص، در حالی که حضرت امام می‌توانستند بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب در ۲۲ بهمن نوع حکومت را تعیین و مردم هم از آن پیروی کنند.

بازخوانی بیانات امام خمینی(ره) در خصوص حاکمیت جمهوری اسلامی/ این عید را زنده نگه دارید

امام خمینی(ره) در حکم نخست وزیری مهندس بازرگان یکی از وظایف دولت موقت را برگزاری رفراندوم تعیین و مشخص کردن نظام سیاسی جدید در پای صندوق‌های رای معرفی کردند. رهبر کبیر انقلاب دراین حکم فرمودند: «بنا به پيشنهاد شورای انقلاب، بر حسب حق شرعی و حق قانونی ناشی از آرای اكثريت قاطع قريب به اتفاق ملت ايران كه طی اجتماعات عظيم و تظاهرات وسيع و متعدد در سراسر ايران نسبت به رهبری جنبش ابراز شده‌ است و به موجب اعتمادی كه به ايمان راسخ شما به مكتب مقدس اسلام و اطلاعی كه از سوابقتان در مبارزات اسلامی و ملی دارم، جنابعالی را بدون در نظر گرفتن روابط حزبی و بستگی به گروهی خاص، مامور تشكيل دولت موقت می‌نمايم تا ترتيب اداره امور مملكت و خصوصاً انجام رفراندوم و رجوع به آرای عمومی ملت درباره تغيير نظام سياسی كشور به جمهوری اسلامی و تشكيل مجلس موسسان از منتخبين مردم جهت تصويب قانون اساسی نظام جديد و انتخاب مجلس نمايندگان ملت بر طبق قانون اساسی جديد را بدهيد »(صحیفه امام، ج‏۶، ص: ۵۴ و ۵۵)


در کمتر از دو ماه بعد از تشکیل دولت موقت، رای‌گیری برای تایید نظام جمهوری اسلامی توسط مردم از روز ۱۰ فروردین ۱۳۵۸ آغاز و تا روز ۱۱ ادامه یافت.


آزادى و استقلال هدیه جمهورى اسلامى است
حضرت امام خمینی(ره) پس از رای دادن در روز دهم فروردین‌ماه ۵۸ در جمع اقشار مختلف مردم‏ در قم بر رأى به «جمهورى اسلامى» تاکید و آزادى و استقلال را هدیه جمهورى اسلامى‏ ذکر و فرمودند: «امروز رفتم در محلى که شهداى قم جان خود را براى اسلام و جمهورى اسلام از دست دادند. براى اینکه آن‌ها را شاد و ملت اسلام را دلگرم کنم، به جمهورى اسلامى رأى دادم. من امیدوارم که همه ملت اسلام و همه ملت ایران موفق باشند و ملت ما رأى به جمهورى اسلامى بدهند. جمهورى اسلامى براى ما سرنوشت آزاد و خوشبختى و استقلال هدیه می‌‏آورد و دشمنان اسلام مى‏‌خواهند اخلال در امر کنند و ملت ما باید پافشارى کند و رأى خودشان را به جمهورى اسلامى بدهند.


البته بعد از این مرحله باز مراحل دیگر داریم، و آن تأسیس مجلس مؤسسان است که باید به قانون جدید اساسى رأى بدهند و بعد از آن، انتخابات است که آنها باید نمایندگان خود را به مجلس بفرستند و [آن‏] مراحل، نهایى ترین مراحل نهضت است…،»

بازخوانی بیانات امام خمینی(ره) در خصوص حاکمیت جمهوری اسلامی/ این عید را زنده نگه دارید

حضرت امام(ره) با بیان اینکه مردم در رای دادن به نظم جمهوری اسلامی آزادند و حق انتخاب دارند، تصریح کرد: «همه ملت باید به پاى صندوق‌هاى رأى بروند و آزادند هر چه مى‌خواهند، بنویسند و به صندوق بریزند. ولى من توصیه مى‏‌کنم براى اطاعت امر خدا کوشش کنند و به جمهورى اسلامى رأى بدهند.»(صحیفه امام، ج‏۶، ص: ۴۵۰ و ۴۵۱)


با اعلام رای قاطع مردم در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ به نظام جمهوری اسلامی در رفراندوم مردمی، نظام حکومتی ایران جمهوری اسلامی مشخص شد. نظامی که ریشه اسرائیل را از ایران جدا و دست استعمارگران را قطع کرد.
رهبر كبیر انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) در قسمتی از پیام رادیو‌ و تلوزیونی خودشان بعد از تثبیت نظام جمهوری اسلامی فرمودند: «صبحگاه ۱۲ فروردین كه روز نخستین حكومت الله است از بزرگ‌ترین اعیاد ملی و مذهبی ماست و ملت ما باید این روز بزرگ را عید بگیرند و زنده نگه دارند روزی كه كنگره‌های قصر ۲۵۰۰ ساله حكومت طاغوتی فرو ریخت و سلطه‌‎ی شیطانی برای همیشه رخت بربست و حكومت مستضعفین جانشین آن گردید.»
انتخاب کلمه‌ عید برای چنین روزی از سوی امام امت(ره) یك انتخاب دقیق و صحیح بود، چرا که عید به روزی گفته می‌شود كه آن روز نو و شادی آفرین باشد و باعث سربلندی و عظمت یك ملت شود. بنابر این دوازدهم فروردین از بزرگ‌ترین اعیاد انقلاب اسلامی ایران گردید.


اگر حضور مردم در صحنه نباشد این انقلاب یکسال هم دوام نمی‌کند
از نکات مهمی که در رفراندوم مردمی می‌توان به آن اشاره کرد اول از همه، شرکت رهبر کبیر انقلاب در ابتدای انتخابات و سفارش مردم به تایید نظام جمهوری اسلامی است، نظامی که بسیاری می‌خواستند اسلامیت آن را بردارند و جمهوری خالی بماند و  مردم چه خوب ترفند دشمنان اسلام و معاندین را شناختند و قاطعانه رای به نظام اسلامی دادند.
دوم اینکه تاکید و تکیه حضرت امام خمینی‌(ره) از همان ابتدا به آرای مردم و حمایت مردم از انقلاب با حضور در تمام صحنه‌ها و تعیین سرنوشت کشور بوده، چرا که امام(ره) انقلاب را مردمی می‌دانستند و نه وابسته به اشخاص چرا که اگر انقلاب صرفا به اشخاص وابسته بود با توطئه‌هایی که تاکنون دشمنان اسلام داشته‌اند از جمله ترور اشخاص، قطعا انقلاب آسیب می‌دید. ولی با تدابیر رهبر کبیر انقلاب و پایه‌گذاری ستون‌های اصلی آن توسط مردم، تاکنون نظام اسلامی را پایدار کرده است.
نکته سوم اینکه با تعیین سرنوشت کشور توسط مردم و دخالت مردم در امور کشور این مردم هستند که سهامدار انقلاب می‌شوند و قطعا برای حفظ و پایداری آن همچون حفظ کشور در برابر تهاجم دشمن در هشت سال دفاع مقدس و یا دیگر موارد خطر از جان و دل مایه گذاشته و آن را حفظ خواهند کرد. و این تدبیری بود که حضرت امام خمینی(ره) با اولین انتخابات در ۱۰ فروردین آنرا بنیانگذاری کرد و تاکنون با حمایت‌های رهبر انقلاب حضرت امام‌خامنه‌ای ادامه یافته و کشور و انقلاب را همچون کوهی در برابر طوفان‌ها استوار کرده است.

بازخوانی بیانات امام خمینی(ره) در خصوص حاکمیت جمهوری اسلامی/ این عید را زنده نگه دارید

و نکته آخر اینکه با شریک دانستن مردم در انقلاب و تعیین سرنوشت کشور به دست مردم، اهمیت حضور در انتخابات کاملا واضح و روشن می‌شود و به درستی می‌توان فهمید چرا حضرت امام(ره) و رهبر عزیز انقلاب در تمام انتخابات بر حضور گسترده مردم در تعیین سرنوشت خودشان اهمیت می‌دهند و تاکید دارند که در انتخابات شرکت کنند.
همچنان که رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با مردم در ۱۵ بهمن ۱۳۸۲ فرمودند: «اگر در کشور ما انتخابات و مردم‌سالاری و حضور مردمی و اراده‌های جوشان شما مردم در وسط صحنه و میدان نمی‌بود، بدانید یک سال هم این انقلاب دوام نمی‌آورد… دشمن و دستگاه‌های استکباری از انتخابات شما و از راهپیمایی‌تان در بیست ودوم بهمن می‌ترسند، بنابراین از همه نیروی خود استفاده می‌کنند شاید بتوانند انتخابات و حضور مردم و رأی آزاد و دخالت مردم در سرنوشت خود را از این ملت و از این کشور بگیرند»./ایکنا

علی اکبر ملکی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *