سرنوشت نافرجام کارخانه سیمان خوشاب فرماندار خوشاب: امیدی به راه اندازی کارخانه سیمان خوشاب نداریم - علی اکبر ملکی - بصیرت خوشاب - شهرستان خوشاب - basiratkhoshab.ir

بازدیدها: 193

فرماندار خوشاب: امیدی به راه اندازی کارخانه سیمان خوشاب نداریم

نویسنده : علی اکبر ملکی

به گزارش بصیرت خوشاب حدود 17 سال پیش، فرماندار وقت سبزوار در جلسه شورای اداری این شهرستان از آغاز طرح مطالعاتی احداث کارخانه سیمان در شهرستان خوشاب خبر داد و اسفند 1391 بود که کلنگ ساخت کارخانه سیمان خوشاب در زمین‌های روستای علیک به زمین زده شد. کارخانه‌ای که قرار بود با تولید انواع سیمان رنگی و سفید، گره اشتغال در شهرستان خوشاب را باز کند.

این کارخانه قرار بود در مرحله اول با آورده 150 میلیارد ریالی بخش خصوصی ساخته و با راه اندازی آن برای 40 نفر به صورت مستقیم ایجاد اشتغال شود.

با بهره‌برداری از فازهای بعدی این کارخانه برای حداقل 400 نفر شغل ایجاد می شد.سال ها از پی هم به سرعت گذشت و نه‌تنها از تولید سیمان در کارخانه خبری نبود بلکه آنچه در این کارخانه در حال تولید بود پرونده‌های قضایی متعدد بود که با شکایت کارگران و مالکان تشکیل شده بود به طوری که بخشی از اموال کارخانه در طول سال‌های اخیر به منظور پرداخت بدهی‌های کارخانه با حکم دادگاه فروخته شد.

روزنامه خراسان حدود 3 سال قبل با انتشار گزارشی با عنوان «اختلافات سیمان خوشاب را خشک کرد» به مشکلات متعدد این کارخانه پرداخت. در گزارش قبلی علی امیدبخش، رئیس وقت اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار به خبرنگار ما گفته بود: ظرفیت اسمی این کارخانه 435 هزار تن در سال است و به بهره‌برداری رسیده ولی به دلیل اختلافات مالکان هم‌اکنون تعطیل است.

وی افزوده بود: قرار است هیئت مدیره جدید انتخاب شود و کارخانه به کار خودش ادامه دهد.در اواخر دهه 90  و بعد از انتشار گزارش روزنامه خراسان، هیئت مدیره جدید انتخاب و مدیر عامل جدید انتخاب شد اما با وجود برگزاری جلسات متعدد و حمایت‌های مسئولان شهرستان خوشاب باز هم گرهی از مشکلات این کارخانه باز نشد. 

بدهی سنگین کارخانه

به گزارش خراسان رضوی، مسئول نمایندگی اداره صمت شهرستان خوشاب در این زمینه گفت: از مشکلات اصلی کارخانه بدهی زیاد آن به بخش‌های مختلف و داشتن معارض و اختلافات داخلی کارخانه است.

جواد کارگری با اشاره به برگزاری جلسات متعدد برای پیگیری مشکلات کارخانه سیمان فرجاد افزود: برخی عوامل کارخانه با نامه‌نگاری به رئیس قوه قضاییه وقت از مسئولان مهلت خواسته بودند و مهلت ها داده شده بود اما مسئولان این کارخانه نتوانستند از این مهلت‌ها استفاده کنند و به نتیجه‌ای نرسیدند.

وی با اشاره به بدهی سنگین کارخانه به برخی ادارات دولتی و جاهای دیگر تصریح کرد: در گذشته به نام کارخانه و برای تولید سیمان وام‌هایی گرفته شده که به تولید سیمان منجر نشده است.

مسئول نمایندگی اداره صمت شهرستان خوشاب با اشاره به پرداخت نشدن حقوق برخی کارگران توسط مسئولان وقت کارخانه در سال‌های گذشته بیان کرد: با شکایت کارگران و توقیف قسمتی از اموال کارخانه گفته می‌شد در دوره‌ای با فروش آهن‌آلات کارخانه به عنوان ضایعات، بخشی از بدهی‌ها پرداخت شده است.

کارگری از دیگر مشکلات کارخانه را اختلافات داخلی کارخانه گفت و تصریح کرد: به غیر از پرونده‌های قضایی تشکیل شده در استان، برخی سهامداران این کارخانه از همدیگر در تهران شکایت کرده‌اند و آن‌جا هم پرونده قضایی داشتند.

کارگری با بیان این‌که دولت و مسئولان قضایی با تمام توان از کارخانه تاکنون حمایت کردند و پای کار آمدند، افزود: در 10 سال گذشته آنچه دیده شد این بود که مالکان با همدیگر صلح نکردند و پیگر حل مشکلات خودشان نشدند.

وی با اشاره به بدهی چند ده میلیاردی کارخانه به سازمان‌ها و ادارت مختلف خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات موجود، امیدی به راه‌اندازی این کارخانه نداریم.

 امیدی به راه اندازی کارخانه سیمان نداریم

فرماندار خوشاب نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره مشکلات کارخانه سیمان فرجاد خوشاب با اشاره به اختلافات داخلی بین مالکان در این کارخانه گفت: امیدی به راه اندازی این کارخانه نداریم.

محمود شم آبادی با اشاره به 2 مرتبه بازدید از کارخانه سیمان خوشاب در سال‌های اخیر گفت: تاکنون هیچ کسی برای پیگیری حل مشکلات این کارخانه به ما مراجعه نکرده است.

وی با بیان این‌که به دلیل اختلافات داخلی، مالکان کارخانه سیمان فرجاد به این نتیجه رسیده‌اند که خودشان هم توانایی راه اندازی کارخانه را ندارند، تصریح کرد: در فرصت 10 ساله‌ای که داشته‌اند تاکنون اقدامی انجام نشده و ما نیز امیدی به راه‌اندازی این کارخانه نداریم.

فرماندار خوشاب با بیان این‌که برای راه اندازی کارخانه سیمان باید اختلافات داخلی مالکان آن حل شود، درباره پرداخت تسهیلات برای راه‌اندازی کارخانه سیمان خوشاب گفت: پرداخت تسهیلات به این کارخانه بدون حل مشکلات آن خودش مشکل‌ساز خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به این‌که چه کسانی مالک و سهامدار این کارخانه هستند؟ افزود: قبلا فردی به ما مراجعه و ادعا کرد 40 درصد سهام کارخانه را خریده  ولی هیچ وقت مدارک قانونی ارائه نکرد و هیچ شفافیتی درباره این کارخانه و سهامداران آن وجود ندارد.

شم‌آبادی با بیان این‌که مسئولان قضایی و اجرایی شهرستان خوشاب تاکنون پیگیری‌های زیادی در 10 سال گذشته برای حل مشکلات کارخانه انجام داده‌اند ولی این کارخانه تاکنون به نتیجه نرسیده است، اظهار کرد: نبود شفافیت، اختلافات داخلی مالکان کارخانه و وجود پرونده‌های قضایی، از موانع اصلی راه‌اندازی این کارخانه است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *