پیشرفت لاک پشتی احداث باند دوم سبزوار-خوشاب

پیگیری وضعیت پروژه 13ساله شهرستان خوشاب بعد از دو بار کلنگ زنی پیشرفت لاک پشتی احداث باند دوم سبزوار-خوشاب - علی اکبر ملکی - روزنامه خراسان - بصیرت خوشاب

پیگیری وضعیت پروژه 13ساله شهرستان خوشاب بعد از دو بار کلنگ زنی پیشرفت لاک پشتی احداث باند دوم سبزوار-خوشاب - علی اکبر ملکی - روزنامه خراسان - بصیرت خوشاب

بازدیدها: 6062

پیگیری وضعیت پروژه 13ساله شهرستان خوشاب بعد از دو بار کلنگ زنی پیشرفت لاک پشتی احداث باند دوم سبزوار-خوشاب

علی اکبر ملکی / بیشتر پروژه های راه سازی در شهرستان خوشاب با گذشت بیش از یک دهه از شروع آن ها یا پیشرفت خاصی نداشته یا این که پیشرفت آن اندک بوده است ،

یکی از پروژه هایی که با گذشت حدود 13 سال به سرانجام نرسیده، پروژه دو بانده شدن جاده سبزوار – خوشاب و در ادامه تا قوچان و دوغارون است. در این پروژه بعد از کلنگ زنی دوم  طبق اظهارات مقام مسئول  ، دو هزار  و 200 متر آسفالت و 5 کیلومتر از مسیر زیرسازی شده است.

به گزارش خراسان رضوی، حدود 30 سال قبل با راه اندازی محور سبزوار -نیشابور جاده سبزوار- سلطان آباد- نیشابور که از گذشته محل تردد زائران امام رضا (ع )و محل تردد خودروها بود به یک جاده قدیمی تبدیل شد و بسیاری از رستوران ها و مشاغل بین راهی مانند رستوران های بین راهی در نزدیکی روستای باغجر تبدیل به یک ویرانه شدند و  سال های متمادی چاله های وسط جاده زبانزد مسئولان و مردم بود.

  با شهرستان شدن سلطان آباد و عبور کامیون های ترانزیت ترکیه و کامیون هایی که از بنادر ایران از سمت جنوب به شهرستان خوشاب می آمد و عبور به سمت مرزهای شمالی ایران در دولت دوم احمدی نژاد، پروژه دو بانده شدن جاده سبزوار – خوشاب و در ادامه تا قوچان و دوغارون   در دهه ۸۰ کلنگ زنی شد اما در دولت بعدی  این پروژه به کما رفت و پس از گذشت حدود 13 سال نه تنها به سرانجام نرسید بلکه با افتتاح آرامگاه بهشت رضوان سبزوار در مسیر سلطان آباد در سال ۹۱، بر ترافیک این جاده کم عرض افزوده شد. کلنگ زنی مجدد  کلنگ زنی پروژه احداث باند دوم محور سبزوار- خوشاب- قوچان – دوغارون در دولت دوم روحانی بعد از تعطیلی حدود یک دهه ای از ابتدای آن به نام  توسعه  فاز اول در سال 98 در دولت دوازدهم صورت گرفت و  آسفالت حدود 2 کیلومتر از وسط راه جاده سبزوار- سلطان آباد بعد از روستای ایزی انجام و 5 کیلومتر از مسیر زیرسازی شد  و در دولت دوازدهم به پایان رسید.

محمدرضا اخوان عبداللهیان،مدیر کل راه و شهرسازی وقت  خراسان رضوی در زمان کلنگ زنی پروژه در سال 98 گفته بود: این پروژه با اعتبار ۱۷۱ میلیارد و ۱۳۴ میلیون ریال با مشخصات ۱۳ کیلومتر در دو باند رفت و برگشت شامل زیر اساس ۱۵ سانتی متر، اساس ۱۵ سانتی متر و آسفالت به ضخامت ۱۸ سانتی متر به اجرا در می‌آید.

سال‌های 98 و 99 به پایان رسید و نیمه اول سال 1400 هم رو به پایان است در حالی که افتتاح این مسیر 12 کیلومتری که جزو وعده‌های مکرر مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس دیار سربداران و آرزوی مردم شهرهای سبزوار و خوشاب بود به سرانجام نرسید.

 2 کیلومتر آسفالت و5 کیلومتر زیرسازی  رئیس اداره راه و شهرسازی سبزوار

در گفت وگو با خراسان رضوی با بیان این که قرارداد پروژه 12 کیلومتری ساخت باند دوم جاده سبزوار- خوشاب به طول 12 کیلومتر از 28 اسفند 97 با پیمانکار به مدت دو سال بسته شده است،اظهار کرد: در طول این دو سال، 2 هزار  و 200 متر آسفالت و 5 کیلومتر از مسیر زیرسازی شده است. مشکل معارضان  علی اصغر استیری با اشاره به تخصیص نیافتن اعتبارات و با بیان این که متولی این پروژه اداره راه و شهرسازی است و قرار بود اعتبارات آن  از محل سفر ریاست جمهوری از طریق اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای و اعتبارات استانی تامین شود، افزود: از دیگر مشکلات ساخت و تکمیل این پروژه، معارضان زمین‌های مسیر هستند.

روزنامه خراسان در گزارشی به مشکلات این جاده ترانزیتی  با عنوان« کابوس، همسفر مسافران جاده سبزوار به شهرستان خوشاب »  پرداخته و در این گزارش اشاره شده بود  که این راه فرعی ، نام جاده بین المللی را یدک می کشد و محور مواصلاتی ترانزیتی از جنوب و غرب ایران به سمت کشورهای شمال شرق ایران است اما مسئولان بی توجه از کنار آن عبور کرده اند و در گذر ایام در اثر تصادفات رانندگی در این جاده کم عرض و فرعی جمعی از عزیزان هم وطن دچار حادثه می شوند.

وعده نماینده مجلس محقق نشد

نماینده مردم شهرستان‌های سبزوار، جوین، خوشاب، ششتمد، داورزن و جغتای در مجلس شورای اسلامی درباره به سرانجام نرسیدن پروژه 12 کیلومتری جاده سبزوار-سلطان‌ آباد به خراسان رضوی گفت: متاسفانه دولت به علت کسری بودجه به وجود آمده از بودجه پروژه‌های عمرانی کم کرده است.بهروز محبی نجم‌آبادی در گزارش قبلی خراسان  درباره جلوگیری از تعطیلی پروژه 12 ساله گفت: در تماسی که با رئیس اداره راه و شهرسازی سبزوار داشتیم از تعطیلی پروژه جلوگیری و قرار شد از محل بودجه‌ای که در اختیار نمایندگان مجلس قرار دارد مبلغی به این پروژه اختصاص یابد تا فعلا پروژه تعطیل نشود و برای سال آینده بتوانیم آن را در ردیف بودجه های ملی قرار دهیم و از این محل  بودجه ای برای تکمیل این پروژه  اختصاص دهیم.

چندین ماه گذشت و خبری از کمک نماینده مجلس به این پروژه نشد و این پروژه نیز مانند دوران آغازین دولت روحانی به کما رفت و معلوم نیست بعد از چه زمانی دوباره آغاز شود.

یکی از کارشناسان  اداره راه و شهر سازی استان در گفت وگو با خراسان رضوی درباره مشکلات پروژه های ناتمام راه در شهرستان خوشاب خاطر نشان کرد: تاکنون هیچ مبلغی به پروژه سبزوار-خوشاب از طرف نمایندگان مجلس اختصاص داده نشده است و اگر وعده ای داده اند در آینده شاید محقق شود و از وعده تا تحقق آن فاصله زیادی وجود دارد البته اگر به مقصد برسد.

جلیلیان رشیدی با اشاره به  این که تمام پروژه های وزارت راه به جز تعدادی که در حال کار هستند مسکوت مانده است، گفت: نبود و کمبود اعتبار از علل اصلی تعطیلی پروژه هاست و تا زمان تامین نشدن منابع مالی موانع سر راه پروژه ها همچنان باقی است

چرا از زیرساخت های قبلی استفاده نمی شود

حال سوالاتی  که در اذهان عمومی شکل گرفته این است که آیا قرار است زیرساخت‌های موجود بدون استفاده بماند؟

با توجه به این که زیرساخت‌ها و راه‌ها  وجود دارد چرا مبادرت به ایجاد راه جدید به همان مقصدها می شود؟

علی رباط جزی، رئیس شورای اسلامی دوره چهارم شهر سلطان آباد مرکز شهرستان خوشاب در گفت وگو با خراسان رضوی با بیان این که برخی از نمایندگان مجلس دیار سربداران از گذشته تا به امروز و برخی دیگر از مسئولان ما اطلاعات کافی و لازم برای پیشگیری از کارهای موازی و جلوگیری از هدر رفت بیت المال در پروژه های جاده سازی در کشور را ندارند ،مدعی شد: یکی از اهداف پروژه میامی – جاجرم- بام و چکنه- قوچان حذف شهرستان خوشاب از شاهراه مواصلاتی ترانزیت و هدایت خودروهای ترانزیتی به جای رفت و آمد از سبزوار- خوشاب -قوچان از مسیر خراسان شمالی به سمت مرز شمالی ایران است.

برخلاف تعطیلی پروژه های خوشاب، پروژه های جوین، اسفراین و نیشابور در حال فعالیت است

وی با بیان این که پروژه جاده خوشاب در قالب محور مواصلاتی بردسکن- سبزوار- خوشاب- مشهد-سرخس به طول حدود 600 کیلومتر در یک پروژه تعریف شده است،افزود: قطعا وقتی پیش هر مسئولی برای این مسیر 600 کیلومتری اعتبار درخواست کنید عقب نشینی می کند.

رباط جزی با اظهار این که به رغم تعطیلی پروژه های جاده های شهرستان خوشاب پروژه جاده سبزوار – جوین و بام – چکنه در حال فعالیت و آسفالت بخش زیادی از مسیر برخلاف تعطیلی جاده شفیع آباد – سلطان آباد ریخته شده است، افزود: یکی از راه های خارج کردن شهرستان خوشاب از محرومیت و جلوگیری از مغفول ماندن بیشتر در توسعه راه های کشوری قطعه بندی و خارج کردن محور بردسکن و مشهد – سرخس از پروژه است که راه سبزوار- خوشاب به قوچان را به 150 کیلومتر کاهش می دهد و می توان با جذب اعتبارات ملی استانی بیشتر پروژه ها را به سرانجام رساند.

به سراغ مسئولان اداره راه و شهرسازی سبزوار، فرمانداری خوشاب و برخی از مسئولان توسعه راه های کشور می روم اما اطلاعات خاصی در این باره ندارند در نتیجه به نیشابور می روم.

درخواست ارتقای جاده قدیمی چکنه

فرماندار نیشابور در گفت وگو با خراسان رضوی با بیان این که پروژه بام-صفی آباد – چکنه، پروژه ملی است،تصریح کرد: بخشی از این راه در حوزه ما قرار دارد که 15 کیلومتر از آن آسفالت شده و علایم  آن هنوز نصب نشده و زیرسازی بقیه  آن  نیز انجام شده است.

علیرضا قامتی با بیان این که برای سمت نیشابور به سمت چکنه پروژه جدیدی تعریف نشده است،افزود: جاده قدیمی نیشابور به چکنه وجود دارد که از گذشته آسفالت شده است و به دنبال ارتقای آن هستیم.وی خاطر نشان کرد: در سه محور نیشابور- کاشمر مطالعات توسعه جاده انجام شده اما در بخش نیشابور- تربت حیدریه و نیشابور – چکنه – قوچان اقدام خاصی صورت نگرفته است ولی درخواست ارتقای جاده را داشته ایم.

وعده های محقق نشده 

در حالی که نماینده مردم دیار سربداران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قرارگیری پروژه تکمیل جاده سلطان‌آباد- جوین- فرومد در ردیف پروژه های ملی گفته بود که بعد از نزدیک به یک دهه بلاتکلیفی با پیگیری‌های فراوان این پروژه  در ردیف پروژه‌های ملی قرار گرفته و در سفر آقای نیکزاد، نایب رئیس دوم مجلس  به خوشاب  از محل جدول پروژه‌های ملی وزارت راه و شهرسازی، ۱۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده  است اما رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای خوشاب در گفت وگو با خراسان رضوی اظهار کرد: یک ریال به این پروژه  تخصیص داده نشده است.

عباس رباط جزی درباره به سرانجام نرسیدن آسفالت 3 کیلومتر روستای دهنه شور نیز گفت: قرارداد پیمانکار این پروژه با اداره راه و شهرسازی در حدود سه سال قبل بوده و با انتقال ناظران به اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای از نظر قانونی امضای ناظران اداره راهداری برای پیمانکاران اداره راه و شهرسازی اشکال قانونی دارد.

وی افزود: این مشکل  را با تفاهم با اداره راه و شهرسازی سبزوار برای تکمیل این پروژه چند ساله حل خواهیم کرد.

طلسمی که باید شکسته شود دوره مدیران و روسای جمهوری تمام شد  اما پروژه های جاده های مواصلاتی شهرستان خوشاب به طول چند کیلومتر  بعد از ده ها سال به اتمام نرسید .طلسمی که باید در دولت رئیسی شکسته شود و با اتمام این پروژه ها که زیرسازی برخی از آن ها نظیر جاده شفیع آباد یا در مسیر جاده سبزوار به خوشاب یا سمت دهنه شور انجام شده است از هدر رفت بیت المال و افزایش هزینه ها در گذر ایام جلوگیری شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *