پروژه بیمارستان خوشاب همچنان در دست‌انداز تامین زمین !

گزارشی درباره سرنوشت پروژه 10 ساله احداث بیمارستان سلطان آباد - بیمارستان خوشاب همچنان روی کاغذ - بصیرت خوشاب - علی اکبر ملکی بیمارستان خوشاب همچنان روی کاغذ !

بازدیدها: 167

گزارشی درباره پروژه احداث بیمارستان مطالبه قدیمی مردم خوشاب پروژه بیمارستان خوشاب همچنان در دست‌انداز تامین زمین ! نویسنده : علی اکبر ملکی

در حالی این روزها نمایندگان مجلس شهرستان های خوشاب، سبزوار، جوین، جغتای و ششتمد، از تصویب بودجه 30 میلیارد تومانی ساخت بیمارستان خوشاب در سفر ریاست‌جمهوری به خراسان رضوی سخن می گویند که قبل از این نیز وعده های زیادی برای ساخت بیمارستان سلطان‌آباد توسط بنیاد برکت و مسئولان علوم پزشکی، نمایندگان مجلس در ادوار گذشته و معاون وزیر بهداشت داده شده بود و بعد از چندین مرتبه کلنگ‌زنی و بعد از گذشت یک دهه به سرانجام نرسید..

 به گزارش بصیرت خوشاب به نقل از خراسان رضوی، بعد از گذشت یک دهه از آغاز کلنگ‌زنی ساخت بیمارستان در سلطان آباد مرکز شهرستان خوشاب و به سرانجام نرسیدن آن با افتتاح مرکزی به نام درمان‌ بستر با حداقل امکانات بهداشتی در این شهر ساخت بیمارستان به آرزویی بزرگ برای مردم شهرستان خوشاب تبدیل شد.

مجددا در شهریور 1397 قائم مقام  وقت  وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با سفر به شهرستان خوشاب، کلنگ فاز اول ساخت بیمارستان ۶۰ تختخوابی را در این شهرستان به زمین زد و بار دیگر کورسوی امیدی برای ساخت این بیمارستان در خوشاب ایجاد شد.

دکتر ایرج حریرچی قائم مقام  وقت  وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه کلنگ‌زنی فاز اول ساخت بیمارستان ۶۰ تختخوابی شهرستان خوشاب در سلطان‌آباد به  خراسان گفت: ساخت این بیمارستان در برنامه جامع افق ۱۴۰۴ دیده شده و دارای فازهای مختلفی است که به مرور تکمیل خواهد شد و هم‌اکنون به ازای هر هزار نفر ۱,۶ تخت وجود دارد که با استاندارد جهانی فاصله قابل توجهی دارد.

وی با اشاره به این‌که برای سال ۱۴۰۴ نقشه جامع درمانی در کشور تهیه شده است ، افزود: در این برنامه مناطق مختلف کشور به قسمت‌های مختلفی تقسیم شده است‌ و مناطق محروم سطح‌بندی شده‌اند. قائم مقام وقت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این‌که ساخت بیمارستان ۶۰ تختخوابی خوشاب نیز در قالب این طرح قرار گرفته است، اظهار کرد: در فاز اول ساخت این بیمارستان، هزار مترمربع به مجموعه درمان بستر شهرستان خوشاب اضافه خواهد شد.

روزنامه خراسان رضوی تاکنون با انتشار گزارش‌های متعددی در این زمینه به بررسی چرایی به سرانجام نرسیدن این پروژه در سال های گذشته پرداخته است.

در یکی از این گزارش ها با تیتر« احداث بیمارستان خوشاب در خان تامین زمین » به موضوع مشکلات تامین  زمین آن پرداخته شد. بنا بر این گزارش، بیمارستانی که قرار بود در مدت زمان کوتاهی ساخته شود تا بار مشکلات بیماران شهرستان خوشاب را در روزهای سخت به ویژه  روزهای کرونایی از روی دوش‌شان بردارد، پروژه‌اش همچنان معطل  مانده است.

در سال 89 با مجوزهایی که علوم پزشکی سبزوار از شهرداری و شورای شهر سلطان‌آباد دریافت کرد، اقدام به ساخت بیمارستانی 30 تختخوابی در زمینی اهدایی به مساحت حدود 14 هزار متر مربع کرد که بعدها علوم پزشکی سبزوار مدعی شد بیمارستان نبوده و در سال 94 با نام مرکز درمان بستر سلطان‌آباد بدون ارائه خدمات مهم بیمارستانی افتتاح شد.

دکتر علیرضا مسلم رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در این گزارش بیان می‌کند:وزارتخانه به ما نامه زده که موظفیم جایی سرمایه‌گذاری کنیم که زمین مال خودمان باشد و مشکل زمین بیمارستان خوشاب هنوز حل نشده است و هر زمان مشکل زمین حل شد بودجه مصوب را تامین می کنیم.

خراسان رضوی در گزارش دیگری با عنوان « قصه پرغصه ساخت بیمارستان خوشاب» به این موضوع پرداخت و یکی از اهدا کنندگان زمین در این گزارش به بیان مشکلات زمین بیمارستان و قرار گرفتن در مسیر سیلاب می پردازد.

دکتر سید جواد ملکی، متخصص طب اورژانس در گفت‌وگو با خراسان رضوی با بیان این که تاکنون به همراه بستگانش 14 هزار متر مربع زمین برای ساخت بیمارستان در سلطان آباد اهدا کرده است، با گلایه از این که بیمارستانی ساخته نشد و درمان بستر درست کردند که امکانات خاصی ندارد، افزود: مجدد برای ساخت بیمارستان در سال 97 دوهزار متر مربع دیگر با درخواست مسئولان اهدا کردیم. ولی عقیده دارم با این زمین نیز بیمارستانی درست نخواهد شد، چراکه بیمارستان بخش‌های مختلفی دارد و برای هرکدام با فرض قرار دادن چند تخت و تکمیل بخش‌های مختلف بیش از این به زمین و ساختمان نیاز است.

قرار گرفتن در مسیر سیلاب

دکتر ملکی با انتقاد از به راه انداختن شوی تبلیغاتی برخی مسئولان برای ساخت بیمارستانی که تاکنون ساخته نشده است، با گلایه از مسئولان افزود: یکی از مشکلات این درمان بستر به اعتراف کارشناسان مهندسی عمران، قرارداشتن در مسیر سیلاب است و مشکل دیگرش قرار داشتن در کنار جاده کمربندی درحال ساخت سلطان آباد است که مشکلات خاصی در آینده برای این بیمارستان به وجود می‌آورد.

حسین مقصودی نماینده وقت مردم  شهرستان خوشاب و سبزوار در مجلس شورای اسلامی با بیان این که در چهار دوره متوالی کلنگ ساخت بیمارستان به زمین خورده ولی درمان بستر ساخته شده است، افزود: گره کور ساخت بیمارستان در مدیریت سبزوار و استان است که باید باز شود.

وی گفت: به‌رغم همه مخالفت‌ها در دیداری که با وزیر بهداشت در تهران صورت گرفت، ساخت بیمارستان سلطان‌آباد بعد از گذشت چندماه از کلنگ‌زنی آن با اعتبار تامین شده از دهه فجر وارد فاز اجرایی شد.

بیمارستانی که هنوز ساخته نشده است 

 در گزارش دیگری با تیتر « احداث بیمارستان خوشاب در پیچ و خم آزادسازی زمین» به گفت‌وگو با نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی پرداختیم.

بهروز محبی نجم‌آبادی، نماینده مردم شهرستان‌های سبزوار، خوشاب، داورزن، ششتمد، جوین و جغتای در مجلس شورای اسلامی،  در پاسخ به آخرین اقدامات انجام‌شده درباره بیمارستان خوشاب به خراسان رضوی گفت: زمان شروع پروژه را از فرماندار خوشاب بپرسید ولی آن‌چه ما پیگیری کرده‌ایم و به نتیجه رسیده، این است که این بیمارستان توسط بنیاد برکت ساخته خواهد شد.

باید مسئولان وزارت بهداشت به رئیس ستاد اجرایی امام (ره)نامه بزنند

وی با بیان این‌که  نامه حل مشکلات زمین بیمارستان خوشاب را دکتر مسلم رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی سبزوار چند روز قبل امضا کرده‌اند، افزود: آقای جان‌بابایی، معاون وزیر بهداشت، قرار شده است از سوی وزیر بهداشت نامه بزنند به  رئیس  وقت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) که شما بروید ساخت بیمارستان را شروع کنید ما تجهیزات و نیروی بیمارستان خوشاب را بعد از ساخت تامین خواهیم کرد.

در این گزارش دکتر علیرضا مسلم رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی سبزوار  درباره آخرین وضعیت ساخت بیمارستان خوشاب به خراسان رضوی گفت: دانشگاه علوم پزشکی به تعهداتش عمل کرده و مصوبه هیئت امنا برای خرید زمین ساخت بیمارستان به مساحت حدود 6 هزار متر مربع اخذ شده است.وی اضافه کرد: هم‌اکنون با منابع طبیعی برای روشن شدن وضعیت بقیه زمین بیمارستان مکاتبه کردیم و پیگیر ساخت بیمارستان با بنیاد برکت هستیم و در دست اقدام است.

خراسان رضوی در ادامه بررسی و پیگیری ساخت این بیمارستان در گزارش دیگری به مشکلات ساخت بیمارستان سلطان‌آباد پرداخت و تیتر زد: «بیمارستان خوشاب همچنان روی کاغذ !»

امان‌ا… خدمتگزار، فرماندار وقت خوشاب، در گفت‌وگو با خراسان رضوی بعد از سفر استاندار خراسان رضوی به شهرستان خوشاب و بررسی مشکلات این شهرستان از نزدیک با اشاره به برگزاری جلسات گوناگون با مسئولان مختلف شهرستانی و استانی و مالکان زمین تصریح کرد: بر اساس آخرین جلسات برگزارشده و تصمیمات اتخاذ شده هر چقدر از متراژ زمین که برای ساخت بیمارستان درنظر گرفته شده است،  بعد از اعلام رای دادگاه و نظر کارشناسی، مربوط به منابع طبیعی باشد به علوم پزشکی برای ساخت بیمارستان واگذار می شود و زمین مردم نیز هر چقدر که اعلام شود، با توجه به توافق شورا و شهرداری به مالکان واگذار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: اختلاف متراژی در ادامه جلسات رخ داد که معترضان خودشان نشستند و احصا شد و عملا از نظر ما مشکلی در این موضوع وجود ندارد و در حال طی مراحل قانونی است و دوطرف نیز توافق کرده اند براساس صورت‌جلسه نوشته شده منابع طبیعی و مالکان، ملاک عمل آخرین نظر کارشناسی باشد.نماینده عالی دولت در خوشاب افزود:درباره زمین منابع طبیعی و تغییر کاربری آن نامه‌نگاری های لازم انجام شده و واگذاری آن به علوم پزشکی در حال انجام است و در حوزه شهرداری و علوم پزشکی نیز قرار شده مطالبات شهرداری از علوم پزشکی در سامانه مربوط ثبت شود و هماهنگی لازم در این زمینه انجام شده است.

مشکلی برای شروع پروژه  وجود ندارد

خدمتگزار گفت:از نظر من به عنوان  فرماندار هیچ مشکلی برای شروع پروژه ساخت بیمارستان 64 تختخوابی در سلطان آباد وجود ندارد و هماهنگی بین وزارت بهداشت و بنیاد برکت انجام شده و وزارت بهداشت تعهد داده است نیرو و تجهیزات تامین کند و احداث ساختمان نیز توسط بنیاد برکت انجام شود و نمایندگان مجلس در منطقه تعهد داده‌اند پیگیری کنند و به نتیجه برسانند و ما منتظر پاسخ بنیاد برکت هستیم.

با گذشت چندین سال از رفتن نمایندگان مجلسی که قول ساخت بیمارستان داده بودند و مسئولانی که کلنگ ساخت زدند  و رفتند و فرماندارانی که همه آمدند و رفتند و بیمارستانی ساخته نشد، مجددا به سراغ فرماندار جدید خوشاب و نمایندگان مجلس می رویم تا پیگیر پروژه شویم.

تصویب اعتبار 30 میلیارد تومانی در سفر رئیس جمهور

بهروز محبی نجم آبادی در گفت‌وگو با خراسان رضوی با بیان این‌که در راستای اقداماتی که قرار بود بنیاد برکت انجام دهد در سفر اخیر رئیس جمهور در ابتدای امسال پیگیر ساخت بیمارستان خوشاب نیز بودیم گفت: در این سفر در هیئت دولت 30 میلیارد تومان بودجه برای ساخت بیمارستان سلطان آباد در مرکز شهرستان خوشاب تعیین و تصویب شد که گام بزرگی برای تکمیل این پروژه است.

در همین باره شم‌آبادی، فرماندار خوشاب، به خراسان رضوی گفت: تصویب اعتبار ساخت بیمارستان خوشاب خبر خوب و مسرت‌بخشی است و امیدواریم هرچه زودتر بودجه آن تخصیص یابد و عملیات اجرایی ساخت بیمارستان شروع شود.

وی افزود: یکی از مشکلات ساخت و تکمیل بیمارستان در محل فعلی مشکلات پدافند غیرعامل و قرار داشتن در مسیر سیلاب‌های سلطان آباد است که پیگیریم اگر مسئولان مربوط، موافقت کنند و ردیف بودجه ساخت بیمارستان حذف نشود، بیمارستان را در ابتدای ورودی سلطان آباد که خیران پای کار آمده اند، بسازیم.

وی افزود: اگر مسئولان موافقت نکنند، در همان محل قبلی که زیرساخت لازم را برای تغییر به خانه بهداشت دارد، بیمارستان را بسازیم.

در همین زمینه علیرضا مسلم در آخرین روزهای ترک صندلی ریاست دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در گفت‌وگو با خراسان رضوی گفت: اولویت اول ما ترجیحا تکمیل بیمارستان در محل قبلی است ولی اگر زمین بهتری انتخاب شود، در محل جدید ساخته خواهد شد.

قبول نتایج گزارش خراسان بعد از 3 سال 

آن‌چه به خوبی روشن و واضح است رسیدن مسئولان و توجه به نتایج گزارش 3 سال قبل خراسان رضوی با عنوان « قصه پرغصه ساخت بیمارستان خوشاب» که در آن به مشکلات قرار داشتن در مسیر سیلاب ها اشاره شده بود، خبر خوبی است. جلوی ضرر از هر کجا گرفته شود، منفعت است. اما ادامه یک راه غلط به اصرار دیگران اشتباهی دیگر است که باید مسئولان شهرستانی و استانی با همفکری موانع سر راه ساخت بیمارستان سلطان آباد را برطرف کنند و هر چه زودتر این پروژه 12 ساله را که تاکنون  وزرای مختلف و مسئولان متعددی  را به خود دیده و همه متفق‌القول بر ساخت آن تاکید دارند، تکمیل شود و آرزوی مردم شهرستان خوشاب به سرانجام برسد. 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *