نبود سوخت مشکل اصلی کارگاه‌های خانگی تولید شیره انگور

مشکلات تولید شیره انگور در روستای علیک شهرستان خوشاب

مشکلات تولید شیره انگور در روستای علیک شهرستان خوشاب

بازدیدها: 1538

پیچ و خم‌ها در سال جهش تولید؛

نبود سوخت مشکل اصلی کارگاه‌های خانگی تولید شیره انگور

 دریافت 10 MB

خوشاب ـ نبود سوخت نفت و گازوئیل به دلیل گازرسانی در روستاهای خوشاب و جلوگیری از جمع‌آوری هیزم توسط منابع طبیعی، باعث شد بسیاری از روستائیان در تولید شیره انگور با مشکلاتی مواجه شوند.

خبرگزاری مهر گروه استان‌ها: در پی بارش بارندگی‌های خیلی خوب طی دو سال گذشته و خروج از خشکسالی، برخی از روستاییان روستای «علیک» در شهرستان خوشاب و یا روستاهای مشابه با بازگشت به روستاهای خود از مشهد و سبزوار اقدام به جمع‌آوری انگور باغ‌ها کردند. اما نبود سوخت نفت و گازوئیل به دلیل گازرسانی در علیک و جلوگیری از جمع‌آوری هیزم توسط منابع طبیعی باعث شد بسیاری از روستاییان با مشکلاتی در این زمینه روبرو شوند.

امکان تهیه شیره انگور با گاز خانگی را نداریم

حسین علیکی، یکی از اهالی روستای علیک در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه تولید شیره انگور از گذشته تا به امروز در این روستا به روش سنتی در کارگاه‌های محلی ادامه داشته است، گفت: نیازمند نفت و گازوئیل برای تهیه آتش هستیم و با گاز امکان تهیه شیره انگور در کارگاه‌ها وجود ندارد، لذا از مسئولان می‌خواهیم به داد ما کشاورزان برسند و به ما سوخت بدهند تا محصولاتمان از دست نرود.

رمضان علیکی یکی دیگر از اهالی این روستا در گفتگو با خبرنگار مهر با انتقاد از نمایندگان مجلس و افرادی که برای رسیدن به پست و مقام از مردم رأی می‌گیرند ولی در زمان حل مشکل آن‌ها را تنها می‌گذارند، گفت: آقای مسئول در حال حاضر ما سوخت نداریم چه‌کار کنیم.

مشکلات تولید شیره انگور در روستای علیک شهرستان خوشاب

نیازمند نفت و گازوئیل برای تهیه آتش هستیم. اگر این سوخت به ما نرسد، محصولاتمان از دست می‌رودمعصومه علیکی از بانوان کشاورز روستای علیک نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به گوجه‌های قرمز جمع‌آوری شده در حیاط خانه برای درست کردن رب و انگورهای جمع شده، اظهار کرد: از راننده کامیونی ۲۰ لیتر سوخت تهیه کرده‌ام. چرا که نه هیزم دارم و نه کود حیوانی برای سوخت، چند تا گاو داشتیم که همه را فروخته‌ام.

مسئول روابط عمومی شرکت نفت منطقه سبزوار در رابطه با مشکل سوخت کارگاه‌های تولید شیره در علیک بعد از بازدید از این کارگاه‌ها به خبرنگار مهر، گفت: این کارگاه‌ها باید توسط جهاد کشاورزی ثبت شوند و بعد از صدور مجوز امکان ارائه سوخت خواهد بود.

رمضانعلی قارزی، اضافه کرد: ما نمی‌توانیم بدون ثبت نام در سامانه نیرو تجارت و یا بدون داشتن مجوز کارگاه، سوخت به آن‌ها بدهیم.

فعالیت ۴۰ کارگاه تولیدی بدون سوخت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوشاب در گفتگو با مهر با اظهار اینکه ۴۰ کارگاه تولید شیره انگور از سالیان گذشته در روستای علیک فعال بوده و معمولاً از چوب و هیزم استفاده می‌کردند، گفت: در حال حاضر به دلیل گرانی چوب و مشکلات به وجود آمده توسط دیگر عوامل نیازمند سوخت نفت سفید هستیم.

ابراهیم رودسرابی با اشاره به اینکه امکان صدور مجوز برای کارگاه‌های مزبور توسط جهاد کشاورزی وجود ندارد و از طرفی اگر بخواهیم به عنوان مشاغل خانگی به آن نگاه کنیم نیازمند دریافت تاییدیه‌های وزارت بهداشت هستیم که به دلیل شرایط محیطی خارج روستا و مشکلات منطقه‌ای خیلی بعید است بتوانیم مجوز بهداشتی دریافت کنیم.

برای رفع مشکل کارگاه‌های خانگی تولید شیره انگور پیشنهاد دادیم تا به هر خانواده روستای علیک، ۵۰ لیتر سوخت داده شودمدیر جهاد کشاورزی خوشاب اضافه کرد: در حال حاضر با رایزنی انجام شده و سنجش میزان سوخت به کمک برخی از اهالی روستا به شرکت نفت سبزوار پیشنهاد داده‌ایم به هر خانواده علیکی ۵۰ لیتر سوخت بدهند که نمی‌دانم چقدر با آن موافقت خواهند کرد.

مجدداً به سراغ اهالی روستای علیک می‌رویم؛ مریم سادات جلیلی از اهالی علیک در گفتگو با مهر، بیان کرد: کارگاه‌های تهیه شیره انگور روستای علیک در خارج از روستا واقع شده‌اند و با مراجعه به جهاد کشاورزی بیان کردند امکان ثبت این کارگاه‌ها به عنوان مشاغل خانگی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اهالی روستا همچنان در حال پاسکاری بین ادارات مختلف شهرستان خوشاب هستند، افزود: کارگاه‌های تولید ابریشم نیز به چنین مشکلاتی دچار هستند و قبلاً هر چقدر تلاش کردیم برای پرورش کرم ابریشم سوخت ندادند.

سهمیه ۵۰ لیتری پاسخگوی نیاز کارگاه‌های تولید شیره نیست

جلیلی با انتقاد از سهمیه ۵۰ لیتری تعیین شده برای هر خانواده علیکی بیان می‌کند: تقریباً برای تهیه هر کیلو شیره انگور یک لیتر نفت سفید مورد نیاز است چرا که بسیاری از اهالی کود حیوانی و هیزم ندارند و نفت سفید را با آب مخلوط کرده و برای تهیه آتش استفاده می‌کنند.

وی بیان کرد: مسئولان فقط شعار حمایت از تولید را سر می‌دهند ولی در عمل هیچ حمایتی از تولید کنندگان نیست.

مسئولان از طرفی مدعی هستند ما مشکلی برای سوخت مورد نیاز مردم نداریم ولی در عمل آنقدر مردم را در منگنه و فشار قرار می‌دهند و به یکدیگر پاسکاری می‌کنند که تولیدکنندگان عطای تولید را به لقایش می‌بخشند.کد خبر 5046705

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *