مشکلات ادامه دار شرکت تعاونی روستایی سلطان آباد خوشاب

مشکلات ادامه دار شرکت تعاونی روستایی سلطان آباد خوشاب - علی اکبر ملکی - بصیرت خوشاب www.nemz.ir - www.basiratkhoshab.ir

بازدیدها: 677

نویسنده : علی اکبر ملکی

به گزارش بصیرت خوشاب در حالی که کشاورزان شهرستان خوشاب این روزها برای فروش محصول گندم خود در صف‌های انتظار هستند تا گندم‌هایشان را به سیلوهای سبزوار تحویل بدهند، برخی مدیران شرکت‌های تعاونی این شهرستان، ضربه سنگینی به اعتماد مردمی زده و سرمایه‌شان را نابود کرده‌اند که سازمان بازرسی کل کشور و حسابرسان مالی استان به پرونده تخلفات مالی برخی از مدیران سابق آن‌ها ورود کرده‌اند.

شرکت تعاونی روستایی سلطان آباد، با قدمتی حدود 60 سال،  در سال 1344 تاسیس شده است. این شرکت با همیاری 1600 روستایی، تاسیس شد و امروز به جایی رسیده است که نه تنها سودی عاید سهامداران نشده بلکه پرونده تخلف برخی مدیران این شرکت در دست بررسی است.

مسدود بودن تمام حساب های مالی شرکت

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی روستایی سلطان آباد در گفت‌وگو با خراسان رضوی، ضمن ادعای بروز برخی تخلفات در این شرکت در زمان هیئت مدیره قبلی شرکت و توسط مدیر عامل قبلی گفت: هم‌اکنون تمام حساب‌های شرکت تعاونی سلطان آباد به علت شکایت‌های موجود و رفتن پرونده به دادگستری مسدود شده است و یک دانگ از زمین های شرکت تعاونی سلطان آباد به دلیل ضمانت اجرایی خریدغیر‌قانونی سویا توسط برخی از افراد و صدور حکم محکومیت به نفع طلبکاران شرکت، به مزایده گذاشته شده است.

سید مصطفی حسینی با بیان این‌که به دلیل مسدود شدن حساب های مالی شرکت، امسال امکان خرید گندم از کشاورزان را نداشتیم، افزود: اداره تعاون روستایی مجوز خرید گندم را به شرکت تعاونی رباط جز داد تا مشکل کشاورزان در این بخش برطرف شود.

مدیر عامل شرکت تعاونی روستایی سلطان آباد نیز گفت: با ورود سازمان حسابرسی استان خراسان رضوی به تخلفات مالی شرکت در گذشته با حسابرسی سال 1400 و 1401 ، بیش از 300 میلیون تومان مسئولان قبلی را به شرکت بدهکار دانستند.

محمد سیدآبادی با انتقاد از طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده تخلفات مالی شرکت و همکاری نکردن برخی از اعضای هیئت مدیره قبلی افزود:  در یک پرونده تخلف، با قرار دادن یک دانگ از زمین های شرکت تعاونی برای ضمانت خرید ذرت اکنون با شکایت طلبکاران در دادگستری و صدور رای به نفع طلبکاران ضمانت شرکت به مزایده گذاشته شده  وامروز  دهم مردادماه مزایده دوم آن در حال برگزاری است.

وی با اشاره به این‌که با توجه به طولانی شدن روند رسیدگی به تخلفات مالی، قیمت زمین ها که نرخ کارشناسی آن متری 15 میلیون ریال در گذشته ثبت شده، افزایش پیدا کرده است،افزود: هم‌اکنون هر متر این زمین 30  تا 50 میلیون ریال ارزش یافته است و خیلی تلاش کردیم این زمین ها به مزایده نرود ولی تاکنون با فرصت‌سوزی برخی با شکست مواجه شده‌ایم.

مدیر عامل شرکت تعاونی روستایی سلطان آباد همچنین با گلایه از تحویل ندادن اسناد شرکت تعاونی توسط مدیران قبلی این شرکت و نامشخص بودن وضعیت بسیاری از موارد گفت: در یک مورد بدهی 3 میلیون تومانی را شهرداری سلطان آباد با به‌روز رسانی کردن و ادعای بدهکاری شرکت از سال‌های قبل، 13 میلیون تومان فاکتور و درخواست پرداخت کرده است.

وی با بیان این‌که شرکت تعاونی روستایی سلطان آباد 1600 عضو دارد و در حالی که با مدیریت غلط مدیران قبلی تاکنون ضرر و زیان زیادی داشته است، افزود: در کنار ما شرکت تعاونی رباط جز که هم‌اکنون متولی خرید گندم کشاورزان شهرستان خوشاب شده، در سال گذشته 300 میلیون تومان سود سهام به اعضای خود پرداخت کرده است.

ورود دستگاه قضا به تخلفات شرکت

فرماندار خوشاب نیز با اشاره به تخلف برخی افراد در شرکت های تعاونی روستایی مشکان و‌ سلطان آباد و قضایی شدن پرونده‌ها گفت: در شرکت تعاونی مشکان با دریافت پول از مردم سپرده‌گذاری غیرقانونی انجام و در یک بازه زمانی که باید دریافت پول از مردم قطع می‌شد و با مردم تسویه حساب می‌کردند، به طور غیر‌قانونی دریافت پول از مردم ‌ادامه داشته است.

محمود شم آبادی با اشاره به طی مراحل قضایی پرونده افزود: در پرونده مشکان جای نگرانی وجود ندارد و املاک و ضمانت‌های موجود در حال طی کردن فرایند قانونی برای پرداخت پول مردم است.

شم آبادی درباره تخلفات انجام شده در شرکت تعاونی سلطان آباد با بیان این‌که موضوع شرکت تعاونی روستایی مرکز شهرستان خوشاب جدا از مشکان است، افزود: موضوع این شرکت پیچیدگی‌های حقوقی خود را دارد ولی به هیئت مدیره و مدیر عامل جدید آن تاکید کرده‌ایم از طریق قضایی پیگیر احقاق حقوق مردم در مسیر قانونی خودش باشند.

نبود درآمد پایدار؛ یکی از مشکلات اصلی شرکت های تعاونی روستایی

مدیر جهاد کشاورزی خوشاب درباره مشکلات برخی شرکت‌های تعاونی روستایی شهرستان گفت: برای خرید گندم به منظور حمایت از کشاورزان سلطان آباد با شرکت تعاونی روستایی رباط جز هماهنگ و برنامه ریزی شد و تا 9 مرداد امکان خرید در سلطان آباد وجود داشت. بعد از آن کشاورزان،می توانند  گندم‌شان را به سیلوهای سبزوار تحویل بدهند.

ابراهیم رودسرابی با بیان این‌که به دلیل حمایت از شرکت های تعاونی، آن‌ها در گذشته شبه دولتی شده‌اند، گفت: افرادی که حقوق از جای دیگری می گیرند و بر مسند ریاست شرکت‌های تعاونی روستایی می‌نشینند، نمی توانند این شرکت ها را روی پای خودشان نگه دارند.

وی با اشاره به این‌که پیگیری مشکلات حقوقی شرکت تعاونی روستایی مشکان در حال انجام است، افزود: یکی از مشکلات اصلی شرکت های تعاونی روستایی، نبود درآمد پایدار است.

وی با اشاره به پیشنهاد خرید و توزیع گندم، سویا، کنسانتره یا ایجاد مغازه و اجاره دادن یا فروش تجهیزات کشاورزی شرکت های بزرگ و فروش تولیدات محلی کشاورزان مانند شیره انگور، کشمش، پسته و تخمه آفتابگردان و هندوانه برای ایجاد درآمد پایدار گفت: چند سال به شرکت های تعاونی روستایی برای ایجاد درآمد از طریق خرید و فروش ماهی قزل‌آلای تولیدی در سلطان آباد نامه نوشتیم که اقدام کنند ولی انجام ندادند.

رودسرابی با تاکید بر این‌که تشکیلات شرکت های تعاونی روستایی باید ساختار درستی داشته باشد و از مدیران و هیئت مدیره قوی و آشنا به قوانین استفاده کنند، افزود: انتخابات در این شرکت ها باید شفاف باشد.

انتخاب افراد بی‌تجربه و نالایق برای شرکت های تعاونی روستایی آن‌ها را درگیر مشکلاتی می کند که بخشی از آن را در شهرستان خوشاب شاهد هستید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *