رویای ساخت منطقه ویژه اقتصادی در سبزوار و حمله به قوه قضاییه برای رسیدن به خواسته ها

رویای تحقق منطقه ویژه اقتصادی در سبزوار و حمله به قوه قضاییه برای رسیدن به خواسته ها - موسسه آبادانی سبزوار - امام جمعه سبزوار - دادگستری سبزوار - بصیرت خوشاب - علی اکبر ملکی

بازدیدها: 241

سبزوار در سالی که گذشت:
رویای ساخت منطقه ویژه اقتصادی در سبزوار و حمله به قوه قضاییه برای رسیدن به خواسته ها/ با قلم قضاوت پای خطا کار را بشکنید

به گزارش بصیرت خوشاب تشکیل منطقه ویژه اقتصادی سبزوار بیش از یک دهه است که آرزوی بسیاری از مردم دیار سربداران است اما با درگیر شدن هزاران نفر از اهالی مردم سبزوار و مسئولان رده بالای شهرستانی در پرونده تخلفات رخ داده توسط موسسه دیار آبادانی به دلیل نقش داشتن برخی از بزرگان و افراد ابرومند شهرستانی در این پرونده ها همچنان بسیاری از زوایای مختلف آن پنهان مانده و نیازمند عزم جدی و قاطعیت قوه قضاییه برای برخورد با مالکان زر و زور دو بازوی اجرایی پرونده های فساد و تخلفات کشوری است.

تشکیل پرونده قضایی

منطقه ویژه اقتصادی به مساحت هزار و 200 هکتار در 30 کیلومتری شهرستان سبزوار در منطقه زعفرانیه مشخص و جانمایی شده و موسسه دیار آبادانی سبزوار یکی از مجریان اصلی این طرح است.
تشکیل پرونده ه قضایی برای رسیدگی به تخلفات موسسه آبادانی و اصرار برخی از بزرگان شهرستانی و مسئولان کشوری بر حل مسالمت آمیز و بدون طی مراحل قانونی در خارج از چهار چوب قانونی و چشم پوشی از برخی تخلفات از درخواست هایی است که رییس دادگستری سبزوار در نشست خبری تابستان 1401 با اصحاب رسانه آنرا برای اولین بار افشا کرد.

طنز 1401 سبزوار!

میرعلم سیدی، رئیس دادگستری سبزوار در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه برخی موضوع مؤسسه آبادانی دیار سربداران را، طنز می‌دانند و ما هم قبول داریم این موضوع، به طنز شبیه است، گفت: مؤسسه‌ای به نام آبادانی، از بزرگان طراز اول شهر در دهه ۸۰ تشکیل شده و در مقابل ساخت یک فرودگاه، مؤسسه‌ای که مدعی کار خیر است ساخت آن را بر عهده می گیرد. این کار در مقابل تحویل ۹۱ هکتار از اراضی فرودگاه قدیم انجام شده و قرار بوده با شهرداری توافق کنند ۹۶ هکتار از اراضی سجادشهر سبزوار را که ارزش ریالی وقت آن در زمان خودش، حدود ۱۰ میلیارد تومان بوده است را تحویل بگیرند؛ در حالیکه هزینه کاری که موسسه قرار بوده انجام دهد، حدود یک میلیارد تومان بوده است.
برخی از هیئت امنا و مؤسسین آبرومند، ازفعالیت‌های این مؤسسه کاملاً بی‌خبر هستند.

صدور رای دادگاه و عدم امکان اجرا !

سیدی اضافه کرد: در کجای دنیا برای انجام یک پروژه یک میلیاردی، ۱۰ میلیارد تومان می‌گیرند و به هیچکس هم پاسخ نمی‌دهند. اگر مؤسسه غیر دولتی است، حضور افراد حقوقی مانند نماینده مجلس و فرماندار، چه معنایی دارد؟ در شهرک اندیشه سبزوار، ۱۸ هکتار از اراضی دولتی را به برخی اعضا واگذار کرده و به مردم فروخته‌اند که حکم اجرای این دادگاه، دستم است اما نمی‌توانم اجرا کنم؛ چرا که آن را به مردم فروخته‌اند.
زمین‌های سجادشهر را، به ۱۵۰۰ نفر فروخته‌اند و مردم خواستار احقاق حق خودشان و حفظ حقوق بیت المال هستند.

ترفند برخی اعضای موسسه برای رهایی

رییس دادگستری سبزوار با تاکید بر حمایت از سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در سبزوار، بر افشای ترفندهای دیگر بعضی از اعضای مؤسسه آبادانی دیار سربداران، برای شخصی جلوه دادن پرونده مؤسسه و ادعای کذب جلوگیری از سرمایه گذاری، افزود:
از ۱۲۰۰ هکتار اراضی منطقه ویژه اقتصادی سبزوار، ۵۰ هکتار به مؤسسه آبادانی داده‌اند که اقداماتی انجام دهد؛ اما تاکنون انجام نداده است و جهاد کشاورزی استان، مدیریت جهاد کشاورزی سبزوار را مکلف کرده که برای حفظ حقوق بیت المال و خلع ید زمین‌ها، اقدام کند.

10 میلیارد تومان فروش زمین های سجاد شهر کجاست؟

سیدی اضافه کرد: ما حامی سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در سبزوار هستیم ولی مؤسسه آبادانی توان اجرای منطقه ویژه اقتصادی سبزوار را ندارد. ما یک سؤال پرسیده‌ایم ولی تاکنون هیچکس جوابگو نبوده و سوال این است که ۱۰ میلیارد تومان پول فروش اراضی سجادشهر را، چه کرده‌اید؟

به متخلفان و متهمان برای ایجاد آبادانی نمی شود اعتماد کرد

رییس دادگستری سبزوار اضافه کرد: برخی می‌گویند بیایید این پرونده را جمعش کنیم؛ اگر مشکلی در مؤسسه آبادانی دیار سربداران وجود ندارد، چرا واسطه می‌فرستید و چرا سفارش می‌کنید به نحوی، پرونده جمع شود؟ برخورد بدون تعارف قوه قضاییه با متخلفان، ادامه دارد و به افرادی که در پرونده‌ای متهم هستند، نمی‌شود برای ادامه راه آبادانی و سرمایه گذاری در سبزوار، اطمینان کرد.

مظلوم نمایی

موسسه دیار آبادانی بعد از انتشار مطالب این نشست خبری در مطلب تندی با انتشار در فضای مجازی و همچنین انتشار ویژه نامه توسط یکی از نشریات محلی سبزوار و نصب صفحه اول آن بر روی بیلبوردهای تبلیغاتی سبزوار که تا کنون سابقه نداشته است با مظلوم نمایی به مطالب منتشر شده توسط رییس دادگستری سبزوار واکنش نشان داد و نوشتند:
آقای قاضی القضات در اظهارات خود طوری از واگذاری صدها هکتار زمین به موسسه آبادانی دیار سربداران سخن گفته است که انگار این زمین ها از قبل، اراضی آباد و خرم تجاری و مسکونی و کشاورزی بوده یا چاه های نفت و گاز در آن ها وجود داشته، حال آنکه اکثر قریب به اتفاق اراضی تحویل شده به موسسه آبادانی دیار سربداران مانند 400 هکتار اراضی ریگ منزل تا قبل از این واگذاری جزء اراضی موات محسوب می شدند و این هنر و برنامه ریزی موسسه آبادانی دیار سربداران بوده که با کمک سایر ظرفیت های موجود در شهرستان این زمین های بایر را احیاء کرده و به مرحله ای رسانده است که توانسته هزینه های ساخت فرودگاه و انجام دیگر پروژه های عمرانی این شهرستان را از محل همین زمین ها پرداخت کند.

چگونه است که آقای رئیس دادگستری اراضی شهرک اندیشه را که هبه ی مردمی به موسسه آبادانی دیار سربداران بوده، به عنوان تصرف در اراضی ملی تلقی می کند؟ چگونه است که آقای قاضی القضات اشتباه اداره راه و شهرسازی (مسکن و شهرسازی وقت) در تعیین نادرست محدوده سجادشهر را به گردن موسسه ای می اندازد که از ابتدا با اعتماد به سندهای قانونی که دستگاه های دولتی صادر کرده اند اقدام به دریافت آن زمین ها کرده است! چگونه است که علی رغم اینکه موسسه در همه دادگاه های بدوی سبزوار و دادگاه تجدید نظر استان در پرونده های مربوط به اندیشه و سجادشهر و … تبرئه شده، آقای سیدی هنوز میل به اتهام زنی به این موسسه مردمی دارد؟
بعد از یک سال از پلمپ و شکایت کیفری از آن، هنوز هیچ حکمی قطعی درباره اتهاماتش صادر نشده بلکه در دادگاه های قبلی نیز تبرئه شده است؟
برای اینکه بیشتر درباره موسسه دیار آبادانی و منطقه ویژه اقتصادی سبزوار و ارتباط این دو بدانیم به سراغ مسئولان قبلی در بین مصاحبه های دوران مسئولیتشان می رویم.

صدور مجوز منطقه ویژه اقتصادی به نام موسسه آبادانی دیار سربداران !

حسین مقصودی در تیر ماه 1397 با بیان اینکه طرح ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سبزوار در سال 90 توسط دولت تصویب و به این شهرستان ابلاغ شد، گفت: این طرح که توسط موسسه آبادانی دیار سربداران در بخش خصوصی در حال پیگیری است پس از 7 سال به دلیل مشکلات زیست‌محیطی هنوز در مرحله واگذاری زمین باقی‌مانده و تاکنون حتی زمینی برای شروع کار به این پروژه اختصاص نیافته است.

رمضانعلی سبحانی فر بیان کرد: در حال حاضر منطقه ویژه اقتصادی سبزوار هم‌اکنون به نام موسسه آبادانی دیار سربداران یکی از مؤسسات فعال بخش خصوصی است.
احمد برادران فرماندار ویژه سبزوار نیز در این رابطه بیان کرده است: منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان، یک طرح دولتی نیست و مجوز این منطقه به نام موسسه آبادانی دیار سربداران به‌عنوان بخش خصوصی صادرشده است!
وی افزود: زمانی که پیگیری این طرح آغاز شد که حتی طرح مجوز کارگروه زیربنای استان را نداشت و در حال حاضر این منطقه در مرحله بررسی محیط‌ زیست است.

اگر موسسه خیریه هست، فعالیت اقتصادی چرا؟

رییس دادگستری سبزوار در نشست خبری بیان کرده بود:« آقایان موسسه بر مبنای سوابقشان مجوز نداشته اند. مجوزی که داشتند از پلیس اطلاعات و امنیت نیروی انتظامی بوده تا سال 1399 و برج هفت سال 1399 یا سال 1400 رفته اند از وزارت کشور مجوز گرفته اند تحت عنوان موسسه فرهنگی اجتماعی. خوب تعریف فرهنگی اجتماعی مشخص است. در مملکت ما اگر موسسه، موسسه خیریه هست، فرهنگی اجتماعی هست فعالیت اقتصادی چرا؟ ».

موسسه آبادانی سبزوار بار دیگر بدون پاسخ گویی به سوالات افکار عمومی و بدون پاسخ گفتن به سوالات بسیاری از خبرنگاران در مرداد 1401 با حمله مجدد به رییس دادگستری سبزوار در نامه ای به امام جمعه شهرستان سبزوار که رییس هیات امنای این مجموعه است و انتشار نامه خصوصی در فضای مجازی بار دیگر به مطالب منتشر شده، غیر مستقیم و بدون شفافیت کافی مخاطبش را رییس دادگستری سبزوار قرار داد و پاسخ مطالب سیدی را در این نامه بیان کرد: «موسسه از بدو تاسیس یعنی پس از مجوز فعالیت، دقیقا برابر اساسنامه خود عملکرد داشته است و این تکلیفی است که قانونگذار برای همه کشور و میهن اسلامی مان تعیین ومصوب نموده است.»

در ادامه با بررسی دادنامه آرای هیات تخصصی «هـ ع /۹۵/۷۵۱» از طریق فضای مجازی که شاکی پرونده سازمان بازرسی کل کشور است، منطقه ویژه اقتصادی سبزوار با موضوع تجاری – صنعتی و متراژ یکهزار و دویست هکتار به نام موسسه آبادانی دیار سربداران (غیردولتی ) ثبت شده است.

در ادامه برای حل و فصل موضوعات موسسه آبادانی این بار نماینده مجلسی که در گذشته فرماندار سبزوار بوده با درخواست از استاندار خراسان رضوی پای به میدان می گذارد.

پرونده قضایی دارد، وارد نمی شویم

علی اصغر عنابستانی، نماینده دیار سربداران در مجلس شورای اسلامی در اواخر سال 1401 با نقل قولی از استاندار خراسان رضوی بیان کرد: ایشان(سردار نظری) در جلسه‌ای در سبزوار عنوان کردند که مساله منطقه ویژه اقتصادی مشکل قضایی دارد و ما وارد نمی شویم. یعنی چی وارد نمی شوید؟ اصلا فلسفه وجودی استاندار این است که زمانی که مشکل ایجاد می شود، آن را حل کند.
وقتی با پروژه منطقه ویژه اقتصادی که نقطه عطف سبزوار، غرب خراسان و شرق کشور است، این گونه معامله می شود، مشخص است که فهمی وجود ندارد.

عنابستانی اضافه کرد: متاسفانه راهبری برای هم‌افزایی و جذب مشارکت جمعی امروز وجود ندارد. نتیجه این می شود که برخی دستگاه ها ساز خودشان را می زنند. مثل دادگستری که کلا مسیر دیگری می رود و اصلا متوجه نیست که عضو یک خانواده بزرگتر به اسم سبزوار است که باید هم افزا و هم پا باشد.

آقای اژه ای نمی دانم که می دانید در سبزوار، چه خبر؟

عنابستانی در سخنان دیگری با انتقاد از عملکرد قوه قضاییه در خراسان رضوی گفت: آقای اژه‌ای رئیس قوه قضاییه؛ نمی‌دانم که می‌‌دانید در مشهد، خراسان و سبزوار، چه خبر است؟ انتظار است اجازه ندهید عدالت قربانی مطامع سیاسی عده‌ای خاص شود و اجازه ندهید در سیستم شما؛ سر بچه‌های انقلابی را ببرند به دلیل اینکه در گروه و باند خاصی نیستند.

حمله از تریبون نماز جمعه سبزوار به دادگستری

حملات به قوه قضاییه برای رسیدن به خواسته ها و مطامع دنیوی برخی افراد در سبزوار تا آخرین لحظه سال تحویل ادامه دارد و این بار توپ تحویل امام جمعه سبزوار شده و به نام دفاع از اشتغال مردم دیار سربداران و مالکان زمین های سجاد شهراز تریبون نماز جمعه بیان می شود.


گلوی خطا کار را بگیرید و پدرش دربیارید

آیت الله مغیسه در آخرین خطبه های نماز جمعه سال گذشته با اظهار اینکه ما باید گره های اشتغال را باز کنیم نه اینکه بر گره های آن بیافزاییم گفت:« برخی افراد با توهم اینکه خطایی رخ داده و خلاف قانونی شده است مسیر اشتغال(را) مسدود کرده اند و این برداشت غلطی است.»
وی با تاکید بر اینکه با خطا کار با قدرت برخورد کنید ولی موانع مسیر اشتغال را بردارید افزود:« گلوی خطاکار را بگیرید و اگر سند دارید پدرش را دربیارید، ما هم موافقیم.»

ایجاد اشتغال به چه قیمتی

امام جمعه سبزوار در ادامه با بیان سخنی قابل تامل بیان کرد:« حالا شاید مستند هم داشته باشید برای برخورد با خطاکار، اما مسیر اشتغال مردم را ببندید این هم خطاست.»

آیت الله مغیسه با اظهار اینکه منطقه ویژه اقتصادی سالیان سال است که آرزوی مردم بوده، افزود: چرا با یک نامه این مسیر را می بندید. چرا درک صحیح از مسیر ولایت و قضاوت ندارید.

به هر کسی زمین می دهید چهار چشمی نظارت کنید. مخالف نظارت نیستیم و هر کسی خطایی کرد با قلم قضاوت پای او را بشکنید.اما مستند.

قاضی ویژه برای بررسی بفرستید/ سند دارید برخورد کنید

امام جمعه سبزوار نیز همانند عنابستانی از رییس محترم قوه قضاییه درخواست می کند به سبزوار و منطقه ویژه دیار سربداران نگاه ویژه ای داشته باشد و قاضی ویژه برای بررسی پرونده ها بفرستند.
وی با بیان اینکه تا کی باید مردم سجاد شهر به فرمانداری و دفتر امام جمعه بروند، تا کی مسئولان جلو ساخت و ساز را می گیرند، گفت: این ها که پول داده اند و زمین گرفته اند.

آیت الله مغیسه بار دیگر با تاکید بر اینکه جلو تخلفات را بگیرید ولی چرا حق مردم را ضایع می کنید، گفت: تا کی باید مردم به خراسان نامه بفرستند و شکایت و مطالبه گری کنند.
سند دارید برخورد کنید.اگر خطاکاری وجود دارد برخورد کنید نه با جار و جنجال 1.5 سال(18 ماه) پرونده در مرحله بازپرسی و هنوز به دادگاه نرفته است.

امام جمعه سبزوار اضافه کرد: تریبون نماز جمعه تریبون فریاد مردم است. اگر مسئولان گوششان بدهکار نیست آنقدر فریاد می زنیم تا به گوششان برسد. برخی فکر می کنند سنگ انداختن خدمت به مردم است.

با باندهای فساد زر و زور با قاطعیت برخورد کنید

سخنان امام جمعه سبزوار را به عنوان رییس هیات امنای موسسه آبادانی از تریبون نماز جمعه سبزوار در حمله به رییس عدلیه سبزوار با نگاه خوشبینانه به فال نیک می گیریم و از قوه قضاییه خواستار برخورد با متخلفین در هر رده و مقامی که قرار دارند، هستیم.

و کلام آخر اینکه ما نیز همانند مسولان محترم از دادگستری سبزوار تقاضا می کنیم برای برخورد با متخلفان و مفسدان در جایی که زر و زور با هم آمیخته می شوند تسلیم جو سازی ها و فشارها نشوند و با جدیت و قاطعیت با متخلفان در هر رده و مقامی که هستند برخورد شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *