آتش نشانی خوشاب؛ نیروها غایب، خودروها فرسوده

بازدیدها: 125

آتش نشانی خوشاب؛ نیروها غایب، خودروها فرسوده

تعداد کم آتش نشانان خوشاب و تک نفری بودن شیفت ها، خودروهای فرسوده و کمبود تجهیزات، داد مردم را درآورده است

علی اکبر ملکی/ باورتان می شود که در یک شهرستان 33 هزار نفری، نیروهای آتش نشانی همزمان در شهرداری شیفت هستند و با وقوع حوادث غیرمترقبه تازه باید در به در دنبال راننده آتش نشانی بود و با شیفت های تک نفره این سازمان حیاتی هر حجمی از آتش سوزی را خاموش کرد؟ این ها بخشی از گلایه ها و ادعاهای شهروندان خوشاب و سلطان آباد درباره کمبودهای آتش نشانی است.

به گزارش بصیرت خوشاب به نقل از خراسان رضوی، نبود زیرساخت های مناسب برای امداد رسانی و اطفای حریق در شهرستان خوشاب مدت هاست که باعث نگرانی شهروندان شده است. کمبود امکانات در کنار عبور جاده بین المللی و ترانزیتی خودروهای ترکیه ای و جاده مواصلاتی راه آهن کشوری از این شهرستان، باعث شده در زمان حوادث جاده ای، روستایی و شهری امداد رسانان نتوانند به موقع به داد مصدومان برسند.

هنوز مدت زیادی از ریزش قنات یکی از روستاهای منطقه نوده انقلاب و   روستای دره یام و کشته شدن چند شهروند یا آتش سوزی خرمن های گندم و سوختن منزل پدری رئیس شورای شهر سلطان آباد در مرکز شهرستان ۳۳ هزار نفری  خوشاب نمی گذرد و هنوز تب انتقادهای مردم از نحوه خدمت رسانی آتش نشانان داغ است. در ادامه گزارش سراغ شهروندان می رویم تا تجربه آن ها از مشکلات خدمت رسانی آتش نشانی خوشاب را بشنویم.

آتش نشانان دو شغله و همیشه غایب!

ولیخانی از ساکنان شهر سلطان آباد در گفت وگو با خراسان رضوی از فرسوده و قدیمی بودن خودروهای آتش نشانی شهرستان خوشاب انتقاد می کند و می گوید: خودروهای آتش نشانی خوشاب مربوط به دهه ۸۰ و مستهلک هستند، این خودروها حدود 2 هزار لیتر آب می گیرند و در آتش سوزی های بزرگ عملا نمی توانند دردی را دوا کنند اما مشکل آتش نشانی تنها فرسودگی تجهیزات نیست بلکه امکانات کافی  را هم ندارد.

شهروند آگاهی مدعی می شود: کجای دنیا برای کارکنان آتش نشانی شیفت یک نفره تعیین می کنند یا راننده ای را که قرار است برای اطفای حریق آماده باشد و  در لحظه به داد مردم برسد با خودروی سنگین شهرداری سر کار می فرستند. وقتی حادثه ای رخ می دهد، باید در به در دنبال راننده ای باشیم که معلوم نیست او را کجا سر کار فرستاده اند.

وی ادامه می دهد: نبود لباس کار و تجهیزات مناسب اطفای حریق در سلطان آباد تبدیل به یک معضل شده است. از طرفی شیفت‌های آتش نشانی سلطان آباد دو نفره تعیین شده  و هر دو نفر صبح تا ظهر در شهرداری سرکار هستند و بعد از پایان وقت اداری نفر دوم به خانه می رود و تا روز بعد بدون اضافه کاری در حال آماده باش است تا در صورت بروز حادثه با خودروی شخصی خودش را به شهرداری برساند و بعد برای اطفای حریق به ماموریت برود که گاهی برخی از کارکنان برای کشاورزی سر زمین رفته اند و پیدا کردن آن ها دشوار است.

این شهروند آگاه می گوید: برخی از مسئولان استانی مدعی هستند که نیروهای آتش نشانی آموزش دیده اند ولی از آن ها سوال می کنم  آموزش شان کی و کجا و در چه سالی بوده است؟ آیا نیروهای امداد و نجات آتش نشانی و اطفای حریق نباید آموزش عملی و دوره های آمادگی را بگذرانند و فقط با نقاشی کشیدن، به صورت تئوری و بدون برگزاری دوره عملی پرسنل آتش نشانی ورزیده عملیات اطفای حریق می شوند.

دست سلطان آباد، خالی از امکانات

در ادامه با رئیس شورای اسلامی سلطان آباد گفت وگو می کنیم، علی اکبر صباغی می گوید: مشکل آتش نشانی سلطان آباد از دو وجه نبود تجهیزات، کمبود منابع انسانی و آموزش ندیدن تخصصی اطفای حریق و امداد رسانی توسط برخی از کارکنان قابل بررسی است. خدماتی که هم اکنون در زمینه اطفای حریق و آتش نشانی انجام می دهیم فقط مربوط به شهر سلطان آباد نیست خودروی 2 هزار لیتری آتش نشانی سلطان آباد برای خدمات رسانی در زمینه اطفای حریق به روستاها نیز اعزام می شود و در آتش سوزی های بزرگ عملا امکان خدمات دهی مناسب نداریم و معمولا از سبزوار و مشکان کمک گرفته می شود.

وی با اشاره به پوسیده و قدیمی بودن خودروی آتش نشانی سلطان آباد می افزاید: یکی از اشکالات آتش نشانی در سلطان آباد کمبود نیروی انسانی و جابه جایی نیروهای زبده آتش نشانی برای خدمت در دیگر قسمت های شهرداری است. سال گذشته شهردار قبلی سه نفر نیرو گرفت ولی مجدد به دلیل مشکلات شهرداری آن ها را بیرون کردند.

 50 میلیون هزینه تعمیر خودروهای فرسوده بعد از هر عملیات

شهردار مشکان نیز در گفت وگو با خراسان رضوی اظهار می کند: ما از نظر نیروی انسانی مشکلی در آتش نشانی مشکان نداریم، مشکل اصلی ما در زمینه قدیمی بودن خودروی آتش نشانی و فرسوده بودن آن است که از زمان دهیاری قدیمی مشکان از سال 84 پا بر جاست.

محمدرضا فرزین با اشاره به خدمت رسانی آتش نشانی مشکان به 27 روستای منطقه در دره یام و خدمت رسانی به نزدیکی روستاهای نیشابور تا چکنه و سرولایت در فاصله بیش از 50 کیلومتری مشکان با مجوز فرمانداری و ستاد بحران در مواقع نیاز می گوید: بعد از هر بار ماموریت حدود 50 میلیون ریال هزینه تعمیرات خودروی آتش نشانی می شود تا  سرپا نگه داشته شود.

مشکلات مخابراتی درد مضاعف در امدادرسانی

شهردار مشکان همچنین می گوید:  وقتی مردم از طریق خطوط تلفن همراه شماره 125 را می گیرند در 90 درصد مواقع به آتش نشانی سبزوار و سلطان آباد متصل می شوند، برای حل مشکل شماره اختصاصی مشکان دریافت شده است ولی مخابرات استان مشکلات تماس در این خصوص را حل نکرده و بعد از تماس مردمی به دلیل انتقال دیر پیام ها به آتش نشانی مشکان زمان طلایی امدادرسانی در حوادث جاده ای و اطفای حریق از دست می رود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *