ماجرای سومین استعفای شهردار سلطان آباد

استقرار باجه بانک ملی در خوشاب، لنگ 20 میلیون تومان

بازدیدها: 615

گزارشی درباره فراز و فرودهای اختلاف شهردار و شورای شهر مرکز شهرستان خوشاب

ماجرای سومین استعفای شهردار سلطان آباد

نویسنده: علی اکبر ملکی

خرداد ماه در حالی در شهرستان خوشاب آغاز شد که با ادامه یافتن اختلافات شورای شهر سلطان آباد با شهردار و رسانه ای شدن این موضوع  امام جمعه شهرستان خوشاب از تریبون نماز جمعه شهرستان برای پایان دادن به اختلافات و مراقبت از لبریز شدن صبر مردم هشدار داد که در نهایت با استعفای شهردار شهر وارد مرحله تازه ای برای انتخاب شهردار جدید شد.

به گزارش خراسان رضوی، با ادامه یافتن اختلافات بین شورای شهر و شهردار سلطان آباد ، مرکز شهرستان خوشاب از سال گذشته ، طرح سوال از شهردار شهر سلطان آباد کلید خورد که در ادامه با مطرح کردن برخی از سوالات و شنیدن پاسخ آن ها عملا این جلسه نتیجه خاصی به جز ادامه کار شهردار نداشت.

استیضاح نبود اشتباه شده

در جلسه طرح سوال از شهردار که در نیمه های اردیبهشت برگزار شد رئیس شورای اسلامی سلطان آباد گفت: بحث استیضاح مطرح نیست اشتباه برداشت شده و طرح سوال از شهردار است.

علی اکبر صباغی با بیان این که شهردار بومی انتخاب کردیم پشت سرش هستیم و حمایت کردیم، افزود: بحث بر سر منابع درآمدی پایدار شهرداری و کمک های دولتی است که ۸۰ درصد اعتبارات دولتی محقق نمی شود.

در ادامه این جلسه هادی سلطان‌آبادی از طراحان اصلی سوال از شهردار گفت: سوالی که ما داریم این است که اقدامات راهبردی شهرداری برای حفظ فضای سبز چه بوده و چرا وعده های شهردار برای تکمیل پارک گردشگری تحقق نیافت و برخی از پروژه ها تکمیل نشد؟

عضو شورا: مدام به شهردار گیر دادیم

قبل از پاسخ شهردار به سوالات ، موسی الرضا سلطان آبادی از اعضای شورا بیان کرد:چقدر فرصت دادیم شهردار کار کند. مدام گیر دادیم. به جای کار کردن دایم به اختلافات دامن زدیم.

وقتی نوبت به خاتمی فر شهردار سلطان آباد رسید وی ضمن تشکر از دغدغه شورا گفت: وظیفه شورا نظارت و قانون گذاری است.21 اسفند استعفا  کردم دوستان شورا گفتند عملکرد مناسبی در شهرداری داشتید استعفا را نپذیرفتند.

شهردار سلطان آباد افزود: وعده های من سه ماهه و شش ماهه نبوده است چهار ساله بوده و در مدت هشت ماه عملکردم حدود پنج میلیارد تومان پروژه عمرانی در سلطان آباد کار شده است.

شما که برای دادن حقوق پرسنل گریه می کنید چرا نیرو جذب کردید؟

وی در پاسخ به چرایی نیروهایی که جذب و بیرون کردند، گفت: برای آتش نشانی سه نفر نیرو گرفتیم و سه نفر نیرو برای بخش های دیگر که در جلسه شورای تامین شهرستان خوشاب اواخر سال گذشته گفتند: شما که برای حقوق پرسنل شهرداری گریه می کنید و پول ندارید چرا نیرو گرفتید.

خاتمی فر افزود: مجدد در پایان سال مجبور شدیم عذر نیروهای جدید را بخواهیم در حالی که آتش نشانی شهر با مشکلات فراوانی روبه روست که نتیجه آن را در آتش سوزی منزل پدر رئیس شورای شهر دیدید.

تا کاربر بفهمد خوشاب کجاست خانه سوخته و مصدوم فوت کرده

وی با انتقاد از بی سرو سامانی پاسخ گویی به تلفن های ضروری در استان با اشاره به این که مردم با آتش نشانی سلطان آباد و ۱۱۰ شهر تماس می گیرند ولی استان جواب می دهد و تا به کاربر توضیح بدهند سلطان‌آباد و شهرستان خوشاب کجاست و کدام نقطه حادثه داریم بخش زیادی در زمان امداد رسانی از دست رفته است یا خانه در آتش سوخته یا مصدومان فوت کرده اند.

رفتارهای کودکانه

حجت الاسلام سید مرتضی حسینی از اعضای سابق شورای اسلامی سلطان آباد در گفت وگو با خراسان رضوی با اظهار تاسف از برخی اختلافات و رفتارهای کودکانه بین شورای شهر و شهرداری گفت: گرفتن سوئیچ خودرو از شهردار و بی خودرو گذاشتن شهرداری از رفتارهای زننده ای است که متاسفانه در این شهر رخ داد.

وی با بیان این که در گذشته نیز شورا و شهرداری در برخی موارد با همدیگر اختلاف داشتند، افزود: در حالی که هنوز شهردار شهر بر سر کار بود و استعفایی ننوشته بود برخی از اعضای شورای شهر هفته ها قبل به دنبال شهردار جدید بودند و با آن ها گفت وگو کرده و قول هایی به برخی داده بودند.

حسینی افزود: اگر اعضای شورای اسلامی، شهرداری را انتخاب می کنند نباید پشت او را خالی کنند.

خراسان رضوی در گزارش قبلی خودش با عنوان« رئیس شورای اسلامی شهرستان خوشاب: استیضاح شهردار سلطان آباد کلید خورد»  درباره مشکلات شهری سلطان آباد به این موضوع پرداخته بود.

هادی سلطان آبادی، عضو شورای شهر سلطان آباد و رئیس شورای اسلامی شهرستان خوشاب در گفت وگو با خراسان رضوی اظهار کرد: شهردار سلطان آباد نتوانسته است توقعاتی را که از یک شهردار در حوزه کاری اش داشتیم برآورده کند و برخی از پروژه هایی که باید انجام می شد به سرانجام نرسیده است.

حیدری از دیگر اعضای شورای اسلامی سلطان آباد با اظهار این که با مشکلاتی که شهرداری سلطان آباد دارد در صورت برکناری خاتمی فر از شهرداری شهر سلطان آباد و تا انتخاب و فعالیت شهردار جدید، شهر به نقطه صفر برمی گردد و پیشرفتی در شهر نخواهیم داشت، افزود: ممکن است برخی از پروژه های شهری نیز به تبع آن تعطیل شوند.وی با درخواست از رسانه ها برای حضور در جلسات شورا تصریح کرد: موضوع مشکلات شهرداری باید به صورت منطقی در جلسه اعضای شورای اسلامی شهر بررسی و تحلیل شود.

معطل ماندن برخی از فعالیت های فرهنگی و عمرانی در شهرداری و نبود انگیزه شهردار برای ادامه کار و گسترش یافتن اختلافات با شورای شهر تا جایی پیش رفت که امام جمعه شهرستان در چندین نوبت از طریق خطبه های نماز جمعه به مسئولان اخطار و تذکر دادند.

راه برون رفت از مشکلات وحدت و همدلی است

در همین باره امام جمعه شهرستان خوشاب در خطبه های نمازجمعه سلطان آباد در اوایل اردیبهشت با سفارش به شوراهای اسلامی برای رعایت عدل و انصاف گفت: اعضای شورای اسلامی تشکیلاتی عمل کنند.

حجت الاسلام مرتضی تیجانی افزود: کار شورای اسلامی نظارت کردن است و راه برون رفت از مشکلات وحدت و همدلی است.

نگذارید کاسه صبر مردم لبریز شود

 امام جمعه خوشاب مجدد در آخرین خطبه های نماز جمعه اردیبهشت ماه سلطان‌آباد با انتقاد از برخی اختلافات شوراها و شهردار گفت: شما تا زمان انتخابات فرصت داشتید ولی بعد از انتخابات، شورا ناظر شهرداری است و مردم نیز ناظر شورا هستند و حق مطالبه گری دارند.

حجت الاسلام مرتضی تیجانی با تاکید بر این که اعضای شورای شهر با علم به دانستن مشکلات و امکانات شهر و برآورد توانایی خودشان وارد میدان انتخابات شدند، افزود: اعضای شورای شهر نمی توانند بگویند چرا مردم از آن ها مطالبه گری دارند.

خطیب جمعه‌ خوشاب با تاکید بر مدیریت زمان توسط مسئولان گفت: نگذارید مسائل سطحی مدیریت زمان را از دست شما بگیرد و رسیدگی به مسائل و مشکلات فرهنگی، عمرانی و فضای سبز شهر از دست برود.

حجت‌الاسلام تیجانی با تاکید بر استفاده از خرد جمعی در تصمیم گیری ها گفت: با دور ریختن اختلافات و کینه ها و زیر پا گذاشتن هوای نفس شخصی هر چه خیر است تصمیم گیری شود‌.

امام جمعه خوشاب افزود: مردم شهر تحمل و حوصله شان از اختلافات سر آمده، نگذارید کاسه صبر مردم لبریز شود.

وی با درخواست از اعضای شورای شهر و شهردار برای مردانه و جهادی کار کردن گفت: ما پشتیبان شورا و شهرداری شهر هستیم.

استعفای شهردار و بررسی گزینه های شهرداری 

خرداد ماه در حالی از راه رسیده که در اولین روز آن شهردار برای پایان دادن به اختلافات استعفا  کرد و درخواست انتقالی به فرمانداری شهرستان را پر کرد.

برای دریافت آخرین اخبار شهر سراغ رئیس شورای اسلامی سلطان آباد می رویم.

علی اکبر صباغی در گفت وگو با خراسان رضوی با اشاره به این که وجود اختلاف بین شورا و شهرداری امری طبیعی است، گفت: خاتمی فر تاکنون در مدت هشت ماه فعالیتش سه بار استعفا  کرده که دو بار آن روی کاغذ و رسمی درخواست شده است.

وی با بیان این که با استعفای دوم شهردار با پنج رای کامل اعضای شورای اسلامی موافقت کردند،تصریح کرد: هم اکنون رضا سلطانی راد، مسئول مالی شهرداری به عنوان سرپرست انتخاب شده و گزینه های مختلفی برای شهرداری مطرح است.

وی افزود: حیدری از اعضای شورای اسلامی شهر یکی از کاندیداهای قوی شهردار شدن است و به صورت داخلی در اجماع با اعضای شورای شهر با آن موافقت شده ولی برای فرمانداری و استان نامه ای زده نشده است.

رئیس شورای اسلامی شهر با بیان این که در صورت پذیرش شهرداری حیدری، عضو علی البدل شورا به مجموعه شورای شهر اضافه خواهد شد، افزود: سید اصغر حسینی نفر ششم انتخابات شوراهای اسلامی است که در انتخابات قبلی بیشترین آرا را در رده ششم کسب کرده و به عنوان عضو جدید شورای اسلامی شهر به شوراهای شهری اضافه خواهد شد.

بدهی 5 ماهه شهرداری به کارگران و پیمانکار

وی در پاسخ به سوال  خراسان رضوی که شهردار انتخابی باید چه ویژگی هایی داشته باشد، گفت: اولویت اول ما انتخاب شهردار بومی است.

صباغی اضافه کرد: با توجه به بدهی سنگین شهرداری در پرداخت ماهیانه 600 میلیون تومان حقوق پرسنل و کارگران شهرداری باید مدیری انتخاب شود که بتواند بدهی سه ماهه حقوق کارگران به پیمانکار و دو ماه حقوق عقب افتاده کارگران شهرداری را تسویه کند.

وی تصریح کرد: از دوره چهارم شوراها هنوز برخی از بدهی های پیمانکاران تسویه نشده که باید بدهی های قبلی را نیز به مشکلات شهرداری اضافه کرد ولی داشتن بدهی دلیل بر کار نکردن در شهرداری نیست شهردارهای  شهرهای بزرگی مانند مشهد و سبزوار نیز بدهی دارند.

اختلافات هر آن چه که هست این روزها کارگران شهرداری حقوق می خواهند و برای شان مهم نیست چه کسی شهردار باشد. انتخاب کردن شهرداری قوی در مرکز شهرستان خوشاب نیازمند همدلی و وحدت و لگدمال کردن منافع شخصی است. اگرچه کنار گذاشتن منافع شخصی در برخی از شوراها خیلی بعید است رخ دهد. 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *