گزارشی درباره مشکلات کمربندی شهر مشکان که طی سال های گذشته ۱۵ فوتی در حوادث رانندگی داشته است تقاطع های حادثه خیز در کمربندی مشکان - نویسنده و خبرنگار : علی اکبر ملکی - بصیرت خوشاب

گزارشی درباره مشکلات کمربندی شهر مشکان که طی سال های گذشته ۱۵ فوتی در حوادث رانندگی داشته است تقاطع های حادثه خیز در کمربندی مشکان - نویسنده و خبرنگار : علی اکبر ملکی - بصیرت خوشاب

بازدیدها: 119

گزارشی درباره مشکلات کمربندی شهر مشکان که طی سال های گذشته ۱۵ فوتی در حوادث رانندگی داشته است

تقاطع های حادثه خیز در کمربندی مشکان

نویسنده : علی اکبر ملکی

نبود روشنایی کافی در کمربندی شهر مشکان ، وجود نقاط حادثه خیز تقاطع ها در این کمربندی نظیر قرار داشتن ورودی خراسان شمالی به رضوی از وسط این کمربندی بدون هیچ گونه چراغ خطری از جمله مشکلاتی است که باعث شده  است حوادث رانندگی در این کمربندی رخ دهد. بر اساس اظهارات شهردار  و رئیس شورای شهر مشکان، طی سال های گذشته 15 نفر بر اثر تصادفات در این کمربندی فوت کردند .

به گزارش خراسان رضوی، برخی از مشکلات شهر مشکان در شهرستان خوشاب  از سال های گذشته همچنان  بر جای مانده است و با آمدن و رفتن مسئولان دولتی و نمایندگان  مجلس و فرمانداران   این مشکلات حل  نشده  و با آمدن مسئولان جدید روز از نو آغاز  شده و دوباره درخواست های مردمی پیش مسئولان برای رفع مشکلات و نواقص مطرح شده است  تا  قدمی برای این مردم  زحمتکش  در شهرستان خوشاب بردارند.

شهر مشکان در حدود 15 کیلومتری شمال سلطان آباد ، مرکز شهرستان خوشاب قرار دارد و مشکلات کمربندی آن بعد از گذشت دو دهه همچنان حل نشده باقی مانده است و هر سال بر آمار قربانیان تصادفات جاده ای و مرگ و میر حوادث این جاده حدود 4 کیلومتری در حاشیه شهر مشکان افزوده می شود .

15  فوتی در تصادف های مختلف  کمربندی

سید اسماعیل مشکانی، رئیس شورای اسلامی شهر مشکان در گفت وگو با خراسان رضوی با اظهار این  که جاده کمربندی مشکان از جنوب تا شمال شهر از سمت غرب آن کشیده شده است و به دلیل قرار داشتن زمین های کشاورزی اهالی شهر در پشت کمربندی بیش از 80 درصد مردم بارها از این کمربندی در شبانه روز در حال رفت و آمد هستند،تصریح کرد: حوادث زیادی در این کمربندی مانند تصادف رانندگان و مسافران جاده ای ، تصادف  گوسفندان اهالی  و حیوانات خانگی از ابتدای احداث کمربندی  تاکنون رخ داده که برخی از تصادف ها به دلیل نبود روشنایی در شب و تقاطع های حادثه خیز بوده است. وی با بیان این که تاکنون به گفته مسئولان 15 نفر از مسافران جاده ای و اهالی شهر جان خودشان را در تصادفات مختلف در این کمربندی و نقطه ورودی شهر مشکان از دست داده اند، افزود: برخی از تصادفات هم در روز روشن  رخ داده  است .

تقاطع های حادثه خیز 

مشکانی با اشاره به اصلاح نشدن ساختارهای هندسی جاده و قرار داشتن ورودی خراسان شمالی به رضوی از وسط این کمربندی بدون هیچ گونه چراغ خطری افزود: یکی دیگر از مشکلات آن قرار داشتن در تاریکی مطلق در شب هاست و رانندگانی که مسلط به این جاده نباشند با رسیدن به این تقاطع ها با سردرگمی مواجه می شوند و در صورتی که سرعت زیادی داشته باشند خطر تصادفات جاده ای در کمین آن هاست.

توانیر قول مساعدت داد ولی عمر مدیریت ها به پایان رسید

دیواندری، مدیر اسبق توزیع برق خوشاب در گفت وگو با خراسان رضوی با بیان این که تامین روشنایی کمربندی های شهری در حوزه وظایف راهداری و حمل و نقل جاده ای است،خاطرنشان کرد: برای حل مشکل مردم جهت تامین روشنایی از طریق نمایندگان مجلس قبلی در حدود چهار سال قبل با توانیر درخصوص تامین روشنایی کمربندی سلطان آباد و روستای مشکان نامه نگاری شد و مدیر عامل وقت توانیر زیر درخواست نامه نوشته بود مساعدت شود.وی با بیان این که در این خصوص شرکت توزیع برق خراسان هیچ بودجه ای را اختصاص نداد، افزود: نمایندگان مجلس عوض شدند، مدیر عامل وقت توانیر بازنشسته شد و محل خدمت ما هم عوض شد ولی این موضوع به نتیجه نرسید.برای پیگیری مشکلات کمربندی مشکان سراغ شهردار این شهر رفتیم.

نیاز به طرح مطالعاتی 

محمدرضا فرزین شهردار مشکان  در گفت وگو با خراسان رضوی با اشاره به آمار 15 فوتی تصادفات در این مسیر حدود 4 کیلومتری که در جلسه دیدار با نمایندگان مجلس و در حضور پلیس راه و مسئولان شهرستان  نیز بیان کرده بود،اظهار کرد: مطابق آخرین پیگیری هایی که برای حل کمربندی مشکان در مشهد با مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان  داشتیم مشکلات این کمربندی باید از طریق اداره برق و اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای پیگیری و حل شود ولی برای مساعدت و حل سریع تر مشکل مردمی مشاوری از طریق قانونی انتخاب شده است تا هر چه سریع تر طرح مطالعاتی احداث سه میدان در ورودی، تقاطع دهنه شور و سمت خروجی کمربندی انجام و روشنایی آن ها از طریق اداره برق و اداره راه تامین شود.

شهردار مشکان با بیان این که محدوده این کمربندی در حیطه اختیارات  اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای و خارج از وظایف شهرداری است، افزود: شهرداری مشکان توان مالی حل مشکلات این کمربندی را ندارد و باید مسئولان مربوط برای حل مشکلات آن اقدام کنند.

تامین روشنایی بر عهده اداره راه، شرکت توزیع برق بودجه ندارد

مهندس ساداتیان، مدیر توزیع برق خوشاب نیز در گفت وگو با خراسان رضوی با اشاره به این که از محل کمربندی بازدید داشته ام،اظهار کرد: تامین روشنایی این کمربندی از وظایف اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای است و به دلیل فاصله 200 متری هر کدام از آن محل های حادثه ساز امکان تامین روشنایی از بودجه و اعتبارات شرکت توزیع برق وجود ندارد و باید مسئولان اداره راهداری  برای آن اقدام کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خراسان که چرا  از  لامپ های خورشیدی برای هشدار در تقاطع ها و تامین روشنایی موقت در نقاط حادثه خیز آن استفاده نمی شود، گفت: این موضوع را باید در درجه اول مسئولان اداره راه پیگیری کنند و دوم این که به نظر می رسد این کمربندی  22.5 متر از هر طرف حریم قانونی دارد و ادارات مختلف حق نصب تجهیزات را ندارند.

هیچ یک از نقاط حادثه خیز شهرستان خوشاب را نتوانسته ایم در فهرست 50 نقطه حادثه خیز در استان به ثبت برسانیم.

برای پیگیری و چرایی حل نشدن مشکلات این کمربندی 4 کیلومتری به سراغ رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان خوشاب  رفتیم.عباس رباط جزی در گفت وگو با خراسان رضوی تصریح کرد: تصادفات مختلفی در این مسیر از جمله تصادف با حیوانات اهلی و تصادف خودروهای مسافران و مجروح شدن اهالی محلی و کشته شدن برخی از افراد در ورودی و خروجی مشکان وجود داشته است.

وی افزود: برای قانع کردن مسئولان استانی و ثبت نقاط حادثه خیز برای جذب اعتبارات استانی و حل مشکلات مراحل پیچیده ای وجود دارد که تاکنون نتوانسته ایم  هیچ یک از نقاط حادثه خیز شهرستان خوشاب را در فهرست حدود 50 نقطه حادثه خیز در استان به ثبت برسانیم.

15 کشته برای حل مشکل مردم کافی نیست؟

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خراسان که چرا برخی از مسئولان فکر می کنند باید در کمربندی مشکان مانند تصادف جاده جوین که 14 نفر در یک حادثه فوت کردند  یا تصادف جاده سلطان آباد- فیروزه که پنج نفر در یک تصادف کشته شدند رخ دهد  تا مسئولان به فکر اصلاح باشند و آیا 15 کشته برای حل اصلاح مشکلات  کمربندی مشکان کافی نیست تا مسئولان راهداری و حمل و نقل جاده ای به فکر باشند، گفت: کمبود اعتبار و بودجه از مهم ترین دلایل به سرانجام نرسیدن حل مشکلات این کمربندی است.

ناز پیمانکاران خریدار ندارد

وی با بیان این که در خوش بینانه ترین حالت با اعتبارات موجود در صورت تعیین مشاور و تعیین بودجه و اعتبار حداقل 5 تا 10 سال زمان می برد سه مشکل تقاطع ها ، ورودی و خروجی مشکان و مشکل روشنایی کمربندی حل شود با اشاره به مشکل جاده دهنه شور،افزود: به دلیل این که در برخی مواقع مانند پروژه آسفالت 3 کیلومتری جاده دهنه شور به خراسان شمالی که  اعتبار 2.5 میلیارد تومانی از محل اوراق خزانه تعیین شده و اعتبارش موجود است ولی تاکنون چهار بار برای آسفالت این پروژه 3 کیلومتری مناقصه برگزار شده است ولی پیمانکاران نیامده اند.

وی ادامه داد: وقتی اعتباری نباشد عملا اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای نمی تواند کاری انجام دهد و بیشتر پروژه های راه شهرستان مانند حل مشکل نصب پل جاده فوجی نیازمند حدود سه تا چهار میلیارد تومان اعتبار هستند ولی هم اکنون از محل اعتبارات نمایندگان مجلس یک میلیارد تومان تعیین شده است که 800 میلیون تومان آن تخصیص یافته ولی پیمانکاران کمتر رغبت دارند این پروژه ها را انجام دهند.

مسئولان به داد مردم برسند 

مردم  شهر مشکان منتظر حل مشکلات روشنایی و حل نقاط حادثه خیز تقاطع ها در  کمربندی شهر و  نگران فرزندان و خانواده های شان برای عبور و مرور هر روزه برای رفتن به سر زمین کشاورزی از طریق  جاده ای هستند که تقاطع های حادثه خیزی دارد ، آخرین فوتی در این کمربندی  معلمی بود که در حادثه تصادف  فوت کرد. 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *