دست خالی بهورزان در مقابله با کرونا/ مسئولان سکوت می‌کنند!

بهورزان سبزوار

گزارش دست خالی بهورزان در مقابله با کرونا/ مسئولان سکوت می‌کنند

بازدیدها: 2679

مهر گزارش می‌دهد؛

دست خالی بهورزان در مقابله با کرونا/ مسئولان سکوت می‌کنند!

دست خالی بهورزان در مقابله با کرونا/ مسئولان سکوت می‌کنند!

سبزوار ـ نبود مواد ضدعفونی و کمبود ماسک در خانه های بهداشت سبزوار و عدم رسیدگی به مشکلات بهورزان در روزهای کرونایی باعث می شود تا سراغ مسئولان برویم ولی با عدم پاسخگویی مسئولان مواجه شدیم!

بصیرت خوشاب:روزهای سخت کرونایی را در حالی سپری می‌کنیم که برخی از بهورزان انتقادهایی را از بی مهری مسئولان علوم پزشکی سبزوار در خصوص نبود مواد ضدعفونی، کمبود ماسک و عدم رسیدگی به مشکلاتشان در خانه‌های بهداشت دارند.

هیچ محلول ضدعفونی از ابتدای شیوع بیماری کرونا تحویل ما نشده است

خانم سبزواری، یکی از بهورزان خانه‌های بهداشت سبزوار در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه هیچ محلول ضدعفونی از ابتدای شیوع بیماری کرونا تحویل ما نشده است، گفت: در ماه فقط ۱۲ عدد ماسک ساده تحویل می‌دهند و دستور می‌دهند درب منزل بیماران کرونایی بروید و سرکشی کنید.

وی با بیان اینکه افراد مرکزنشین و ستادی، دورکاری و اضافه‌کار دارند و بهترین خدمات و حقوق را دریافت می‌کنند، اضافه کرد: علوم پزشکی به وضعیت پرسنل خود رسیدگی نمی‌کند، اضافه کرد: به پرستاران حق ویژه کرونا تعلق گرفته، در حالی که برای شش ماهه اول سال جاری به ما ۱۷۰ هزار تومان پرداخت کرده‌اند و به برخی از همکاران نیز پرداختی انجام نشده است.

این بهورز افزود: مگر ما که با بیماران کرونایی سروکار داریم، چه تفاوتی با پرستاران داریم که حقوق و اضافه کار خوبی دریافت می‌کنند ولی نه تنها از نظر مالی چیزی به ما تعلق نمی‌گیرد که حتی مسئولان با یک تماس تلفنی نیز حالمان را نمی‌پرسند و هر زمان تماس می‌گیرند، فقط به دنبال آمار گرفتن و درخواست کار جدید هستند.

وی با اظهار اینکه اگر علوم پزشکی از نظر مالی مشکل دارد، حداقل از نظر روحی و روانی که می‌توانند به داد بهورزان برسند، افزود: یکی دیگر از مشکلات بهورزان، تعطیلی حراست در روزهای پنج شنبه و نبود دادرسی برای بهورزان روستاها در ایام کرونایی است. در صورتی که اتفاقی برای بهورزان بیفتد، – برای برخی از همکارانم رخ داده – گزارش نیروی انتظامی هیچ گره‌ی از مشکلات ما باز نمی‌کند و باید گزارش حراست علوم پزشکی در اتفاقات و حوادث مربوطه وجود داشته باشد.

سبزواری در این خصوص گفت: گاهی پیش آمده که به دلیل نبود دارو بهورز کتک خورده و یا در و پنجره خانه‌اش را مورد حمله قرار داده و شکسته‌اند.

این بهورز سبزواری با تاکید بر اینکه بسیاری از همکاران از ترس مسئولان، شهامت گفتگو و بیان مشکلاتشان را ندارند، اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات بهورزان لحاظ نشدن دو سال سابقه دوره آموزشی آنها در سنوات کاری‌شان است در حالی که بسیاری از ادارات دولتی دیگر دو سال آموزشی را در سابقه خدمتشان محاسبه می‌کنند.

تمام بار مقابله با کرونا در روستاها بر دوش بهورزان است

از فرمانداران می‌خواهیم که دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها را موظف کنند تا از مراسم عزاداری و تجمعات مختلف جلوگیری کنند و تمام کار در مقابله با کرونا، بر دوش بهورزان قرار نگیرد

یکی دیگر از بهروزان آقا که نخواست نامش ذکر شود، در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: تمام بار مقابله با کرونا در روستاها بر دوش بهورزان گذاشته شده؛ از فرمانداران محترم می‌خواهیم که دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها را موظف کنند تا از مراسم عزاداری و تجمعات مختلف جلوگیری کنند و تمام کار در مقابله با کرونا، بر دوش بهورزان قرار نگیرد.

وی با انتقاد از عدم پرداخت اضافه کاری و حق کرونا به آنها، افزود: از زمان آغاز کرونا تاکنون هیچ محلول ضد عفونی به خانه‌های بهداشت منطقه ما داده نشده و هر روز فقط یک ماسک سهمیه‌ای می‌دهند.

این بهورز فعال در روستا با بیان اینکه حدود ۳۰ نفر از بهورزان به کرونا مبتلا شده‌اند ولی علوم پزشکی هیچ حمایتی از آنها نداشته است، اظهار کرد: زمانی که به کرونا مبتلا شدم هیچ مسئولی جویای احوالم نبود و تماسی نگرفت که اصلاً در این روستا زنده هستم یا نه!

وی با اشاره به اینکه همکارانم در مناطق بزرگ روزانه با ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر و در مناطق کوچک‌تر با حدود ۴۰ نفر مراجعه کننده سرو کار دارند، اضافه کرد: ورود و خروج مسافران شهرستانی را نیز به جمعیت برخی از مناطق روستاها اضافه کنید، در حالی که برخی از این افراد ناقل بیماری هستند و عملاً وقتی برای تذکر دادن و یا مشاوره درباره ممنوعیت تجمعات مردمی مراجعه می‌کنیم نه تنها بی احترامی می‌کنند بلکه گاهی اوقات کتک نیز خورده‌ایم ولی علوم پزشکی هیچ حمایتی انجام نداده است.

بهورزان همه کار در خانه بهداشت انجام می‌دهند

یکی دیگر از بهورزان سبزواری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه برای تمام خریدها و هزینه‌های جاری خانه بهداشت، ماهیانه تنها ۹۰ هزار تومان تن‌خواه تعلق می‌گیرد، گفت: ما بهورزان روستا که تنها در خانه‌های بهداشت مشغول کار هستیم، همه کار انجام می‌دهیم، از سرایداری، نظافتچی و رانندگی گرفته تا پزشکی، تزریقات و… اما در آخر که به پرداخت حقوق و مزایا از طرف مسئولان می‌رسد، مبلغ ناچیزی در حد ۱۰۰ هزار تومان آن هم به برخی از همکارانم پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: تمام ادارات مختلف دولتی از یک بهورز درخواست آمار و توقع رسیدگی به سلامت مردم را دارند. از گرفتن نمونه آزمایش مدفوع بیماران، نمونه خلط، نمونه گیری برای بیماری سل و غیره تا بررسی سلامت آب مردم، بهداشت مغازه‌ها، واکسیناسیون و مراقبت از زنان باردار و …همه بر عهده بهورز است.

برای وسیله کارمان یک موتور سیکلت مدل ۸۲ در اختیارمان گذاشته‌اند که پول بنزینش را نیز از جیب پرداخت می‌کنیم

این بهورز با بیان اینکه به مدت ۱۰ سال سه تا روستا در اختیارم بود و خدمت رسانی انجام می‌دادم و در حال حاضر مسئولیت سلامت یک روستا با بیش از دو هزار نفر جمعیت را دارم، افزود: برای وسیله کارمان یک موتور سیکلت مدل ۸۲ در اختیارمان گذاشته‌اند و پول بنزینش را نیز از جیب پرداخت می‌کنیم، در حالی که برخی از همکاران نیز به علت تصادف در جاده‌ها با همین موتور سیکلت‌ها فوت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ما ساعت کاری نداریم و ۲۴ ساعته در خدمت مردم روستا هستیم، از نبود امکانات پزشکی و دارویی در بسیاری از روستاهای بزرگ انتقاد کرد.

وی با اشاره به حقوق پایین بهورزان و تبعیض بین پرسنل علوم پزشکی با همدیگر گفت: به دلیل اینکه حقوقم در حال حاضر کافی نیست به کشاورزی روی آوردم و بعدازظهرها سر زمین کشاورزی کار می‌کنم.

این بهورز کمبود نیرو را یکی دیگر از مشکلات خانه‌های بهداشت روستاها دانست و افزود: وقتی برخی از همکاران مرخصی می‌روند و یا استعلاجی دارند باید جور همه را بدون چشمداشت از هیچ مزایایی بکشیم و گاهی اوقات به دلیل مشغله کاری زیاد، فقط به خاطر اینکه اعتراضی از سوی بخشدار، فرماندار و مردم شنیده نشود دستور می‌دهند فقط به خانه بهداشت سر بزنید و مدتی درب خانه بهداشت را باز کنید تا کسی اعتراضی نکند!

پیگیری بی نتیجه از مسئولان / امروز برو؛ فردا بیا!

برای پیگیری مطالبات این بهرورزان، سراغ دکتر فاطمه نوده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار رفتیم و بعد از چند روز تماس تلفنی مکرر و شنیدن پاسخ تکراری جلسه هستم، برخی از سوالات مهم را به صورت پیامکی فرستادیم که در پاسخ نوشتند آقای دکتر باقرزاده، مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار یک شنبه جواب سوالات را می‌دهند.

خبرنگار مهر یک شنبه نهم آذرماه حضوری به دفتر دکتر باقر زاده، مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار مراجعه کرد که بعد از نوشتن سوالات و شنیدن آن‌ها دکتر باقرزاده اعلام کرد: من با خانم دکتر تماس می‌گیرم و به صورت حضوری از خانم دکتر پاسخ سوالات را دریافت کنید.

قبل از مراجعه برای دریافت سوالات در روز بعد، به صورت تلفنی با هر دو نفر تماس گرفته شد که اعلام کردند جلسه هستند و تا لحظه انتشار گزارش، پاسخی را دریافت نکرده‌ایم.

کمبود مواد ضد عفونی و ماسک کافی برای پیشگیری از کرونا نه تنها جان نیروهای خط مقدم و سلامت پرسنل علوم پزشکی را در خانه‌های بهداشت به خطر می‌اندازد بلکه برای مقابله با کرونا در صف اول نیاز است که این پرسنل خود پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا ناقل بیماری نباشند و بعد به مردم توصیه کنند که ماسک بزنند.

کد خبر 5082997

1 thought on “دست خالی بهورزان در مقابله با کرونا/ مسئولان سکوت می‌کنند!

  1. سلام من همسرم بهورز هستند و در خانه بهداشت یکی از روستاهای خوشاب مشغول خدمت هستند چون خودم قبلاً نظامی بودم و با کار ادارات کمی آشنایی دارم وقتی کار بهورزان عزیز و مخصوصاً خانمم را از نزدیک میبینم واقعا غصه میخورم و بارها به خانمم میگویم اینها از صداقت و حجب و حیای شما و همکاران تان سوء استفاده میکنند در این ایام کرونایی و قبل برای تمام هزینه ها از قبیل پول نفت (الان گاز کشی شد),آب ، برق مخصوصا تلفن که در خانه بهداشت برای دعوت برای مراقبت لازم است فقط ماهانه شصت هزار تومان واریز میکنند که در گزارش بالا نوشته بود نود هزار تومان واریز میکنند که احتمالا برای مراکز تفاوت قائل شدن در این ایام کرونا هیچ پاداشی واریز نکردن مگر در حد صد یا دویست هزار تومان جایزه ایام عید نوروز حتی یکم فروردین خانم من سر کار بود روز تاسوعا و عاشورا ی حسینی و اربعین و بیست و هشتم. صفر در محل کار بود در حالی که خود شبکه نبودن و در بقیه ایام با پرسنل کمتر کار میکردم و در کمال تعجب اضافه کاری ایام کرونا را پرسنل شبکه گرفتن یکی از وظایف بهورز بازدید از دامداری و مرغداری های حوزه کاری است بعضی از مرغداری ها فاصله چند کیلومتری با روستا دارد حال فکر کنید یک بهورز خانم که موتور سواری هم بلد نیست تا با هندا مدل ۸۲برای سر کشی برود باید چه کند اکثر اوقات یا من یا پسر بزرگم از شهر همراه خانمم به روستا می آمدیم تا اون روز خانمم به کارش برسد مگر من یا فرزندم هم استخدام اداره شما هستیم جالب این جاست همان مسؤل برای سر کشی از خانه بهداشت با ماشین اداره و یا راننده همراه و اگر مدیر
    رده بالا هم باشد با چند همراه میآیند و طوری میان که به ظهر برخورد کنند و فاصله به سی کیلومتر برسد که حق ماموریت حلال باشد نزدیک یک سال بود کامپیوتر خانه بهداشت ایراد داشت چندین بار. به شبکه می‌گفتیم ابتدا حواله میکردم به مثلاً مهندس شبکه که الحق و والانصاف …..عالی جواب همکاران را میداد و فکر میکرد چون رشته کامپیوتر نیستن حتما هیچی نمی‌دانند و ندیده نسخه می‌پیچید که شما بلد نیستید بعد از مدتی قبول کردن ایراد از کامپیوتر است شبکه سه میلیون پول نداشت یک سیستم بخره و از اینجا شغل دوم خانمم به عنوان مسئول جمع آوری کمک از خیرین شروع شد وقتی این موضوع را من با نمایندگان مجلس که اتفاقی در روستا بودن در میان گذاشتم هنوز نیم ساعتی از صحبت ما نگذشته بود که خانمم احضار شد که چرا شما مسايل اداره را در بیرون بازگو کرده آید خداییش در زمینه داشتن مخبر در همه جا کارمان عالیست کاش حوزه فعالیت مان را در راستای خدمت به مردم فعالتر کنیم و مطلب آخر اینکه یک بهورز برای کار بهورزی و خدمات بهداشتی تعهد دارد در حالی که تا چند ماه قبل کار نظافت و ترمیم و باز سازی و سرویس وسایل مثل کولر و بخاری هم جزء وظایف بهورز بود که اگر خانم بود جزء وظایف خانواده اش بود ممنون از صبر و شکیبایی تان حق یار و نگهدارتان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *