گزارش میدانی خراسان از محرومیت روستاهای خوشاب حکایت تلخ مهاجرت جوانان روستایی به مشهد علی اکبر ملکی بصیرت خوشاب

گزارش میدانی خراسان از محرومیت روستاهای خوشاب حکایت تلخ مهاجرت جوانان روستایی به مشهد علی اکبر ملکی بصیرت خوشاب

بازدیدها: 141

گزارش میدانی خراسان از محرومیت روستاهای خوشاب

حکایت تلخ مهاجرت جوانان روستایی به مشهد

نویسنده : علی اکبر ملکی

این روزها مهاجرت جوانان از روستاها هم به مشکلات دیگر اضافه شده است و جوانان روستایی با هدف پیدا کردن شغل و رسیدن به درآمدی پایدار ترک زادگاه و خانواده می کنند،در شرایطی  که معضلات اقتصادی گریبان گیر بسیاری از ساکنان روستاها  شده است ،

خشک شدن قنات‌ها و نبود درآمد مناسب برای گذران زندگی به همراه نبود زیرساخت هایی نظیر اینترنت  و آنتن دهی مناسب صدا و سیما در برخی از روستاهای شهرستان خوشاب نظیر بلوک تکاب و دره یام عامل مضاعفی برای تشدید مشکلات مردم روستا و مهاجرت جوانان از روستاها  به  حاشیه شهرها و شهرهای بزرگ از جمله مشهدشده است. جوانانی  که با رها کردن والدین پیر خود در روستاها به امید زندگی بهتر به شهرهای بزرگ مهاجرت  می کنند و فقط برای تفریح و سر زدن از والدین در تابستان و تعطیلات چند صباحی به دامن روستاها در جوار والدینشان پناه می برند.

درد دل اهالی 

عزیزا… اخلاقی از ساکنان رودسراب در گفت وگو با خراسان رضوی با بیان این که یکی از مهم ترین مشکلات روستاهای مسیر رودسراب، درفک و دیواندر آسفالت نبودن راه چند کیلومتری و رسیدگی نکردن  مسئولان به مشکلات روستاییان است،اظهار می کند: نبود اینترنت مناسب برای برقراری کلاس های آنلاین دانش آموزان در ایام کرونا و معضل خشکسالی و نبود آب برای کشاورزی از دیگر مشکلات روستاییان است.وی با بیان این که درآمد مناسبی برای گذران زندگی در روستا وجود ندارد، ادامه می دهد: جوانان به چه امیدی در این روستاها زندگی کنند اگر می بینید چند پیرمرد و پیرزن نیز در حال زندگی در این روستاها هستند از روی ناچاری یا قناعت است که در روستاها مانده اند.

اخلاقی تصریح می کند:بیشتر امکانات رفاهی گاز، آب و تلفن خانگی به روستاها آمده است ولی فرزندان من که گاهی به ما سر می زنند برای حضور بچه هایشان در کلاس های مجازی مجبورند بالای تپه های رودسراب بروند تا بتوانند از اینترنت استفاده کنند.وی با اشاره به خالی شدن روستاها از جوانان و  نبود جمعیت جوان  در روستاها خاطر نشان می کند: مدارس شهرستان یکی پس از دیگری در حال تعطیلی هستند و هم اکنون مدرسه رودسراب تعطیل شده  است و معلم قدیمی روستا برای تدریس به روستاهای اطراف می رود. 

مدرسه بدون دانش آموز  روستا

 در ادامه بررسی مشکلات روستاهای شهرستان خوشاب سراغ روستای دیواندر می روم. روستایی خوش آب و هوا و ییلاقی  در حال عبور از کنار مدرسه روستا شیشه های شکسته و خرابی دیوار مدرسه در حاشیه جاده روستا توجهم را جلب می کند.وارد مدرسه می شوم. در مدرسه باز است  پیرمردی با گفتن بفرمایید به استقبالم می آید. در حالی که کولر آبی کوچک با شیشه های شکسته پنجره ها و بی نظمی وسایل مدرسه گویای انباری بزرگ از زندگی یک خانواده روستایی است. 

دیواندری در گفت وگو با خراسان رضوی با بیان این که حدود 10 سال است به عنوان نگهبان مدرسه حضور دارم ولی استخدام آموزش و پرورش نیستم،اظهار می کند: برخی از قسمت های سقف که خراب شده بود و بخشی از ناودانی را  که در زمان بارندگی ها باعث خرابی دیوار و سقف شده بود، خودم تعمیر کردم. 

وی با ادعای این که به جز چند پیرمرد و پیرزن در روستای دیواندر هیچ دانش آموزی  در این روستا زندگی نمی کند، ادامه می دهد: دیوار مدرسه به دلیل توسعه جاده روستا خراب شده است و در تعطیلات نیز برخی افراد با زدن سنگ به شیشه های مدرسه آن ها را شکسته اند.

در حالی که داخل کلاس کرسی چوبی با لحاف و تشک جلب توجه می کند بدون آن که منتظر مطرح کردن سوالی شود، می گوید: به دلیل سرمای زیاد کرسی گذاشته ام  و فقط این کلاس است که شیشه دارد و کمی جلوی ورود سرما به این کلاس را می گیرد.برخی دیگر از روستاهای شهرستان خوشاب نیز در حالی که جمعیت اندکی از پیرمردها و پیرزن ها  در آن روستاها ساکن هستند و جوانی در آن جا  نخواهید دید مدارس شان با چند دانش آموز در حال فعالیت است که  نشان از نبود جوان و نسل آینده در این روستاهاست. نشانی که در صورت بی توجهی با نابودی کشاورزی و دامداری در آینده روبه رو خواهیم بود و باید به دنبال تامین مایحتاج زندگی از محل واردات  باشیم.

مشکل راه

به روستای دربند می روم. آقای دربندی از ساکنان روستا  با انتقاد از بی توجهی مسئولان به مشکلات روستای دربند از توابع شهرستان خوشاب می گوید: برای حدود 3 کیلومتر راه خاکی و آوردن یک بشکه نفت از روستای نشیب به دربند 40 هزار تومان فقط کرایه می دهیم.

آخرین بازمانده

وی با اشاره به مشکل نبود آنتن دهی مناسب شبکه های تلویزیون ایران می افزاید: به دلیل مشکلاتی که در روستاها وجود دارد در صورت بی توجهی مسئولان قطعا جوانان به روستاها بر نمی گردند و پیرمردان و پیرزنانی نظیر ما آخرین بازماندگان روستانشین در این مناطق خواهند بود و کشاورزی تعطیل خواهد شد.

پیرمردی از اهالی روستای درفک که در حال بازگشت از سبزوار است در گفت وگو با خراسان رضوی با بیان این که روستای درفک 400 خانوار بودند و روزگاری 300 دانش آموز داشت،اظهار می کند: هم اکنون حدود 50 خانواده  در این روستا ساکن هستند و تعداد دانش آموزان به حدود 10 نفر رسیده است.

وی با اشاره به این که جوانان از روستا رفته و چند پیرمرد و پیرزن در روستا مانده اند،می افزاید: در زمان تعطیلات نوروزی و ایام محرم و تابستان جمعیت زیادی به روستا می آیند.این پیرمرد ساکن روستای درفک با انتقاد از بی توجهی مسئولان به روستاها ادامه می دهد: آن قدر روزگار سخت شده است که کسی نمی تواند بدون درآمد در این روستاها زندگی کند.

مهاجرت جوانان

درفکی  ادامه می دهد: نان در روستا به اندازه کافی پیدا نمی کنیم و مجبوریم از روستای شم آباد یا سبزوار نان برای خودمان تامین کنیم.وقتی به او می گویم دولت تمام امکانات رفاهی نظیر آب، برق، گاز و تلفن را به روستاها برده و نباید مشکلی داشته باشید جواب می دهد: همه چیز داریم ولی درآمد و نان برای خوردن نداریم.

عباس عباسی، بخشدار نوده انقلاب در گفت وگو با خراسان رضوی در پاسخ به چرایی خالی شدن روستاها از جمعیت جوان اظهار می کند: یکی از علل مهاجرت روستاییان به شهرها، خشکسالی ها و کاهش سطح منابع آبی پی در پی در سال های گذشته بوده است.

وی با اشاره به این که نبود شغل پایدار در روستاهای بخش نوده انقلاب و توزیع غیرعادلانه ثروت و امکانات رفاهی از دیگر علل مهاجرت جوانان به شهرهاست،می افزاید: ازدواج های فامیلی با اقوام غیر ساکن در روستا هم یکی از عللی است که باعث  می شود جوانان به روستاها برنگردند.عباسی با اظهار این که افزایش سطح تحصیلات فرزندان روستایی و آشنایی با جاذبه های کاذب شهری باعث می شود جوانان به روستا برنگردند ،می افزاید: تبلیغات رسانه های گروهی و شبکه های اجتماعی و مجازی از جاذبه های شهر نشینی عامل دیگری است که باعث هدایت و سوق دادن روستاییان به شهرها و ایجاد رفاه و یافتن کار و مسکن مناسب در شهرها می شود.

بخشدار نوده انقلاب ادامه می دهد: کمبود فضای آموزشی ،فرهنگی و ورزشی در روستاها از دیگر علل مهاجرت جوانان به شهرهاست.وی می افزاید: برگشت یک نفر از اعضای خانواده از شهر و تعریف از جاذبه های کاذب شهرنشینی عامل دیگری برای مهاجرت جوانان روستانشین در سفری بی بازگشت از شهرهاست.

درخواست احیای جهاد سازندگی برای محرومیت زدایی

بهروز محبی نجم آبادی،  نماینده مردم شهرستان های سبزوار، خوشاب، جوین، جغتای ، ششتمد و داورزن در مجلس شورای اسلامی  که قبلا برای پیگیری مشکلات مردم شهرستان خوشاب به روستاهای این شهرستان سفر کرده است  در گفت وگو با خراسان رضوی درباره مشکلات این شهرستان با بیان این که دولت به فکر محرومیت زدایی از روستاهاست، تصریح می کند:

یکی از مشکلات روستاها موضوع آب شرب است که مسئولان در حال رفع مشکلات هستند.وی با بیان این که در روستاها جمعیت کمی ساکن هستند و همچنین به دلیل پراکندگی روستاها آسفالت راه های روستایی هزینه بر است،خاطر نشان می کند: راه، زیر ساخت است اگر راه درست شود قطعا مردم روستانشین مهاجرت معکوس خواهند داشت و باید به فکر درست کردن این راه ها باشیم.

نجم آبادی با اشاره به این که به وزیران  مختلف مشکلات مردم را منعکس کرده ایم و چندین سال است که پیگیر هستیم،می افزاید: دو بار با وزیر ارتباطات قبلی دیدار کردیم و فهرست مشکلات روستاها را دادیم. با وزیر جدید نیز   هفته آینده دیدار خواهیم کرد و با مدیر استانی مخابرات دایم در ارتباط هستیم و جاهایی که قابل ارتقاست به ما کمک هایی داشته اند.

وی ادامه می دهد:دو مشکل اساسی در این موضوع داریم. یکی بحث فناوری هاست و دیگری موضوع اعتبارات است که در سال گذشته دولت با کسری بودجه شدیدی مواجه بود ولی امسال پیگیر هستیم که مشکلات گذشته را نداشته باشیم و منابع قابل وصول باشند.

نماینده مردم شهرستان های سبزوار، خوشاب، جوین، جغتای ، ششتمد و داورزن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که یک دهه رشد صفر داشته ایم و در صورت رشد 8 درصدی متوالی تا شش سال دیگر به سال 90 خواهیم رسید،می گوید: مردم ثروت خودشان را از دست داده اند.

نجم آبادی با تاکید بر محرومیت زدایی در بودجه 1401 برای روستاها می افزاید: پیگیر هستیم تا جهاد سازندگی قدیمی به عنوان سازمانی زیر نظر جهاد کشاورزی احیا شود و رسیدگی به مشکلات روستاها را به صورت ویژه پیگیری کند.

وی  بیان می کند:متاسفانه در برخی از روستاها  به دلیل مشکلاتی که وجود دارد کشاورزی و درآمدی برای زندگی وجود ندارد و معمولا جمعیت جوان ر‌وستایی مهاجرت می کنند.آن چه به خوبی واضح و روشن است توجه نکردن مسئولان به روستاها  و مهیا نکردن زیرساخت های توسعه و بی توجهی به بیکاری جوانان روستایی عامل اصلی مهاجرت از روستاهاست که باید مسئولان در  سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» مشکلات تولید در روستاها از جمله مشکلات دامداری ها و کشاورزان را مرتفع  کنند و برای ایجاد زیرساخت های حداقلی در روستاها چاره ای اساسی بیندیشند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *