اینجا محرومیت؛ حتی کتاب‌های درسی هم دیر می‌رسد

محرومیت برخی از مدارس و دیر رسیدن کتاب های درسی - بصیرت خوشاب

محرومیت برخی از مدارس و دیر رسیدن کتاب های درسی - بصیرت خوشاب

بازدیدها: 75

اینجا محرومیت؛ حتی کتاب‌های درسی هم دیر می‌رسد

باتوجه به آمارهایی که در ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس شهرستان سبزوار نشان می‌دهد شاهد افزایش ۲۰۰۰ نفری دانش‌آموزان در سال جاری هستیم و این در حالی است که مدارس سبزوار با کمبود معلم و فضای آموزشی دست و پنجه نرم می‌کنند.

مدرسه سبزوار

در حالی مدارس شهرستان سبزوار از ابتدای مهر به‌صورت آنلاین بازگشایی شده که گلایه‌ها و انتقادهای دانش‌آموزان و والدین از نرسیدن به موقع کتاب‌ها و نبود معلم در برخی از مدارس و نبود برنامه‌ریزی مناسب صدای برخی از معلمان و مدیران فرهنگی آموزش و پرورش را نیز درآورده است.

کمبود معلم و تاخیر در دریافت کتاب‌های درسی

طاهره نیکخواه، از اهالی ساکن در حاشیه سبزوار در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی گفت:  محرومیت در مدارس حاشیه شهر بسیار است به طوری که فرزند پسرم در یکی از مدارس حاشیه شهر مشغول تحصیل است، در دو هفته اول سال تحصیلی معلمی برای تدریس دروس آموزشی در فضای مجازی وجود نداشت، گفت: وضعیت مدارس داخل شهر خیلی بهتر از حاشیه شهر است و این تناقض در آموزش فرزند دخترم قابل مشاهده است.

وی با انتقاد از ضعیف بودن دسترسی به اینترنت در حاشیه سبزوار بیان کرد: به دلیل کند بودن نرم‌افزار شاد، معلم نرم‌افزار ایتا را نیز پیشنهاد داده و به دلیل ضعیف بودن اینترنت همراه اول و ایرانسل مجبور به راه اندازی و استفاده از اینترنت خانگی شدم.

علی سبزواری از معلمان یکی از مدارس حاشیه سبزوار نیز با انتقاد شدید از کند بودن نرم‌افزار شاد برای ارسال مطلب و آموزش در نیمه اول روز، اظهار کرد: بخشی از مشکل نرم‌افزار شاد سیستمی است و بخش دیگر از آن به علت دسترسی نداشتن دانش‌آموزان به این نرم‌افزار و نبود ساماندهی آنها و عضو شدن در کلاس‌های آموزشی به دلیل نبود برخی از معلمان پایه متوسطه به‌ویژه در مناطق حاشیه‌ای در ابتدای سال و یا ثبت نام‌های دیر هنگام در مدارس است.

وی با اشاره به کمبود معلم در ابتدای سال تحصیلی بیان کرد: متأسفانه آموزش و پرورش به جای اینکه قبل از شروع سال تحصیلی مشکل کمبود معلم و محل تدریس را حل کند، امسال شاهد افزایش ۱۶۰ ساعت درسی در برخی از مدارس و کمبود معلم به‌ویژه در مدارس حاشیه‌ای شهر سبزوار بودیم که به مرور در هفته سوم شروع مدارس با جابه‌جایی معلمان دیگر و یا گاهاً اضافه کاری و یا در برخی مواقع در اواسط سال تحصیلی با جذب معلم جدید، مشکل کمبود معلم  را حل می‌کنند.

فضایی برای نمازخانه و کارگاه آموزشی نداریم

سید مهدی نعمتی، مدیر مدرسه خیام سبزوار نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی با تایید مشکلات اول سال برخی از دانش‌آموزان گفت: به دلیل ثبت نام ۲۹۰ نفر دانش‌آموز در شیفت صبح مدرسه عملاً مکانی به‌عنوان نمازخانه برای اقامه نماز و کارگاه آموزشی برای آموزش دانش‌آموزان دبیرستانی وجود ندارد البته مکانی برای این امور ساخته شده است اما هم‌اکنون  تمام ظرفیت مدرسه نوساز خیام با گذشت دو سال برای آموزش در نظر گرفته شده و با ورود حضوری ۲۹۰ نفر دانش‌آموز قطعاً با مشکلات دیگری از جمله آسفالت نبودن زمین ورزشی و بخشی از حیاط آن که با گراویه و سنگریزه پر شده روبه‌رو هستیم.

وی با انتقاد از واگذاری ثبت نام، دریافت و توزیع کتاب‌های درسی به مدیران مدارس گفت: ما هیچ وظیفه‌ای در هیچ کجای قانون در این رابطه نداریم و باری است که بر دوش مدیران مدارس گذاشته شده و علی‌رغم پیگیری‌های فراوان برای مراجعه و یا ثبت ‌نام والدین برای کتاب‌های درسی به دلیل مشکلات سامانه آموزش و پرورش و یا مراجعه نکردن برخی از دانش‌آموزان تعدادی از آنها موفق به دریافت کتاب درسی نشده‌اند و والدین، مدرسه را مقصر می‌دانند. ضعف مالی و اقتصادی در اهالی حاشیه‌نشین شهر چشمگیر است.

تکمیل آسفالت محوطه مدرسه در آینده‌ای‌ نامعلوم

نعمتی با اشاره به پیگیری فراوان درباره تکمیل نشدن زمین ورزشی مدرسه و ناقص رها کردن آسفالت و سیمان بخشی از محوطه مدرسه گفت: از سال ۹۹ به شهرداری، خیران و مدیریت آموزش و پرورش مراجعه کرده‌ایم و شهرداری قول داده هر زمان آسفالت کوچه‌های حاشیه شهر را انجام داد، آسفالت محوطه مدرسه را نیز تکمیل کند که هنوز انجام نشده است.

در همین حال یاد وعده‌های مسئولانی می‌افتم که چند دهه است قول‌هایی برای حل مشکلات مردم داده‌اند و در حالی که بازنشسته شده‌اند ولی وعده‌های آنها با سرکار آمدن چند مدیر در دهه‌های بعدی نیز تکمیل نشده است.

افزایش ۲۰۰۰ نفری دانش‌آموزان و کمبود مدرسه

اسماعیل نصرآبادی، مدیر آموزش و پرورش سبزوار نیز با تأیید مشکلات توزیع کتاب‌های درسی و کمبود جا در برخی از مدارس شهری، گفت: در سال جاری علیرغم سال‌های گذشته که کتاب‌های درسی قبل از شهریور توزیع می‌شد، امسال به دلیل دیر ارسال کردن کتاب‌های برخی از پایه‌های درسی از استان و بعضاً در سطح کشور توزیع کتاب‌ها با مشکلاتی همراه بود.

وی در رابطه با کمبود فضای آموزشی بیان کرد: در نقاط حاشیه شهر با کمبود فضای آموزشی روبه‌رو هستیم و با توافقاتی که در حال انجام است در منطقه‌ای از شهر در صورت تایید، زمینی از آب منطقه‌ای دریافت و با کمک خیران مدرسه ساخته خواهد شد.

نصرآبادی با اشاره به مشکل کمبود زمین در حاشیه شهر سبزوار برای فضای آموزشی افزود: علی‌رغم تمام مشکلاتی که داشتیم ۱۰ مدرسه در سال جاری در سبزوار با کمک خیران مدرسه‌ساز به بهره‌برداری رسید.

وی با اشاره به اینکه برخی مدارس که در برخی از روستاها ساخته شده و این روزها دانش‌آموزی ندارد و خالی است، افزود: در حاشیه شهر به دلیل رشد جمعیتی که دارد به دنبال دریافت ۳۰۰۰ متر زمین برای ساخت مدرسه هستیم.

نصرآبادی با بیان اینکه در منطقه بهاران شهر سبزوار، ۵۰۰۰ متر زمین گرفته شده و خیران نیز برای ساخت مدرسه پای کار آمده‌اند، افزود: در منطقه توحیدشهر نیز با افتتاح مدارس جدید مشکلی از نظر فضای آموزشی نخواهیم داشت.

مدیر آموزش و پرورش سبزوار با اشاره به افزایش۲۰۰۰ نفری دانش‌آموزان سبزوار در سال تحصیلی جاری نسبت به سال تحصیلی گذشته، گفت: ۵۶ هزار دانش آموز در مقاطع ابتدایی و متوسطه سبزوار، سال تحصیلی جدید را آغاز کردند که از این تعداد، بیش از ۳۱ هزار نفر در دوره اول و دوم ابتدایی، تحصیل می‌کنند./ علی اکبر ملکی/ انتهای پیام

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *