خانواده خوشابی چشم انتظارکمک خیران - علی اکبر ملکی - بصیرت خوشاب

خانواده خوشابی چشم انتظارکمک خیران - علی اکبر ملکی - بصیرت خوشاب

بازدیدها: 227

گزارشی درباره مشکلات یک خانواده نیازمند خانواده خوشابی چشم انتظارکمک خیران نویسنده : علی اکبر ملکی

در یک روز پاییزی با عبور از جاده های پر پیچ و خم شهرستان خوشاب  پای به روستایی محروم در بلوک تکاب می گذاریم که نبود اینترنت و تلفن همراه و بسیاری از مشکلات دیگر در همان نگاه اول بیانگر محرومیت اهالی این روستاست.

روزگاری می گفتند در روستاها، شادی‌ها و غم‌ها تقسیم می‌شوند. آدم‌های روستا به هم نزدیک‌ترند و آن جاست که همسایه از حال همسایه خبر دارد. آدم‌هایی که همیشه در جست وجوی زندگی آرام و به دور از ازدحام شهرها هستند، تصویری شاعرانه از روستا در ذهن خود دارند .

با عبور از کوچه هایی قدیمی  و خانه های آجری و ساختمان تکمیل شده دهیاری روستا به خانه ای گلی با سقفی چوبی و پوشیده با نی بامبو که از وسط آن لوله ای برای دودکش بخاری قرار گرفته است و موریانه ها بخش هایی از تیرهای چوبی را خورده اند به اتاقی با درِ کوچک می رسیم.

  ورودی خانه تشکیل شده است از دو اتاق که لامپ و روشنایی ندارد و تاریک است و با روشن کردن فلش گوشی همراه  در گوشه ای ،تلی از لباس های مندرس و کهنه، با دوچرخه کودکانه بدون چرخ، یخچالی سفید رنگ در سمت چپ  با چند دبه آب و آفتابه که در گوشه اتاق قرار گرفته، مواجه می شویم.

اولین مخاطبم فرزند خردسال خانواده 6 نفره است.کودک خردسال در حالی که با دکمه خاموش و روشن تلویزیون  در حال بازی است می خواهد بگوید هیچ تفریح و سرگرمی در این خانه نداریم و تلویزیون خراب است، وقتی از او اسمش را سوال می کنم با چهره ای معصومانه خودش را امیر معرفی می کند.

در حالی که ژاکتی قهوه ای بر تن دارد و نشان می دهد هوای خانه سرد است و بخاری ندارند تا با آن خودشان را گرم کنند ،درخواست می کنم درِ یخچال خانه را باز کند. درخواستی که خیلی زود با نشان دادن یخچال خراب که در داخل آن چند اسباب بازی پلاستیکی  و کتاب های اضافی قرار داده شده بود پشیمان و متاثرم کرد.

دختر بزرگ خانواده که این روزها کلاس پنجم ابتدایی است و به دلیل نبود اینترنت و زیرساخت های شبکه مخابرات در این روستا به صورت حضوری سرکلاس های درس در مدرسه حاضر می شود ،خودش را فاطمه معرفی می کند. وقتی از او درباره مشکلاتشان سوال می کنم در پاسخ می گوید ،به دلیل نداشتن خانه و امکانات مدت یک سال است از سبزوار آمده ایم و در این اتاق در حال زندگی هستیم.

بغضم می ترکد و بدون این که متوجه شوند به حیاط خانه می روم. با حیاطی روبه رو هستم که قسمتی از دیوارهایش فرو ریخته و بقیه اش نیز در حال خراب شدن است.

  فاطمه  درباره تامین آب برای خانواده می گوید: با قرض گرفتن فرغون همسایه هر روز 3 تا دبه آب داخل آن قرار می دهم و از سر چشمه یا خانه همسایه ها، آب برای خوردن می آورم.

درخواست قلم و دفتر

به سراغ فرزند دوم خانواده که در حال تکان دادن گهواره برادر نوزادش است، می روم. خودش را مائده معرفی می کند و در حالی که لباس سبز رنگ مدارس پوشیده، می گوید:  پیش دبستانی می روم .

مائده با بلند کردن نوزاد 40 روزه با نشان دادن ناف خونین برادرش و در حالی که بوسه ای بر گونه اش می زند با زبان بی زبانی درخواست کمک و رسیدگی برای برادر خردسالش دارد.

دخترخانواده در حالی که به شیلنگ آب که گاز از خانه همسایه آورده و به شعله اجاق خانه که قوری روی آن قرار گرفته است ،اشاره می کند ،

خطر کشته شدن با قاتل خاموش  در زمستان و سردی هوا را یادآور می شود.

 با کارگری  روزگار می گذرانیم 

 مادر خانواده که خودش را متولد 1368 معرفی می کند و حدود 12 سال است ازدواج کرده با بیان این که 40 روز بعد از زایمان فرزند چهارمم، همسرم ما را در این وضعیت در این روستا رها کرده و رفته است، می گوید: زمانی که در سبزوار بودیم همسرم بیکار بود و کار نمی کرد و خودم برای تامین معاش خانواده کارگری می کردم.او ادامه می دهد: با ادامه مشکلات اقتصادی  و گرانی سرسام آور از حدود یک سال پیش به این روستا آمده ایم و چاره ای جز زندگی در این جا نداشتیم.

او با تشکر از خیران که به آن ها کمک کرده اند، می افزاید: گاهی اوقات به خانه پدر و مادرم که کشاورز هستند می روم ولی آن ها نیز وضعیت اقتصادی خوبی ندارند.

مسئول اردوهای جهادی بسیج خوشاب که به همراهم آمده در پاسخ به پیگیری های انجام شده درباره وضعیت این خانواده می گوید: با توجه به بازدیدی که رئیس کمیته امداد خوشاب چند روز قبل با معرفی بسیجیان خوشاب داشت، قرار شده است این خانواده محترم فوری این  مکان را تخلیه و در مکان جدید استقرار پیدا کنند.

برای حل سریع تر مشکل این خانواده و پیگیری های انجام شده به سراغ رئیس کمیته امداد خوشاب می روم.

حسن خالقی در گفت وگو با خراسان رضوی با اشاره به رویت وضعیت این خانواده از نزدیک گفت: در قدم اول نیاز است مطابق تبصره 14 مادر خانواده مدارک خودشان را برای برقراری حقوق ماهانه تحویل بدهند و در سامانه ثبت نام شود.

وی با اشاره به این که بعد از برقراری حقوق ماهانه در قدم بعدی به سراغ ساخت مسکن خواهیم رفت، افزود: برای خروج فوری از این وضعیت و با توجه به نبودن خانه در روستای یاد شده برای اجاره ، با کمک بسیج و خیران به دنبال اجاره منزلی در سلطان آباد هستیم تا در اسرع وقت خانه کلنگی که در آن ساکن هستند تخلیه شود و به سلطان آباد مرکز شهرستان خوشاب به یک نقطه امن منتقل شوند.

پیگیری و اقدام سریع مسئولان و خیران

در همین باره، فرمانده سپاه خوشاب درباره آخرین اقدامات انجام شده در بازدید و سرکشی از این خانواده نیازمند به همراه مسئولان کمیته امداد خوشاب و بقیه مسئولان در روستای زرقی گفت:در جلسه ای که با مسئول کمیته امداد شهرستان برگزار کردیم، مصوب شد با توجه به بد سرپرست بودن، این خانواده تحت پوشش کمیته امداد قرارگیرند.

سرهنگ ذوالفقاری در گفت وگو با خراسان رضوی باتاکید بر این که بسته های معیشتی تا انجام امور اداری مربوط به این خانواده تحویل داده شده است و ادامه خواهد داشت، افزود: زمینی در روستای زرقی برای ساخت منزل جانمایی و مقرر شد در کمترین زمان پروژه ساخت منزل مسکونی آغاز شود و با توجه به تامین ردیف اعتباری ساخت آن  با کمک خیران و کمیته امداد به سرانجام برسد.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه خوشاب با تاکید بر این که منزلی برای  سکونت موقت این خانواده به همراه فرزندان شان اجاره و اجاره بها توسط کمیته امداد پرداخت خواهد شد، خاطرنشان کرد:بسته های لوازم تحریر برای پیشرفت تحصیلی تقدیم دانش آموزان این خانواده شد.

کمک ۱۰۰ میلیون ریالی امام جمعه سبزوار

در بازدید امام جمعه شهرستان سبزوار به همراه جمعی از مسئولان سبزواری و اعضای ستاد نمازجمعه خوشاب نیز حجت الاسلام  مقیسه گفت: برای ساخت منزل و سرپناه با توجه به کمک خیران برای خانه دار شدن هر چه  سریع تر این کودکان معصوم ،بهتر است سامان دهی و هزینه ها از یک مسیر انجام شود و برای پیشرفت کار کنترل و نظارت ها به خوبی صورت گیرد.

امام جمعه سبزوار در ادامه بازدید از قطعه زمین اهدایی خیران ومنزل اجاره ای موقت برای سامان دهی سریع تر این خانواده افزود: مهم ترین مسئله در تامین خانه، امنیت خانواده و کودکان معصوم است و نباید زمینی که برای ساخت خانه در نظر گرفته می شود در منطقه حاشیه روستا و به دور از روشنایی و امکانات باشد.

امام جمعه سبزوار با اهدای ۱۰۰ میلیون ریال برای ساخت خانه این خانواده و تحویل ارزاق عمومی برای خوراک این خانواده با تشکر از خیران سبزواری و خوشاب گفت: امیدواریم هر چه سریع تر مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم نیازمند در جامعه نیز حل شود و از ظرفیت گروه های جهادی شهرستان سبزوار و خوشاب برای پیشرفت سریع تر و کاهش هزینه ها استفاده شود و متحد تر کار کنند.

پیگیری سلامت خانواده

در ادامه امان ا… خدمتگزار، فرماندار خوشاب با بیان این که در حوزه سلامت این خانواده نیز از طریق علوم پزشکی اقدامات لازم و تهیه شیر خشک برای نوزاد این خانواده در صورت نیاز انجام شده است ،افزود: پیگیری های بعدی برای کرایه منزل و ساخت خانه و همچنین حل مشکلات مربوط به بهزیستی از طریق استان انجام می شود و با تشکیل کمیته چند جانبه ادارات بهزیستی، کمیته امداد، بخشداری ، سپاه و بسیج خوشاب ادامه کار پیگیری خواهد شد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *