پیاده‌روی تا حرم دوست در جاده عشق+ فیلم - علی اکبر ملکی - خوشاب - سبزوار- خبرنگار

پیاده‌روی تا حرم دوست در جاده عشق+ فیلم - علی اکبر ملکی - خوشاب - سبزوار- خبرنگار

بازدیدها: 2544

پیاده‌روی تا حرم دوست در جاده عشق+ فیلم

راه بود و راه، پا بود و تاول‌های پا و یک کوله‌بار پر از عشق، انتظار و امید، به راحتی می‌توانستیم گوشه‌ای از حادثه کربلا را تجسم کنیم، لب‌های خشکیده آب طلب می‌کرد، اما به عشق آن امام رئوف تحمل این سختی‌ها شیرین و قابل تحمل بود.

پیاده‌روی تا حرم دوست در جاده عشق+ فیلم - علی اکبر ملکی - خوشاب - سبزوار- خبرنگار
.

عشق و ارادت مردم دیار سربداران به ائمه‌اطهار به ویژه امام رضا(ع)، از دیرباز جایگاه ویژه‌ای در تاریخ معنوی استان خراسان داشته و دارد. با نگاه به پرونده‌های وقف برای ائمه‌اطهار و حرکت سیل عاشقان پیاده آن حضرت به سمت مشهدالرضا(ع) در این ایام، گویا و واضح است.

این روزها که بوی شهادت شاه توس می‌آید، سرچشمه‌های عشق به هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت از گوشه‌گوشه شهرستان‌های دیار سربداران جاری شده تا سیل ارادت‌شان به کیلومترها آن سوتر برسد، جایی که بهشت خدا در زمین است و ملکوتیان را به سجده واداشته است.

آری، رفتند و می‌روند، تا شهادت امام مهربانی را در حرمش به سوگ بنشینند و با دخیل بر شبکه‌های پنجره فولاد دریچه دلشان را بگشایند.

حرکت به‌سمت کوی دوست

در حالی که برخی از مسئولان از قبل اعلام کرده بودند، سفر پیاده‌روی به سمت مشهدالرضا(ع) ممنوع است، اما باعث نشد عاشقان دست از پیاده‌روی برداشته و به‌سمت کوی دوست عاشقانه قدم برندارند.

عشقی که در دل زائران پیاده از سالیان قبل و از کودکی در دل آنها به امانت گذاشته شده است، تپش قلب و شوق دیدار آنان را برای رسیدن به امامشان هر لحظه بیشتر می‌کرد. امسال برخلاف برخی از سال‌های گذشته نه برف و بارانی بود و نه خبری از شلوغی و ازدحام جمعیت در جاده و موکب‌ها. برخی از ورزشکاران شهرستان خوشاب با پای پیاده این مسیر را طی می‌کنند، برخی دیگر، از سبزوار با دوچرخه حرکت کردند و برخی دیگر نیز به عشق امام رضا(ع)، برای نشان دادن راه عشق و عاشقی به اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) به کودکانشان، خانوادگی از شهرستان خوشاب به سمت مشهد پیاده حرکت کردند.

رجبعلی کیخسروی، یکی از عاشقان امام رضا(ع) در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با بیان اینکه متولد ۵۹ است و ۱۵ بار توفیق زیارت امام رضا(ع) به‌صورت پیاده را داشته است، می‌گوید: نفسم و هرچه در زندگی دارم از صدقه سری امام رضا(ع) و از لطف ائمه اطهار(ع) و خداوند سبحان است. در سال‌های گذشته با خودرو پدر به زائران پیاده امام رضا(ع) خدمت‌رسانی می‌کردم اما این روزها با دعای خیر مردم، با ماشین شخصی‌ام به این وظیفه مشغول هستم.

ممنوعیت سفر با خودرو

کیخسروی در پاسخ به اینکه علی‌رغم ممنوعیت‌های سفر چگونه به سفر ادامه دادید، بیان می‌کند: برای زائران پیاده مانعی وجود نداشت و از سوی آستان قدس رضوی و عاشقان حضرت، در بین راه در موکب‌ها پذیرایی صورت می‌گرفت، برای عبور خودروها، نیروی انتظامی و پلیس ممنوعیت ایجاد کرده بود و اجازه عبور خودروها را نمی‌داد.

وی با اشاره به داشتن خودرو همراه با گروه پیاده زائران امام رضا(ع)  بیان می‌کند: در محدوده ملک‌آباد به مشهد، نیروی انتظامی جلوی خودرو ما را گرفت و هرچه اصرار کردیم، باید همراه گروه پیاده، این خودرو حرکت کند، نپذیرفتند و احتمال جریمه کردن را نیز دادند.

احسان سلطان‌آبادی از دیگر زائران پیاده امام رضا(ع) که به‌صورت خانوادگی پیاده از شهرستان خوشاب عازم مشهدالرضا(ع) شده‌اند، در گفت‌وگو با ایکنا اظهار می‌کند: از قدمگاه به‌صورت پیاده در حال حرکت هستیم و شب‌ها را در موکب‌های بین راهی استراحت می‌کنیم.

به‌دلیل ممنوعیت کاروان‌ها خانوادگی به پیاده‌روی پرداختیم

وی با تأکید بر اینکه عشق به امام رضا(ع)، انسان را به این راه می‌کشاند، می‌گوید: ۱۱ سال پیاده عازم مشهدالرضا هستیم و امسال به‌دلیل ممنوعیت سفر کاروان‌های پیاده، به‌صورت خانوادگی عازم زیارت شدیم.

سلطان‌آبادی با اشاره به وجود کودک ۳ ساله‌اش که مدیون امام رضا(ع) است و حاجتش را بعد از ۱۴ سال نداشتن فرزند از امام رضا(ع) در مسیرهای پیاده‌روی به سمت آن حضرت، گرفته است، ادامه می‌دهد: امسال بسیار دوست داشتم، در روز اربعین، کربلا باشم، اما به دلیل میسر نبودن دریافت دز دوم واکسن کرونا، اجازه سفر ندادند، هزینه سفر هوایی نیز بسیار بالا بود و توفیق زیارت اربعین نصیبمان نشد.

آتش عشق به ائمه‌اطهار خاموش‌نشدنی است

در ادامه راه به سراغ ولی‌الله شوالی یکی دیگر از زائران پیاده می‌روم. او در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه با یک گروه هفت نفره از جوانان شهر سلطان‌آباد در مرکز شهرستان خوشاب، به سمت مشهد حرکت کرده است، تصریح می‌کند: عشق به اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) تمام سختی‌های بین راه را برای انسان آسان می‌کند و شوق رسیدن به امام همه سختی‌ها را به فراموشی می‌سپارد.

وی با بیان اینکه در این راه، حاجت‌های بسیاری از امام رضا(ع) گرفته است، با اشاره به جوان ۱۶ ساله‌اش می‌گوید: ۹ سال بود که صاحب فرزندی نمی‌شدیم و با توسل به امام رضا(ع) در سال اولی که به سمت مشهدالرضا پیاده‌روی کردم،  حاجتم را گرفتم.

شوالی با تقدیر از خادمان امام هشتم(ع) و خادمان زائران پیاده در مسیر پیاده‌روی ادامه می‌دهد: پذیرایی و اسکان در موکب‌ها، مانند موکب میقات الرضا(ع)، موکب دیزباد و غیره در سال جاری به‌دلیل کم بودن جمعیت بسیار خوب و عالی بود و هیچ مشکلی از نظر غذایی نداشتیم.

این روزها در کنار زائران پیاده در دیار سربداران مسئولان اوقاف و امورخیریه نیز از محل موقوفات عاشقان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) که در سالیان گذشته به عشق اهل‌بیت وقفی از خودشان برای پذیرایی از زائران آن حضرت بر جای گذاشته‌اند، مشغول پذیرایی هستند.

پذیرایی از زائران امام رضا(ع) از محل موقوفات

جعفر مهدوی‌خواه، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با اشاره به اینکه دو بقعه متبرکه امام‌زاده حسن روستای آزادمنجیر و ابورفاعه سبزوار، در قالب برپایی ایستگاه صلواتی و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، در حال پذیرایی از زائران حرم منور رضوی، در روزهای پایانی ماه صفر است، بیان می‌کند: از محل اجرای نیات واقفان و با رعایت پروتکل‌‎های بهداشتی، در این ۲ ایستگاه صلواتی سبزوار، که در مسیر اصلی زائران حرم رضوی قرار دارند، بیش از ۶۰۰۰ مورد اقلام پذیرایی، بسته‌های کیک، آب میوه و ماسک، در بین زائران توزیع شد.

وی اضافه کرد: در این دو ایستگاه صلواتی بین‌راهی، با هدف ارائه خدمات رفاهی و فرهنگی، برخی اقلام فرهنگی نیز، به زائران اهدا می‌شود و برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، ۵۰هزار بسته‌ بهداشتی از محل عواید موقوفات، امسال بین نیازمندان شهرستان‌های سبزوار و خوشاب، توزیع شد.

همچنین در همین رابطه، حجت‌الاسلام حسین خانی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه داورزن، در گفت‌وگو با ایکنا، بیان می‌کند: همزمان با ایام دهه پایانی ماه صفر، در ورودی شهر داورزن و کنار امام‌زاده روستای ریوند برای پذایرایی از زائران امام رضا(ع) و خدمت‌رسانی به آنان دو موکب برپا شده است، یکی از اقدامات انجام شده در این موکب‌ها دادن غذای گرم، چای و پذیرایی از زائران عبوری امام رضا(ع) از مسیر تهران به مشهد است.

علی‌اکبر ملکی، خبرنگار ایکنای خراسان رضوی

دانلود ویدیو

دانلودانتهای پیام

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *