حاشیه‌های سفر اربعین/ مقایسه تحصیلی ما و میزبانان عراقی

سفر کربلا

گزارش ویژه از سفر اربعین حسینی nemz.ir

بازدیدها: 129

قرارِ نور/ ۵

حاشیه‌های سفر اربعین/ مقایسه تحصیلی ما و میزبانان عراقی

در ادامه سفر با رسیدن به نجف اشرف مهمان خانواده‌ای می‌شویم که دارای ۹ فرزند هستند و در منطقه‌ای با کوچه‌های خاکی زندگی می‌کنند که در ظاهر فقیر هستند، اما دلی به وسعت دریای بیکران دارند.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، بعد از ورود به نجف اشرف به سراغ خانواده‌ای می‌رویم که سال گذشته نیز مهمان آن‌ها بودیم و با پذیرایی بی‌نظیری که داشتند، همه زائران را شرمنده کردند. در میان کوچه‌های خاکی، سمت شارع مدینه در نجف اشرف به دنبال منزلشان هستم که سجاد و مصطفی را از دور مشاهده می‌کنم و با گرمی از ما استقبال می‌کنند، کودکان خردسالی که به عربی خیرمقدم می‌گویند و با صدا زدن پدر خانواده به ما خوش‌آمد می‌گویند.

ابومحمد بحرینی با ۹ فرزند خود در منطقه شارع مدینه ساکن است، منطقه‌ای بعضاً با خانه‌های قدیمی و کوچه‌هایی خاکی که برخی از خانه‌ها را با تانکر آبرسانی می‌کنند و قطعی برق از ویژگی‌های بارز این روزهای عراق است.

مادر خانواده بحرینی خانه‌دار است و دو دختر بزرگ این خانواده ازدواج کرده‌اند و معلم هستند، سجاد و مصطفی دو کودک خردسال او هستند که با شیرین‌زبانی و با خنده، پذیرای مهمانان هستند و علاقه خاصی به نخود و کشمش دارند.

خانه آن‌ها کوچک و آجری، اما پربرکت است که با آمدن زائران حسینی هر چقدر جمعیت زیادتر می‌شود، گویی خانه نیز وسعت پیدا می‌کند و دارای دو اطاق پشتی است که پذیرای بانوان زائرهستند و ورودی این قسمت از بخش آقایان جداست.

به گفته آقای بحرینی، آخر هر هفته در اتاقی که در ایام اربعین پذیرای زائران حضرت علی(ع) و زائران حسینی است، مراسم روضه‌خوانی اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) و دعاخوانی برگزار می‌شود و در ایام پنجم تا بیستم ماه صفر به‌صورت هر روزه این مراسم برگزار می‌شود.

حدود ساعت دو بعدازظهر با خانواده به منزل آن‌ها می‌رسیم، در حال ورود به منزل هستیم که یکی از همسفران به آهستگی می‌گوید: «ظاهراً این خانواده خیلی فقیر هستند». پاسخ می‌دهم: «فقیر من و شما هستیم که با جمع کردن اموالمان، بدون آنکه از استفاده کنیم، به فکر وراث هستیم»، اما این بندگان خدا با پذیرایی از زائران اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) ذخیره آخرت برای خودشان جمع می‌کنند.

وقتی سفره غذای شام را پهن کردند در آن از بهترین غذاهای گوشتی به همراه سبزیجات و انواع میوه‌ها وجود داشت و خودشان در کنار مهمانان حاضر نشدند، دوستی که فقیر بودن آن‎ها را متذکر شد، به جز شرمندگی پاسخی نداشت.

در این منزل به غیر از ما چند نفر دیگر از زائران حسینی که از کرج و تهران با کامیون از مرز مهران تا نجف آمده بودند، مهمان این خانواده شدند. سجاد کودک ۱۰ ساله خانواده با پذیرایی از زائران تازه وارد به سراغ یکی از آقایان می‌رود و با ماساژ دادان پشت پا و بدن یکی از زائران کمی خستگی و کوفتگی بدن آن‌ها را که ۴ ساعت داخل کامیون سر پا بوده‌اند را برطرف می‌کند.

ساعت ۱۷ با ورود مهمانان عراقی و برخی از همسایه‌ها مراسم روضه‌خوانی برای آقایان آغاز می‌شود و روحانی مراسم درباره عوامل عدم استجابت دعا برای آن‌ها سخن می‌گوید و بعد از پایان مراسم روضه‌خوانی، از تمام کودکان شرکت‌کننده در مراسم با دادن کیک و کلوچه شیرین پذیرایی می‌شود، صحنه‌ای که کمتر در مراسم روضه‌خوانی در ایران شاهد هستیم.

بعد از مراسم از سجاد و مصطفی درباره تحصیل در کشور عراق سؤال می‌کنم، مصطفی با بیان اینکه تحصیل تا زمان دانشگاه در عراق به همراه تمام کتاب‌های درسی که برای تحصیل هر ساله نیاز است رایگان ارائه می‌شود، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا عنوان می‌کند: تحصیل و انتخاب رشته در دانشگاه براساس معدل دیپلم است و کنکوری برای ورود به دانشگاه وجود ندارد.

وقتی به مصطفی می‌گویم ما در ایران تمام کتاب‌های درسی را هر ساله خریداری می‌کنیم با تعجب می‌گوید: «وضعیت اقتصادی ایران از عراق قوی‌تر است، چه‌طور ممکن است؟»

سجاد کلاس چهارم است و وقتی به کتاب‌های رنگی و بعضاً چاپ روغنی آن‌ها نگاهی می‌اندازم، نخستین سؤالی که در ذهنم ایجاد می‌شود این است که چرا در ایران بعضی از کتاب‌های درسی را سال به سال کوچکتر کردند و از حجمشان کم شده و بعضاً کیفیت چاپشان پایین‌تر رفته است. چرا به دانش‌آموزان عراقی از کودکی زبان انگلیسی آموزش می‌دهند و نکته مهم‌تر اینکه در ایران همیشه برخی از مسئولان بهانه می‌آورند که به دلیل سبک شدن کیف دانش‌آموزان از حجم کتاب‌های درسی کاسته شده است، در حالی که وقتی کتاب‌های درسی عراق در پایه چهارم ابتدایی را مشاهده می‌کنم، به جرأت می‌توانم بگویم از نظر حجمی و سنگینی، کتاب‌های دانش‌آموزان ایرانی چند برابر مشابه خودشان است.

نگاهی به آموزش قرآن در پایه چهارم ابتدایی

نگاهی به آموزش قرآن سال چهارم ابتدایی می‌اندازم که با چاپ آیه ۲۵۵ سوره بقره مشهور به آیت‌الکرسی آغاز شده و در ادامه معانی کلمات بیان شده و در صفحه بعد به‌صورت عمومی درباره این آیه مطالبی بیان شده است.

در درس سوم حدیثی از پیامبر اسلام(ص) «المؤمن للمؤمنِ كالبُنْيَانِ المرصوص يشدُّ بعضُه بَعْضا» درخصوص وحدت مسلمانان، تعاون و همکاری بیان شده و در ادامه با چاپ تصویری از همکاری کودکان در کاشت درخت به شرح آن پرداخته شده است.

در ادامه این کتاب در درس پنجم که مشابه آن در ایران به اقامه نماز توصیه شده است، در این کتاب قرآن، آیه ۱۸۵ سوره بقره منتشر و درباره خواص و احکام روزه مطالبی بیان شده و در پایان هر درس سؤالاتی از متون درسی چاپ شده که دانش‌آموزان باید به سؤالات با توجه به متن درسی پاسخ بدهند.

از دیگر نکات کتاب آموزش قرآن در پایه چهارم ابتدایی عراق چاپ سوره‌های کوچک از قرآن و پرداختن به معانی و مفهوم آن است که در ایران برای آموزش قرآن کریم کمتر به معانی بلند آیات قرآن توجه شده است.

نکته مهم دیگر بیان قصص انبیاء مانند داستان حضرت نوح(ع) و ابراهیم(ع) با توجه به سوره‌های قرآن در کنار یکدیگر است که به همراه انتشار تصاویری زیبا فهم قران را برای کوکان آسان‌تر می‌کند.

ادامه دارد…

گزارش از علی اکبر ملکی؛ خبرنگار اعزامی ایکنا به کربلای معلیانتهای پیام

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *