خانه‌ای پرحاشیه از پدر شعر انقلاب

بازدیدها: 5812

خانه‌ای پرحاشیه از پدر شعر انقلاب

خانه‌ای از سوی پدر شعر انقلاب در زادگاهش وقف شده تا بخشی از بار فرهنگی سبزوار را بر دوش بکشد، اما تاکنون نه تنها باری از روی دوش سبزوار برنداشته بلکه هر روز خبری جدید از حاشیه‌های آن می‌شنویم.
استاد حسین ممتحنی، معروف به پدر شعر انقلاب که درباره قرآن سروده است: «خواهی اگر انسان شوی قانون فطرت بايدت/ اگر پيرو قرآن شوی بس عقده‌ها بگشايدت/ كاين دفتر پرمعرفت با دست حق امضا شده…» در زمان قید حیاتش با وقف خانه قدیمی خود در زادگاهش، سبزوار آرزو داشت موزه‌ای برای آثار و نوشته‌هایش شود، اما با رحلت او در سال ۹۵ این شاعر انقلابی هیچگاه به آرزویش نرسید و بعد از رحلتش نیز تاکنون خانه وقفی او با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده و گویی این خانه طلسم شده است.
دلخوش کردن مردم با وعده‌هایی به سرانجام نرسیده

سیدنورالله رضوی، دبیر بزرگداشت حمید سبزواری، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با بیان اینکه حمید سبزواری خواسته‌ای در زمان برگزاری بزرگداشت خود در سال ۱۳۹۱ داشته است که محقق نشد، گفت: این شاعر انقلابی درخواست کرد با تقدیم خانه خود در سبزوار، در خصوص راه‌اندازی موزه‌ای برای آثار وی اقدام شود اما تاکنون محقق نشده است.
با فوت و تدفین استاد حمید سبزواری در خرداد ۹۵، کم‌کم قول‌ و قرارها و وعده‌ها دوباره زنده شدند و برخی از مسئولان مجدداً وعده دادند، اما وعده‌ها و قول‌هایی که در حد حرف باقی ماند.
احمد برادران، معاون استاندار و فرماندار سبزوار در حاشیه نشست ستاد ارتحال شاعر گرانقدر انقلاب در سبزوار، اظهار کرد: در مورخ ۲۲ خرداد مصوب شد تا با همکاری سایر ادارات این شهرستان و انجمن مفاخر ایران، اقدامات زیربنایی برای مرمت و بهسازی منزل آن مرحوم انجام شود تا منزل کودکی استاد سبزواری به موزه و فرهنگسرا تبدیل شود.
محمودرضا سلیمانی، رئیس اداره میراث فرهنگی سبزوار نیز پس از درگذشت حمید سبزواری تیرماه ۹۵ در گفت‌وگو با ایکنا، افزود: تقاضای ثبت منزل استاد حمید سبزواری در آثار میراث فرهنگی و ملی را ارائه کرده‌ایم و منتظر نتیجه هستیم.
بعد از رفتن سلیمانی از ریاست میراث فرهنگی سبزوار با گذشت ۴ سال نه تنها منزل آن مرحوم تاکنون در میراث فرهنگی ثبت نشده است، بلکه بخش‌هایی از آن نیز توسط شهرداری سبزوار و به دلیل بارندگی‌ها تخریب شد.
واگذاری منزل موقوفه به دانشگاه حکیم سبزواری
در آبان سال ۹۶ جواد حدادنیا، رئیس دانشگاه حکیم سبزواری بیان کرد: مدیریت و بهره‌برداری از خانه استاد مرحوم سبزواری به مدت ۱۵ سال در اختیار دانشگاه حکیم سبزواری قرار گرفت و با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین خانواده مرحوم سبزواری، شهرداری و اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای انجام فعالیت‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی و تاریخی به دانشگاه واگذار شد.
با رفتن  جواد حدادنیا و روی کار آمدن دکتر علی اصغر مولوی، رئیس جدید دانشگاه، در شهریور ۹۸ در نشست خبری با اصحاب رسانه این شهرستان بیان کرد: بودجه این دانشگاه درسال گذشته، ۱۱ درصد محقق نشده و دولت تخصیص نداده است و برای مرمت و بازسازی منزل قدیمی پدر شعر انقلاب نباید خانواده آن مرحوم امیدی به این دانشگاه داشته باشند.
وی ادامه داد: این دانشگاه در بحث مطالعاتی و طراحی بنا اقدامات اولیه را انجام داده است، مسئولان شهرستان نباید انتظار داشته باشند که پول کارگران ساختمانی را این دانشگاه پرداخت کند و قانوناً دانشگاه حکیم سبزواری در این رابطه حق پرداخت ندارد و می‌تواند در مباحث علمی و فنی مشارکت داشته باشد. خانواده آن مرحوم می‌توانند با استفاده از کمک خیرین و یا آورده خودشان در مرمت و بازسازی خانه با کمک دانشگاه مشارکت داشته باشند.
چشم امیدمان به خداست
با این موضع‌گیری رئیس دانشگاه حکیم سبزواری، فرزند استاد ممتحنی در این رابطه در گفت‌وگو با ایکنا تصریح کرد: با همه احترامی که نسبت به رئیس دانشگاه داشته و دارم، اما گله‌مندم؛ چراکه این موضوع را بدون اطلاع‌رسانی خانواده مرحوم سبزواری، با ادبیاتی دور از واقعیت، انصاف و شأن دانشگاه خبری کرده‌اند.
وی اضافه کرد: چشم امید خانواده مرحوم سبزواری تنها به خداست و لاغیر و بارها در مصاحبه با مطبوعات و مقامات شهرستان سبزوار بیان کرده‌ام به هیچ عنوان رضایت ندارم ریالی از بیت‌المال مسلمین و حق و حقوق مردم سبزوار به نام و برای مرحوم پدرم هزینه شود و چنین انتظاری را نه داشته و نخواهم داشت.
وعده‌های جدید مسئولان برای ویرانه بر جای مانده از پدر شعر انقلاب
بی‌مهری مسئولان شهرستان سبزوار به خانه پدر شعر انقلاب تا جایی ادامه یافت که در بهار سال ۹۹ بخش هایی از آن توسط شهرداری سبزوار تخریب شد و بخش‌هایی از خانه نیز به علت عدم‌ رسیدگی به موقع در زمان بارندگی‌های بهاری تخریب شد و عملاً ویرانه‌ای از منزل موقوفه‌ای استاد سبزوار بر جای ماند.
با فرارسیدن چهارمین سالگرد رحلت پدر شعر انقلاب برخی از مسئولان مجدداً شروع به دادن وعده کردند و مرمت ساخت منزل قدیمی آن مرحوم را به اگر و اما‌ها مرتبط کردند.
رضا شجاع، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سبزوار در این رابطه در گفت‌وگو با ایکنا، بیان کرد: اگر منزل قدیمی آن مرحوم به اداره ارشاد سبزوار واگذار و محلی برای فعالیت‌های فرهنگی و شاعران شود، مطابق قول وزیر ارشاد این منزل مرمت خواهد شد.
اما در کنار این درخواست‌های رئیس اداره ارشاد و وعده‌هایش رئیس دانشگاه حکیم سبزواری سخن دیگری را بیان می‌کند که نشان از به سرانجام نرسیدن احتمالی مرمت این خانه تا سال‌های بعد دارد.
علی‌اصغر مولوی، رئیس دانشگاه حکیم سبزواری در این رابطه با بیان اینکه قرارداد واگذاری منزل قدیمی پدر شعر انقلاب با دانشگاه حکیم سبزواری منعقد شده اما این دانشگاه بودجه‌ای برای مرمت استاد حمید سبزواری ندارد، گفت: در صورت توافق با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودجه مرمت آن از طریق این وزارتخانه تأمین خواهد شد و نیروهای مرمت‌کننده توسط این دانشگاه تأمین می‌شود.
رئیس دانشگاه حکیم سبزواری در کنار تمام این اقدامات یک شرط نیز برای مرمت‌خانه قدیمی پدر شعر انقلاب ذکر می‌کند که بعید است با توجه به وعده‌های عمل نشده قبلی مسئولان تا چند سال آینده به سرانجام برسد.
مولوی با بیان اینکه در صورتی ما مرمت خانه پدر شعر انقلاب را آغاز می‌کنیم که این منزل توسط میراث فرهنگی به ثبت برسد.
آنچه که واضح و روشن است بعد از گذشت چهار سال از رحلت پدر شعر انقلاب وعده‌های مسئولان برای نگهداری و مرمت خانه آن مرحوم به سرانجام نرسیده و نباید به وعده‌های مسئولان دلخوش بود؛ چرا که با تخریب منزل قدیمی استاد سبزواری هزینه زیادی طبق برآورد به‌عمل آمده، در حدود ۲ میلیارد تومان برای مرمت این خانه نیاز است و از عهده بسیاری از افراد و مجموعه‌های دولتی، بدون عزم و اراده‌ای جدی در این اوضاع بودجه‌ای کشور خارج است؛ بنابراین بهترین پیشنهاد برای این کار بازگرداندن مالکیت خانه به صاحب اولیه آن و کمک گرفتن از خیران و یا کمک گرفتن از بخش خصوصی در صورت ممکن بودن است.
انتهای پیام

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *