سهمیه‌بندی و قطعی ۱۶ ساعته آب در برخی از روستاهای خوشاب

گزارشی درباره گلایه تعدادی از اهالی روستاهای خوشاب از نحوه توزیع آب شرب، مجتمع های آب رسانی و معضل توزیع عادلانه آب روستاها

گزارش روزنامه خراسان درباره گلایه تعدادی از اهالی روستاهای خوشاب از نحوه توزیع آب شرب، مجتمع های آب رسانی و معضل توزیع عادلانه آب روستاها - علی اکبر ملکی

بازدیدها: 1730

سهمیه‌بندی و قطعی ۱۶ ساعته آب در برخی از روستاهای خوشاب

در حالی که خشکسالی، قطعی برق، قطعی آب، تشکیل صف‌های طولانی برای گرفتن چند قرص نان، گرانی موادغذایی و آذوقه دام‌ها با مشکلات اقتصادی امان بسیاری از مردم را بریده اما سهمیه‌بندی آب در روستاهای خوشاب حکایت تلخی است که مردم قطعی ۲ ساعته برق را در مقابل قطعی ۱۶ ساعته آب در برخی از روستاهای شهرستان خوشاب هیچ می‌دانند.

سهمیه‌بندی و قطعی ۱۶ ساعته آب در برخی از روستاهای خوشاب

به گزارش بصیرت خوشاب به نقل از خبرگزاری فارس از خوشاب، در حالی که خشکسالی، قطعی برق، قطعی آب، تشکیل صف‌های طولانی برای گرفتن چند قرص نان،  گرانی موادغذایی و آذوقه دام‌ها با مشکلات اقتصادی امان بسیاری از مردم را بریده اما سهمیه‌بندی آب در روستاهای خوشاب حکایت تلخی است که مردم قطعی ۲ ساعته برق را در مقابل قطعی ۱۶ ساعته آب در برخی از روستاهای شهرستان خوشاب هیچ می‌دانند.

قطعی‌های ۱۱ تا ۱۶ ساعته آب در برخی از روستاها

زهرا داشخانه‌ای از اهالی روستای داشخانه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اظهار اینکه از ۲۴ ساعت شبانه روز حدود ۸ ساعت آب داریم گفت: در اکثر مواقع حوالی ۱۲ ظهر تا ۲۰ شب آب وصل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در مواقعی که آب نداریم با خودرو و یا موتور سیکلت از روستاهای مجاور مانند کاشک و برقبان و قنات‌ها آب شرب  تهیه می‌کنیم، اضافه کرد: آب قنات به دلیل اینکه بهداشتی نیست برخی از مردم به آن اعتماد ندارند و چند روز قبل یکی از اهالی منطقه از مردن یک سگ در این قنات خبر داد.

با گرم شدن هوا و بالا رفتن مصرف آب چند روز قبل اداره آبفای خوشاب در اطلاعیه ای از سهمیه بندی آب در روستاهای عادل آباد، دهنه شور و نظر آباد اطلاع‌رسانی کرد، اطلاعیه ای که  در آن در برخی از روستاها از ساعت ۹ صبح تا ۸ شب و در بقیه از ۸ شب تا ۹ صبح آب وصل بود و باید مردم مدارا می‌کردند، اما فقط این چند روستا نیستند که مشکل آب دارند.

بخشدار مرکزی شهرستان خوشاب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ین شهرستان بیان کرد: روستاهایی نظیر سوزنده، سیدآباد، طالبی و روکی نیز با مشکل آب روبرو هستند و قطعی برق نیز مزید علت بر مشکلات بی آبی مردم شده است.

شهاب الدین نورمحمدی با تاکید بر اینکه در بازدید از منطقه مسئولان آبفا قول مساعد برای پیگیری و حل مشکلات مردمی را داده‌اند، افزود: در بازدیدی که از خط لوله روستای سوزنده داشتیم یکی از مشکلات مربوطه گیر کردن قطعات سنگلاخی داخل لوله آب اصلی روستا بود که با برداشته شدن آنها مشکل تا حدودی حل شد.

بخشدار مرکزی شهرستان خوشاب  در رابطه با اصلاح شبکه آب روستای سوزنده با اظهار اینکه این مسیر نیاز به هزینه سنگینی دارد، افزود: امکان تغییر مسیر لوله اصلی آب برای جداسازی از روستاهای سید آباد و بلقان آباد در حال حاضر وجود ندارد و فعلا  اصلاح سه کیلومتری شبکه آب سوزنده در حال انجام است و ادامه کار با کمک خیرین انجام خواهد شد.

فرسودگی ۳۰ درصدی شبکه آب خوشاب

رئیس اداره آبفای خوشاب نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تایید مشکلات کم آبی و تنش آبی در برخی از روستاهای شهرستان خوشاب با سفارش به صرفه جویی آب توسط مردم گفت: برای حل مشکل آب روستای سوزنده لوله موقت کشیده بودیم و این لوله بعد از اصلاح شبکه آب جمع آوری خواهد شد.

جعفر اسماعیلی‌نیا با تاکید بر فرسودگی بالای ۳۰ درصدی شبکه آب در شهرستان خوشاب افزود: در سال ۹۹ بالغ بر ۲۵۰ مورد اتفاقات آب در روستای بلقان آباد داشتیم که با اصلاح برخی از نقاط شبکه اصلی نشتی‌های آب کمتر شده است.

وی با بیان اینکه باید قدردان زحمات شبانه روزی پرسنل اتفاقات آب در شهرستان خوشاب باشیم افزود: برای اصلاح شبکه‌های فرسوده آب نیاز به کمک خیرین و دهیاری‌ها داریم و اصلاح تمام لوله‌های فرسوده از توان اداره آب خارج است و سال‌های طولانی حتی در صورت وجود بودجه زمان خواهد برد.

رئیس آبفای خوشاب با تاکید بر اینکه اکثر مناطق روستایی شهرستان خوشاب کوهستانی هستند و آب به مناطق بالا دستی بالاتر از منبع آب به دلیل ساخت‌وساز در ارتفاعات به علت کم فشار بودن آب نمی‌رسد، گفت: برای هر هزار خانواده ۱۰ لیتر در ثانیه تولید آب و سهمیه داریم درحالی که بیشتر از این در حال تولید آب و خدمت رسانی به مردم هستیم ولی به علت مصرف زیاد مردم، آبرسانی به حیوانات اهلی، دام‌ها و آبیاری باغ و درختان آب مخازن و میزان آب تولید شده کافی نیست و در برخی از نقاط به علت عدم رعایت الگوی مصرف و برخی دیگر از مشکلات مجبور به سهمیه بندی در برخی از روستاها نظیر دهنه شودر، عادل آباد و داشخانه و سمت نوده انقلاب شده‌ایم.

ساخت باغ با آب خانگی و پیش بینی نشدن جمعیت سیار روستاها

اسماعیلی‌نیا با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات آبی شهرستان خوشاب جمعیت سیار ورودی به روستاها و مناطق خوش آب و هوا در این شهرستان است، افزود: حدود سه هزار اشتراک سیار داریم که اکثرا در تابستان ها حضور دارند و آب روستاها جوابگوی این جمعیت سیار نیست و سهمیه آبی که بر اساس آن لوله کشی انجام شده است برای جمعیت ثابت روستاها بوده است.

وی با بیان اینکه برای حل مشکل روستاهای بخش نوده انقلاب مانند داشخانه و نودهان به دنبال زمین برای حفر چاه آب شرب هستیم، گفت: یکی از مشکلات منطقه عدم همکاری مردم برای دادن زمین مناسب برای حفر چاه آب است.

رئیس ابفای خوشاب با تاکید بر اینکه روستاهایی که ۸ ساعت در شبانه روز آب دارند نیاز به آبرسانی با تانکر نیست، افزود: برای روستاهایی نظیر علیک که چاه آب آن منطقه خشک شده و با مشکل اب روبرو شده اند با تانکر آبرسانی شده است.

مشکلات حوزه تولید تا مصرف بر عهده یک اداره

اسماعیلی‌نیا با اشاره به برخی دیگر از مشکلات حوزه آب در کل کشور افزود: اداراتی نظیر برق و گاز بخش تولید، توزیع و انتقال از همدیگر جدا هستند ولی در حوزه آب همه استحصال آب از تولید تا توزیع بر عهده یک اداره و یک رئیس گذاشته شده است که با مشکلات فراوانی گریبان‌گیر هستیم و کار را برای خدمت‌رسانی به مردم مشکل کرده است.

وی با بیان اینکه برای تعویض هر کیلومتر از خط لوله آب به طور متوسط به ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان بودجه نیاز داریم، گفت: فرسودگی ۳۰ درصدی ۴۰۰ کیلومتر شبکه داخلی و ۲۵۰ کیلومتر خط انتقال آب در شهرستان خوشاب و در کنار آن خرابی تجهیزات آبی و سوختگی پمپ آب برخی از چاه‌های کشاورزی در زمان قطع و وصلی‌های مکرر برق نیازمند هزینه سنگینی است.

به خوبی واضح است مردم تشنه این روزها نیازمند آب هستند و قطعی های مکرر برق و آب در این اوضاع کرونایی نه تنها باعث پیشگیری از بیماری نشده است بلکه با مصرف آب های غیر بهداشتی گاها باعث بیماری شده و درد مردم را چند برابر کرده است. مردمانی کم توقع روستا نشینی که با ساده زیستی در اقتصاد مقاوتی فعال هستند و فقط نیازمند کمی توجه برای زنده ماندن در روستا هستند.

اگر مشکلات بی آبی روستاها حل نشود قطعا در آینده نزدیک شاهد مهاجرت این روستاییان به دامن شهرها و گسترش حاشیه نشیینی و زاغه نشینی در اطراف شهرهای بزرگ خواهیم بود و باید چند برابر هزینه چند لیتر آبرسانی برای روستاها برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی و حل مشکلات مردم در حاشیه شهرها شود.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *