کشتار دام مولد به دلیل خشکسالی و کمبود علوفه

کشتار دام مولد به دلیل خشکسالی و کمبود علوفه

کشتار دام مولد به دلیل خشکسالی و کمبود علوفه در شهرستان خوشاب

بازدیدها: 1055

گلایه و انتقاد دامداران خوشاب از کمبود حمایت ها کشتار دام مولد به دلیل خشکسالی و کمبود علوفه

بهار 1400 در حالی سپری می شود  که کاهش 50 درصدی بارندگی ها و کمبود و گرانی خوراک دام ، امان دامداران را بریده است و  برخی دام هایشان را روانه کشتارگاه کرده یا در صف فروش دام قرار گرفته اند.

گلایه دامداران 

خداداد امانلو از دامداران نمونه شهرستان خوشاب در گفت وگو با خراسان رضوی با گلایه از گرانی علوفه و آذوقه دام‌ها خاطر نشان کرد: با آن که  تمام دام‌هایم را بیمه و پلاک کوبی کرده ام اما هر وقت برای تحویل سهمیه آذوقه تعیین شده  توسط جهاد کشاورزی شهرستان خوشاب مراجعه کرده ام قیمت آن متفاوت بوده است.

کمبود مرتع 

این دامدار خوشابی که از 15 سالگی به دامداری مشغول بوده و این روزها 60 سالگی را پشت سر گذاشته است با بیان این که سهمیه ارائه شده توسط جهاد کشاورزی برای نصف ماه جواب گوی خوراک دام هاست و بقیه روزها باید دام ها را به چرا ببریم، ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات ما منابع طبیعی و کمبود مرتع برای چرای دام هاست.

مثلا منابع طبیعی در زمینی به مساحت 200 هکتار در اطراف روستای ما بوته کاشته  است و در صورت بردن دام ها به این مراتع باید جریمه های سنگینی را پرداخت کنیم.

امانلو با اشاره به مشکل کمبود آب برای آبیاری دام ها و خرید آب از چاه های کشاورزی و حمل آن توسط تانکر برای دام‌ها افزود: کاشت درختان پسته از دیگر مشکلات دامداران منطقه است و برای چرای دام ها زمین خیلی کمی باقی مانده است و با گرانی موجود نگه داشتن دام در خانه هیچ صرفه اقتصادی ندارد و من نیز مانند برخی از دامداران منطقه که در حال فروش دام هایشان هستند از میدان فروش دام بر می گردم و چاره ای جز کاهش دام ها به دلیل حمایت  نکردن مسئولان و خشکسالی پیش رو ندارم.

وی با اشاره به این که هنوز آثار  کامل خشکسالی خودش را نشان نداده برخی از دامداران در حال فروش دام هایشان به کشتارگاه یا فروش به دلالان با قیمت های نسیه یک ساله و بسیار ارزان هستند،گفت: دولت اگر در سال « تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها  » حمایتی از دامداران نکند زیر بار این گرانی له خواهند شد و راهی جز فروش دام و رها کردن دامداری نخواهند داشت. امانلو یکی دیگر از مشکلات دامداران منطقه را در اختیار قرار ندادن آذوقه خام توسط جهاد کشاورزی بیان کرد و افزود: برای هر بار تحویل گرفتن آذوقه دو بار کرایه پرداخت می کنیم چرا که باید یک بار آذوقه خام را به کارخانه ببریم و مجدد از کارخانه کنسانتره ترکیبی  به ما می دهند.

وی اضافه کرد: از دیگر هزینه های دامداری تزریق واکسن های مختلف دامی است که سالیانه برای من حدود 25 میلیون تومان هزینه دارد.

کاشت درختان پسته مانعی برای چرای دام

سلطان آبادی از دامداران شهر سلطان آباد در مرکز شهرستان خوشاب با انتقاد از مشکلات فراوانی که برای دامداران به وجود آورده اند، به خبرنگار خراسان گفت: با شهر شدن سلطان آباد نه اجازه آوردن دام به خانه را می دهند و نه توان نگهداری آن ها را در بیابان داریم چرا که با زیر کشت بردن زمین های کشاورزی برای درختان پسته و لوله کشی کردن چاه های کشاورزی عملا توان نگهداری دام را برای ما سخت و طاقت فرسا کرده اند. بهروز عاشقی یکی دیگر از دامداران منطقه عادل آباد شهرستان خوشاب نیز به  خراسان گفت: تا حالا موفق به بیمه دام ها و پلاک کوبی نشده ام و هیچ سهمیه ای از طرف دولت برای خوراک دام ها به ما پرداخت نمی کنند و گرانی علوفه و آذوقه دام کمر ما دامداران را در این خشکسالی پیش رو شکسته است.

گرانی غذای دام و دست خالی دامدار از فروش قیمت بالای گوشت

وی با بیان این که قیمت  هر کیلو کاه خشک  حدود چهار  هزار تومان  و جو   شش هزار و 500 تومان است،ادامه می دهد: در حالی که آذوقه و کنسانتره در بازار آزاد قیمت بالایی دارد ولی قیمت دام زنده بین 40 تا 55 هزار تومان در حال معامله است و قیمت گوشت در بازار سه برابر دام زنده در حال فروش به مردم است و دامدار هیچ سودی از آن نمی برد. یکی دیگر از دامداران با بیان این که در سال جدید هیچ گونه حمایتی از ما نشده است به خبرنگار خراسان اظهار کرد: دو روز پی در پی به جهاد کشاورزی شهرستان خوشاب مراجعه می کنم و درخواست آذوقه دارم و هر روز به  ما می گویند بروید فردا بیایید.

خدمات جهاد کشاورزی فقط برای دام های پلاک کوبی و بیمه شده

ابراهیم رودسرابی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوشاب در گفت وگو با خراسان رضوی در پاسخ به مشکلات دامداران شهرستان خوشاب می‌گوید: شهرستان خوشاب دارای دو هزار و 300 دام  سنگین و 120 هزار دام سبک است که تاکنون تمام دام های سنگین شهرستان بیمه و پلاک کوبی شده اند  اما از 120 هزار دام سبک تاکنون 45 هزار دام بیمه شده اند.

وی با اشاره به این که خدمات جهاد کشاورزی مطابق دستورالعمل ها، مصوبه هیئت وزیران و قوانین کشور به دامدارانی تعلق می گیرد که دام هایشان را بیمه و پلاک کوبی کرده باشند، گفت: در سال گذشته 800 تن خوراک خام از طریق این اداره در اختیار دامدارانی که پروانه دام سنگین داشتند قرار گرفت و پنج هزار و 800 تن آذوقه در بین دامداران دام های سبک  توزیع شد.

رودسرابی با اشاره به این که مطابق دستورالعمل ها و توصیه های کارشناسان  ما را از دادن آذوقه خام به دامداران بر حذر داشته اند افزود:  آذوقه خام را مطابق فرمول و مواد خامی که در اختیار کارخانجات مربوط قرار می‌گیرد ترکیب  می کنند و در اختیار دامداران قرار می دهند. وی در پاسخ به چرایی تغییر قیمت‌ خوراک دام به دامداران گفت: با توجه به فرمولی که در ترکیب کنسانتره در کارخانه به کار گیری می شود و میزان مواد خام سهمیه ای که در اختیار جهاد کشاورزی و کارخانه قرار می گیرد قیمت  تولیدت کارخانه محاسبه می شود و در اختیار دامداران قرار می گیرد که به عنوان نمونه قیمت خوراک دام اسفند ماه به دلیل بیشتر بودن سهمیه دریافتی مواد خام و داشتن یارانه بیشتر برای شهرستان خوشاب حدود هزار تومان در هر کیلو ارزان تر از ماه گذشته آن به دست دامداران رسید. 

 رودسرابی با اشاره به تعطیلی نوروزی  در پاسخ به تاخیر تحویل آذوقه ابتدای سال افزود: معمولا هر سال در این فصل به دلیل تعطیلات کشوری تحویل آذوقه به دامداران با کمی تاخیری همراه  است و تا چند روز آینده آذوقه دامداران تحویل می شود.

ممیزی بیش از 80 درصد مراتع خوشاب

در ادامه گزارش به سراغ رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خوشاب رفتیم تا پاسخ آن ها را درباره مشکلات  کمبود مراتع  این شهرستان پیگیری کنیم. محسن نورآبادی در گفت وگو با خراسان رضوی در پاسخ به گلایه و انتقاد دامداران حجت آباد در شهرستان خوشاب برای  کمبود مراتع اظهار کرد: در این شهرستان حدود 4 هزار هکتار مرتع برای چرای دام ها وجود دارد و ما فقط در 200 هکتار آن اجرای طرح کاشت بوته داشتیم. وی با بیان این که تاکنون بیش از 80 درصد مراتع شهرستان خوشاب ممیزی شده است،افزود: به تمام دامداران دارای مجوز براساس نامه های ارائه شده از شورا و دهیاری ها اجازه چرای دام داده شده است ولی برخی افراد  توقع چرای مازاد دام  را دارند که امکان پذیر نیست و امکان چرای غیر قانونی دام وجود ندارد.

حمایت  نکردن مسئولان، تکرار گذشته  و کشتار دام های مولد

آن چه واضح و روشن است با کاهش بارندگی ها بر اساس آمار ارائه شده از طرف مسئولان و خشکسالی که در پیش روی کشاورزان و دامداران قرار دارد قطعا کمبود بارندگی ها روی تولیدات کشاورزی و مزارع دیم  تاثیر داشته و با کاهش تولیدات کشاورزی نظیر گندم و جو قیمت علوفه دام از آن چه که امروز وجود دارد بیشتر خواهد شد و در صورت حمایت نکردن  مسئولان از دامداران همانند مشکلات چند سال  گذشته با روانه کردن دام های مولد به کشتارگاه ها نه تنها نسل دام های تولیدی کشور از بین خواهد رفت بلکه قیمت گوشت در بازار نیز  دچار نوسان شدید می شود  و در کنار این مشکلات بر شمار جمعیت بیکاران و حاشیه نشینان شهری و جمعیت مهاجر روستانشینان اضافه خواهد شد. / علی اکبر ملکی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *