شرط خبرنگاری عاشقیست

شرط خبرنگاری عاشقیست

بازدیدها: 634

به‌مناسبت روز خبرنگار؛

شرط خبرنگاری عاشقیست

در آستانه روز خبرنگار به سراغ یکی از پیشکسوتان خبرنگاری در خوشاب می‌روم، خبرنگاری که با سفر به روستا‌ها در زمانی که تا ده‌ها کیلومتری او خبری از شهر و شهرستان نبود با عشق به خبرنگاری مشغول بود.

برای خبرنگاری باید عاشق باشی

به گزارش بصیرت خوشاب از عجایب شهرستان خوشاب داشتن خبرنگار صدای خراسان رضوی در اوایل انقلاب است. در زمانی که سلطان‌آباد روستایی بیش نبوده و خبرنگار روستای سلطان‌آباد با سفر به روستاها از روستائیان و رزمندگان دفاع مقدس خبر و گزارش تهیه و به مشهد ارسال کرده است. روزگاری که نفت و بنزین کوپنی بوده و به اندازه امروز وسیله نقلیه موجود نبود.

خبرنگار ترکی رادیو خراسان
حسن عزتی، خبرنگار پیشکسوت رادیو خراسان رضوی که از حدود سال ۵۸ تا سال ۶۲ برای صدای خراسان رضوی خبرنگاری کرده است به خبرنگار ایکنا، گفت: ما برای بخش ترکی صدای خراسان رضوی که هر روز حدود ۱۰ دقیقه برنامه داشت در منطقه شهرستان خوشاب امروزی که ساکنانش ترک زبان هستند از طریق ضبط صدا خبر و گزارش تهیه و برای پخش از طریق رادیو خراسان رضوی در بخش ترکی به مشهد ارسال می‌کردیم.

وی با بیان اینکه برای ارسال خبر و گزارش‌های تهیه شده به صورت ماهیانه با استفاده از نوارهای صوتی ضبط شده با سفر به مشهد اخبار تحویل صداو سیما می‌دادیم، افزود: گاهی اوقات نیز اکیپ سازمان که به صورت گروهی از خبرنگاران فارسی، کردی و ترکی تشکیل شده بودند با سفر به شهرها و روستاها از ما سرکشی می‌کردند و نوارهای تهیه شده را تحویل می‌گرفتند.

فرمانده اولین پایگاه بسیج سلطان‌آباد با اشاره به اینکه بیشتر اخبار و گزارش‌های تهیه شده از موضوعات اقتصادی، تولید محصولات منطقه سلطان‌آباد و اخبار حوزه‌های مختلف دفاع‌مقدس نظیر کمک به رزمندگان دفاع مقدس و مصاحبه با رزمندگان بود، بیان کرد: یکی دیگر از اخبار ارسالی گزارش‌های ضبط شده از مراسم دینی و مذهبی نظیر مراسم محرم و حضور هیات‌های مذهبی در مشهد بود.

وی افزود: به یاد دارم یکی از گزارش‌هایم مربوط به مصاحبه با یکی از تولیدکنندگان آجر در سلطان‌آباد بود. معمولاً با سفر به روستاهای اطراف سلطان‌آباد مانند چاهه از وضعیت زندگی مردم در روستاها گزارش تهیه می‌کردیم.

عزتی بیان کرد: در ابتدای کار حدود سه ماه در مشهد برای گویندگی در رادیو دوره‌های آموزشی و خبرنگاری را از طریق صدا وسیما طی کردیم و حقوق ماهیانه ما در ابتدای کار ۱۵۰ تومان بود، به دلیل دوری از محل زندگی و روستای خود از مشهد بیرون آمدم و به صورت پاره‌وقت در سلطا‌ن‌آباد مشغول خبرنگاری شدم و دستمزد ما براساس آمار اخبار و گزارش‌های ارسالی تعیین می‌شد.

بنزین کوپنی برای تهیه خبر

وی با اشاره به مشکلات خبرنگاری در آن دوره از جمله دوری از مرکز و کمبود وسایل نقلیه و امکانات برای ارسال خبرهای تهیه شده و تحویل حضوری نوارهای اخبار تهیه شده در مشهد گفت: یکی دیگر از مشکلات در آن دوره کمبود بنزین بود که ما از طریق فرمانداری سبزوار در ۴۵ کیلومتری سلطان‌آباد از طریق کوپن سهمیه‌ای تهیه می‌کردیم.

خبرنگار سابق صدای خراسان رضوی تصریح کرد: سهمیه روزانه ما یک لیتر در روز برای سفر به روستاها برای تهیه خبر بود، گاهی اوقات سهمیه بنزین ما خیلی زود تمام می‌شد و مجبور بودیم از طریق بسیج یا دوستان و بستگان برای موتوری که برای تهیه خبر با آن سفر می‌کردیم، سوخت تهیه کنیم.

وی افزود: در حدود سال ۶۱ وقتی برای دفاع از کشور عازم میدان جنگ شدم از منطقه عملیاتی و پشت جببه گزارش و خبر می‌فرستادم، برای ارسال نوارهای گزارش از طریق صدا و سیمای خراسان رضوی با اهواز هماهنگ کردیم و نوارهای صوتی تحویل صدا و سیمای اهواز می‌دادم و از طریق آن‌ها گزارش‌های ضبط شده منتشر می‌شد.

عزتی با اشاره به اینکه یکی از فعالیت‌های ما در دوران دفاع مقدس مصاحبه با رزمندگان و ارسال خبرهای سلامتی آن‌ها به خانواده‌هایشان بود، در رابطه با تفاوت‌های خبرنگاری امروز در رسانه‌ها گفت: فعالیت‌های بسیاری از خبرنگاران این روزها پولی شده و از هدف اصلی برخی دور شده‌اند.

وی بیان کرد: برای خبرنگاری باید عاشق بود و بدون عشق کار خبرنگاری بی معناست، ارزش خبرنگاری با مادیات قابل پرداخت نیست

خبرنگار پیشکسوت رادیو خراسان رضوی بیان کرد: در حدود سال ۶۲ خبرنگاری را کنار گذاشتم و بعد از استخدام در سپاه به مشهد منتقل شدم، بعد از مدتی بخش ترکی رادیو خراسان رضوی تعطیل شد و جای آن را برنامه‌های کردی گرفتند.

انتهای پیام

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *