اختلاف آبفا و پیمانکار بالا گرفت؛ کام مردم سلطان آباد شیرین نشد

اختلاف آبفا و پیمانکار بالا گرفت؛ کام مردم سلطان آباد شیرین نشد

بازدیدها: 6836

مهر گزارش می‌دهد؛

اختلاف آبفا و پیمانکار بالا گرفت؛ کام مردم سلطان آباد شیرین نشد

اختلاف آبفا و پیمانکار بالا گرفت؛ کام مردم سلطان آباد شیرین نشد

نمی‌توان منکر خدمت رسانی به روستاها شد اما برخی کارهای بر زمین مانده باعث می شود تا مردم طعم شیرین خدمت را نچشند مشکلی که مردم سلطان آباد را پس از سال ها انتظار تشنه نگه داشته است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها- علی اکبر ملکی: آبرسانی به روستاها و شهرهای خراسان رضوی از جمله مشکلاتی است که با وجود تلاش مسئولان حل نشده و تا زمانی که مردم صرفه جویی مناسب نداشته باشند و آب را به اندازه و در مسیر صحیح مصرف نکنند با وجود خشکسالی‌ها و کمبود منابع آبی به صورت کامل مشکل ریشه کن نخواهد شد.

افزایش شاخص بهره مندی از آب شرب بهداشتی

محمد علایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه شاخص بهره مندی روستاهای استان از آب شرب بهداشتی با رشد ۲.۹ درصدی از ۴.۶۸ درصد به ۶.۷۷ درصد رسیده است، گفت: در هشت سال گذشته تعداد ۲۵ مجتمع روستایی با تعداد ۳۲۰ روستا و جمعیت ۳۰۹ هزار و ۶۱۳ نفر از آب آشامیدنی برخوردار شدند که تا پایان سال آبرسانی به ۷۲ روستا با جمعیت ۵۱ هزار و ۸۵۲ نفر انجام می‌شود.

علایی با بیان اینکه کار آبرسانی به ۱۳۲ روستا به صورت دائم انجام می‌شود گفت: در ۴۷ روستا نیز آبرسانی به صورت مقطعی انجام می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه چرا آبرسانی و رفع بحران را به سال ۱۴۰۱ و وضعیت نامعلوم دولت بعدی واگذار کرده‌اید و آیا امکان اتمام پروژه‌ها در سال جاری یا سال ۱۴۰۰ میسر نبود، عنوان کرد: مطابق اولویت بندی انجام شده و اعتبارات در اختیار به نحوی برنامه‌ریزی شده که در صورت تخصیص اعتبارات لازم، روستاهای دارای تنش آبی به حداقل رسیده و پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۱ روستاهای دارای تنش آبی در سطح استان نداشته باشیم.

ساخت مجتمع ظفر و آبرسانی به ۵۲ روستا

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای سبزوار نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه قبل از آغاز فعالیت دولت یازدهم شاخص بهره مندی از آب روستایی در سبزوار ۷۶ درصد بود اما در پی هفت سال تلاش در سال پایانی فعالیت دولت دوازدهم به ۹۴ درصد رسیده است، گفت: یکی از اقدامات مهم دولت برای تأمین آب روستایی در سبزوار، اجرای طرح مجتمع آبرسانی ظفر به طول ۲۲۰ کیلومتر است.

حسین ریاضی با بیان اینکه اجرای این طرح ۵۲ روستای واقع در بخش‌های روداب، ششتمد و برخی مناطق عشایری این شهرستان را زیر پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب قرار داده است، افزود: ساکنان ۱۳۰ روستا از مجموع ۱۵۸ روستای شهرستان سبزوار از خدمات شبکه آبرسانی بهره‌مند هستند ساکنان ۱۳۰ روستا از مجموع ۱۵۸ روستای شهرستان سبزوار از خدمات شبکه آبرسانی بهره‌مند هستند.

وی در پاسخ به اینکه چه تعداد از روستاهای شهرستان با تانکر آبرسانی می‌شود با بیان اینکه با افزایش شاخص بهره مندی آب، آبرسانی با تانکر سیار در روستاهای این شهرستان به کمتر از ۳۰ مورد رسیده است، اضافه کرد: شرکت آب و فاضلاب سبزوار برای تصفیه و انتقال آب مورد مصرف در روستاهای این شهرستان ۱۵۵ مخزن با مجموع حجم ۱۷ هزار و ۵۷۰ مترمکعب، ۴۱ ایستگاه پمپاژ و ۳۸ تأسیسات کلرزنی را مدیریت می‌کند.

کاهش آبرسانی با تانکر به روستاهای سبزوار

ریاضی با اظهار اینکه سال گذشته ۳۹ روستای شهرستان سبزوار با تانکر آبرسانی می‌شدند اما این تعداد در سال جاری به ۲۸ روستا کاهش یافته است، عنوان کرد: عمده این روستاها به علت کمبود منابع تأمین آب پایدار و فاصله با مجتمع‌های آبرسانی، به وسیله تانکر سیار آبرسانی می‌شوند.

وی در پاسخ به اینکه چه تعداد از پروژه‌های آبرسانی در حال اجرا هستند و یا در سال‌های آینده به بهره برداری خواهند رسید، گفت: ۲۰ درصد مشترکان آب روستایی این شهرستان پر مصرف هستند و الگوی مصرف آب را رعایت نمی‌کنند ۲۰ درصد مشترکان آب روستایی این شهرستان پرمصرف هستند و الگوی مصرف آب را رعایت نمی‌کنند و در سال ۱۴۰۰ با توجه به منابع اعتباری تخصیصی از استان با منابع اعتبارات ملی اولویت این شرکت ایجاد، اصلاح و توسعه شبکه آبرسانی و مخازن مورد نیاز برای روستاهای شهرستان سبزوار است.

همچنین در همین رابطه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در تیر ماه سال جاری بیان کرده بود؛ با هدف رفع مشکلات در ۷۹ روستا در اطراف مشهد که شرایط بحرانی دارند، اقدامات مختلفی نظیر حفر ۲۲ حلقه چاه، اجرای ۸۰ کیلومتر خطوط انتقال و توزیع شبکه، احداث ۲۰ باب مخزن با ظرفیت پنج هزار و ۵۰۰ متر مکعب و بهسازی ۴۰ حلقه چاه در حال اجراست.

اسماعیلیان افزود: طرح انتقال آب از سد دوستی به سد طرق و پروژه “حضرت نبی اکرم” در پهنه مرتبط به اطراف حرم مطهر، احداث ۱۱۰ هزار متر مکعب مخزن و اجرای خطوط انتقال فاضلاب در مناطق مشکل‌دار مشهد مانند شهید باهنر و منطقه ثامن از جمله این طرح‌های در حال اجراست.

مردم سلطان آباد چشم انتظار تحقق وعده مسئولان برای نصب آب شیرین کن

با بررسی اقدامات انجام شده و آماری که از سوی مسئولان ارائه شده است، می‌توان گفت روزهای کرونایی که پشت سر گذاشتیم از روزهای پرکار مسئولان حوزه آبی خراسان رضوی بود که تمام تلاش خودشان را به کار برده‌اند تا جریان انتقال و مصرف این مایع حیاتی به هیچ وجه قطع نشود. اما در کنار تمام اقدامات خوبی که انجام شده است نمی‌توان از کمبود آب در برخی از نقاط استان و برخی از مشکلات آبی روستاها و شهرهایی نظیر سلطان‌آباد، مرکز شهرستان خوشاب که با افت منابع آبی و شوری آب روبرو و چندین سال است چشم انتظار تحقق وعده مسئولان برای نصب آب شیرین کن هستند چشم پوشی کرد.

امان‌الله خدمتگزار، فرماندار شهرستان خوشاب در حالی که قول داده بود پروژه آب شیرین کن این شهرستان در دهه فجر سال جاری افتتاح شود در بین مردم این شهر بیان کرد: تا کنون ۵.۵ میلیارد تومان برای نصب و راه اندازی آب شیرین کن سلطان‌آباد هزینه شده است ولی به دلیل اختلاف آبفای استان با پیمانکار مربوطه این پروژه به نتیجه نرسیده است و امیدواریم با رفع مشکلات مربوطه این پروژه به زودی افتتاح شود.

گفتنی است با وجود پیگیری‌های فراوان و تلاش مسئولان دستگاه آب شیرین کن بالاخره وارد سلطان آباد شده اما هنوز تا نصب، راه اندازی و شیرین شدن کام مردم این دیار فاصله است. کد خبر 5095133

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *