2 سال گذشت آب شیرین کن به سلطان‌آباد نرسید

آب شیرین کن به سلطان‌آباد نرسید

بازدیدها: 3164

پیگیری وعده رفع مشکل شوری آب در خوشاب:

2 سال گذشت آب شیرین کن به سلطان‌آباد نرسید

نویسنده : علی اکبر ملکی

با وجود گذشت حدود دو سال از وعده‌های مختلف مسئولان شهرستان خوشاب برای نصب آب‌شیرین‌کن و تایید فرماندار خوشاب مبنی  بر شورشدن آب سلطان‌آباد به مرور زمان و پایین‌بودن  توان مالی مردم برای خرید دستگاه تصفیه آب، همچنان از نصب آب‌شیرین‌کن خبری نیست.

اظهارات شهروندان 

 سلطان‌آبادی یکی از اهالی مرکز شهرستان خوشاب با اشاره به شورشدن مزه آب این شهر و ابتلای برخی از مردم به بیماری‌های کلیوی، با ادعای این‌که اگر سری به برخی از ادارات خوشاب بزنید، مشاهده می‌کنید بسیاری از کارمندان با خودشان از سبزوار آب خوردن می‌آورند یا از دستگاه‌های تصفیه آب استفاده می‌کنند، گفت: این درحالی است که چندین سال است مسئولان اداره آب و مسئولان شهرستان در جلسات مختلف قول نصب آب‌شیرین‌کن را داده‌اند ولی به سرانجام نرسیده است.

وعده‌های محقق نشده

گلایه  مردم از  کیفیت پایین آب شرب سلطان‌آباد درحالی است که فرماندار خوشاب از شورشدن و کیفیت نامطلوب آب شهر سلطان‌آباد خبر داده و راه‌اندازی دستگاه آب‌شیرین‌کن را در این شهر ضروری می‌داند.امان‌ا… خدمتگزار با اشاره به این‎که وضعیت معیشتی بسیاری از مردم این شهر به گونه‌ای است که توان خرید دستگاه تصفیه آب خانگی را ندارند، افزود: پیگیری‌های نخست برای راه‌اندازی دستگاه آب‌شیرین‌کن به وسیله شرکت آب و فاضلاب استان انجام شده است و امیدواریم در دهه مبارک فجر این دستگاه در خوشاب به بهره‌برداری برسد.

نماینده مردم شهرستان‌های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس  در گفت‌وگو با خراسان رضوی، با اشاره به ضروری‌بودن نصب آب‌شیرین‌کن در سلطان‌آباد، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده باید یک‌سوم آب شهرستان خوشاب شیرین شود تا طعم و کیفیت آب تغییر کند.

بهروز محبی افزود: برآورد اعتبار اجرای پروژه آب‌شیرین‌کن شهرستان خوشاب بالغ بر ۲ میلیارد تومان است که با توجه به این‌که از محل اوراق خزانه تهیه می‌شود، این هزینه امکان افزایش دارد.

آب شیرین کن به دهه فجر نرسید

جعفر اسماعیلی‌نیا در گفت‌وگو با خراسان رضوی با بیان این‌که مشکلات روستاهایی که از سمت مجتمع بینالود نیشابور در حال تغذیه آب هستند، رفع شده است، درباره به ‌بهره‌برداری نرسیدن  پروژه  آب‌شیرین‌کن سلطان‌آباد گفت: آب‌شیرین‌کن سلطان آباد قرار بود تا دهه فجر امسال راه‌اندازی شود ولی به دلیل مشکلاتی که به وجود آمده، تحویل دستگاه‌های آن به تعویق افتاده است.

مدیر شرکت آب و فاضلاب شهرستان خوشاب، با بیان این‌که 29 دی‌ماه امسال آبفای استان آخرین اخطاریه‌ را به پیمانکار مربوط برای  عدم تحویل آب‌شیرین‌کن در موعد مقرر داده است، افزود: هزینه کل نصب و بهره‌برداری از سوله،مخزن و خرید دستگاه آب‌شیرین‌کن در حدود 4 میلیارد تومان برآورد شده که به تنهایی قیمت دستگاه آب‌شیرین‌کن 2 میلیارد تومان برآورد شده است.

وی افزود: با جابه‌جایی و رفع مشکلات چاه شماره دو سلطان‌آباد و راه‌اندازی آن تا حدود یک‌ماه آینده این چاه وارد مدار خواهد شد و آبرسانی به مردم از سه لیتر به 17 لیتر خواهد رسید.

وی افزود: اکنون آبرسانی از چاه شماره یک 18 لیتر است که با به مدار آمدن چاه شماره دو 32 لیتر در ثانیه آبرسانی در شهر سلطان‌آباد خواهیم داشت و با توجه به این‌که تعهد آبی شهر 23 لیتر در ثانیه است، امیدواریم در تابستان سال آینده مشکلی نداشته باشیم.اسماعیلی‌نیا با اشاره به آبدهی فضای سبز شهری توسط شهرداری از آب شهری گفت: در صورتی که در آبرسانی به مردم با مشکل مواجه شویم، شهرداری از چاه حفرشده برای فضای سبز با تانکر آبرسانی خواهد کرد.

 پیگیر حل مشکلات آبی روستاها هستیم

وی درباره مشکلات روستاهای دارای تنش‌آبی شهرستان خوشاب در بخش‌های  مرکزی و مشکان  و روستاهای دره‌یام بیان کرد: برخی از روستاها که از قنات در حال استفاده هستند و برخی روستاهای دیگر نیز در صورت کمبود آب در تابستان به دلیل رعایت نشدن الگوی مصرف با تانکر آبرسانی می‌شوند.مدیر شرکت آب و فاضلاب شهرستان خوشاب افزود: آبرسانی به دره‌یام در دست مطالعه است و طرح مطالعاتی آن تمام شده است و به زودی مطالعات نقشه‌برداری آن انجام خواهد شد.وی با تاکید بر این‌که در روستاهای درگاه‌آباد و ملک‌آباد برای آبرسانی روستایی چاه آب حفر شده است،افزود: هرچند برخی اهالی   مدعی کم آب شدن  برخی مناطق روستایی شده‌اند اما این ادعا تاکنون پذیرفته نشده است.

اسماعیلی‌نیا تصریح کرد: در منطقه یام، دیوانگاه، عباس‌آباد و کاهان به دنبال طرح مطالعاتی آبرسانی هستیم و در این مناطق و منطقه بالادست داراب به دنبال آب غیرکیفی هستیم تا بتوانیم بخشی از آب موردنیاز روستاییان را برای مصارف غیرشرب تامین کنیم یا با آب‌شیرین‌کن بتوانیم آب روستاها را تامین کنیم.

وی با اشاره به برخی از مشکلات آبرسانی به روستاهایی نظیر کوه‌دره، سیمان و ابراهیم‌آباد گفت: در صورت تامین اعتبار مشکلات آبی روستای داراب و برخی دیگر از روستاها در سال آینده برطرف خواهد شد.

شایان ذکراست  شهرستان خوشاب دارای چهار هزار مشترک شهری و  ۱۲ هزار مشترک روستایی در ۵۷ روستای تحت پوشش است و با ادغام آبفای روستایی و شهری در حال خدمت‌رسانی به مردم است.

امیدواریم امسال با یکسان شدن مدیریت‌ها به سرعت به مشکلات مردم رسیدگی شود و مشکلات آبی قبل از رسیدن به پیک مصرف روزهای گرم  در تابستان رفع و با خرید و نصب آب‌شیرین‌کن در سلطان‌آباد مشکلات آبی مرکز این شهرستان برطرف شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *