قصه پر غصه ساخت بیمارستان خوشاب

درمان بستر خوشاب

وضعیت بیمارستان خوشاب nemz.ir

بازدیدها: 553

قصه پر غصه ساخت بیمارستان خوشاب

مرکز درمان بستر خوشاب امکاناتی کمتر ازنیاز مردم دارد

نویسنده : علی اکبر ملکی

وعده ها برای ساخت بیمارستان در شهرستان محروم خوشاب سابقه‌ای 10 ساله دارد و به دلیل فاصله زیاد برخی روستاهای اطراف خوشاب  با شهرستان‌های مجاور و همچنین قرار داشتن جاده ترانزیتی بین المللی در این شهرستان و حوادث ناگواری که گاه باعث شده تعدادی از افراد به کام مرگ بروند ، قصه پر غصه ای است که در نهایت منجر به ساخت یک مرکز درمان بستر در  سال  94  شده است که البته با توجه به امکانات محدود وکم این مرکز، تکافوی نیاز شهرستان خوشاب را نمی کند. به گزارش  خراسان رضوی، با نگاهی به گذشته می بینیم  در آذر 90 دکترمرضیه  وحید دستجردی، وزیر وقت بهداشت ودرمان  در بازدید از وضعیت بهداشت و درمان این شهرستان در جمع مسئولان و مردم سلطان آباد گفت: با توجه به این که از نزدیک نیازهای بهداشتی و درمانی شهرستان خوشاب را مشاهده می کنم معتقدم درمان بستری که در سفرهای قبلی ریاست جمهوری(مصوبه فروردین 87 سفر هیئت وزیران به استان ) برای این شهرستان در نظر گرفته شده است باید به بیمارستان 24 تختخوابی ارتقا یابد.
تاکید استاندار بر ساخت بیمارستان
در بهمن 94 علیرضا رشیدیان، استاندار وقت خراسان رضوی مرکز درمان بستر خوشاب را افتتاح کرد و گفت: با توجه به جمعیت شهرستان خوشاب این مرکز درمان بستر باید به مرکزی 32 تختخوابی ارتقا یابد و خدمات مناسب و بهتری به مردم ارائه دهد.
علیرضا مسلم، رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار نیز گفت: عملیات اجرایی مرکز درمان بستر 14 تختخوابی خوشاب در سال 89 با زیربنای 1100 متر مربع در زمینی به مساحت 15 هزار متر مربع آغاز و در مدت پنج سال تکمیل شد.  وی افزود: برای ایجاد و تجهیز این مرکز شامل بخش های آزمایشگاه، زنان و مامایی، اورژانس و بستری موقت، حدود 15 میلیارد ریال هزینه شده است.
گلایه از  مسئولان
دکتر سید جواد ملکی، متخصص طب اورژانس در گفت‌و گو با خراسان رضوی با بیان این که تا کنون به همراه بستگانش 14 هزار متر مربع زمین برای ساخت بیمارستان در سلطان آباد اهدا کرده است، با گلایه از این که بیمارستانی ساخته نشد و درمان بستر درست کردند که امکانات خاصی ندارد، افزود: مجدد برای ساخت بیمارستان در سال 97 دو هزار متر مربع دیگر با درخواست مسئولان اهدا کردیم. ولی عقیده دارم با این زمین نیز بیمارستانی درست نخواهد شد، چرا که بیمارستان بخش‌های مختلفی دارد و برای هر کدام با فرض قرار دادن چند تخت و تکمیل بخش‌های مختلف بیش از این به زمین و ساختمان نیاز است.
قرار گرفتن در مسیر سیلاب
دکتر ملکی با انتقاد از به راه انداختن شوی تبلیغاتی برخی مسئولان برای ساخت بیمارستانی که هیچ وقت تا کنون ساخته نشده  است، با گلایه از مسئولان افزود: یکی از مشکلات این درمان بستر به اعتراف کارشناسان مهندسی عمران، قرارداشتن در مسیر سیلاب است و مشکل دیگرش قرار داشتن در کنار جاده کمربندی در حال ساخت سلطان آّباد است که مشکلات خاصی در آینده برای این بیمارستان به وجود می‌آورد.
غلامرضا رضا زاده، یکی از اهالی سلطان آباد با گلایه از این که درمان بستر سلطان‌آباد امکانات خاصی ندارد و دکوری است به خبرنگار ما گفت: امسال به دلیل برخورد پیشانی ام با یک جسم سخت و خون ریزی به درمان بستر خوشاب مراجعه کردم و اورژانس این درمان بستر تنها کاری که کرد یک باند روی زخم قرار داد و گفت با دست نگه دار تا به سبزوار برسید و در آن جا چند تا بخیه سرپایی زدند و برگشتم.
خانم رباط جزی یکی دیگر از شهروندان  نیز  با گلایه از نبود امکانات سونوگرافی در خوشاب بیان کرد: برای گرفتن سونوگرافی به سبزوار رفتم  و وقتی به بیمارستان واسعی رفتم متوجه شدم برگه‌های ارجاع دفترچه بیمه توسط مسئولان بهداشت اشتباه مهر شده است
گرهی که با افتتاح ناقص درمان بستر باز نشد
 وعده های جدید برای ساخت بیمارستان شهرستان خوشاب مجدد آغاز شد و در 23 شهریور 97 با سفر دکتر حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کلنگ فاز اول ساخت بیمارستان 61 تختخوابی در این شهرستان به زمین زده شد. وی دراین سفر گفت: ساخت این بیمارستان در برنامه جامع افق ۱۴۰۴ دیده شده است و دارای فازهای مختلفی است که به مرور تکمیل خواهد شد.
بعد از گذشت چند ماه از کلنگ زنی برای ساخت بیمارستان هیچ اتفاقی نیفتاده است. دکتر علیرضا مسلم رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزواربا بیان این که دانشگاه علوم پزشکی مکلف به اجرای نقشه راه درمان است، درباره به سرانجام نرسیدن ساخت بیمارستان شهرستان خوشاب و تبدیل آن به درمان بستر در گذشته گفت: با توجه به تصمیمات قبلی  که در آن زمان  گرفته شد این مرکز به صورت درمان بستر افتتاح شد.وی با اشاره به تغییرات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، بیان کرد: بیمارستان 61 تختخوابی خوشاب تا سال 1404 مطابق برنامه ریزی در نقشه راه درمان ساخته خواهد شد.
حسین مقصودی نماینده مردم  شهرستان خوشاب وسبزوار در مجلس شورای اسلامی با بیان این که در چهار دوره متوالی کلنگ ساخت بیمارستان به زمین خورده است ولی درمان بستر ساخته شده  است افزود: گره کور ساخت بیمارستان در مدیریت سبزوار و استان است که باید باز شود.وی گفت: به رغم همه مخالفت‌ها در دیداری که با وزیر بهداشت در تهران صورت گرفت ساخت بیمارستان سلطان آباد بعد از گذشت چند ماه از کلنگ زنی آن با اعتبار تامین شده از دهه فجر وارد فاز اجرایی شد.
حسن ابارشی، فرماندار خوشاب نیز در این باره با بیان این که توسعه درمان بستر خوشاب با اعتباری حدود 27 میلیارد ریال از دهه فجر آغاز شده است، افزود: برای توسعه این درمان بستر 850 متر زمین را خیران اهدا کرده اند. آن چه در واقعیت اتفاق افتاده و مسئولان مختلف تایید کرده اند این است که بیمارستان خوشاب برای هفت سال دیگر در صورت تامین اعتبارات به موقع  درفاز  اول به صورت 32 تختخوابی و در همان  محوطه مرکز درمان بستر  ساخته  خواهدشد  ومکمل  این مرکز  خواهد بود.
سخن آخر این که امید داریم مردم شهرستان 38 هزار نفری خوشاب تا هفت سال دیگر صاحب بیمارستان شوند و بیمارستان وعده داده شده دارای امکاناتی فراتر از مرکز  درمان بستر  باشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *