سایه بودجه‌های معیشتی بر مباحث فرهنگی و قرآنی

سایه بودجه‌های معیشتی بر مباحث فرهنگی و قرآنی

بازدیدها: 387

سایه بودجه‌های معیشتی بر مباحث فرهنگی و قرآنی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: سایه سیاه بودجه‌های دیگر بر مقوله‌های گوناگون فرهنگ سنگینی می‌کند و این در حالی است که بودجه تخصیص یافته به مباحث عمرانی به ۱۰۴ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است، به طور حتم رقم اختصاص‌یافته به مباحث فرهنگی و قرآنی نیز رشد چشمگیری نخواهند داشت.

بودجه فرهنگ و قرآن قربانی بودجه‌های معیشتی و هزینه‌ای

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، بهروز محبی نجم‌آبادی، نماینده مردم شهرستان‌های سبزوار، خوشاب، جوین، جغتای، داورزن و ششتمد در مجلس شورای اسلامی، در نشست خبری با اصحاب رسانه سبزوار که شامگاه گذشته، برگزار شد در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا درخصوص کاهش یا افزایش بودجه‌های فرهنگی و قرآنی در سال آینده با تأکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب انتظار بسیاری از دولت در زمینه فرهنگی دارد و در جلسات و سخنرانی‌های مختلف بر آن تأکید داشته‌اند، اظهار کرد: این روزها همه نگاه‌ها به نمایندگان مجلس  شورای اسلامی است که به مسائل فرهنگی کشور در بخش بودجه توجه ویژه داشته باشند.

وی با بیان اینکه اکثر مردم در تأمین معیشت خود دچار مشکل هستند، ادامه داد: سایه سیاه بودجه‌های دیگر بر روی مقوله‌های گوناگون فرهنگ سنگینی می‌کند و این در حالی است که بودجه‌های عمرانی به ۱۰۴ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است و قطعاً بودجه‌های فرهنگی و قرآنی نیز رشد چشمگیری نخواهند داشت.

محبی نجم‌آبادی با اشاره به قربانی شدن بودجه‌های فرهنگی در کنار بودجه‌های معیشتی مردم و هزینه‌‌های دولت، گفت: با توجه به تأمین بودجه‌های سنگین حقوق کارمندان و کارکنان و تأمین بودجه‌ هزینه‌های جاری دولت در سال آینده سایه سنگین این هزینه‌ها بر روی بودجه‌های فرهنگی افتاده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در بودجه سال آینده، ۵۴۸ هزار میلیارد تومان برای پرداخت حقوق کارکنان، بازنشستگان و هزینه‌‌های دولت در نظر گرفته شده است.

محبی‌نجم‌آبادی تصریح کرد: بودجه‌ای که دولت مصوب کرده، عملیاتی نیست و شاهد تغییرات ماهویتی در مجلس خواهیم بود. با نامه رئیس‌جمهور به رهبر معظم انقلاب و عدم موافقت کامل با درخواست رئیس جمهور، تنها ۴۰ هزار میلیارد تومان بودجه در بخش فروش نفت تغییر خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات درآمدزایی برای دولت، دریافت مالیات از فروش ارزش افزوده زمین‌های خالی بدون استفاده، نقل و انتقالات چندباره فروش ملک و املاک از دلالان و واسطه‌گران است، تصریح کرد: یکی از تاریک‌خانه‌هایی که مقام معظم رهبری به آنها اشاره کرده‌اند و باید به‌سراغشان رفت و همچنین نظارت‌های مجلس بر آنها بیشتر شود، بودجه شرکت‌های دولتی است.

نماینده مردم شهرستان‌های سبزوار، خوشاب، جوین، جغتای، داورزن و ششتمد در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه آیا برای استان شدن سبزوار پیگیری‌های لازم به انجام رسیده است،  بیان کرد: سبزوار به عنوان یکی از نخستین شهرهای شیعی دوازده امامی و خاستگاه قیام سربداران و دارا بودن ظرفیت‌های تاریخی فراوان اما تاکنون از این آنها به‌طور مطلوب استفاده نشده است و شایستگی استان شدن را دارد. این مسئله هیچ ضرری برای برخی از شهرستان‌های بزرگ همجوار که خودشان را همتراز سبزوار می‌دانند، نخواهد داشت.

وی در پایان اظهار کرد: نیاز به ۳۰۰ میلیون تومان در بودجه سال‌های آینده برای تکمیل راه‌آهن سبزوار ـ سلطان‌آباد، وجود دارد و پس از اتصال شهرستان سبزوار به شبكه ریلی، ادامه مسیر به‌عنوان كنارگذر ریلی به سمت ریل بندرعباس ـ بافق و مشهد و به شبكه ریلی شمال و جنوب كشور پیگیری می‌شود و در سال‌ جاری ۹۰ میلیارد ریال برای مطالعات مسیر راه‌آهن سبزوار به شهرستان کاشمر از ردیف بودجه ملی اختصاصی، در نظر گرفته شده است.انتهای پیام

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *