گودال های خطرناک درسلطان آباد

گودال های خطرناک درسلطان آباد شهرستان خوشاب

بازدیدها: 340

گزارشی درباره خاک برداری وماسه برداری غیرمجاز درشهرستان خوشاب

گودال های خطرناک درسلطان آباد

علی اکبر ملکی- در حالی زمستان در شهرستان خوشاب آغاز شده است که گودال های عمیق ایجاد شده به عمق 10 متر به دلیل خاک برداری و ماسه برداری غیر اصولی در مسیر ورودی کال سلطان آباد، مرکز شهرستان خوشاب و خاک برداری در اطراف این مسیر سیلابی تهدیدی برای تخریب قنات شهر شده و از طرفی تخلیه زباله‌های شهری و ساختمانی در داخل و کنار این گودال های  عمیق باعث ایجاد مزارع نایلونی و تخریب محیط زیست و زمین‌های کشاورزی شده است.

تهدید قنات شهر سلطان آباد

محمد علی عزتی از شهروندان خوشاب  در گفت وگو با خراسان رضوی با بیان این که حدود سه ماه قبل به همراه چند نفر از کشاورزان سلطان‌آبادی به مسئولان شهرداری و آبفای شهرستان سبزوار درباره تخریب زمین‌های کشاورزی اعتراض کردیم، افزود: با برداشت غیر اصولی و غیر کارشناسی خاک و ماسه برداری از زمین‌های کشاورزی نزدیک سلطان آباد در فاصله حدود یک کیلومتری ضلع جنوبی شهر که در مسیر کال سیلاب‌های ورودی به شهر قرار دارد، علاوه بر تخریب محیط زیست و نابودی زمین‌های کشاورزی با باز شدن سر برخی از چاه های قنات ورودی شهر سلطان آباد در صورتی که سیلابی رخ دهد تمام قنات با پر شدن از خاک و گل رسوبی نابود خواهد شد و هیچ کس توان بازسازی این قنات‌ها را نخواهد داشت.

وی  اظهار کرد: وقتی درباره تخریب زمین‌های کشاورزی به مسئولان شهری اعتراض کردیم یکی از مسئولان شهرداری سلطان آباد پاسخ داد که ما مجوز باز کردن مسیر سیلاب‌ها را در این مکان داریم و غیر از شما تا کنون کسی به برداشت خاک و ماسه از این نقطه اعتراضی نداشته است.

عزتی افزود: برای پیگیری و توقف فعالیت‌ها به کارشناسان آبفای سبزوار نیز اعتراض کردیم که پاسخ دادند ما مجوز خاک برداری در حد یک متر را صادر کرده بودیم.

یکی دیگر از اهالی سلطان‌آباد با انتقاد از رسیدگی نکردن و نظارت نداشتن مسئولان در این باره به خراسان رضوی گفت: گودال های مذکور  به منطقه‌ای برای بازی کودکان شهری در کنار زباله‌های مسیر کال و پیست موتور سواری جوانان تبدیل شده است که خطرات زیادی را با خود به همراه دارد.

مصوبه هیئت وزیران

مطابق مصوبه هیئت وزیران در جلسه چهارم آبان 1382صدور اجازه بهره برداری  از شن، ماسه و خاک رس بستر و حریم رودخانه ها، انهار و مسیل ها و حریم قانونی سواحل دریاها و دریاچه ها منوط به کسب موافقت قبلی وزارت نیرو است و وزارت نیرو موظف است هر پنج سال یک بار مطالعات شناسایی محدوده های مجاز برای برداشت مصالح رودخانه ای را انجام دهد و با رعایت ضوابط و محاسبات فنی با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست تهیه کند و به تناسب نیازهای شن، ماسه و خاک رس هر استان و امکانات موجود، با درخواست استانداری ها و فرمانداری ها موافقت کند و همچنین کارگروهی متشکل از معاونان وزارت نیرو، وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط زیست عملکرد سالانه میزان برداشت شن، ماسه و خاک رس در محدوده های مذکور و تغییرات حاصل شده در محدوده های مذکور را تدوین و منتشر کنند.

بنابراین به سراغ مسئولان شهرستان خوشاب و سبزوار در این باره می‌رویم.

آزادروح رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خوشاب که این روزها حکم سرپرستی شهرستان فیروزه را دریافت کرده و در حال رفتن از شهرستان خوشاب است به خراسان رضوی گفت: گشت‌های امور منابع آب را زیاد در شهرستان خوشاب دیدم و اگر مورد خاصی وجود دارد ، گزارش کنید تا پیگیری کنند.

وی اضافه کرد: مسئولیت بستر کال ها و حریم آن ها با امور منابع آب است و اگر برداشت ها از زمین های کنار کال باشد و وارد زمین‌های ملی شوند مسئولیت آن با اداره منابع طبیعی است که ما هم پیگیری خواهیم کرد.

رهنمافر، شهردار سلطان آباد درباره خاک برداری ها و ماسه برداری غیر اصولی در مسیر کال سلطان آباد و ریختن زباله داخل دره های ایجاد شده  به خراسان رضوی گفت: اگر ما نیاز به ماسه و خاک داشته باشیم زمین می خریم و از داخل این زمین‌ها برداشت خواهیم کرد.

تخلیه زباله‌ها در داخل کال موقتی است

وی اضافه کرد: زباله‌های جمع آوری شده از داخل جوی آب و جداول شهری که توسط نیسان شهرداری هر روز جمع آوری می‌شود در مسیر کال به طور موقت در منطقه ذکر شده تخلیه می شود و با زیاد شدن توسط لودر و کامیون مجدد بارگیری و در محل تخلیه زباله‌های اصلی در مسیر جاده روستای ترخاص منتقل می شود.

شهردار سلطان آباد در باره تخلیه زباله‌های ساختمانی در مسیر سیلاب ها گفت: تخلیه این زباله‌ها توسط مردم انجام می‌شود و ما مقصر نیستیم.

وی با تاکید بر این که هیچ زباله‌ای نباید در مسیر کال ورودی سلطان آباد و مسیر سیلاب ها ریخته شود، افزود: بیشتر خاک برداری ها و ماسه برداری ها در مقاطع مختلفی  طی سال های گذشته زمانی که در محور جاده شفیع آباد به سلطان آباد کار می‌کردند انجام شده است.

وی در پاسخ به این که چرا با توجه به رد پاهای موجود و آثار به جا مانده از ماشین آلات سنگین در این کال خاک برداری ها همچنان ادامه دارد، گفت: شهرداری اکنون نیازی به خاک برداری از این محل ندارد، شاید افراد دیگری در حال برداشت از این نقطه هستند.

محمد ثابتی مقدم مدیر امور منابع آب سبزوار در پاسخ به سوال خبرنگار خراسان رضوی درباره علل و چگونگی خاک برداری و برداشت ماسه از مسیر کال سلطان آباد و اطراف آن ، علت تخریب برخی از زمین‌های اطراف آن و ریختن زباله‌ها در مسیر کال به خراسان رضوی گفت: این موضوع باید بررسی شود.

به شهردار اخطار کتبی دادیم

وی   درگفت وگو با خراسان بیان کرد: به شهردار سلطان آباد اخطار کتبی دادیم و درخواست کردیم تعیین تکلیف کنند و تاکنون مجوزی برای خاک برداری و ماسه برداری از این محل صادر نشده است.

شایان ذکراست آثار خاک برداری و ماسه برداری به جا مانده با ایجاد گودال های 10 متری و شاید بیشتر به خوبی نشان می‌دهد به علت بی توجهی و سهل انگاری برخی از مسئولان شهرستان در گذر ایام این گودال‌ها  با خاک برداری و برداشت ماسه ها عمیق تر شده است و اگر توجه و اقدام لازم نشود با نفوذ گل و لای سیلاب ها به داخل قنات سلطان آباد و همچنین به خطر افتادن سلامت محیط زیست ، تخریب زمین‌های کشاورزی و تهدید جان کودکان شهر سلطان آباد در صورتی که حادثه ای رخ دهد هیچ چیز قابل جبران نخواهد بود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *