اربعین؛ پرواز به بی‌نهایت عشق

karbala

سفر به کربلا

بازدیدها: 6822

سفر به نور/۱/

اربعین؛ پرواز به بی‌نهایت عشق

زیارت سیدالشهدا(ع) در کربلا به خصوص در اربعین حسینی آرزویی است که این روزها بسیاری از افراد در سر دارند. آرزویی که برای برخی افراد تا لحظه رسیدن به حرم مطهر آن حضرت غیرقابل باور می‌ماند. اما در این میان در حال حاضر میلیون‌ها زائر از مرزهای عراق عبور کردند و افراد زیادی نیز راهی این سفر معنوی هستند.

اربعین؛ پرواز به بی‌نهایت عشق

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، چند روز قبل یکی از دوستان خداحافظی کرد و گفت عازم کربلا است، در حالی که یکی دیگر، انگشترش را به او داد تا برایش تبرک کند و از کربلا برگرداند.

می‌گویند برای زیارت باید سیدالشهداء(ع) بطلبد و اگر نخواسته باشد زیارت محقق نخواهد شد.

همین حوالی بود که جای این دو عوض و نیت مسافر کربلا عوض شد و از این سفر جا ماند و انگشتر بهانه‌ای شد تا نفر دوم خودش به زیارت کربلا برود، چرا که دلش در کربلا بود.

این روزها دل‌های زیادی به عشق اباعبدالله الحسین(ع) می‌تپد و بسیاری از افراد نذر و نذورات خودشان را برای زائرین پیاده سیدالشهدا(ع) فرستادند و می‌فرستند، نذوراتی که در سیل جمعیت مانند قطره‌ای در دل دریاست.

با کاروان کربلا راهی سرزمین عاشقان و دیار بهشت می‌شوم، جایی که آرزوها و دعاها به برکت و لطف ائمه‌اطهار(ع) به اجابت می‌رسد و دست‌های خالی که در هنگام رفتن تهی و در راه بازگشت مملو از معنویت و ایمان است.

از شهرستان سبزوار تا به مرز مهران در ایران برسیم، بسیاری از عاشقان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) در موکب‌های برپا شده، در حال خدمت‎رسانی به زائران هستند، همچنین هرچه قدر به مرز نزدیک می‌شویم، خدمات نیروهای امدادی، پلیس راه، هلال احمر و دیگر ارگان‌ها بیشتر احساس می‌شود.

با نزدیکی به مرز مهران برپایی ایست‌های بازرسی پلیس افزایش یافته و ترافیک خودروها در پشت این ایست‌های بازرسی برای جلوگیری از ورود افراد بدون گذرنامه و افراد خارجی بیشتر می‌شود.

رانندگان خودروها که مسیرهای طولانی را طی کرده‎اند، صبر و حوصله ایستادن در پشت ترافیک‎های طاقت‌فرسا را ندارند و برخی جاده خاکی سمت راست جاده را برای عبور انتخاب می‌کنند و پلیس با چشم پوشی از کنار این خطاها عبور می‌کند.

بعد از عبور از استان ایلام در دومین ایستگاه ایست و بازرسی در حالی که راننده اتوبوس خسته به نظر می‌رسد و تابش آفتاب چشمان بی‌خوابش را اذیت می‌کند، مامور پلیس از پله‌ها بالا می‌آید و با اشاره به دوربین نصب شده بر روی لباسش می‌گوید گذرنامه هایتان را بالا بگیرید تا این دوربین ثبت کند.

افسر مربوطه از همان جلوی اتوبوس گذرنامه دو نفر را با دوربین ثبت می‌کند و از پله‌ها پایین می‌رود. وقتی به ایست و بازرسی‌های بسیاری که در بین راه وجود دارد اشاره می‌کنم، می‌گوید: «دستور از بالاست» و در روزهای گذشته دو اتوبوس افغانی را از مهران برگرداندیم تا از مرز شلمچه به زیارت بروند.

در حالی به مرز مهران می‌رسیم که از حداقل چهار ایست و بازرسی به بهانه چک کردن گذرنامه‌ها عبور کرده‌ایم و خبری از اتمام ایست بازرسی‌های امسال نیست.

با ورود به مهران تمام خودروهای سبک را قبل از ورود به شهر در بیابان‌های اطراف به پارکینگ هدایت و اتوبوس‌ها را از جاده کمربندی به پایانه در حال ساخت، در حدود شش کیلومتری مرز هدایت می‌کنند.

بعد از توقف با دریافت ۳۰۰۰ تومان، اتوبوس‌های شرکت واحد زائران را سه کیلومتر جلوتر می‌برند. همچنین زائران باید بقیه راه را با پای پیاده و یا با گاری‌ و با کرایه ۵۰ هزار تومانی و یا با وانت‌هایی به ازای هر نفر ۲۰۰۰ تومان تا نزدیک مرز دو کیلومتر طی کنند و در این میان ترجیح بر این بود به همراه کاروان پیاده راه را طی کنیم.

وقت اذان ظهر در موکب اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی نماز جماعت را در حالی که سرویس‌های بهداشتی تکمیل و آب لوله‌کشی در روزهای منتهی به اربعین موجود نیست اقامه می‌کنیم.

بعد از عبور از چهار ایست بازرسی بالاخره به مرز می‌رسیم، ایست بازرسی هایی که در هوای گرم مهران در زیر تابش آفتاب به جز کلافگی زائران چیز دیگری برای آنان ندارد و گهگاهی با اعتراض روبرو می‎شود، اما ماموران با سعه صدر از آن عبور و خودشان را خادم زائران کربلا معرفی می‌کنند.

در زمان خروج از مرز متوجه می‌شویم بیشترین حضور نیروهای نظامی و ایجاد ایست بازرسی‌های فراوان برای جلوگیری از حملات تروریستی همانند اهواز ایجاد شده است.

ساعت ۱۳,۳۰ ظهر است. بعد از حدود دو ساعت پیاده‌روی با عبور از مرز ایران به خاک عراق می‌رسیم و تازه مشکلات انتظار نفرات پراکنده کاروان که هرکدام برای تهیه غذا و آب در موکب‌ها به سمت و سویی می‌روند، آغاز می‌شود.

ساعت ۱۶ بعدازظهر است و نفرات مختلفی از کاروان در حالی که چند کیلومتر مجددا در خاک عراق پیاده‌روی کردند از راه می‌رسند و بعد از دریافت جریمه یک میلیون تومانی توسط راننده اتوبوس از مدیر کاروان برای تاخیر مسافران، به سمت کاظمین رهسپار می‌شویم.

ساعت ۲۲,۳۰ به کاظمین می‌رسیم در حالی زیارت امامین کاظمین می‌رویم که از زمان پیاده شدن تا برگشت تنها سه ساعت فرصت زیارت داریم. بعد از اقامه نماز گوشه‌ای دنج را برای خلوت کردن با این دو ائمه طاهر، امام موسی بن جعفر(ع) و امام جوادالائمه(ع) می‌یابم تا لحظاتی از این فضای معنوی بهره ببرم.

در زمان برگشت از زیارت بعد از دریافت سیم کارت‌های مجانی عراقی توسط برخی از افراد کاروان با ارائه تصویر گذرنامه و عکس فوری در کنار خیابان به اهداکنندگان، حدود ساعت یک بامداد کاروان به سمت سامرا حرکت می‌کند و ساعت ۳,۳۰ صبح وارد سامرا می‌شویم.

بعد از وضو گرفتن در وضوخانه جدید کنار صحن امامین عسگرین(ع) که در چند طبقه در نیمه دوم سال ۹۶ افتتاح شده و مجهز به حمام برای زائرین است، وارد حرم می‌شویم.

در جوار آن ائمه معصوم(ع) در نیمه شبی آرام، در حالی که بسیاری از زائران خواب هستند، شب را به صبح می‌رسانیم و بعد از اقامه نماز صبح و صرف غذای حضرتی در صبح‎گاه راهی نجف اشرف می‌شویم.

گزارش از خبرنگار اعزامی ایکنا به عتبات عالیات؛ علی‌اکبر ملکی‌

این گزارش ادامه دارد…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *