کتابخانه‌ای به نام آیت‌الله فقیه سبزواری، بدون داشتن حتی یک اثر از این عالم!

کتابخانه آیت الله فقیه سبزواری

کتاب‌خانه آیت الله فقیه سبزواری در سبزوار

بازدیدها: 512

کتابخانه‌ای به نام آیت‌الله فقیه سبزواری، بدون داشتن حتی یک اثر از این عالم!

گروه اندیشه: به خانه‌ای در سبزوار پای گذاشتم که بر سر در آن نوشته شده بود «کتابخانه عمومی آیت‌الله فقیه سبزواری» کتابخانه‌ای متفاوت که آرامگاهی بود از علمای بزرگ دینی که با تغییر ظواهر داخلی، امروزه از آن به شکلی زیبا به عنوان کتابخانه عمومی استفاده می‌شد، کتابخانه‌ای متفاوت که حتی یک اثر از کسی که مکان و جایگاه به او تعلق داشت، وجود ندارد.به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در حال گذر از کنار اداره تأمین اجتماعی سبزوار هستم که تابلویی در کوچه کناری این اداره نزدیک میدان کارگر سبزوار جلب توجه می‌کند، «کتابخانه عمومی آیت‌الله فقیه سبزواری». به سمتش حرکت می‌کنم تا از نزدیک شاهد کتابخانه‌ای باشم در کنار مقبره این فقیه بزرگ، کتابخانه‌ای با پنج هزار جلد کتاب و ۱۰۰ عنوان مجله.
این کتابخانه محلی است متفاوت با تمام کتابخانه‌های سطح شهرستان سبزوار و حتی یکی از کتابخانه‌های نادر در کشور که تلفیقی از معماری قدیم و جدید در آن به کار گرفته شده و مزاری است تاریخی که به این شکل تغییر یافته است.

کتابخانه آیت الله فقیه سبزواری

خانه‌ای با سقفی گنبدی قدیمی، دارای دو اطاق حدود ۲ در ۱؛ در وسط ساختمان مزار آیت‌الله میرزا موسی فقیه سبزواری قرار گرفته بود و در کف ساختمان، سنگ قبرهای متفاوت دیگری نیز دیده می‌شد که از بستگان و نسل‌های بعدی این عالم دینی بودند.
در ابتدا به مسئول حاضر در کتابخانه مراجعه می‌کنم و متقاضی کتابی درباره زندگی آیت‌الله فقیه سبزواری یا زندگی نامه‌اش و یا هر اثر دیگری از این عالم بزرگوار که وجود دارد، می‌شوم، در کمال تعجب پاسخش این بود «هیچ اثری از این بزرگان وجود ندارد» و بعد به برگه‌ای که روی تابلو اعلانات نصب شده اشاره می‌کند و می‌وید ما فقط همین یک ورقه را درباره این مرجع تقلید داریم.

کتابخانه‌ای به نام آیت‌الله فقیه سبزواری بدون کوچکترین اثر/کتابخانه‌ای متفاوت در قلب سبزوار

افسوس می‌خورم و برایم غیر قابل باور است کسی که مکان و کتابخانه به نامش ثبت شده چرا یک اثر از آثارش و یک کتاب درباره‌اش در خانه خودش وجود ندارد.
ساختمان اصلی این کتابخانه که توسط آیة الله حاج میرزا حسین فقیه سبزواری فرزند آیت‌الله میرزا موسی در ابتدا به عنوان مزاری مجلل همانند مزار برخی علما و بزرگان در قبرستان وادی السلام نجف اشرف ساخته شده بود، بخشی از آن در سال ۱۳۸۸ در محل مقبره اصلی واقع در جنب مجموعه قرآنی، فرهنگی مرکز عالی تربیت مدرس قرآن، جهت دسترسی آسان دانشجویان مرکز و مردم منطقه به کتاب‌ها و منابع مورد نیاز تاسیس شد.
کتابخانه مشارکتی آیت‌الله فقیه سبزواری که دارای کتب نفیسی از جمله تفسیر قرآن و علوم دینی، کتب ویژه کودکان به همراه اطاق ویژه کودکان، کتب کنکوری و تحصیلی، و مجلات متنوع است، همه روزه از ساعت ۸ الی ۱۳ برای عموم باز است؛ این کتابخانه دارای حدود ۲۰۰ عضو بوده و بیشتر کسانی که از کتب آن استفاده می‌کنند از دانشجویان و زنان خانه دار و کودکان هستند.

کتابخانه‌ای به نام آیت‌الله فقیه سبزواری بدون کوچکترین اثر/کتابخانه‌ای متفاوت در قلب سبزوار

این طرح فرهنگی بسیار زیبا که در مکان‌های دیگری از سطح شهرستان سبزوار از جمله مقبره حاج ملا هادی سبزواری و مقبره بقراط و غیره می‌تواند اجرایی شود، طرحی است که اگر مسئولان فرهنگی جامعه و میراث فرهنگی، حمایت کنند، دارای بعد فرهنگی زیادی است و علاوه بر استفاده مفید از فضاهای رایگان و تاریخی، عامل بسیار مهمی در شناخت بزرگان البته به شرط گسترش آثار و دیدگاه‌های آنان خواهد بود.
آیت الله میرزا موسی فقیه سبزواری سال ۱۲۶۲ ه.ق در سبزوار دیده به جهان گشود که نسبت شریفشان با ۳۸ واسطه به شاهزاده حسین اصغر فرزند امام سجاد(ع) متصل می‌شود؛ مرحوم میرزا موسی مردی زاهد و پرهیزکار و مورد اعتماد و احترام برای مردم سبزوار بودند که در گرفتاری‌ها به معظمّ‌له مراجعه و همگی از محبت‌های بی دریغ وی برخوردار می‌شدند.
یادآور می‌شود، حوزه علمیه سبزوار بعد از بازگشت این عالم دینی از سامرا و نجف به زادگاهش در زمان وی رونقی بسزا یافت و مدت ۱۴ سال تدریس و اداره حوزه علمیه سبزوار و اقامه نماز جماعت و رهبری مسلمانان را بر عهده داشت؛ این عالم بزرگ دینی در شعبان سال ۱۳۳۶ ه.ق به لقاء الله پیوست.
علی اکبر ملکی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *