برپایی مراسم عزاداری ابا عبدالله(ع) زیر چادری با سابقه یک قرن در سبزوار

خیمه عزاداری حسینیه قنادهای سبزوار

برپایی خیمه عزاداری حسینیه قنادهای سبزوار

بازدیدها: 421

برپایی مراسم عزاداری ابا عبدالله(ع) زیر چادری با سابقه یک قرن در سبزوار

در ضلع جنوبی مسجد جامع شهرستان سبزوار و در انتهای بازار سرپوشیده شهر، حسینیه‌ای قرار دارد با قدمت بیش از ۱۰۰ سال و چادری با سابقه یک قرن که در این چادر مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) برپا می‌شود.

به گزارش بصیرت خوشاب به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، هر ساله دهه اول محرم حسینیه قنادها یا یزدی‌های مقیم سبزوار با کشیدن چادر بر روی صحن آن همچون مسجد النبی(ص) شور و حال خاصی به محفل عزاداری می‌دهند؛ مراسمی که جلوه و شکوه خاصی با برپایی چادر ۱۰۰ ساله به عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) دارد.

در ضلع جنوبی مسجد جامع شهرستان سبزوار و در انتهای بازار سرپوشیده شهر حسینیه‌ای قرار دارد با قدمت بیش از ۱۰۰ سال و دارای چادری با سابقه یک قرن که در فهرست آثار میراث ملی و فرهنگی با پلاک ۶۳ ثبت شده است.

حسینیه‌ای که بنیان‌گزاران اولیه آن یزدی‌های ساکن سبزوار بودند و عاشقان اهل بیتی(ع) که با ارادت خاص به ائمه اطهار(ع) و اهل بیتشان آجرهای آن را روی هم قرار داده‌اند.

این مکان بیشتر از آنکه به سبب قدمت مکان شناخته شود، بیشتر با چادر یا خیمه‌ای شناخته می‌شود که هر سال از اول تا ۱۱ محرم بر روی صحن و حیاط آن کشیده می‌شود تا عزاداران را از برف و سرما و آفتاب سوزان حفظ کند.

چادری که از هفت تکه و هر قطعه با طول و عرض ۴*۴۰ متری از جنس کرباس تشکیل شده است و دارای چهار ستون ۱۴ متری می‌باشد؛ این خیمه زیبا و ملی در اصفهان در زمان‌های قدیم تهیه شده و در کل ایران از آن سه تا خیمه دیگر ساخته شده است که دو خیمه آنها به دلیل نگهداری نامناسب از بین رفته‌اند و به گفته مسئولان مربوطه فقط چادر سبزوار به یادگار مانده است.

محمدعلی طالبی، عضو هیئت امنای حسینیه و از خادمان حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی اظهار کرد: زمان کشف حجاب توسط رضاخان و در موقعی که رضاشاه مجالس عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع) را تعطیل کرد، افرادی به دنبال چادر آمدند که ببرند ولی با زیرکی عزاداران هر کدام از هفت تکه را در یک مکان جدا و توسط افراد مختلف مخفی کردند و به افراد یاد شده گفتند تحویل آستان قدس داده‌اند؛ اما بعد از چند سال مجددا خیمه را بر پا کرده و عزاداری‌ها دوباره آغاز شد.

وی که به گفته خودش نقش جعفر جنی را در سال‌های گذشته داشته و نقش حضرت ابوالفضل(ع) را پدرش در مراسم تعزیه‌خوانی این چادر بازی می‌کرده است، ابراز کرد: مردم ارادت خاصی به ائمه اطهار(ع) دارند و تمام کسانی که به این مکان از اول محرم تا آخر ماه صفر آمده‌اند و حاجت داشته‌اند، دست خالی برنگشته و حاجتشان را گرفته‌اند.

طالبی با بیان اینکه از خدا خواسته‌ام همیشه سلامتی به من عطا کند تا بتوانم برایش کار کنم و به خلق خدا خدمت کنم، تصریح کرد: به دلیل کمبود جا و افزایش جمعیت، زمین کنار حسینیه خریداری شده و در آینده‌ای نزدیک طرح توسعه این مکان انجام خواهد شد تا سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه به مکان جدید منتقل شوند.

وی که از دوران کودکی در هیئت‌های حسینی به خدمت می‌پرداخته است، خاطر نشان کرد؛ ما هر چه داریم از ائمه اطهار(ع) و اباعبدالله الحسین(ع) است و من از کسانی هستم که از کودکی در این مجالس حضور داشتم و خانواده و بستگانمان نیز همه خدمت گزار اباعبدالله(ع) هستند.

این خادم حسینی(ع) گفت: رمز ماندگاری این خیمه حسینی تهیه از رزق و روزی حلال و شرایط نگهداری صحیح آن بوده است زیرا حدود ۵۰ سال پیش برای آن آستری با پارچه متقال دوخته‌اند تا از گزند برخی آسیب‌ها در امان بماند.

علی‌اکبر ملکی

اول آبان 1394

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *