ولنگاری فرهنگی و جولان ابتذال در شبکه‌های اجتماعی ایرانی

ولنگاری و شبیخون فرهنگی

تهاجم فرهنگی-بصیرت خوشاب

بازدیدها: 309

ولنگاری فرهنگی و جولان ابتذال در شبکه‌های اجتماعی ایرانی

سایتی که مدعی است «مسئولیت محتوای ویدیوها با منتشر کننده آن است و آپارات مسئولیتی نسبت به آن ندارد.» در کمتر از چند سال با عبور از بسیاری از خطوط قرمز نظام جمهوری اسلامی با تساهل و تسامح مدیران فرهنگی به چنان محبوبیتی رسید که در بعضی از مواقع با بارگذاری فیلم‌های غیر مجاز از آخرین فراریان ترانه خوان مبتذل به خارج از کشور و پخش بسیاری از قسمت‌های سانسور شده فیلم‌های خارجی شک می‌کنید این سایت در ایران قرار گرفته و مجوز از وزارتخانه‌های ایران دریافت کرده است.

به گزارش بصیرت خوشاب به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در دنیای رسانه‌های دیجیتال امروزی به دلیل جذابیت‌های فیلم‌ها و ویدیوها یکی از پر مخاطب‌ترین سایت‌ها، سایت‌های بارگذاری فیلم و کلیپ است، سایت‌های فیلم در ایران بعد از فیلتر شدن یوتیوب و سایت‌‌های مشابه، بعضی از آنها را به دلیل نام کشور جمهوری اسلامی و مجوز از نهادهای فرهنگی از رونق خاصی برخوردار کرد تا جایی که به گفته محمدجواد شکوری‌مقدم، مدیر عامل سایت آپارات در سال ۱۳۹۳ این سایت بیش از چهار میلیون نمایش ویدیو در روز و ۱۴ میلیون آی‌پی واحد بیننده در ماه را تجربه می‌کند.

ولنگاری فرهنگی و جولان ابتذال در شبکه‌های اجتماعی ایرانی

سایتی که مدعی است «مسئولیت محتوای ویدیوها با منتشرکننده آن است و آپارات مسئولیتی نسبت به آن ندارد.» در کمتر از چند سال با عبور از بسیاری از خطوط قرمز نظام جمهوری اسلامی با تساهل و تسامح مدیران فرهنگی به چنان محبوبیتی رسید که در بعضی از مواقع با بارگذاری فیلم‌های غیر مجاز از آخرین فراریان ترانه خوان مبتذل به خارج از کشور و پخش بسیاری از قسمت‌های سانسور شده فیلم‌های خارجی شک می‌کنید این سایت در ایران قرار گرفته و مجوز از وزارتخانه‌های ایران دریافت کرده است.
اولین سئوالی که بعد از بررسی آثار منتشر شده توسط اینگونه سایت‌های دارای مجوز در ذهن انسان تداعی می‌شود، این است که چرا بسیاری از مدعیان حوزه فرهنگی گزارش می‌دهند در حال نظارت بر این سایت‌ها هستند، درحالی‌که نهادهای ناظر بر محتوای سایت‌ها، اعم از کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی، وزارت ارتباطات، وزارت ارشاد و پلیس فتا حساسیت کم و نظارت ضعیفی بر این سایت‌های‌ پر مخاطب و تاثیر‌گذار دارند؟
وقتی برای شبیخون فرهنگی اقدام مؤثری نشود به ولنگاری فرهنگی می‌رسد
رهبر معظم انقلاب در ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ با بیان اینکه در موضوع فرهنگ نوعی ولنگاری و بی‌اهتمامی در دستگاه‌های فرهنگی به چشم می‌خورد، تصریح کرد: در تولید کالای فرهنگی مفید و جلوگیری از تولید کالای فرهنگی مضرّ، کوتاهی‌هایی انجام می‌شود.
ایشان خاطرنشان کردند: برخی مواقع در مقابل تولید یا ورود کالاهای فرهنگی مضر، موضع‌گیری و اقدامی نمی‌شود، زیرا این ترس وجود دارد که متهم به جلوگیری از جریان آزاد اطلاعات شوند.
نکته بسیار مهمی که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره داشتند آزادی اطلاعات، و ترسی است که بعضی از مسئولان فرنگ رفته و غیر فرنگ رفته دارند و می‌ترسند از اینکه اقدام انقلابی و برخورد اسلامی در مقابل غارتگران فرهنگی انجام دهند.
رهبر معظم انقلاب بعد از سال‌ها تاکید بر روی فرهنگ و تهاجماتی که تاکنون صورت گرفته با عبارت‌هایی مانند،«وادادگی مدیران، یکی از مهمترین و مؤثّرترین و مضرترین عواملی است که دستگاه‌های فرهنگی را به انحراف می‌کشاند»، «سنگباران کردن تابلوی تهاجم فرهنگی»، «شبیخون فرهنگی»، «غارت فرهنگی» را یکی از موضوعات ولنگاری دانستند.با این وجود، هنوز بسیاری از مسئولان در خواب ناز غفلت و یا عدم باور کامل و عمل به اعتقادات اسلامی هستند و هنوز هم وجود دارند کسانی که در مقابل مراجع تقلید قد علم می‌کنند و مدعی می‌شوند باید دیگران در این زمینه کار کنند ما به اندازه بودجه خودمان کار کرده‌ایم، عملکرد دیگران را در حوزه فرهنگ با توجه به بودجه‌ها بررسی کنید.

ولنگاری فرهنگی و جولان ابتذال در شبکه‌های اجتماعی ایرانی

برای دانلود یک کلیپ ساده به سایت آپارات که دارای مجوز سرویس‌ اشتراک گذاری ویدیو است سری می‌زنم. از روی کنجکاوی به دلیل اینکه قبلا یکی از فیلم‌های حوادث که مدعی بود برای ببیندگانش مضر است را پاک کرد، کنجکاو می‌شوم تا ببینم آیا این آقایان مدعی به همین میزان در پاک کردن صحنه‌های مبتذل از سایت خود حساسیت لازم را دارند و اقدامی کرده‌اند؟
نیازی نیست خیلی تلاش کنید و تخصص لازم داشته باشید کافی است انواع صحنه‌های سانسور شده سریال‌های خارجی را در همین سایت دارای مجوز و سایت‌های مجوزدار مشابه که فیلم به اشتراک می‌گذارند جستجو کنید و در کمتر از چند ثانیه به همه آنچیزی که دست نیافتنی است و روزگاری بسیاری از پخش‌کنندگان این نوع فیلم‌ها و نوارهای مبتذل با مجرمیت روانه زندان می‌شدند بدون فیلتر شکن دست یابید، فیلم‌هایی که از آخرین سریال‌های ماهواره‌ای در حال پخش گرفته شده است، بعضی از آخرین فیلم‌های غیر مجاز برای کودکان و یا آخرین سانسور صحنه‌های سانسور شده سریال‌های تلوزیونی را از این سایت‌ها با مجوز مسئولان دریافت کنید.

ولنگاری فرهنگی و جولان ابتذال در شبکه‌های اجتماعی ایرانی

وادادگی مدیران عامل انحراف دستگاه‌های فرهنگی
رهبر معظم انقلاب در ۲۲ اسفند ۱۳۷۹ در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه صنعتی امیر کبیر درباره تهاجم فرهنگی، فرمودند: «هفت، هشت سال پیش، مسأله‌ی تهاجم فرهنگی را مطرح کردم، اما خیلی‌ها با این قضیه برخورد تندی کردند و گفتند تهاجم فرهنگی چیست؛ در حالی که یک واقعیت بسیار مهم، حساس و خطرناک است».
ایشان با ابراز اینکه غربی‌ها سعی می‌کنند عرف‌های فرهنگی خودشان را بر کشورهای مختلف تحمیل کنند، تصریح کرد: یک مدیر اگر در مقابل این‌ها حالت وادادگی پیدا کرد، مشکلاتی که اکنون در خصوص فرهنگ و… داریم پیش می‌آید.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به اینکه وادادگی مدیران، یکی از مهمترین و مؤثرترین و مضرترین عواملی است که دستگاه‌های فرهنگی را به انحراف می‌کشاند، ادامه داد: وقتی که دستگاه فرهنگی منحرف شد، نتیجه‌اش در بیرون معلوم می‌شود. آن دستگاهی که باید در جهت رشد فکری و فرهنگی و عملی انسان‌ها فیلم بسازد و کتاب تولید کند و تمام ابزارهای فرهنگی را در این جهت به کار بیندازد، وقتی می‌بینم که در این زمینه‌ها کم‌کاری دارد، طبیعتا مورد عتاب قرار می‌گیرد. این را نباید حمل بر یک جهتگیری سیاسی کرد. با سیاست غلط و انداختن تقصیر انتشار فیلم‌ها به گردن انتشار دهندگان آن، آیا سایت آپارات با نوشتن «مسئولیت محتوای ویدیوها با منتشرکننده آن است و آپارات مسئولیتی نسبت به آن ندارد.» می‌تواند گناه و مجرمیت احتمالی ناظرین و مدیران خودش را تبرئه کند؟ اگر چنین است چرا سایت یوتیوب فیلتر شد در این سایت‌ها نیز مسئولیت انتشار فیلم بر عهده منتشر کنندگان است و در صورت تخطی از قوانین بلافاصله در همان کشور با افراد برخورد‌ می‌شود؟

ولنگاری فرهنگی و جولان ابتذال در شبکه‌های اجتماعی ایرانی

نکته مهم دیگر اینکه تفاوت ما با نظام‌های خارجی در چیست؟، اگر قرار است تمام مسئولیت به گردن منتشرکنندگان باشد با توجه به اینکه بسیاری از بازدیدکنندگان و انتشار دهندگان فیلم در کشورهایی غیر از ایران ساکن هستند چرا مجوز این سایت به نام کشور جمهوری اسلامی ایران و با نام اسلامی صادر شده است؟ بعد اینکه چگونه می‌توانید با کسی که در خارج از ایران ساکن است و فیلمی را انتشار داده با قانون «مسئولیت انتشار فیلم به گردن ناشر آن است»، برخورد کنید؟
چقدر زیبا مسئولیت را رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از کارگزاران فرهنگی در سال ۱۳۷۱ بیان کردند: «کسی از فرهنگ اسلامی و حیثیت و موجودیت این ملت دفاع می‌کند و در مقابل تهاجم دشمن می‌ایستد که دلش در هوای اسلام بتپد و ایران را دوست بدارد…. شما که در سازمان تبلیغات یا در وزارت ارشاد، یادر آموزش و پرورش، یا در آموزش‌عالی یا در مؤسسات فرهنگی گوناگون مسؤول امور هستید، باید مراقب این قضیه باشید. البته همه مسؤولند. منظورم از مسؤول، رئیس نیست همه مسؤولند. مراقب این معنا باشید.»
سایت آپارات و سایت‌های مشابه با رنگ و بوی اسلامی گاهی اوقات مطالبی را منتشر می‌کنند که بسیاری از مغازه‌داران دارای مجوز جرات و شهامت انتشار آن را ندارند و در صورت انتشار به اشد مجازات می‌رسند حال چگونه این مطالب با تساهل و تسامح مدیران و مسئولان به راحتی در دسترس عموم قرار می‌گیرد موضوعی است که باید در جمله ولنگاری فرهنگی سخنان رهبر معظم انقلاب در سال۹۵ جستجو کرد.
امام حسن عسکری(ع) درباره گروهی از دانشمندان فاسد که با کسب قسمتی از علوم اسلامی، در میان شیعیان، شخصیت‌هایی سرشناس شده‌اند، ولی مطالب ضدّ اسلامی را با رنگ اسلام و قرآن و دین به خورد اجتماع می‌دهند، چنین می‌فرماید: «و هُم أضَرُّ ضُعَفاءِ شیعَتِنا مِن جَیشِ یَزیدَ عَلَی الحُسَینِ بنِ عَلیٍّ(ع) و أصحابهِ؛ زیان آنها برای مستضعفان شیعه‌ی ما، بیشتر از زیان لشکر یزید برای حسین بن علی(ع) و یاران اوست».
امام(ع) ادامه می‌دهد:«فَإنَّهُم یَسلُبُونَهُمُ الأرواحَ وَ الأموالَ وَ هؤُلاءِ عُلُماءُ السُّوءِ… یَدخِلُونَ الشَّکَّ و الشُّبهَهَ عَلَی ضُعفاءِ شیعَتِنا…؛زیرا لشکر یزید، جان‌ها و مال‌ها را می‌گیرند؛ ولی اینان که دانشمندان فاسدند…،[عقل و فکر و اراده و یقین را از جامعه می‌گیرند] شک و شبهه را بر شیعیان ناتوان ما وارد می‌کنند.(الاحتجاج جلد ۲ ص ۲۶۴)»
مقاومت شکنی هدف دیگر تهاجم فرهنگی
رهبر معظم انقلاب در دیدار با خانواده شهدای نیروهای مسلح در ۴ مهر۱۳۸۰ با بیان اینکه دشمن در تهاجم فرهنگی خود سعی می‌کند مقاومت را در میان مردم ما از حیثیت و اعتبار بیندازد، در واقع مقاومت‌شکنی کند و سنگرها را از بین ببرد، تصریح کرد: «مهمترین سنگر یک انسان، ایمان و انگیزه و عشق او است. نباید اجازه دهید این سنگر را در دل‌ها فرو بریزند و از بین ببرند.
آری رهبر معظم انقلاب حدود ۲۰ سال است تمام قد با سخنرانی‌های مهمش به دفاع از فرهنگ ناب و اصیل اسلامی و ایرانی برخواسته و همیشه از آن دفاع کرده و شبیخون و تهاجم فرهنگی را به مسئولان گوشزد کرده است، اما افسوس و صد افسوس که هنوز بسیاری از مسئولان در خواب هستند و صدای پای دشمن را حس نکرده‌اند و اقدام مؤثری انجام ندادند تا کار به جایی رسید که در سال جاری این رهبر فرزانه انقلاب اقدام و کوتاهی مسئولان را به ولنگاری فرهنگی در سالی که به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری شده است تعبیر کردند.
هدف دشمن از بین بردن مقاومت و از بین بردن ایمان مردم
رهبر معظم انقلاب خیلی خوب هدف دشمن را شناسایی کرده و آن هم از بین بردن مقاومت و ایمان مردم است، وقتی جوانی به انواع آهنگ‌های مبتذل با نام سایت داری مجوز قانونی دسترسی داشته باشد، وقتی دختر و یا پسر جوان به انواع آموزش رقص و صحنه‌های مهیج جنسی در یک سایت با نام فرهنگ اسلامی در کنار خانواده دسترسی داشته باشد نباید انتظار داشت که دین و ایمان این افراد سالم بماند و از دسترس و آماج تیرهای شیطانی به دور باشد.
دشمن شبانه روز در تلاش است ولی متأسفانه بسیاری از مسئولان ما درگیر و دار بودجه‌های فرهنگی هستند و هنوز هم بعضی همدیگر را متهم می‌کنند، بعضی دیگر خوابند و به دور از هر گونه تلاش مؤثر و مفید هستند.
برای تلنگر در کشور و اقدام مؤثر برای فرهنگی که به آن شبیخون زده‌اند و در حال غارت و تاراج آن هستند. ولنگاری فرهنگی در آن رخ داده نیاز به افشای اسناد دشمن در پس پرده تهاجم فرهنگی مانند حقوق‌های نجومی هستیم تا شاید مسئولان و ناظران از خواب بیدار شوند و اقدام عملی و مؤثری داشته باشند.
تا زمانی که همه از دستورات رهبر معظم انقلاب پیروی نکنند، تذکرات آن رهبر فرزانه را جدی نگیرند و ناظران و مسئولان از خواب غفلت بیدار نشوند نمی‌توان امیدی به بهبود جلوگیری از غارت فرهنگ و جلوگیری از تهاجم دشمن و جلوگیری از ولنگاری فرهنگی در کشور داشت و باید منتظر اخطار بعدی رهبر معظم انقلاب بود.
علی اکبر ملکی/بهمن 1395

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *