از اهداف پنهان در بازی «کلش» تا چرایی حرام بودن

بازی clash of clans

از اهداف پنهان در بازی «کلش» تا چرایی حرام بودن

بازدیدها: 973

از اهداف پنهان در بازی «کلش» تا چرایی حرام بودن

در این روزگار پر از تکنولوژی که بسیاری از آن‌ها عامل جدایی انسان‌ها از همدیگر شده‌ است بازی‌های رایانه، موبایل و گوشی‌های همراه افزون بر علت شده که گاه خواسته و ناخواسته به دور از بررسی و نقد هدف طراحان اصلی پای آن‌ها نشسته و عمر گرانبهای خودمان و کودکمان را تلف کنیم، بازی کلش اف کلنز یکی از این موارد است.

به گزارش بصیرت خوشاب به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در این روزگار پر از تکنولوژی که بسیاری از آن‌ها عامل جدایی انسان‌ها از همدیگر شده‌ است بازی‌های رایانه، موبایل و گوشی‌های همراه افزون بر علت شده که گاه خواسته و ناخواسته به دور از بررسی و نقد هدف طراحان اصلی پای آن‌ها نشسته و عمر گرانبهای خودمان و کودکمان را تلف کنیم، بازی کلش اف کلنز یکی از این موارد است.
بازی کلش اف کلنز(Clash Of Clans) یکی از محبوب‌ترین بازی‌های آنلاین این روزگار در بین جوانان و نوجوانان ایرانی و یکی از پر طرفدارترین بازی‌های آنلاین دنیا است که روزانه بیش از ۶۴۵ هزار دلار نصیب طراحان بازی کمپانی سوپرسل فنلاندی و گردانندگان این بازی در دنیا و خروج سرمایه‌های ایرانی می‌کند.
دوم آگوست ۲۰۱۲، شرکت بازی سازی فنلاندی به نام سوپرسل بازی استراتژیک برخورد قبیله‌ها(کلش اف کلنز) را برای سیستم عامل اپل مخصوص محصولات شرکت اپل روانه بازار کرد، رایگان بودن بخش‌های مختلفی از این نرم افزار موجب شد این بازی در بیشتر نقاط جهان از جمله ایران طرفداران بسیاری پیدا کند.
«برخورد قبیله‌ها» در سی‌ام سپتامبر ۲۰۱۳ با موفقیت برای سیستم عامل اندروید عرضه شد و طرفداران و کاربران بیشتری را به خود جلب کرد، در حالی که این بازی به صورت آنلاین انجام می‌شود، در واقع تلاش برای کنترل یک دهکده و منابع و غنائم است که مورد هجوم قرار می‌گیرد.


آموزش قتل و غارت به سبک فرهنگ غربی
در این بازی آنلاین که به گفته افرادی عامل سرگرمی است ولی در عمل مروج خشونت، قتل و چپاول به چشم می‌خورد، شما در قالب این بازی استراتژیک و جذاب به جنگ‌های قبیله‌ای پرداخته و از قلعه خود دفاع می‌کنید، در حقیقت در این بازی به ظاهر رایگان اگر هزینه شارژ ماهیانه اینترنت به حساب نیاورید، شما برای تجهیزات و آپشن‌های اضافی و همچنین پیشرفته تر شدن آلات هجومی و دفاعی باید از درآمدتان در خارج از فضای مجازی هزینه کرده و این تراکنش‌ها کم کم همچون پول‌های داخل قلک زیاد می‌شوند.

از اهداف پنهان در بازی «کلش اف کلنز» تا چرایی حرام بودن/ مسئولان به فکر باشند

بازی کلش اف کلنز به ظاهر یک سرگرمی است، هیچ وقت پایانی برای آن بعد از چند سال بازی کردن و صرف هزینه زیاد تاکنون کسی بعد از طی چند صد مرحله ثبت نکرده است اما مخاطبان این بازی کسانی هستند که روزانه ۲ تا ۵ ساعت از عمر گرانبهای خود را صرف آن می‌کنند این امر باعث می‌شود جوانان زیادی در جوانی از فکر و اندیشه نو و از پیشرفت تحصیلی نگه داشته شوند؛ جوانانی که به گفته بعضی از مسئولان آموزش‌وپرورش معدلشان در برخی مقاطع تحصیلی میانگین ۱۲ است.


اهداف و مضرات نهفته در بازی
این بازی آنلاین به گفته بسیاری علی‌رغم اینکه برخی تصور دارند با نبوغ و دانش خود سرزمین‌ها را فتح می‌کنند اما در زمان بازی، شما با تفکرات طراحان و برنامه نویسان بازی را انجام می‌دهید و به نوعی به شما آموزش داده می‌شوید که سربازانتان را فدای رسیدن به قدرت و قربانی رسیدن به اهدافتان در سرزمین گشایی کنید.
از دیگر اهدافی که در این بازی به ظاهر سرگرمی نهفته است ترویج خشونت، قتل و چپاول است که فوق‌العاده برای کودکان مضر بیان شده و شما برای رسیدن به امتیاز و کسب غنائم بیشتر همه چیز را نابود می‌کنید که بعضا خلاف دستورات اسلامی در جنگ‌ها است.
از مضرات دیگر این بازی اعتیادآور که افرادی تصور می‌کنند صرفا سرگرمی است ولی اگر مدتی از بازی آن‌ها را جدا کنید افکارشان سرگردان است، باید به این موضوع اشاره کرد که اصول اولیه این بازی مبتنی بر توسعه‌طلبی، کشورگشایی از طریق غارت دیگران بنا نهاده شده است، در حالی که اصول اسلام چیز دیگری را مطابق آیه ۲۸ سوره سبأ روایت می‌کند: «وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا كَافَّةً لِّلنَّاسِ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ، و ما تو را نفرستادیم مگر برای آنکه مردم را از خطا و گناه بازداشته و نویدبخش و بیم‌رسان باشی، اما بیشتر مردم نمی‌دانند.»
از تشابه بسیاری از اشکال داخل بازی با مقدسات اسلام که آن‌ها را نابود می‌کنند و ترویج نمادهای فراماسونری، جنگ‌های صلیبی و شیطان‌ پرستی که بگذریم، اتحاد با دیگران و نابودی مناطق ضعیف، انسان را به یاد اتحاد برخی کشورهای غربی می‌اندازد که این‌روزها ناجوانمردانه مسلمانان را قتل و عام می‌کنند.
از مضرات بازی کلش اف کلنز می‌توان به استفاده از چت‌روم در این بازی و ارتباطاتی اشاره کرد که جوانان و نوجوانان را به خارج از بازی هدایت کرده و گاها باعث ارتباطات ناسالم و خارج از روابط خانواده به اعتراف بعضی از بازیگران این برنامه شده است.

از اهداف پنهان در بازی «کلش اف کلنز» تا چرایی حرام بودن/ مسئولان به فکر باشند

آیا بازی کلش اف کلنز حرام است؟
جدای از اینکه کلش اف کلنز عاملی برای تجارت عده‌ای شده و از نظر برخی مراجع تقلید همچون شرط‌بندی حرام است، با توجه به اینکه بسیاری از جوانان از مسائل مربوط به این بازی از نظر اسلامی آگاهی کاملی ندارند به چند مود از پرسش و پاسخ‌های مطرح شده درباره این بازی‌ از مراجع تقلید اشاره می‌کنیم:
سؤال از آیت‌الله العظمی سیستانی: آیا بازی کلش اف کلنز حرام است؟ خرید و فروش یک اکانت در این بازی چه حکمی دارد؟
پاسخ: بسمه تعالى، خرید و فروش صحیح نیست.
پاسخ آیت‌الله مکارم‌شیرازی درباره همین سوال این است: «در صورتي که داراي محتواي فاسدي نباشد به خودي خود اشکال ندارد. اما خرید و فروش اکانت و مراحل این بازی جایز نیست و اکل مال بالباطل می‌باشد، بنابراین نمی‌تواند در آن تصرف نماید.»
همچنین رهبر معظم انقلاب در پاسخ به سوالی مشابه همین مورد فرمودند: «اگر به صورتی نباشد که از بازنده چیزی بگیرند که به برنده بدهند، فی نفسه مانعی ندارد والا صورت شرعی ندارد و همان شرط‌بندی حرام است.»


هدر رفتن عمر گرانبها در کنار خروج سرمایه‌ها از کشور
از نظر سخت افزاری و معایبی که برای خود گوشی‌های موبایل و تبلت می‌توان ذکر کرد، مصرف بالای باطری و داغ شدن قطعات سخت‌افزاری است که در حرارت بالای بیش از چندین ساعت بازی از عمر مفید تجهیزات کم می‌کند و مهم‌تر از همه اینکه عمر مفید انسان را که باید در جای مناسبی استفاده شود به سرعت هدر می‌دهد.
اگر حلالیت یا حرام بودن مسئله را در نظر نگیریم در کل می‌توان به درگیری شدید ذهنی و اعتیاد این بازی برای ادامه و صرف ساعت‌های بسیار مفید از عمر انسان که به بطالت سپری می‌شود را مشکل بزرگ این بازی دانست، همچنین اگر از ساعت‌هایی که جوانان و خانواده‌ها را از همدیگر دور می‌کند، بگذریم نمی‌توان از کنار هدر رفتن عمر جوانان و نابودی خلاقیت‌هایی که می‌تواند زمینه ساز پیشرفت یک کشور شود و همچنین خروج سرمایه‌ها از کشور به سادگی گذشت. مسئله‌ای که باید مسئولان فرهنگی کشور به فکر باشند و برای جوانان و آینده آنان اقدام عملی انجام دهند. /فروردین 95

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *