بدهی ۶ ساله مستاجران بزرگترین موقوفه فرهنگی در خوشاب

بازدیدها: 777

بدهی ۶ ساله مستاجران بزرگترین موقوفه فرهنگی در خوشاب

رئیس اداره اوقاف سبزوار گفت: به دلیل عدم پیگیری مناسب متولی مربوط به بزرگترین موقوفه خوشاب، مستأجران این موقوفه در این شهرستان بیش از ۶ سال است اجاره‌های خود را پرداخت نکرده‌اند.

بدهی 6 ساله مستاجران بزرگترین موقوفه فرهنگی در خوشاب/ پیش بینی واقف برای کارشکنی احتمالی

موضوع فرهنگ در کشور ما یکی از غریب‌ترین موضوعاتی است که به کرات رهبر معظم انقلاب برای توجه به موضوعات مختلف فرهنگی سخن رانده اما کمتر گوش شنوایی در عمل بوده است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سوم مهر سال ۹۵ در دیدار رئیس جمهور و هیئت دولت بیان کردند: «در زمینه‌ فرهنگ، هم در مورد آفند ضعیف عمل می‌کنیم، هم در مورد پدافند.»

ایشان در ادامه این دیدار عنوان کردند: «راه صحیح این است که برنامه‌ریزی، هدایت و کمک کنیم به رویش‌های خوب و جلوی ضربه‌ها و حملات و مانند اینها را بگیریم، یعنی هم آفند، هم پدآفند.»

در حالی که شهرستان خوشاب یکی از شهرستان‌هایی است که از آسیب‌های اجتماعی رنج زیادی می‌برد و بارها مسئولان مختلف به این مشکلات اشاره کرده‌اند، حسن ابارشی، فرماندار اسبق این شهرستان در اول خرداد سال ۹۸ بیان کرد: فقر فرهنگی ریشه افزایش آسیب‌های اجتماعی در این شهرستان است؛ لذا كاهش آن نیاز به اقدام مناسب برای توانمندسازی فرهنگی در سطوح محلی دارد.

وقف ۶۰۰ هکتاری زمین برای فرهنگ خوشاب

برای حل مشکلات فرهنگی شهرستان خوشاب مرحوم جعفر جوادی در سال ۳۷ شمسی در این شهرستان درآمد ۸۵ ساعت آب را به همراه ۶۰۰ هکتار از اراضی روستای دهنه شور شهرستان خوشاب را برای ترویج سیره و روش حضرت علی(ع) و احکام الهی و نهج‌البلاغه اختصاص داد که اگر درآمد این موقوفات در این شهرستان به‌درستی هزینه می‌شد و این موقوفه احیا شده بود نه تنها خوشاب از آسیب‌های اجتماعی رنج نمی‌برد، بلکه شاید در بهره‌گیری از سبک زندگی اسلامی و پیروی از راه و روش حضرت علی(ع) زبانزد خاص و عام می‌شد.

آخرین باری که برای پیگیری موقوفات شهرستان خوشاب مأمور به پیگیری از طرف امام جمعه شهرستان خوشاب بودم، سال ۹۳ بود که بعد از پیگیری و بسیج تمام مسئولان شهرستان برای به نتیجه رسیدن این موضوع موفق شدیم قریب به ۷۰ میلیون ریال از درآمد موقوفه مرحوم جوادی را زنده کرده و در شهرستان خوشاب از جمله راه‌اندازی کتابخانه تخصصی امام علی(ع) در سلطان‌آباد هزینه کنیم.

با رها شدن این موضوع از سال ۹۳ موضوع موقوفه مرحوم جوادی نیز در گذر ایام به فراموشی سپرده شد و گاهی اوقات مسئولان پیگیری موقتی داشتند که هیچگاه به نتیجه نهایی نرسید.

مستأجران موقوفه جوادی هیچ اجاره‌ای پرداخت نکرده‌اند

در فروردین ۹۷، حجت‌الاسلام حسین نیساری، رئیس اداره وقت اوقاف و امور خیریه شهرستان سبزوار در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با گلایه از عدم پرداخت اجاره‌بهای موقوفات توسط برخی از مستأجران و عدم نظارت کافی متولیان، اظهار کرد: ۸۱ مستأجر موقوفه مرحوم جوادی که ۸۵ ساعت آب کشاورزی با زمین‌های مربوطه را در اختیار دارند، به مدت پنج سال هیچ اجاره‌ای تا سال ۹۷ پرداخت نکرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه در جایی که موقوفات دارای متولی هستند، اداره اوقاف شرعاً و قانوناً مسئولیتی به جز نظارت ندارد، افزود: در سال ۹۶ اداره اوقاف با پیگیری که از طریق فرمانداری شهرستان خوشاب، دادگستری و بقیه ادارات مرتبط در این زمینه انجام داد، متولی مربوطه به علت کهولت سن با تفویض اختیار نفر جدیدی را تعیین کرد که در سال ۹۷ با هماهنگی این ادارات، پیگیر وصول اجارات عقب‌افتاده و به روز کردن اجارات هستیم.

سال‌ها از پی هم گذشتند و با روی کار آمدن رئیس جدید اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان سبزوار در سال ۹۷، همان سخنان قبلی در سال ۹۹ تکرار شد و عملاً اتفاق خاصی در حوزه پرداخت بدهی بزرگترین موقوفه فرهنگی شهرستان خوشاب انجام نشد.

قانون دست ما را بسته است

حجت‌الاسلام جعفر مهدوی‌خواه، رئیس اداره اوقاف و امورخیریه سبزوار‌ با اشاره به اینکه ۸۱ مستأجر موقوفه مرحوم جوادی که ۸۵ ساعت آب کشاورزی با حدود ۶۰۰ هکتار زمین مربوطه از مزارع دهنه شور را در اختیار دارند، بیان کرد: بیش از ۶ سال است، مستأجران اجاره‌های خودشان را پرداخت نکرده‌اند و برای به نتیجه رسیدن این موضوع قانون دست ما را بسته است و نمی‌توانیم متولی را عزل و یا برکنار کنیم.

وی تصریح کرد: محل مصرف درآمد این موقوفه ترویج احکام الهی به‌ویژه نهج‌البلاغه، اعمال و کردار حضرت علی(ع) است، در حال حاضر با رایزنی که با حجت‌الاسلام سید‌قاسم دهقانی، امام جمعه شهرستان خوشاب انجام شده، قرار است وکیل جدید معرفی شود تا پیگیری‌های مربوط به این موقوفه انجام شود.

حجت‌الاسلام سیدقاسم دهقانی، امام جمعه شهرستان خوشاب در گفت‌وگو با ایکنا نیز با بیان اینکه متأسفانه اداره اوقاف و امورخیریه سبزوار برای موقوفات شهرستان خوشاب اقدام خاصی انجام نداده است، گفت: به دلیل نبود اداره اوقاف و امورخیریه در این شهرستان، تاکنون برخلاف پیگیری‌های انجام شده، مشکلات دریافت درآمدهای موقوفه مرحوم جوادی از مستأجران حل نشده است.

وی اضافه کرد: چندین مرتبه پسر مرحوم از آمریکا پیگیر این موضوع بود. بخشی از اموال مرحوم جوادی را بعد از رفتنش از ایران، بنیاد مستعضفان دست گذاشتند که باید مسئولان مربوطه پیگیر حل این موضوع باشند.

نماینده ولی‌فقیه در خوشاب با تأکید بر اینکه به‌دنبال معرفی یک نیروی جوان برای پیگیری موضوع موقوفات شهرستان خوشاب هستیم، بیان کرد: در حال حاضر با مسئولان مختلف در این زمینه جلسه داشته‌ایم که امیدواریم هر چه زودتر به نتیجه برسد.

بنا بر این گزارش، آنچه که واضح است، با وجود ادعای مسئولان که تنها ناظر هستند و قانون دست آنان را بسته است، اما مرحوم جعفر جوادی واقف اصلی این موقوفه دست آنان را باز گذاشته و در وقف‌نامه‌اش در حدود ۵۰ سال قبل نوشته شده است، هرگاه ۳ نفر از اعضای هیئت ۵ نفره که اسامی آنان در وقف‌نامه ذکر شده است، به نحوه عمل متولی و ناظر معترض باشند حاکم شرع یا رئیس دادگستری می‌تواند دستور رفع آن را به مدت یکسال صادر کند تا هیئت پنج نفره جدید متولی و ناظر دیگری را انتخاب کنند و رسیدگی به این موضوع فقط همت مسئولان را می‌طلبد.

علی‌اکبر ملکی، خبرنگار ایکنای خراسان رضوی انتهای پیام

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *