آیت الله مغیسه: سبزوار به واسطه قهرمانان و تاریخش شناخته می‌شود

نیشابور و سبزوار؛ راویان عینیِ تمدّن اسلامی ایران - پایگاه خبری بصیرت - علی اکبر ملکی

بازدیدها: 44


امام جمعه سبزوار در اجلاسیه کنگره ملی بزرگداشت ۲ هزار شهید دیار سربداران در سبزوار اظهار کرد: سبزوار از گذشته به عنوان لنگرگاه عرفان و اسلام در کشور بوده و اینجا سرزمین غیرت است که در طلوعش، غروب سلطه مغولان را داراست و سرزمینی است که در آن اولین حکومت شیعی به مدت ۵۰ سال در آن دایر بوده است.

به گزارش بصیرت خوشاب آیت الله مغیسه، با اشاره به بزرگانی مانند حکیم حاج ملاهادی سبزواری در این شهرستان افزود: وی دارای عظمت روحی بلند و تسلیم ناپذیری در مقابل ظلم و ستم بوده تا جایی که ناصرالدین شاه را با جذبه آن ربایی عرفان به پیشش جذب و در مقابل او به زانو در آمده است.

همچنین در این مراسم فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: امروز استخوان‌های دشمنان خرد و دچار پوکی استخوان شده اند، عقب نشسته مسیر را گم کرده، سرگردان و حیران هستند.

سردار سرلشکر حسین سلامی اظهار کرد: امروز استخوان‌های دشمنان خرد و دچار پوکی استخوان شده اند، عقب نشسته مسیر را گم کرده، سرگردان و حیران هستند و با نگاه کردن به صورت آنها نشانه‌های افسردگی و شکست را می‌توان مشاهده کرد.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: دشمن با وجود شکست‌های مداوم باز هم از توطئه‌های خود دست برنداشته است، خود را فریب داده و به آینده مبهم دلخوش کرده است اما بداند ملت ایران روشن و بیدار است و می‌داند چگونه از هویت، عزت، استقلال و آزادی و اسلام دفاع کند.

وی با تاکید بر اینکه سبزوار به واسطه قهرمانان و تاریخش شناخته می‌شود و رهبر معظم انقلاب به خوبی به این دو موضوع در دیار با برگزارکنندگان کنگره اشارکردند، گفت: با شهادت شهید الداغی سبزوار به عنوان نماد غیرت در ایران و جهان شناخته شد.

سردار سلامی با تاکید بر یاری و پیروی از رهبر معظم انقلاب افزود: اگر امام زمان را به موقع و درست یاری نکنیم باید منتظر تکرار عاشورا و حوادثی مانند مسجد کوفه باشیم.

فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه اسلام بدون شهادت و جهاد باقی نمی‌ماند، افزود: اسلام دین حق است و مستکبران جهان و دشمنان اسلام حق را بر نمی‌تابند و با حق ستیز می‌کنند.

وی با اشاره به هدف دشمن برای نابودی کشورهای اسلامی با اشاره به جنگ‌های اخیر ایجاد شده توسط دشمنان اسلام اضافه کرد: می‌دانیم چه می‌خواهند. کاملاً بر نیتشان واقفیم. آنها می‌خواهند نور خدا را که در رخسار انقلاب جلوه گر شده خاموش کنند. آنها می‌خواهند پیام آسمانی وحی را در میان اصوات شیطانی خود خاموش کنند. آنها می‌خواهند خدا عبادت نشود. از ماذنه مساجد صدای اذن بلند نشود. آنها می‌خواهند زمین بستر عصیان به خدا باشد و مسلمانان را به اسارت و استقلال ما را بگیرند.

نیشابور و سبزوار؛ راویان عینیِ تمدّن اسلامی ایران

در ادامه این مراسم سخنان کامل رهبر معظم انقلاب در دیدار با ستاد مرکزی کنگره‌ی ملی شهدای سبزوار و نیشابور که چند روز قبل در تهران داشتند پخش شد و رهبر معظم انقلاب در سه محور توصیه‌هایی به مردم و برگزار کنندگان این کنگره‌ها کردند.

حضرت آیت الله خامنه ای با بیان اینکه سبزوار و نیشابور دارای دو گنجینه تاریخ اسلام و تمدن اسلامی هستند که باید حفظ و معرفی شوند، گفتند: «این‌جور نیست که ما به چشم دو آبادیِ قدیمی یا دو شهر قدیمی و تاریخی به اینها نگاه کنیم؛ نه، اینها هم نیشابور، هم سبزوار دو راویِ صادق و عینیِ تمدّن اسلامی ما هستند؛ راویِ تمدّنند، راویِ فرهنگ‌اند. آن هم نه راوی زبانی؛ راویِ عینی، راویِ محسوس و مشهود. از فضل‌بن‌شاذان نیشابوری تا هزار سال بعد از آن، [یعنی زمان] حاج ملّاهادی سبزواری، ببینید این فاصله‌ی هزار ساله پُر از ستاره‌های درخشان است.»

ایشان افزودند: «یکی از وظایف بزرگ ما این است که شناسنامه‌های شهر خودمان را به جوان‌هایمان بشناسانیم؛ این‌کار آن‌چنان که باید انجام نمی‌گیرد؛ قبل‌از انقلاب که این کارها تقریباً صفر و نزدیک به صفر بود… جوان نیشابوری، جوان سبزواری باید بداند که وارث چه حقایقی، چه زیبایی‌هایی، چه شکوه و عظمتی از لحاظ معنوی، از لحاظ علمی، از لحاظ تاریخی است؛ این را جوان‌های ما باید بدانند تا احساس هویّت کنند، احساس شخصیّت کنند»

رهبر معظم انقلاب همچنین با تاکید بر الگو گرفتن از شهدا و زنده نگه داشتن نام و یاد آنها و استفاده از ابزارهای نوین هنر برای معرفی شهدا و داستان نویسی و خاطره نویسی از شهدا و مطالعه وصیت نامه‌هایشان، افزود: «شهید برونسی یکجور، شهید الداغی یک جور که شهادتش افکار عمومی کشور را تکان داد. این ها الگو هستند. هر کدام به نحوی، هر کدام از یک سویی می‌توانند الگوی ما قرار بگیرند.»

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به آمار شهدای سبزوار و نیشابور افزودند: «سبزوار و نیشابور حدود ۴۵۰۰ شهید دارند. هر کدام از این ها می‌توانند محاسبه شوند به عنوان یک برونسی، یک باغانی. هر کدام از این داستان جداگانه دارند».

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *