مصائب دامداری در روزگار خشکسالی!

کشتار دام مولد به دلیل خشکسالی و کمبود علوفه

کشتار دام مولد به دلیل خشکسالی و کمبود علوفه در شهرستان خوشاب

بازدیدها: 70

مصائب دامداری در روزگار خشکسالی!

خشکسالی، گرانی آذوقه و نبود حمایت دولتی، دامداران شهرستان خوشاب را رنج می‌دهد و رغبتی برای نگهداری دام ندارند

نویسنده : علی اکبر ملکی

  به گزارش بصیرت خوشاب طی سال های اخیر آن‌چه کشاورزان و دامداران را رنج می دهد، وضعیت ادامه‌دار خشکسالی و گرانی آذوقه دام‌هاست که مشکلات زیادی را برای روستاییان به‌وجود آورده است. مطابق آخرین آمار ثبت شده پلاک‌کوبی و هویت‌بخشی به دام ها در سال های اخیر ،  125 هزار دام در شهرستان خوشاب ثبت شده بود که با وضعیت خشکسالی و گرانی آذوقه، بسیاری از دامداران خوشاب و شهرستان های مشابه، دام‌هایشان را روانه کشتارگاه ها و میدان دام کردند که نتیجه آن کاهش دام و کاهش تولید گوشت قرمز است.

با این وضعیت دامداری در روستاها صرفه اقتصادی ندارد که در پی آن بحث مهاجرت روستاییان به شهرها بیشتر نمود پیدا می کند و بالطبع مشکلات حاشیه نشینی و اشتغال افراد نیز تبعات خاص خودش را دارد.

رنج دامداران

در برخی از روستاها همچون «عادل آباد» زمانی 6 هزار گوسفند   وجود داشت و حالا این تعداد گوسفند به نصف کاهش یافته و دامداران به سمت مشاغل خانگی روی آورده اند. یا در منطقه «دهنه شور» که روزگاری گله های بزرگ گوسفند آن مثال‌زدنی بود، کشاورزان از گرانی آذوقه و به صرفه نبودن نگهداری دام ها خسته شده اند و از نبود حمایت دولتمردان گلایه دارند.

«جنگی» یکی از اهالی روستای «ینگ» در شهرستان خوشاب است که درباره شرایط سخت دامداران، می گوید: طی سال های گذشته به دلیل ارزانی دام، گرانی گوشت و همچنین وضعیت ادامه‌دار خشکسالی، بسیاری از دامداران دام‌هایشان را فروختند.

وی با اشاره به این که بسیاری از اهالی روستا با قرار گرفتن تحت پوشش کمیته امداد و مهاجرت جوانان به شهرها، توان خرید جو 50 هزارتومانی را ندارند، افزود: هم‌اکنون اکثر خانواده ها در حد 3 راس گوسفند دارند و همچنین گله های 900تایی گوسفند این روزها به 400 تا کاهش یافته است.

وی با اشاره به آب اندکی که از دو قنات به استخر روستا سرازیر می شود، اضافه کرد: متاسفانه آبی هم نمانده است که بخواهیم به کار دامداری مشغول باشیم.

مشکانی یکی دیگر از دامداران با اشاره به این که در گذشته حدود 100 راس گوسفند داشته است، می گوید: به علت گرانی آذوقه و به صرفه نبودن نگهداری دام ، بیشتر گوسفندان را فروختم و  حدود 30 راس گوسفند نگه داشته‌ام . اگر در آینده گرانی آذوقه و خشکسالی  ادامه داشته باشد، مجبور می شوم بقیه گوسفندان را نیز بفروشم و برای کار به شهر مهاجرت کنم.

به صرفه نبودن دامداری

برای پیگیری مشکلات دامداران به سراغ مسئولان رفتیم. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوشاب درباره وضعیت دام ها گفت: مطابق آخرین آمار پلاک‌کوبی و هویت‌بخشی به دام ها ،  125 هزار دام در شهرستان خوشاب ثبت شده است که به دلیل خشکسالی و گرانی آذوقه بسیاری از روستاییان دام‌هایشان را یا فروخته‌اند یا روانه کشتارگاه ها کرده‌اند. ابراهیم رودسرابی تاکید کرد: اگر خشکسالی ادامه داشته باشد، نگهداری دام و شغل دامداری برای روستاییان صرفه اقتصادی ندارد. مگر این که دام های خود را برای چرا به صحرا ببرند و وابسته به مراتع سرسبز باشند.

با حذف ارز 4200 تومانی و آزاد شدن قیمت آذوقه ، بسیاری از دامداران توان خرید آذوقه و نگهداری دام را از دست داده‌اند.وی با بیان این که برای بررسی و پیگیری مشکلات کشاورزان و دامداران شهرستان خوشاب دیداری با وزیر سابق جهاد کشاورزی در حضور نماینده های مجلس داشتیم، اظهار کرد: در آن دیدار وعده هایی برای پیگیری داده شده بود. ولی حالا با توجه به برکناری وزیر جهاد کشاورزی، باید دوباره پیگیر موضوع باشیم.

با توجه به وضعیت خشکسالی در سال های اخیر ، تولید گندم دیم در شهرستان خوشاب را صفر درصد برای امسال اعلام کرده ایم. مدیر جهاد کشاورزی خوشاب با اشاره به کشت حدود 7 هزار هکتار گندم دیم در شهرستان خوشاب و از بین رفتن آن‌ها به دلیل خشکسالی افزود: در بخش گیاهان دارویی نیز به دلیل خشکسالی ، حدود 70 درصد مزارع کشت زیره را از دست داده ایم.

تاثیر خشکسالی در دامداری

رئیس شبکه دام‌پزشکی شهرستان خوشاب نیز با اشاره به مشکلات خشکسالی و دست و پنجه نرم کردن دامداران با مشکلات فراوان می گوید: طرح پلاک‌کوبی دام ها با اجرای ناقص و همچنین آزادسازی قیمت آذوقه دام ها تقریبا با شکست مواجه شده است و بسیاری از دامداران رغبتی برای بیمه کردن دام‌هایشان ندارند. محمود ترخاصی با اشاره به کاهش حدود 30 هزار راسی دام سبک در شهرستان خوشاب طی یک سال اخیر می افزاید: گرانی آذوقه دام و نبود حمایت‌های مناسب دولتی از مشکلاتی است که دامداران را رنج می دهد و رغبتی برای نگهداری دام ندارند.

وی با اشاره به واکسیناسیون رایگان دام ها اضافه می کند: یکی از آمارهای دقیقی که صحت آن مورد تایید اکثر کارشناسان و مسئولان است، آمارهای دام‌پزشکی است که بر اساس واکسیناسیون دام ها برای مبارزه با انواع بیماری ها به دست می آید. وی با اشاره به این که اگر دولت از بخش دامداری حمایت مورد نیاز را نداشته باشد و خشکسالی ها در شهرستان ادامه یابد، بسیاری از دام ها را از دست خواهیم داد، تصریح کرد: در مشکان 8 هزار راس دام وجود داشت که اکنون کاهش یافته است. در روستای عادل آباد 6 هزار دام سبک داشتیم که تقریبا نصف آن موجود است. در روستای «ینگ» نیز به دلیل خشکسالی و گرانی آذوقه دام  تقریبا دام های اهالی نصف شده است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *