گلایه روستاییان شهرستان خوشاب از معضل دفن و امحای غیر اصولی زباله ها

گلایه روستاییان شهرستان خوشاب از معضل دفن و امحای غیر اصولی زباله ها - بصیرت خوشاب - علی اکبر ملکی - سبزوار - مشکان - نوده انقلاب - سلطان آباد

بازدیدها: 53

زباله، مهمان ناخوانده زمین های کشاورزی!

گلایه روستاییان شهرستان خوشاب از معضل دفن و امحای غیر اصولی زباله ها

نویسنده : علی اکبر ملکی

به گزارش بصیرت خوشاب شهر سلطان آباد به عنوان مرکز شهرستان خوشاب، بیش از20 سال است که شهرداری دارد و زباله‌های شهری توسط شهرداری جمع آوری و در مکانی دفن می شود که غیراستاندارد است؛ مکانی که هیچ نگهبانی ندارد و هرکسی وارد آن می شود. بسیاری از مردم شهر سلطان‌آباد و ساکنان برخی از روستاهای  شهرستان خوشاب،  از دفن غیراصولی و غیراستاندارد زباله‏ها ناراضی هستند و بارها در این زمینه گلایه و شکایت کرده‌اند. اما شهردار سلطان آباد دفن استاندارد زباله را منوط به بودجه 600 میلیون تومانی می داند.

دفن زباله در نزدیکی شهر

سلطان آبادی یکی از اهالی شهر سلطان آباد است که با انتقاد از دفن غیراستاندارد زباله‏های روستاهای اطراف شهر در زمین ‌های سلطان آباد، گفت: این زباله ها از نظر بهداشتی به صورت استاندارد دفن نمی‌شود، بلکه در فضای آزاد آن هم در کنار یک کوه رها می شود که با کوچک‌ترین بادی، تمام نایلون‌های زباله ها به اطراف پخش می شود.

در بعضی مواقع کارگران شهرداری به ‏ناچار به جمع آوری نایلون‌های پلاستیکی از مزارع کشاورزی اقدام می کنند.

وی همچنین با گلایه از این که زباله ها به صورت  اصولی و قانونی دفن نمی شود و مرکز انباشت زباله ها بدون نگهبان و بدون حصارکشی در فاصله حدود 3 کیلومتری از شهر قرار دارد، افزود: در برخی مواقع، زباله ها را به جای دفن کردن آتش می زنند که در فصل کاشت و برداشت محصولات کشاورزی نظیر گندم دیم، متاسفانه خطر به آتش کشیده شدن مزارع را نیز به همراه دارد.

 از طرفی برخی از افراد در این محل به جمع آوری مواد پلاستیکی و کاغذ اقدام می کنند که تبعات ناخوشایندی دارد و ممکن است به انواع بیماری ها مبتلا شوند و حتی به دیگران هم منتقل کنند.

مرکز جمع آوری زباله 17 روستا و شهر

 شهردار شهر سلطان آباد با اشاره به این که زباله‌های 17 روستای بخش مرکزی شهرستان خوشاب در نزدیکی شهر سلطان آباد دفن می شود، گفت: این مکان اکنون بدون نگهبان و بدون حصارکشی است. محمود حیدری با اشاره به این که بر اساس قانون، تجمیع زباله‌ها و امحای آن‏ها باید در سبزوار انجام شود، افزود: به دلیل بعد مسافت و هزینه بری زیاد، جمع آوری و ارسال زباله‌های خانگی به سبزوار مصوب شده است. از طرفی در مرکز شهرهای شهرستان خوشاب در سه مرکز شهری «نوده انقلاب»، «مشکان» و «سلطان آباد»، جمع آوری و امحای زباله‌های خانگی با احداث مراکز جمع آوری قانونی باید انجام شود. وی تصریح کرد: از نظر زیست محیطی این مکان باید تایید شود که پیگیر اقدامات قانونی و طی کردن روال اداری آن هستیم.

توافقی  که رد شد

شهردار شهر سلطان آباد  با بیان این که به‌دنبال  گرفتن مجوزهای محیط زیستی هستیم، گفت: برای  ساخت و تکمیل مرکز زباله به همراه حصارکشی و استخدام یک نگهبان، طبق برآوردهای اولیه به600 میلیون تومان نیاز است. لذا بر اساس توافق صورت گرفته، قرار است نصف این هزینه را بخشداری و دهیاری بر اساس پیشنهاد سرانه جمعیتی پرداخت و به تعهدات‏شان عمل کنند، نیم دیگر این هزینه را هم  شهرداری سلطان آباد پرداخت کند. این در حالی است که نورمحمدی بخشدار مرکزی خوشاب اعلام کرده که برای پرداخت هزینه ها با شهرداری سلطان آباد به توافق نرسیده‌ایم.وی  افزود: اکنون با همکاری دانشگاه حکیم سبزواری به دنبال پیدا کردن زمین جداگانه‌ای برای دفن استاندارد زباله روستاهای بخش مرکزی هستیم. وی اضافه کرد: در این طرح باید موضوع نفوذ شیره زباله‌ها به آب های زیرزمینی، وزش باد و جلوگیری از پخش زباله ها بررسی شود.

سختی گرفتن مجوز  

در ادامه بررسی مشکلات زیست محیطی جمع آوری زباله های شهرستان خوشاب برای پیگیری موضوع به سراغ شهردار شهر «نوده انقلاب» رفتیم. داوری با اشاره به حفر گودال چهارمتری و دیوارکشی خاکی به ارتفاع سه متر در مسیر بین نوده انقلاب و برغمد برای ایجاد مرکز دفن زباله گفت: یک بار اطراف مرکز زباله را حصارکشی کردیم ، اما سارقان حصارها را دزدیدند.با این حال به دنبال حصارکشی جدید هستیم.

وی با بیان این که اطراف این مرکز نگهبانی ندارد ولی مجوز موقت از محیط زیست برای دفن زباله ها گرفته ایم تا مراحل قانونی طی شود، افزود: زباله روستاهای بخش نوده انقلاب توسط بخشداری جداگانه در نقطه دیگری دفن می شود و هیچ ارتباطی به شهرداری نوده انقلاب ندارد.

برای پیگیری این موضوع به سراغ بخشدار نوده انقلاب رفتیم ولی پاسخگوی خبرنگار ما نبودند.

برای یافتن پاسخ سوالاتمان به سمت شمال شهرستان خوشاب می رویم؛ جایی که شهر «مشکان» و روستاهای منطقه «دره یام» قرار گرفته است.

خلیلی، بخشدار مشکان با بیان این‌که در توافق با شهرداری این شهر، زباله های جمع آوری شده از تمام روستاهای منطقه «دره یام» به همراه زباله های شهری مشکان در یک نقطه دفن می شود، گفت: گرفتن مجوزهای قانونی برای دفن زباله ها سخت است.

مجوزهای مختلفی صادر نمی شود و یک مرکز دفن و امحای زباله در مرکز بخش مشکان وجود دارد.

وی تصریح کرد: محل جمع آوری زباله های شهر مشکان ابنیه و حفاظی ندارد. ولی در زمان های مختلف با حفر گودال به وسیله بیل مکانیکی زباله ها دفن می شود.

سرنوشت زباله های بیمارستانی

در ادامه برای اطلاع از سرنوشت زباله های بیمارستانی و مراکز بهداشتی شهرستان خوشاب به سراغ روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان خوشاب رفتیم. حسینی در این باره به خراسان رضوی گفت: تمام زباله های عفونی بیمارستانی از سطح درمان بستر خوشاب و مراکز بهداشتی روستاها جمع آوری و در شهرستان سبزوار در محل ویژه امحای زباله های بیمارستانی از طریق دستگاه سوزانده می شود.

آن‌چه به خوبی واضح و روشن است  این که شهرستان خوشاب هیچ مرکز استاندارد و مکانی برای جمع آوری و امحای زباله های شهری و روستایی  ندارد.

نظارت های درستی نیز تاکنون در این باره توسط مسئولان ذی‌ربط در ادارات مختلف انجام نشده است.

گلایه برخی از ساکنان شهرها و روستاییان از دفن زباله ها در کنار زمین هایشان به صورت غیراصولی و غیراستاندارد و پخش شدن زباله ها در زمین های کشاورزی بحق است.

به خوبی روشن است که مسئولان مربوط در بخشداری و شهرداری های شهرستان خوشاب موظف هستند مطابق قانون تمهیداتی بیندیشند و اقداماتی برای استانداردسازی دفن اصولی زباله های شهری و روستایی و  جلوگیری از نابودی محیط زیست و آلوده شدن آب های زیرزمینی انجام دهند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *