خرابی پی در پی ایستگاه CNG سلطان آباد در مرکز شهرستان خوشاب - تنها جایگاه گاز همیشه خراب سلطان آباد همچنان با اختلاف شهرداری و پیمانکار روبه‌روست - بصیرت خوشاب - علی اکبر ملکی

عکس از بایگانی انتخاب شده

بازدیدها: 120

تنها جایگاه گاز همیشه خراب سلطان آباد همچنان با اختلاف شهرداری و پیمانکار روبه‌روست

علی اکبر ملکی / به گزارش بصیرت خوشاب تنها جایگاه گاز CNG در شهر سلطان‌آباد (مرکز شهرستان خوشاب) همیشه با خرابی و اشکال روبه‌روست و مردم این منطقه مجبور می‌شوند که مسیرهای طولانی جاده را به جان بخرند تا از گاز CNG در شهرهای مجاور استفاده کنند. این جایگاه گاز در سال 90 به بهره‌برداری رسیده ولی در این مدت همیشه با خرابی و تعطیلی مواجه بوده است.

هربار بهانه‌های مختلفی مطرح می‌شود و کسی هم جوابگوی مشکلات نیست. اکنون هم بین پیمانکار و شهرداری به عنوان مالک جایگاه دعوا و درگیری است. حالا خرابی رادیاتور و مبدل های جایگاه هم به خرابی‌های قبلی اضافه شده و مسئولان مربوط مدام درحال تعمیر و تعطیلی جایگاه هستند که این موضوع باعث نارضایتی مردم شده است.

مشکلات تنها جایگاه

حسینی یکی از اهالی شهر سلطان آباد است که با انتقاد از خرابی مکرر جایگاه CNG می‌گوید: با خرابی این جایگاه مجبوریم 45 کیلومتر را طی کنیم تا از جایگاه‌های سبزوار یا با طی 60 کیلومتر از جایگاه‌های گاز سمت نیشابور استفاده کنیم. وی با اشاره به این که یکی از مشکلات این جایگاه CNG تحمیل شدن نیروها در هر دوره به پیمانکاران است که بعضا از آشنایان اعضای شورای شهر و مسئولان هستند، می‌افزاید: برخی از نیروهایی که در این جایگاه سوخت به‌کارگیری می شوند، هیچ دوره تخصصی را نگذرانده‌اند که ممکن است حوادث تلخی رخ دهد، در حدی که جبران‌پذیر هم نباشد.

خرابی های مکرر این جایگاه گاز، باعث نارضایتی شدید مدیران محلی شده است. وی اضافه می کند: واگذاری این جایگاه CNG به پیمانکار نیز نتوانست جلوی خرابی ها و تعطیلی مکرر آن را بگیرد؛موضوعی که گلایه مردم را به همراه دارد.

سنگ اندازی شورای شهر

پیمانکار فعلی جایگاه CNG سلطان آباد نیز درباره مشکلات موجود می گوید: یکی از مشکلات اصلی این جایگاه، خرابی رادیاتور آن است که برای تعویض نیازمند 250 میلیون تومان هزینه است.

قشقایی  با انتقاد از برخی اعضای شورای اسلامی شهر سلطان آباد و ادعای این که اعضای شورا به فکر خدمات‌رسانی به مردم نیستند، می افزاید: شهردار سلطان آباد موافق تعویض رادیاتور جایگاه CNG با هزینه شهرداری است،

ولی اعضای شورای اسلامی شهر سلطان آباد موافق تعویض نیستند و متاسفانه سنگ‌اندازی می کنند. وی با ادعای این که رادیاتور این جایگاه گاز، پنج‌سال قبل باید تعویض می شد، در پاسخ به چرایی قبول مسئولیت این جایگاه  با اطلاع از خرابی آن تصریح می کند: جایگاه CNG از بخش های مختلفی تشکیل شده است.

ادعای اورهال تجهیزات توسط شهرداری فقط مربوط به کمپرسور آن بوده و تاکنون 90 میلیون تومان برای مبدل های جایگاه هزینه کرده‌ام که هیچ صرفه اقتصادی ندارد. وی با اشاره به این‌که این جایگاه بدون حمایت مسئولان درست‌شدنی نیست، خاطرنشان می کند: وقتی مسئولان این شهر دلشان به حال مردم نمی سوزد و خدمات‌رسانی نمی کنند، چرا باید من پیمانکار دلسوزی کنم. برای جوشکاری رادیاتور این جایگاه هربار 2.5 تا 10 میلیون تومان هزینه کرده‌ام.

در صورت تعویض نشدن، نگهداری این جایگاه هیچ صرفه اقتصادی ندارد و از جوشکاری مکرر آن به دلیل پوسیدگی خسته شده‌ایم. وی همچنین در پاسخ به مشکل کمبود نیروی متخصص در این جایگاه گاز تصریح می کند: دو نفر از بستگان اعضای شورای اسلامی شهر سلطان آباد در این جایگاه استخدام شده بودند که به علت سهل‌انگاری یکی از این آقایان، مبدل جایگاه آسیب دید و به دلایل دیگر  این دو نفر را از جایگاه اخراج و نفرات جدیدی را جایگزین کردیم.

مطابق قرارداد رفتار شودا

ما شهردار سلطان آباد با تاکید بر این که پیمانکار جایگاه CNG موظف است مطابق قرارداد به مردم خدمت‌رسانی کند، می گوید: برخی از هزینه های این جایگاه مطابق قرارداد برعهده پیمانکار است. برخی از هزینه ها نیز مطابق آن‌چه نوشته شده، برعهده مالک جایگاه است. محمود حیدری  در پاسخ به خرابی رادیاتور جایگاه گاز می گوید: رادیاتور هم‌اکنون قابل استفاده است و نیاز به تعویض ندارد. ولی در صورت نیاز به تعویض موضوع بررسی می شود.

در همین باره رئیس شورای اسلامی شهر سلطان آباد نیز می گوید: پیمانکار جایگاه گاز سلطان آباد در برخی از موارد کوتاهی کرده است و در صورت تعطیلی جایگاه گاز، مطابق قانون و قرارداد منعقدشده باید روزانه 10 میلیون تومان خسارت بدهد. علی اکبر صباغی با تاکید بر این که تعمیر و نگهداری جایگاه CNG مطابق قرارداد برعهده پیمانکار است، اضافه می کند: یکی از مشکلات این جایگاه کمبود نیروی متخصص لازم است که با اخراج نیروهای قبلی باید به زودی تامین شود.

مشکلات ایمنی در جایگاه گاز

جایگاه گاز CNG سلطان آباد در حالی به بهره‌برداری رسیده است که از همان ابتدا بدون انباری و آب لوله‌کشی بوده و با آغاز بهره برداری، ماموران استاندارد و ایمنی شرکت نفت مدام با تذکر به مالک جایگاه گاز و گاه با وضع قوانین و شرایط جدید بهره‌برداری باعث تعطیلی این جایگاه شده‌اند. اما سوال مهمی که وجود دارد این که چرا با وجود مشکلاتی که از روز اول این جایگاه داشته است، مسئولان استاندارد و ایمنی اجازه بهره‌برداری از آن را صادر کرده‌اند.

«شهرآیینی» ، مسئول جایگاه های CNG سبزوار در این زمینه می گوید: بر اساس بازدید کارشناسان واحد ایمنی و آتش‌نشانی شرکت نفت سبزوار، برای حفظ جان پرسنل مستقر، مسافران و رانندگان باید استانداردهای ایمنی  در زمان قبل و بعد از بهره‌برداری یا در طول استفاده از جایگاه رعایت شود. چرا که به دلیل وجود برخی از مشکلات و رعایت نکردن قوانین ایمنی، جایگاه سلطان آباد توسط واحد ایمنی تعطیل شده بود. با رفع مشکلات موجود این جایگاه مجدد آغاز به کار کرده است.

شهرآیینی در پاسخ به اختلاف شهرداری سلطان آباد و پیمانکار مربوط درباره تعویض رادیاتور جایگاه می گوید: این اختلاف باید از طریق مستندات موجود در قرارداد و قوانین حقوقی پیگیری و حل شود.

وی همچنین درباره استفاده از افراد متخصص در جایگاه گاز بیان می کند: مطابق قراردادهای منعقدشده بین شهرداری که مالک جایگاه است و پیمانکار، باید از افراد متخصص در حوزه مربوط  و با شرط گذراندن دوره های تخصصی استفاده شود.آن‌چه به خوبی واضح و روشن است، این که نباید مردم چوب اختلاف پیمانکار و شهرداری سلطان آباد را که مالک اصلی جایگاه است، بخورند و باید هرچه زودتر مشکلات این جایگاه گاز به دلیل استفاده جمعیت 35هزار نفری شهرستان و هزاران مسافر بین‌راهی در این منطقه رفع شود. / بصیرت خوشاب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *